Skrevet av Emne: NM 2011 i Styrkeløft Herrer  (Lest 43455 ganger)

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Hvorfor får NM lavere status av lave kvalifiseringskrav? Vinneren vil være den beste i sin klasse i Norge uansett. De samme eliteutøverne deltar uansett; det er like vanskelig å hevde seg i toppen uansett. Her ser jeg virkelig ikke logikken din.

NM er nesten aldri kun et elitestevne i andre idretter.
I fotball får små klubber anledningen til å møte elitelagene i de første rundene.
I langrenn starter en rekke "middelmådige" løpere som ikke har noen sjans til å hevde seg.

Samme gjelder for hopp, skiskyting, svømming, friidrett, sykkel osvosv.

Felles er at NM er sjans for de litt under til å måle seg mot eliten, og hele miljøet kan samles.

Hvorfor skal styrkeløft, med den knøttlille bredden i toppen, gå mot strømmen? Ser ingen fornuftige argumenter. Risikerer jo klasser der man kan være garantert medalje bare ved å være kvalifisert, stevnet i seg selv blir jo en parodi da.

Kan være med på at å øke kvallikkravene noe i forbindelse med reduksjon av klasser er på sin plass; veldig store klasser med alt for mange middelåmådige utøvere er ikke ønskbart. Men aldri et rent elitestevne.




Godt sagt!

I tillegg, og hvor kult er det å vinne NM med 3 deltagere kontra 12 når familien spør hvor mange som var i klassen etter en sterk 3.plass...
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Det er ikke snakk om å kutte ned til 3 deltagere, men heller redusere feltet fra 10+deltagere til en 5-6 deltagere. Det blir mye mer spennende å se på, og stevne vil gå raskere Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

500 poeng som var nevnt som eksempel her så er det ikke så veldig mange, og antageligvis ingen i de lettere klassene som kan stille.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Det er ikke snakk om å kutte ned til 3 deltagere, men heller redusere feltet fra 10+deltagere til en 5-6 deltagere. Det blir mye mer spennende å se på, og stevne vil gå raskere Smiley
Gilberg, som jeg siterte, foreslår at NM blir et elitestevne. Hva man legger i elite kan selvsagt diskuteres, men imo innebærer det landslagsnivå eller tett oppunder.

Du ønsker å kutte til 5-6 deltakere/klasse Hernes, hvordan har du tenkt å implementere krav som får til dette, samtidig som man med sikkerhet unngår klasser med 3 eller færre? Nivået er veldig forskjellig fra klasse til klasse.

Som en kuriositet kan det jo nevnes at NM i år hadde på herresiden:
2 deltakere i -60
1 deltaker i -67,5
6 deltakere i -75
3 deltakere i -82,5
6 deltakere i -100
4 deltakere i -125
7 deltakere i 125+

Eneste store klassen var 110 med 13 deltakere, og til dels 90 med 9 deltakere.

På bakgrunn av dette så
*ser jeg ikke helt problemstillingen?
*konkluderer med at strengere krav vil føre til at enkelte klasser blir en parodi. I 82,5 hadde f.eks. Sigve Valentinsen vært eneste deltager i år, og kunne sikret gullet med den imponerende serien 100 - 100 - 100=)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Gilberg, som jeg siterte, foreslår at NM blir et elitestevne. Hva man legger i elite kan selvsagt diskuteres, men imo innebærer det landslagsnivå eller tett oppunder.

Du ønsker å kutte til 5-6 deltakere/klasse Hernes, hvordan har du tenkt å implementere krav som får til dette, samtidig som man med sikkerhet unngår klasser med 3 eller færre? Nivået er veldig forskjellig fra klasse til klasse.

Som en kuriositet kan det jo nevnes at NM i år hadde på herresiden:
2 deltakere i -60
1 deltaker i -67,5
6 deltakere i -75
3 deltakere i -82,5
6 deltakere i -100
4 deltakere i -125
7 deltakere i 125+

Eneste store klassen var 110 med 13 deltakere, og til dels 90 med 9 deltakere.

