Skrevet av Emne: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D  (Lest 33627 ganger)

Utlogget Terje Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 061
  • Honnør: 235
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 061

  • Førr en kjekkas!
Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #60 : 10. april 2011, 14:16 »
- back problems/can make you shorter
Knebøy kan føre til strekk i div. ryggmuskler, da gjerne pga dårlig oppvarming og dårlig teknikk bl.a dårlig buktrykk/ikke puste ordentlig inn før man løfter. Dette er bare mindre skader og heller bare muskelsmerter som går over. Man blir ikke kortere av knebøy. Alle av oss blir kortere iløpet av dagen og strekker oss ut igjen når vi ligger å sover og er helt normalt.

- bad posture
Tvert om! Alle de musklene du trener i knebøy gjør at du faktisk får ei rank og fin holdning. Sterk rykk og sterke magemuskler gjør dette.

- knee-problems
Slik som han kjørte knebøy øvelsen, JA! Går du ikke ned mer en 50-60 grader havner all trykke fra vektene på kneleddet, men med en gang du kjører djupe knebøy så går mesteparten av belastninga over på musklaturen istedet for leddet. Mye av alt kan føre til kneskader. Det er vel ikke mange som bøyer 2-3 ganger i uka og som har gjort det nån år som ikke kjenner litt smerter i kneene, men sånn er det med alt man gjør. Benker man mye kan man bli plaget med skulderen osv. Trikset er å samtidig være smidig og fleksiber i kroppen og sørge for at man trener jevnt. Bakside av lår kan fort bli underutviklet i forhold til framside hos enkelte løftere, så de må passe på å trene opp de musklene også. Dette kan oftes utbedres med bedre teknikk.
Mål: 250-200-300

Min logg

Resultatservice

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #61 : 10. april 2011, 16:39 »
De negative konsekvensene han nevner... Er det sannhet i det han sier?

Du har vel nok egenerfaring til å bedømme det selv Wink
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget HARDY-GUTTEN

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 385
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 385

Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #62 : 10. april 2011, 17:18 »
- back problems/can make you shorter
 Alle av oss blir kortere iløpet av dagen og strekker oss ut igjen når vi ligger å sover og er helt normalt.

Honnør for godt svar og jeg er enig i poengene dine....
men det er mange aktive vektløftere som hevder at de har blitt kortere etter mange år med bøy og mark (riktig nok så er disse utøverne amerikanske Undecided). Grunnen til dette er at knebøy og mark over lang tid vil føre til at ryggskivene blir vant med å være sammenpresset og man vil miste litt høyde som et resultat av dette. De fleste av oss mister noen cm høyde når vi blir eldre (pensjonister) nettopp pga gravitasjon, så man kan vel tenke at man forskyver denne prossesen med å løfte tungt og lenge. (jeg kan ikke bekrefte dette med å vise til noen troverdige studier, men jeg tror på det inntil det motsatte er bevist :Smiley)

Jeg fant litt info på diverse amerikanske forumer hvor de diskuterer nettop dette. Her er det flere som sier at man burde "strekke" ut ryggsøyla igjen etter en knebøyøkt, ved for eksempel å henge fra en stang med vektbelte eller lignende.


Utlogget Nanbrødeksperten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 138

Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #63 : 10. april 2011, 23:17 »
Jeg fant litt info på diverse amerikanske forumer hvor de diskuterer nettop dette. Her er det flere som sier at man burde strekke" ut ryggsøyla igjen etter en knebøyøkt, ved for eksempel å henge fra en stang med vektbelte eller lignende.

