Skrevet av Emne: 14 Årig muskelbygger  (Lest 9061 ganger)

Utlogget inaktiv

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 146

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #30 : 30. november 2010, 21:16 »
Vill bare friske litt opp her.

Jeg kommer ikke til å slutte å trene og føler ikke jeg har fått noe konkret svar på mitt spørmsål

Veier 60kg og det er ikke noe fett

Spiser variert med havregryn til frokost og har tatt brutterns proteinpulver fra proteinpulver etter treninger. Han er 17 og har trent siden min alder. Han tar masse pulver saker og veier over 90 kg. Ønsker å oppnå det samme.
19 år, 100 kg
Knebøy: 200kg
Benkpress: 140kg
Markløft: 250kg
Militærpress: 80kg

Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #31 : 30. november 2010, 21:17 »
Kan være individuelt  Wink
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #32 : 30. november 2010, 21:18 »
Det har noe med skadeforsikring og gjøre at barn under 16 ikke får trene. Selv startet jeg på senter da jeg var 15 år og sluttet og vokse på 176. Har en målevegg på kjøkkenet som fattern har målt meg.. Stoppet å vokse i 2008 og har ikke vokst 1 cm Smiley Brodern er 187 og fattern er 190
Styrke trening har ingen ting med hvor høy du blir!
Fordi han kan nyttiggjøre kosttilskudd, rett og slett.
Maten en fjorten åring spiser, dekker nok ikke optimal behovet for protein, så da kan det være gunstig med tilskudd for å dekke dette.


Dette veit du ingen ting om fordi alle spiser forskjellig, klart noen ikke for nok. Men du trenger ikke andbefale alle og bruke bare for sikkerhets skyld. For mange er det bortkasta penger.
Ja, selvfølgelig. Mener ikke at man må ha proteinpulver som 14 åring, og heller ikke som voksen, men det gjør det enklere å få i seg nok proteiner. Derimot mener jeg at folk flest "vil" at barna deres skal følge det vanlige norske "greie"kostholdet med lite protein, mye karb og greit med fett.

Det viktigste å lære seg er hvordan man skal bruke tilskuddet av proteiner til å fylle det man ikke klarer å få i seg ved hjelp av vanlig kost. Jeg kan love deg at de fleste foreldre ikke vil lage flere måltider om dagen med kylling, kjøtt og lignende til en 14 åring.

Om man skal bruke penger på tilskudd som ung spørs på hva man synes er viktigst. Hvis pengene heller går til red bull for helgens lan, dataspill etc mener jeg at man liksågodt kan bruke de på noe som fremmer treninga Smiley
Blirselvfølgelig enig hvis du drar inn andre ting som er verre, men det er ikke det det er snakk om.

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: 14 Årig muskelbygger
« #33 : 30. november 2010, 21:20 »
Vill bare friske litt opp her.

Jeg kommer ikke til å slutte å trene og føler ikke jeg har fått noe konkret svar på mitt spørmsål

Veier 60kg og det er ikke noe fett

Spiser variert med havregryn til frokost og har tatt brutterns proteinpulver fra proteinpulver etter treninger. Han er 17 og har trent siden min alder. Han tar masse pulver saker og veier over 90 kg. Ønsker å oppnå det samme.

Det å ta masse pulver saker er ikke noe mål. Som sagt tidligere bør man fylle på med proteinpulver hvis man ikke klarer å få i seg nok ved hjelp av mat (det mest optimale er helt klart mat, ikke pulver!). Du bør først og frems fokusere på å trene hardt og bra, mens du samtidig kjører bra kosthold. Så lenge du holder dette konsekvent hele veien uten å ta pauser etc vil framgangen være bra.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: 14 Årig muskelbygger
« #34 : 30. november 2010, 21:22 »
Ja, enig i det Jostein, men mener fortsatt at det ikke er en ille ting å bruke pengene sine på selv om man er 14. Jeg snakker nå om et greit protein pulver + kanskje kreatin monohydrat. Ikke den nyeste superpump 5000 testobooster.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #35 : 30. november 2010, 21:23 »
Vill bare friske litt opp her.