På bakgrunn av dette så
*ser jeg ikke helt problemstillingen?
*konkluderer med at strengere krav vil føre til at enkelte klasser blir en parodi. I 82,5 hadde f.eks. Sigve Valentinsen vært eneste deltager i år, og kunne sikret gullet med den imponerende serien 100 - 100 - 100=)


Dette problemet blir redusert som en følge av at vektklassene kuttes. Videre bør kvalikkkravene til NM baseres i en viss grad utifra totalene til deltagere fra det foregående året. Da vil det reflektere nivået i hver enkelt klasse og der det er mange deltagere og høye totaler vil kravet være tøffere enn i en klasse der det er 3-4 deltager, der vil kravet så og si bli uforandret med en slik løsning. Jeg mener ikke at nm skal være ett elitestevne, men at kravene bør bli høynet så man slipper slik som f.eks på VM at en i en klasse er på 445kg i bøy og en annen er på 200kg.
Non Plus Ultra

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Må huske at du er listefyll selv gille;)
Bedre å være listefyll som fullfører stevner enn en som vinner NM fordi de beste ikke deltar og unngår å fullføre VM pga. litt vondt i kneet Wink

Seriøst så er jeg vel en midt-på-treet løfter skal man se på poeng i forhold til alle deltakerne som deltar. Nå har imidlertid nivået i plussen blitt såpass bra at jeg er ingen som vil hevde meg der, nei, og jeg føler heller ikke jeg har noe i NM å gjøre lengre. Jeg er imidlertid eliteløfter Smiley Jeg har elitepokalen Smiley

For å øke nivået på NM burde stevnet legges på en dato som gjør at også landslagsløfterne på senior og juniorlag kan delta. Slik var det i "gamle dager" og da var NM et naturlig mål for alle eliteløfterne i landet. Når Jr.EM er en uke etterpå sider det seg selv at de beste juniorene ikke deltar. Da er det riktig nok fritt fram for gamle mosjonister, men særlig bra for stevnekvaliteten er det ikke.
Helt enig. Det er sykt at ikke de beste skal kunne delta. De beste SKAL delta. Ser mange liker å sammenligne med andre idretter, noe jeg synes er lite relevant, men hadde ikke de beste deltatt på NM i langrenn så hadde det blitt furorore. Det har vi eksempler på.

Sant sant.. I og med at NM ifølge Gilberg skal være til for den aller yperste elite bør det være et minimumskrav å ha 900+ på nesten 150kgs kroppsvekt.
Jeg har kanskje ikke sagt den aller ypperste elite, men eliten. Hadde det kun vært den aller ypperste eliten så hadde jo NM blitt arrangert under VM omtrent Smiley

Hvorfor får NM lavere status av lave kvalifiseringskrav? Vinneren vil være den beste i sin klasse i Norge uansett. De samme eliteutøverne deltar uansett; det er like vanskelig å hevde seg i toppen uansett. Her ser jeg virkelig ikke logikken din.
Deltakerstatusen blir mindre ; det er ikke like gjevt å delta. Statusen for å vinne vil selvsagt være den samme. Før i tiden måtte man virkelig kjempe for å bli med på NM. Man måtte ta elitemerket. Det var krevende og ikke noe man klarte sånn helt uten videre. Hvis man deltok i NM var man en vinner allerede. Nå kan man delta på NM bare for å delta. Det ødelegger statusen for de mindre stevnene.

Sitat
NM er nesten aldri kun et elitestevne i andre idretter.
I fotball får små klubber anledningen til å møte elitelagene i de første rundene.
I langrenn starter en rekke "middelmådige" løpere som ikke har noen sjans til å hevde seg.
Spiller ingen rolle hvordan det er i andre idretter. Andre idretter får gjøre som de vil. For publikum som vil se de beste i langgrenn så varer stevnet like lenge, i alle fall ved fellestart, om det er bare eliten som deltar eller listefyllet også er med. I styrkeløft så gjør listefyllet at NM går over flere dager og mange timer. Publikumsvennlig er det ikke.

Sitat
Samme gjelder for hopp, skiskyting, svømming, friidrett, sykkel osvosv.

Felles er at NM er sjans for de litt under til å måle seg mot eliten, og hele miljøet kan samles.
Styrkeløft er bare tall. Man kan måle seg med eliten ved å se på resultatlister. Utstyret som brukes er likt hvis man bruker kalibrert godkjent utstyr. Enkelt. Det er enkleste og mest nøyaktige rettferdig form for idrett vi har. Ingen tilfeldigheter foruten dommerne.

