Skrevet av Emne: Nyheter på NRK  (Lest 67852 ganger)

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Nyheter på NRK
« #60 : 27. november 2010, 21:59 »
Jeg ønsker å sende en mail til reporteren for å få et svar og forhåpentligvis en beklagelse fra henne. Jeg holder derfor på å formulere en mail som gjør at jeg blir tatt seriøst, og hvor jeg samtidig får frontet mitt syn. Da jeg ikke kan snakke på vegne av alle andre styrkeløftere bruker jeg formen "jeg" istedet for "vi".

Jeg lurer også på hva Egil mener om dette innlegget. Stemmer det jeg skriver?

Hei.

For kort tid siden så jeg NRK Lørdagsrevyen. Her var det en reportasje hvor kroppskomplekser ble trukket frem, og en rekke eksperter skulle være sannhetsvitner for det ene og andre. Jeg skal ikke uttale meg om hva jeg syns om deres uttalelser, men jeg ble svært opprørt da jeg hørte det ble nevnt at Proteinfabrikken ikke lenger sponser styrkeløft grunnet assosiasjonen til doping. Norges styrkeløftforbund er medlem av Norges idrettsforbund, og er således underlagt dopingtester. Vi kan med andre ord bli testet uanmeldt og i konkurranse.

Det skal ikke legges skjul på at styrkeløft på 70- og 80-tallet var forbundet med doping, men disse tidene er forbi. Det er ikke lenger fritt frem og juksere blir utestengt som i alle andre i idretter underlagt NIF. Vi ønsker å fremstå som en seriøs idrett hvor sunne verdier og et godt miljø er et ideal. Vi profilerer oss bak slagord som "Sterk, blid og dopingfri" og "Play fair. Play clean. Play true". Denne reportasjen kan i så måte være et skudd for baugen for vår del. En del av seerne som ikke har kjennskap til idretten vil nå trolig tro at styrkeløft og doping er en side av samme sak. Det er vanskelig nok å skaffe sponsorer til arrangementer i utgangspunktet, men det hjelper ikke med ufortjent, negativ publisitet. At dette også kan medføre et problem i forhold til rekruttering sier seg vel selv?

Jeg har vært i kontakt med Egil Berli-Johnsen ved Proteinfabrikken, og han bekreftet at han ikke benyttet ordet styrkeløft i sammeneheng med doping. Da Berli-Johnsen selv har vært aktiv styrkeløfter kjenner han til forskjellene mellom de respektive aktivitetene. Denne saken kan bli avfeid som en liten tabbe, men for meg, og trolig mange andre styrkeløftere, er dette en alvorlig sak. Jeg håper du ser problematikken her, og jeg håper N
Jeg ønsker å sende en mail til reporteren for å få et svar og forhåpentligvis en beklagelse fra henne. Jeg holder derfor på å formulere en mail som gjør at jeg blir tatt seriøst, og hvor jeg samtidig får frontet mitt syn. Da jeg ikke kan snakke på vegne av alle andre styrkeløftere bruker jeg formen "jeg" istedet for "vi".

Jeg lurer også på hva Egil mener om dette innlegget. Stemmer det jeg skriver?

Hei.

For kort tid siden så jeg NRK Lørdagsrevyen. Her var det en reportasje hvor kroppskomplekser ble trukket frem, og en rekke eksperter skulle være sannhetsvitner for det ene og andre. Jeg skal ikke uttale meg om hva jeg syns om deres uttalelser, men jeg ble svært opprørt da jeg hørte det ble nevnt at Proteinfabrikken ikke lenger sponser styrkeløft grunnet assosiasjonen til doping. Norges styrkeløftforbund er medlem av Norges idrettsforbund, og er således underlagt dopingtester. Vi kan med andre ord bli testet uanmeldt og i konkurranse.

Det skal ikke legges skjul på at styrkeløft på 70- og 80-tallet var forbundet med doping, men disse tidene er forbi. Det er ikke lenger fritt frem og juksere blir utestengt som i alle andre i idretter underlagt NIF. Vi ønsker å fremstå som en seriøs idrett hvor sunne verdier og et godt miljø er et ideal. Vi profilerer oss bak slagord som "Sterk, blid og dopingfri" og "Play fair. Play clean. Play true". Denne reportasjen kan i så måte være et skudd for baugen for vår del. En del av seerne som ikke har kjennskap til idretten vil nå trolig tro at styrkeløft og doping er en side av samme sak. Det er vanskelig nok å skaffe sponsorer til arrangementer i utgangspunktet, men det hjelper ikke med ufortjent, negativ publisitet. At dette også kan medføre et problem i forhold til rekruttering sier seg vel selv?