Jeg kommer ikke til å slutte å trene og føler ikke jeg har fått noe konkret svar på mitt spørmsål

Veier 60kg og det er ikke noe fett

Spiser variert med havregryn til frokost og har tatt brutterns proteinpulver fra proteinpulver etter treninger. Han er 17 og har trent siden min alder. Han tar masse pulver saker og veier over 90 kg. Ønsker å oppnå det samme.
Du har fått noen gode svar. nest siste  fra Auk89 er et svar du med fordel kan følge.
Det å ta masse pulver saker er ikke noe mål. Som sagt tidligere bør man fylle på med proteinpulver hvis man ikke klarer å få i seg nok ved hjelp av mat (det mest optimale er helt klart mat, ikke pulver!). Du bør først og frems fokusere på å trene hardt og bra, mens du samtidig kjører bra kosthold. Så lenge du holder dette konsekvent hele veien uten å ta pauser etc vil framgangen være bra.
til trådstarter: Er det noen vits og si at du uansett vil ha fremgang og bli større eller har du bestemt deg for at du skal bruke tilskudd selv om det kanskje er bortkasta ?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: 14 Årig muskelbygger
« #36 : 30. november 2010, 21:40 »
Gumbs, 1982

men fant og et par som sa imot, så la oss legge de opp slik:

Få hjelp, kjør riktig teknikk og vær bevisst.
Dette gjelder alle, selvsagt, men eldre har en tendens til å være litt mer logisk. Smiley

Utlogget Lysat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #37 : 10. desember 2010, 09:16 »
Vi kan jo bare bruke artikkelen fra TF her, så er det opp til hver enkelt å tolke den på sin måte;
http://treningsforum.no/php/art.php?id=1507

Jeg syntes det er fint at unger trener og holder seg i form. Jeg vil heller anbefale en bøtte med proteiner, enn et dataspill til samme pris som vil lede til to helt forskjellige veier (individuelt, men dere skjønner).
Det å få opp øynene tidlig, og lære seg om kosthold er absolutt ikke negativt uansett alder. Wink

Men som det har blitt sagt her, ikke ha fokus på alle produktene ute på markedet, det kan ta fokuset vekk fra trening og motivasjon. Ha fokus på å holde deg sunn, frisk og i form! 

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #38 : 10. desember 2010, 11:40 »
Vill bare friske litt opp her.

Jeg kommer ikke til å slutte å trene og føler ikke jeg har fått noe konkret svar på mitt spørmsål

Veier 60kg og det er ikke noe fett

Spiser variert med havregryn til frokost og har tatt brutterns proteinpulver fra proteinpulver etter treninger. Han er 17 og har trent siden min alder. Han tar masse pulver saker og veier over 90 kg. Ønsker å oppnå det samme.

Anbefaler:

Aminosyrer før trening
Proteiner + aminosyrer etter trening ( i kombinasjon med karb her kan du også bruke kosttilskudd men sjokolademelk, fruktjuice osv fungerer like bra om ikke bedre)
Kreatin
magnesium om du sliter med blandt annet kramper eller dørlig søvnkvalitet.

det er ganske så konkret svar på ditt spørsmål. Og egentlig en oppsummering av hva andre folk har skrevet.

Utlogget andersgronn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 255

  • GISP!!!!
Sv: 14 Årig muskelbygger
« #39 : 10. desember 2010, 11:51 »
Anbefaler:

Aminosyrer før trening
Proteiner + aminosyrer etter trening ( i kombinasjon med karb her kan du også bruke kosttilskudd men sjokolademelk, fruktjuice osv fungerer like bra om ikke bedre)
Kreatin
magnesium om du sliter med blandt annet kramper eller dørlig søvnkvalitet.

det er ganske så konkret svar på ditt spørsmål. Og egentlig en oppsummering av hva andre folk har skrevet.


gutten er 14 år og veier 60 kg, om han skal bruke penger på noe som helst burde det være, melk, kjøttprodukter,makrell i tomat, havregryn, nøtter, og frukt...