Sitat
Hvorfor skal styrkeløft, med den knøttlille bredden i toppen, gå mot strømmen? Ser ingen fornuftige argumenter. Risikerer jo klasser der man kan være garantert medalje bare ved å være kvalifisert, stevnet i seg selv blir jo en parodi da.
Jeg synes at en reduksjon av tiden NM tar, bedre kvalitet på løfterne og løftene og deltakerstatusen samt større status for de mindre stevnene er gode argumenter. Risikoen for at stevnet blir en parodi er kanskje et argument i mot min mening, men det finnes kanskje løsninger på dette også.

Sitat
Kan være med på at å øke kvallikkravene noe i forbindelse med reduksjon av klasser er på sin plass; veldig store klasser med alt for mange middelåmådige utøvere er ikke ønskbart. Men aldri et rent elitestevne.
Det er mulig vi ikke har samme definisjon på elite. Nå er kvalkravene gullmerket, tror jeg. Før var det elitemerket. Det kunne det har vært nå også. Eller kanskje elitepokalen? Da er det virkelig strenge krav uten at det blir bare den ypperste eliten av den grunn - men det blir brukbart gode løftere.

Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Videre bør kvalikkkravene til NM baseres i en viss grad utifra totalene til deltagere fra det foregående året. Da vil det reflektere nivået i hver enkelt klasse og der det er mange deltagere og høye totaler vil kravet være tøffere enn i en klasse der det er 3-4 deltager, der vil kravet så og si bli uforandret med en slik løsning. Jeg mener ikke at nm skal være ett elitestevne, men at kravene bør bli høynet så man slipper slik som f.eks på VM at en i en klasse er på 445kg i bøy og en annen er på 200kg.
Dynamiske krav er en tanke ja, men vil det være aktuelt i praksis?
Videre synes jeg tanken om tøffere krav i enkelte klasser virker litt urettferdig, jeg synes den enkelte utøvers nivå, gjerne i form av wilks poeng, bør ligge til grunn for krav. Det må da også være bedre å ha flere løftere i noen klasser hvis nivået der er høyere?


Gilberg, orker ikke multiquote:p
Men for å ta et par av punktene dine
*Er det noe mål, bortsett fra å tilfredsstille dine nostalgiske tendenser, til å øke deltakerstatusen:P ? Jeg ser ikke hvorfor det absolutt skal være så høy status å delta, holder det ikke at det er morsomt? Statusen for å vinne/ta medaljer er det som bør telle, og den faller i hvert fall ikke med flere deltakere, snarere tvert imot. Ikke mye status i å ta medalje med 2 deltakere...

*Hvordan man har løst NM i andre idretter er selvfølgelig relevant hvis man ikke er så sneversynt at man mener alle andre gjør det feil. Poenget ditt om at styrkeløft har ett litt annet tidsaspekt er dog høyst relevant.
Nå er jo ikke styrkeløft i utgangspunktet noen publikumsvennlig idrett utenom for de spesielt interesserte. Forslaget ditt om å arrangere alt på en dag vill gjort det mer publikumsvennlig ja, men til en pris jeg ikke mener det er verdt.

*Du har selvfølgelig rett i at sammenligningsverdien for bermen er høyere i andre idretter der resultatet ikke kan tallfestes på samme måte. Allikevel tror jeg du ser poenget mitt med litt godvilje; det er morsomt for utøverne litt under toppen å måle krefter med de beste på stevne. Men du har kanskje et litt annet perspektiv på dette:)

Ellers kan du ta en titt på de faktiske tallene jeg postet fra forrige NM, som man ser er det i realiteten bare to klasser det ville vært aktuelt å kutte deltakere, de andre klassene hadde blitt en farse med færre (enkelte var allerede alt for tynne.)

Hvis vi ser på hvilken effekt elitemerke som krav ville hatt, så ville klasse 60 forsvunnet fra nm, 75 blitt redusert fra 6 til 4, og 3 stk ville forsvunnet fra 110, sånn ca. Det synes jeg ikke ville vært noe problem, som sagt har jeg ikke noe imot å øke kravene litt. Samtidig vil det vel ikke kunne kalles et rent elitestevne med dette kravet?