Jeg har vært i kontakt med Egil Berli-Johnsen ved Proteinfabrikken, og han bekreftet at han ikke benyttet ordet styrkeløft i sammeneheng med doping. Da Berli-Johnsen selv har vært aktiv styrkeløfter kjenner han til forskjellene mellom de respektive aktivitetene. Denne saken kan bli avfeid som en liten tabbe, men for meg, og trolig mange andre styrkeløftere, er dette en alvorlig sak. Jeg håper du ser problematikken her, og jeg håper NRK går ut og beklager dette.


mvh
Kim Beck-Gundersen
Dopingfri utøver i styrkeløft


Veldig bra skrevet Smiley
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Nyheter på NRK
« #61 : 27. november 2010, 22:00 »
Du må iallfall skjønne at du vil ikke føle deg mer velkommen hos styrkeløftere når du skriver slikt. Du må jo skjønne av styrkeløftere blir ekstremt provosert når man så og si blir kaldt en gjeng med bolere, når NSF jobber noe jævlig med å bli kvitt dette feilaktige stemplet.

Innleggene mine kommer jo som en direkte reaksjon på at jeg er fed up på at styrkeløftere ( ja noen , ikke alle) kaller meg en  boler fordi jeg er med og arrangerer strongman konkuranser, deltar i AF og trener på et gym og ikke i styrkeløfterklubb sine lokaler.

 Så ja jeg skjønner at styrkeløftere blir eskremt provosert når de blir kalt bolere, men jeg synes ikke synd på dere i det hele tatt..

og ja jeg skrev første innlegget mitt for å provosere derfor Wink smilyen..




1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Nyheter på NRK
« #62 : 27. november 2010, 22:04 »
Det finnes både organisert, og uorganisert idrett. Ergo er styrkeløft og surfing akkurat like mye idrett. Forskjellen er at styrkeløft er en "skikkelig" idrett, som missy kaller det, eller organisert om du vil. Mens surfing er uorganisert.


Må skille mellom sport og idrett, vet ikke hvordan surfing er organisert men noe sier meg at de hadde strøket doping kontrollen pga ikke prestasjons hevende middel Grin
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Nyheter på NRK
« #63 : 27. november 2010, 22:04 »
Nedenfor er mitt brev til journalisten.
------------

Hei!

Jeg har nettopp sett lørdagsrevyens oppslag om bl.a. megareksi. Der har blant andre Egil Johnsen fra Proteinfabrikken noen kommentarer og i den forbindelse sier reporteren at "selskapet har sluttet å sponse styrkeløftarrangementer som assosieres med doping".

Personlig er jeg en stor motstander av doping generelt og doping i idrett. Samtidig er jeg en styrkeløfter og jeg er stolt av det.

Jeg har fått høre fra Egil Johnsen at han under intervjuet som ble gjort eksplisitt forklarte at Proteinfabrikken hadde sluttet å sponse strongman og kroppsbygging. Dette er showsporter som ganske riktig assosieres med doping. Det kan også være at styrkeløft blir assosiert med doping, blant folk på gaten, men fakta er at styrkeløft er en organisert idrett innenfor Norges Idretts Forbund og grunnet en fortid med mange dopingsaker på 70- og 80-tallet så er dette blant de mest testede idrettene i Norge. Likevel er det omtrent aldri positive dopingsaker blant aktive styrkeløftere. Norges StyrkeløftForbund blir av AntiDoping Norge sett på som en forbiledlig organisasjon og holdningen mot doping krystallklar.

Det er derfor en graverende feil å bruke ordet "styrkeløftarrangementer" i sammenheng med assosiering med doping. Dette er svært dårlig journalistikk. Hørte du ikke på Johnsen da han fortalte og forklarte hva Proteinfabrikken ikke lengre sponser? Selskapet sponser nemlig styrkeløftstevner, ja, de er faktisk de eneste jeg har sett sponset, med produkter i alle fall, et styrkeløftstevne jeg har deltatt på. Dette var så sent som i oktober 2010 der jeg selv vant en boks med kreatin.