Jeg tviler ikke på at høyden blir redusert som en bivirkning av knebøy, men jeg tror dette er kortvarig. Du har rett i at man krymper med alderen, eller blir mer kyfosert, (ca 6cm fra man er 20år til man er 60år anslås det), men dette er riktig nok pga mer slitasje i fremre enn bakre del, noe som gjør at virvlene er tettere fremme. Piloter blir også en del kortere av å være i det trykket de er i, men jeg har forstått det som at dette heller ikke er vedvarende. Men hvem vet hvor lang pause som skal til for å motvirke dette? Det er mulig det er noe i det han sier om man har flere knebøyøkter i uka og lange perioder uten avbrekk.
PSMF:

30.05.2011    101,6
06.06.2011      96,1
11.07.2011      89,5

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #64 : 10. april 2011, 23:26 »
Honnør for godt svar og jeg er enig i poengene dine....
men det er mange aktive vektløftere som hevder at de har blitt kortere etter mange år med bøy og mark (riktig nok så er disse utøverne amerikanske Undecided). Grunnen til dette er at knebøy og mark over lang tid vil føre til at ryggskivene blir vant med å være sammenpresset og man vil miste litt høyde som et resultat av dette. De fleste av oss mister noen cm høyde når vi blir eldre (pensjonister) nettopp pga gravitasjon, så man kan vel tenke at man forskyver denne prossesen med å løfte tungt og lenge. (jeg kan ikke bekrefte dette med å vise til noen troverdige studier, men jeg tror på det inntil det motsatte er bevist :Smiley)

Jeg fant litt info på diverse amerikanske forumer hvor de diskuterer nettop dette. Her er det flere som sier at man burde "strekke" ut ryggsøyla igjen etter en knebøyøkt, ved for eksempel å henge fra en stang med vektbelte eller lignende.



Det er vel mer for å rette ut ubalansen i ryggvirvlene. Ligament styret som er inni skivene har en tendens til å skiftes rundt under stort trykk, og ved å strekke vil man gjennopprette balansen.

Gjør det selv etter hver rygg / ben økt. Er rimelig godt å få strekt ut!

Utlogget TehKris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #65 : 10. april 2011, 23:37 »
Det er vel mer for å rette ut ubalansen i ryggvirvlene. Ligament styret som er inni skivene har en tendens til å skiftes rundt under stort trykk, og ved å strekke vil man gjennopprette balansen.

Gjør det selv etter hver rygg / ben økt. Er rimelig godt å få strekt ut!

Dette var ekstremt dårlig forklart. Ligamentene har heller ingenting med dette å gjøre.

Det som er grunnen til at man er kortere på kvelden enn morgenen (og da også sannsynligvis etter tung knebøy/mark eller andre "komprimerende" øvelser) er at væskemengden i mellomvirvelskivene (som er brusk) synker og avstanden mellom virvlene minker. Vi har mange virvler (22 for å være presis + de sammenvokste sakral-virvlene) og legger man da sammen hele forminskningen kan man godt få 1-2 cm totalt.

For å forklare dette; brusk har meget dårlig sirkulasjon, og ingen kapillærer i seg (blodtilførsel). Brusk ernæres gjennom diffusjon fra omgivelsene, det vil si at økt press/kompresjon på brusk presser ut væsken (tenk på en svamp), mens traksjon (minket press) gjør at væsken siver inn igjen. Når man da har stått/gått/sittet en hel dag er det ikke rart at det er minsket væske i brusken (på grunn av kompresjon). Når man så ligger flatt i sengen over natten blir det mindre belastning --> væskemengden stiger.

Om disse forandringene blir permantene etter tung knebøy / markløft vet jeg ikke, men det har jeg MEGET LITEN tro på, da kroppen er god på å tilpasse seg. Riktignok vil jeg påpeke at skader på mellomvirvelskivene/brusk kan gi permantene skader/sekveler. Det er jo heller ikke uvanlig at vektløftere/styrkeløfter på toppnivå har hatt ryggskader som igjen kan føre til permanente forandringer.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #66 : 10. april 2011, 23:44 »
Hehe, var ikke ment å være et honnør verdig svar heller!
Bra du kom med et utfyllende svar.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #68 : 15. september 2011, 14:18 »
Hm er det der helt bra for knærne?
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Heineken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: HER SNAKKER VI TRYKK I BØY :D
« #69 : 15. september 2011, 14:55 »
Hm er det der helt bra for knærne?
x2

Så litt små skummelt ut.
Jaja

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!