Med elitepokal som krav ville vi hatt følgende deltakerantall:

60 - 0 deltakere
67,5 - 0 deltakere
75 - 0 deltakere
82,5 - 1 deltaker
90 - 0 deltakere
100 - 0 deltakere
110 - 4 deltakere (der 2 nå har gått opp)
125 - 4 deltakere
125+ - 7 deltakere

Da vil man kunne kalle det et rent elitestevne, men samtidig ville det kun blitt kåret en norgesmester i 4 klasser, hvorav en uten konkurranse...Regner med at du også synes det blir litt vel drastisk:P

Gjenstår jo å se hvordan dette fortoner seg med nye klasser, men tallene tyder på at det kan bli vanskelig





Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Gilberg, orker ikke multiquote:p
Helt i orden Smiley Jeg gjør det likevel, håper det er greit Smiley

Sitat
*Er det noe mål, bortsett fra å tilfredsstille dine nostalgiske tendenser, å øke deltakerstatusen:P ? Jeg ser ikke hvorfor det absolutt skal være så høy status å delta, holder det ikke at det er morsomt? Statusen for å vinne/ta medaljer er det som bør telle, og den faller i hvert fall ikke med flere deltakere, snarere tvert imot. Ikke mye status i å ta medalje med 2 deltakere...
Det er bare to deltakere i NM-finalen i fotball også. Jeg ser på NM, med høye kvalifiseringskrav, som en slags finale. Bare det å få delta er å vinne, på samme måte som Follo følte de hadde vunnet ved å komme til kvartfinalen i cupen i fotball. Når man er med i klubb og klubben har betalt din lisens så har du muligheten, på lik linje med alle fotballklubber i fotballcupen, mulighet til å delta på/i NM, men får å få mulighet til å delta i finalen, selve stevnet NM, så må man gjøre seg fortjent til å komme dit. Og hvis det er en seier bare å kunne delta på selve stevnet NM så er det like stor status å vinne om man er eneste deltaker eller om det er 100 deltakere. Da har man blitt norgesmester. Alle som ikke var med hadde kunne blitt med om de hadde vært god nok, men det var de ikke.

Grunnen til at jeg mener det bør være en status å få delta i NM stammer sikkert fra følelsen jeg selv hadde ved å jakte, og klare å oppnå, det å delta. Jeg var stolt da jeg kunne delta i NM. Det var stort. Det var en prestasjon. Jeg vil at andre skal ha denne gulroten. Vi har merkekrav. Dette er også gulrøtter, men foruten elitepokalen (som jeg også ble veldig stolt av å motta) så er merkekravene merker man kjøper selv og jeg har ikke følelsen av at disse kravene har så stor status lengre.

Det viktigste er imidlertid at statusen på de mindre stevnene er så lav. Jeg tror det er veldig bra at statusen på disse stevnene blir høyere. Målet burde være at en styrkeløfter ble glad om han vant klubbstevnet, har mål om å vinne KM og drømmer om å vinne Midt-Norsk. NM bør nesten være utopi for en fersk løfter. Hans store mål bør være å vinne Midt-Norsk. Og når han vinner Midt-Norsk så kan vi se ekte idrettsglede når han mottar gullmedaljen. Hvis han blir god nok til å delta på NM så er det en seier i seg selv. Slik det er nå så er det å vinne et lokalt stevne ubetydelig. Plasseringen er ubetydelig. Får man gull, sølv eller bronse så roter man gjerne bort medaljen og kaster kanskje diplomen. Det er bare tull. Det er lekestevner. Treningstevner. Alt som betyr noe, for alle, er NM. Jeg synes det er feil. Og jeg tror at økt deltakerstatus på NM gjør at statusen på de mindre stevnene blir større. Dette tror jeg gjør at de lokale stevnene får flere utøvere og jeg tror det øker rekrutteringen mer enn at NM får mange løftere. Jeg tror også at lidenskapen for styrkeløft blir holdt mer ved like av å ikke klare å oppnå det å delta på NM umiddelbart. Jeg tror at de fleste, som ikke slutter etter sitt første stevne, ikke ønsker å slutte før de i alle fall har fått med seg NM.

Sitat
*Hvordan man har løst NM i andre idretter er selvfølgelig relevant hvis man ikke er så sneversynt at man mener alle andre gjør det feil.
Jeg mener at muligheten for at alle andre gjør feil er tilstede, ja, men jeg mener mest av alt at styrkeløft er en såpass spesiell sport at man må tenke på spesielle måter også.