At styrkeløft blir forvekslet med vekttrening, vektløfting, strongman eller kroppsbygging er vi desverre svært vant til. Dette er imidlertid ingen unnskyldning for at journalister, slik som deg, skal gjøre samme feil om og om igjen. Når skal faget journalistikk bli tatt alvorlig av de som har dette som yrke? Hvor er stoltheten om å være nøyaktig og eksakt?

Til senere saker så skal jeg her redegjøre for de ulike:
Styrkeløft - dette er en idrett tilsluttet Norges Idrettsforbund. Idretten består av knebøy (stang på nakken, bøye seg i knærne og reise seg opp igjen), benkpress (ligger på en benk, løfter stangen ned til brystet og presser opp igjen til strake armer) og markløft (løfter en vektstang opp fra bakken til man står med strak kropp og vekta i hendene hengende ned)

Vektløfting - dette er også en idrett tilsluttet Norges Idrettsforbund. Idretten består av rykk og støt. Begge øvelsene involverer at stanga skal løftes fra bakken og opp og over hodet. Dette er en olympisk idrettsgren.

Strongman - ikke medlem av Norges Idrettsforbund og således ikke dopingtesting. Mange ulike styrkebaserte oppgaver som ofte simulerer gammel gårdsdrift. Eksempler er Farmers Walk der man går med to tunge gjenstander i hver hånd, Steinlasting der man løfter tunge steiner opp på høye plattinger, Lastebildrag der man skal trekke en lastebil med et tau osv.

Kroppsbygging - ikke medlem av Norges Idrettsforbund og således ikke dopingtesting. Målet for en kroppsbygger er å få en muskuløs og symetrisk kropp. Det handler ikke noe om styrke, men om å få en vakker, gjerne stor, kropp.

Vekttrening - dette er bare å trene med vekter. Enten hjemme eller på et treningssenter. Enkelt og greit.

Det er svært skadelig å omtale styrkeløft i sammenheng med doping og jeg håper du på en eller annen måte kan få rettet opp denne injuriende feilen slik at ikke vårt rykte blir ødelagt.

Med hilsen,
Einar B. Gilberg
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Nyheter på NRK
« #64 : 27. november 2010, 22:08 »

Må skille mellom sport og idrett, vet ikke hvordan surfing er organisert men noe sier meg at de hadde strøket doping kontrollen pga ikke prestasjons hevende middel Grin
Sport er i følge wikipedia ofte brukt i sammenheng med aktiviteter som krever et hjelpemiddel, f.eks hestesport (hesten) og motorsport (kjøretøyet.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Nyheter på NRK
« #65 : 27. november 2010, 22:08 »
Innleggene mine kommer jo som en direkte reaksjon på at jeg er fed up på at styrkeløftere ( ja noen , ikke alle) kaller meg en  boler fordi jeg er med og arrangerer strongman konkuranser, deltar i AF og trener på et gym og ikke i styrkeløfterklubb sine lokaler.

 Så ja jeg skjønner at styrkeløftere blir eskremt provosert når de blir kalt bolere, men jeg synes ikke synd på dere i det hele tatt..

og ja jeg skrev første innlegget mitt for å provosere derfor Wink smilyen..


Du liker ikke styrkeløftere fordi de assosierer deg med anabole steroider, og derfor liker du å provosere styrkeløftere, men så er det synd på deg fordi du ikke føler deg velkommen hos styrkeløftere? Huffa meg da gitt Grin

Bare så det er sagt, så tror jeg ikke du boler, jeg har jo sett deg i virkeligheten Wink

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Nyheter på NRK
« #66 : 27. november 2010, 22:15 »
Det er kanskje litt malapropos, men jeg kan ikke dy meg:  Bare vent til neste gang styrkeløftere blir omtalt i en positiv sammenheng, f.eks. at de har vunnet internasjonale mesterskap.  Da vil de bli omtalt som vektløftere.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Nyheter på NRK
« #67 : 27. november 2010, 22:16 »
Du liker ikke styrkeløftere fordi de assosierer deg med anabole steroider,

nå feier du alle under en kam igjen.. jeg liker mange, men ikke alle styrkeløfterene Wink

og derfor liker du å provosere styrkeløftere,
Egentlig ikke, pleier å holde kjeft i disse debattene, selv om jeg kunne skrevet masse som provoserte ..