Sitat
Poenget ditt om at styrkeløft har ett litt annet tidsaspekt er dog høyst relevant.
Nå er jo ikke styrkeløft i utgangspunktet noen publikumsvennlig idrett utenom for de spesielt interesserte. Forslaget ditt om å arrangere alt på en dag vill gjort det mer publikumsvennlig ja, men til en pris jeg ikke mener det er verdt.
Ja, der er vi uenige. Jeg mener at det å gjøre stevner kortere og mer publikumsvennlig er ubetalelig. Det er ingenting som er så viktig som dét. Det er alt.
 
Sitat
*Du har selvfølgelig rett i at sammenligningsverdien for bermen er høyere i andre idretter der resultatet ikke kan tallfestes på samme måte. Allikevel tror jeg du ser poenget mitt med litt godvilje; det er morsomt for utøverne litt under toppen å måle krefter med de beste på stevne. Men du har kanskje et litt annet perspektiv på dette:)
Ja, jeg har et annet perspektiv Smiley Jeg mener også at mange idretter er på en slik måte at vilje, guts, innsats og tilfeldigheter gjør at man kan levere langt over evne og klare å slå alle odds. I styrkeløft så er det kun dommerfeil eller andres uheldighet som kan bidra til tilfeldigheter. Det er ikke slik at en styrkeløfter kan prestere over evne. Han kan løfte like godt som han er sterk som, men han kan ikke løfte mer enn det. En fotballspiller kan være dårlig til å skyte, men likevel klinke en ball i krysset og bli matchvinner med et lag som på papiret skal tape 10-0 mot motstanderen. Jeg klarer ikke helt å se hvor mye mer man måler krefter med de sterke ved å løfte på samme plass men til annen tid. Å gå i ringen med Mike Tyson har kanskje vært artig om man hadde vært bokser, men hvis man hadde hatt en slagkraft-konkurranse der én og én hadde gått ut på en platting for å slå på en sensor så føler jeg det er likegyldig om Mike Tyson hadde slått på samme sensor på samme platting eller om han gjorde det i sin egen leilighet og motstanderen, én selv, hadde gjort det på andre siden av jorda. Selvsagt er det imidlertid litt artig å hilse på og sosialisere med den man vil matche krefter med ; det er nok litt stort - men det bør heller være premien man får ved å holde ut og bli sterkere år etter år slik at man til slutt kan delta. Da man senket kvalifiseringskravene til NM så var det det samme som når staten innførte kjønnskvotering. Jeg er i mot kjønnskvotering og jeg er i mot lave kvalifiseringskrav.

Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Spm er egentlig tre:
1. Bør NM ha kval krav som nå, da mange kan bli med inkludert useriøse småfeite mosjonister som meg selv.
2. Bør man innføre A-NM og B-NM kva grensa ville vært ca 450 poeng
3. Bør NM ha elite pulje på 500 poeng
Argumentene:
1.   Ja det bør det fordi da får de fleste klubbene en utøver til å være med og trekke impulser og arrangør klubben tjener litt ekstra penger
2.   Ja fordi da slipper blir det høyere kvalitet og mer gjevt, arrangør klubben har ikke så stor problemer med fredagen som ingen publikumere kommer til uansett.
3.   Ja fordi da er det større mulighet til å få media dit og ekstra publikum.
Mitt forsalg er :
Innfør    kval krav  450 der de 14 beste herrene på poeng deltar i en elitepulje som ikke kolliderer med lokal eliteserie fortball, ski, håndball etc. Ikke innfør B-NM.
 Kval  grense ved 450 poeng       
58   511   kg     
   Ingen kval (evt Brantzæg)         
           
66   573   kg     
   1. Jan Roytvand   OPIL   595.0   
           
           
74   626->625   kg     
   1. Kim-Raino Rølvåg   Bodø SK   680.0   
   2. Tormod Andersen   Lenja AK   660.0   
   3. Bjørn Astad   Oslo SK   655.0   
   4. Stian Bjørge   Brumunddal AK   635.0   
   5. Simen Imingen   Brumunddal AK   625.0 
Ikke kval
   6. Espen Andreas Rødsjø   Fræna AK   622.5   
   7. Hans Erik Folkeseth   Halden SI   615.0   
   8. Eivind Sperre Austnes   Sjøholt AK   610.0   
           
83   674 -675  kg     
   1. Kjell Egil Bakkelund   Brumunddal AK   777.5   
   2. Sigve Valentinsen   Sandnes AK   750.0
  Ikke kvalifisert
   3. Fredrik Aasgaard   Oslo SK   650.0   
   4. Odd Inge Sandberg   Alta AK   645.0   
   5. Tom Jonas Billit   Oslo SK   632.5   
   6. Stian Bjørge   Brumunddal AK   612.5   
   7. Fredrik Danielsen   Øksfjord AK   607.5   
   8. Øystein Aamo   Orkanger IF   600.0   
   9. Roy Kjetil Danielsen   Sandnes AK   572.5   
   9. Jørgen Hylen-Aasen   Oslo SK   572.5   
           
           
93   716 -> 715   kg     
   1. Sigve Valentinsen   Sandnes AK   800.0   
   2. Kristoffer S. Eikeland   Ganddal AK   755.0   
   3. Helge Sviland   Sandnes AK   722.5   
   4. Geir Gregersen   Sande KK   720.0   
   5. Jan Edvard Jensen   Rana KK   717.5
Ikke kvalifisert 
   6. Lars Andreas Bruland   Førde IL   700.0   
   7. Kim Andre Oftedal   Stavanger SK   657.5   
   8. Roy Kjetil Danielsen   Sandnes AK   650.0   
   8. Edvard Heimen   Fræna AK   650.0   
   10. Odd Karsten Andersen   Stavanger SK   645.0   
           
105   753 -> 752,5   kg     
   1. Stian Walgermo Møllevik   Sjøholt AK   855.0   
   2. Bjørn Andreas Bull-Hansen   Halden SI   830.0   
   3. Jan Inge Espedal   Sandnes AK   815.0   
   4. Kim Andre Blikås   Førde IL   805.0   
   5. Jan-Roger Johansen   Rana KK   782.5   
   6. Joachim Lindseth   Oslo SK   780   
   6. Kristoffer S. Eikeland   Ganddal AK   780.0   
   8. Tollef Taksdal   Oslo SK   777.5   
   9. Jøren Skadsem Eikeland   Sandnes AK   772.5 
Ikke kvalifisert
   10. Tony Andre Pettersen   Brumunddal AK   742.5   
   10. Arild Bokneberg   Karmøy SK   742.5   
           
120   783 -> 782,5   kg     
   1. Asbjørn Randen   Oslo SK   980.0   
   1. Roy Holte   Fræna   980   
   1. Tor Herman Omland   Sandnes AK   980.0   
   4. Jørgen A. Hansen   Oslo SK   955.0   
   5. Bo Andre Bergan   Oslo SK   862.5   
   6. Per Ove Sjøl   Sande KK   852.5   
   7. Rune Lauvås   Moss SIK   850.0   
   8. Svein - Vidar Thomassen   Alta AK   847.5   
   9. Iakov Dolgov   KK-67   832.5   
   10. Per Marius Hole   SPUVI   805.
11. Harald morten haug  782,5
11. Trond S Johansen 782,5
11 Pål Guddal 782,5   
           
       
shw   805   kg     
   1. Carl Yngvar Christensen   Brumunddal AK   1065.0   
   2. Olaf Dahl  KK-67   1002.5   
   3. Lars Dalby Markussen   Halden SI   980.0   
   4. Hans Magne Bårdtvet   KK-67   957.5   
   5. Martin B. Rønning   Oslo SK   930.0   
   6. Lars S. Kirkebøen   Sande KK   900.0   
   7. Geir Arne Giseth    Odin SK   872.5   
   8. Einar Gilberg   KK-67   870.0   
   9. Andreas Tiller   KK-67   855.0   
   10. Åge Berntsen   Melhus IL   835.0   

Elite pulje (14 beste over 500 poeng damer og herrer)
58   567,5   kg     
   Ingen kval (evt Brantzæg)         
           
66   637,5   kg     
   Ingen kval
           
74   695   kg     
   Ingen kval
           
83   750  kg     
   1. Kjell Egil Bakkelund   Brumunddal AK   777.5   
   2. Sigve Valentinsen   Sandnes AK   750.0
           
93   795 kg     
   1. Sigve Valentinsen   Sandnes AK   800.0   
           
105   837,5   kg     
   1. Stian Walgermo Møllevik   Sjøholt AK   855.0   
           
120   870   kg     
   1. Asbjørn Randen   Oslo SK   980.0   
   1. Roy Holte   Fræna   980   
   1. Tor Herman Omland   Sandnes AK   980.0   
   4. Jørgen A. Hansen   Oslo SK   955.0               
           
shw   890   kg     
   1. Carl Yngvar Christensen   Brumunddal AK   1065.0   
   2. Olaf dahl   KK-67   1002.5   
   3. Lars Dalby Markussen   Halden SI   980.0   
   4. Hans Magne Bårdtvet   KK-67   957.5   
   5. Martin B. Rønning   Oslo SK   930.0   
   6. Lars S. Kirkebøen   Sande KK   900.0   
 