men så er det synd på deg fordi du ikke føler deg velkommen hos styrkeløftere?
nei, det er ikke synd på meg, har bare valgt å ikke melde meg inn.. enda Wink

Bare så det er sagt, så tror jeg ikke du boler, jeg har jo sett deg i virkeligheten Wink
Du burde jobbe i adn siden du kan se om folk er dopet eller ikke.. men skjønner jeg deg jo, for jeg er jo liten og svak Tongue



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Nyheter på NRK
« #68 : 27. november 2010, 22:29 »
Sens, this interview made non Sad
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Nyheter på NRK
« #69 : 27. november 2010, 22:38 »
Sens, this interview made non Sad
Sense; this post made none Smiley

Utlogget GGSE

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

Sv: Nyheter på NRK
« #70 : 27. november 2010, 22:44 »
Alle som er sterke trenger fortsatt ikke bruke anabole steroider..

Og skal du kalle noen for boler, fiks blodprøve, å få beviser på det før dere sier at noen bruker det.
det er min mening. Smiley
From Zero to Something

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Nyheter på NRK
« #71 : 27. november 2010, 22:57 »
Sens, this interview made non Sad

Prøvd meg på et par slike jeg og... ikke alle her på forumet som har like stor kjærlighet til star wars Tongue
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Nyheter på NRK
« #72 : 27. november 2010, 23:01 »
Det er kanskje litt malapropos, men jeg kan ikke dy meg:  Bare vent til neste gang styrkeløftere blir omtalt i en positiv sammenheng, f.eks. at de har vunnet internasjonale mesterskap.  Da vil de bli omtalt som vektløftere.

å blande styrkeløftere/vektløftere er en kjip feil men det stopper der, å kalle oss for dopingutøvere er en katastrofal feil! spesielt når ingen av oss ønsker å ha det stempelet.
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Nyheter på NRK
« #73 : 27. november 2010, 23:05 »
Om en går innpå nrk for å se innlegget ser en at det har blitt kalt "sykelig overtrening" sier noe om kunnskaps nivået i NRK redaksjonen :p

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Nyheter på NRK
« #74 : 27. november 2010, 23:33 »
Sitat
Bjørn Barland forsvarte 5. desember, 1997 sin avhandling "Gymmet; en studie av trening, mat og dop" for graden Doctor Scientiarum ved Norges idrettshøgskole. Bjørn Barland er født i Skien 15.05.1961. Han har studert samfunnsfag, historie mellomfag ved universitetet i Trondheim. Han har også sosiologi mellomfag fra universitetet i Oslo. Etter grunnfag idrett ved lærerhøgskolen i Kristiansand begynte han på mellomfag idrett ved NIH høsten 1985. Hovedfagseksamen ble avlagt i desember 1988. Tittel på hovedfagsoppgaven var: Helsestudio; et tegn i tiden. Doktorgradsstudiet ble påbegynt 1.09.1991 og avhandlingen levert NIH for bedømmelse 30.06.1997. Den foreliggende avhandlingen har tittel: Gymmet, en studie av trening, mat og dop. Det sentrale spørsmålet som reises er hvorfor noen doper seg i en idrettssammenheng. Idrettssammenhengen her er trening på helsestudio og kroppsbyggerkonkurranser. Avhandlingen er levert som en monografi og er en kvalitativ studie av doping i en sosiokulturell sammenheng og ikke som et isolert fenomen. Den metodiske tilnærmingen tar utgangspunkt i feltarbeid med deltagende observasjon, intervjuer og samtaler av aktører i felten. Feltarbeidet ble lokalisert til ulike helsestudioer på Østlandet i perioden januar 1992 til september/oktober 1994. Som forklaring trekkes det veksler på sosiologiske, kulturanalytiske og sosialantropologiske tilnærminger og perspektiver.

Barland har altså en doktorgrad i Idrettssosiologi, og  utaler seg om hvilke kosthold som er nødvendig for å prestere i idrett. Ett fagfelt han har like mye kunnskap om som Harald Eia. Dette vitner virkelig om en seriøs fagperson...
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!