Utlogget Pitbull1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 680
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 680

Hei! Ser at noen Ønsket landslags kravene høyere: 90 klassen har 840 kg som vm krav og 800 som em krav. Dette er før 2011 regler trer i kraft. Vm Stavanger 2006: her ble gullet i 90 klassen vunnet på 835 ( 5kg bak det norske kravet for deltagelse i vm ) em kravet på 800 kg, klarte han som kom på 6 plass å oppfylle! Så jeg føler ikke at de norske kravene er for lave, men når 18plass i samme vm går til en bulgarer som gjør 195-157,5-230 tot 582,5, så er de internasjonale kravene, kanskje litt fraværende. Det var jo så vidt han hadde kvalifisert til nm!

Utlogget Torko

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 129

  • Torko's tøs..
Elite pulje (14 beste over 500 poeng damer og herrer)
        
shw   890   kg     
   1. Carl Yngvar Christensen   Brumunddal AK   1065.0   
   2. Gud   KK-67   1002.5   
   3. Lars Dalby Markussen   Halden SI   980.0   
   4. Hans Magne Bårdtvet   KK-67   957.5   
   5. Martin B. Rønning   Oslo SK   930.0   
   6. Lars S. Kirkebøen   Sande KK   900.0   
 

Kirkebøen har ikke over 500 poeng.
Team Strongman Rolf Holte

Utlogget Lars S.K

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 823
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 823

Kirkebøen har ikke over 500 poeng.

Om 2 uker så har jeg det Wink

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Hei! Ser at noen Ønsket landslags kravene høyere: 90 klassen har 840 kg som vm krav og 800 som em krav. Dette er før 2011 regler trer i kraft. Vm Stavanger 2006: her ble gullet i 90 klassen vunnet på 835 ( 5kg bak det norske kravet for deltagelse i vm ) em kravet på 800 kg, klarte han som kom på 6 plass å oppfylle! Så jeg føler ikke at de norske kravene er for lave, men når 18plass i samme vm går til en bulgarer som gjør 195-157,5-230 tot 582,5, så er de internasjonale kravene, kanskje litt fraværende. Det var jo så vidt han hadde kvalifisert til nm!

For at en senior-løfter i -82,5kg skal ta kravet til VM må han opp på 800kg sammenlagt, Altså 12,5kg MER enn hva som noen gang er løftet i den klassen her i landet.


Hva kommer til NM-krav syns jeg at ett elitestevne er fullstendig latterlig. Jeg støtter OD her Smiley


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget BAs

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 426

NM 2010 var det vel 9 som fikk 500 poeng eller mer. Kan jo bli et kort stevne hvis vi satser på 3-5 damer og 8-12 herrer.

Noen stikkord
Kongepokal (kan bli vanskelig å dele ut for damer - for menn avhenger det av hvor høyt kravet settes)
Økonomi (viktig at klubber som legger ner mange (tusen?) timer i NM får betalt. Kan fikses ved mange deltakere eller å øke startavgiften hvis kravet økes (f.eks 3000 til 5000 kr ved 500 poeng)
A og B pulje (A pulja kan delta på EM og B pulja delta på NM - Grin). Det kan fort skje noe i kampens hete - hvis du vet hva de andre har løftet blir presset mindre (i tillegg var det en grunn til at forslaget om A og B puljer ikke ble innført).
Medlem av OSKs styrketrimlag

Utlogget Frank T Tank

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 235
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 235

  • Failure is not an option..Drammen Strongman
25 pølser til om dan så trur jeg du bikker 500 poeng Lars c",)
Hørte du hadde fått Leiv Vidar som sponsor etter Hønefoss bk rykka ned,bare å gi jernet nå.
Go Trolls Of Norway.. 
Om 2 uker så har jeg det Wink
140kgx3m farmers
410 kgx3m Yoke
180 kgx1 Stein H=110 cm
450 kgx4 Dekk
121 kg Stokk
116 kg Apollons

Strongman Training http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88396.msg1419589#msg1419589

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!