When you deadlift more than you frenchpress, its time to start doing som kickbacks!!!!!!

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #40 : 10. desember 2010, 12:59 »

gutten er 14 år og veier 60 kg, om han skal bruke penger på noe som helst burde det være, melk, kjøttprodukter,makrell i tomat, havregryn, nøtter, og frukt...



Gutten er 14 år, og ber om tips til hva han burde bruke av kosttilskudd, han spør ikke om argumenter for eller imot kosttilskudd.
Før du sier at han heller burde drikke melk og spise normal og bruker penger som ett argument så burde du sette deg ned og se på hva det faktisk koster.

Hvis vi tar utgangspunkt i at man kan få 1 kilo protein i fra pulver til en ca pris på 150 kr. (Mange kampanjer som har dette billigere også). Om man da feks skal få 1 kilo protein i fra andre kiler feks kylling trenger man 4-5 kilo med kylling, altså en pris på 400-500 kr.
Så og bruke pris som argumentasjon er bak mål.

Utlogget Nimy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 124

Sv: 14 Årig muskelbygger
« #41 : 10. desember 2010, 13:39 »
Begynte selv å trene i midten av niende klasse, og sluttet ikke å vokse av den grunn Tongue
Begynte og med proteiner fra dag 1 med trening.

Har prøvd det meste av kosttilskudd og vil påstå av egen erfaring av det eneste som faktisk er verdt å bruke tid og penger på er de billigste wheyproteinene du finner og ta de til frokost, etter trening og til kvelds. Evnt  gainer om du er på en såkalt "bulk" og ønsker å legge på deg og bryr deg fint lite om det kommer en bitteliten pondus på magen.

Bare å stå på, kjør baseøvelser med riktig teknikk og spis bra så skal jeg love deg at du er rimelig grov om 2-3 år med god og fornuftig trening! Cheesy
Bøy:   240x1
Benk: 190x1
Mark: 270x1

93-modell, 97kg & 187cm.

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Sv: 14 Årig muskelbygger
« #42 : 10. desember 2010, 14:44 »
Jeg tror nok det lureste her er å analysere lett hva det er behov for og ikke er behov for.
Gutten er 14år og mitt råd er først og fremst å få hjelp av noen som har peiling på trening til å sette opp et treningsprogram som tar hensyn til den lave alderen slik at skaderisikoen går ned.
Når det er på plass så må man nesten se litt på kostholdet for å avgjøre om det skal gjøres noe fra eller til. Proteinpulver er ikke definert som kosttilskudd ,det er næringskonsetrat, med andre ord konsentrert mat og i dette tilfellet en konsentrert proteinkilde. Om det pr i dag spises tilstrekkelig protein til at framgangen på treningen ikke hemmes det vet ikke jeg og det er slett ikke sikkert gutten selv vet det heller.

Snakker vi om at det spises jevnt og godt og det er involvert kjøttpålegg, makrell på brødskiva, litt egg og gjerne proteinkilder til middagen daglig så er det mest sannsynlig ikke behov for ytterligere protein i form av pulver.

Nå sier han at han i dag allerede drikker proteinshakes og han kan jo bare droppe disse i noen uker og se om resultatene blir dårligere på treningen, gjør de det så er det å vurdere å spise mer protein eller kanskje vurdere å innføre pulver igjen om dette er ønskelig. Vi snakker tross alt om valg av en mattype overfor en annen her, ikke noe syntetisk framstilt humbugkosttilskudd.

Når det gjelder andre ting så er det igjen snakk om hva som dekkes gjennom maten, spises det endel frukt og grønnsaker daglig så trengs det mest sannsynlig ikke noe vitamintilskudd, plages han derimot med kramper osv så kan det være verdt å teste et magnesiumtilskudd en periode for å se om det blir bedre.

Dette jeg skriver her gjelder jo egentlig alle som trener i alle aldre, man trenger ikke noe som helst om man spiser perfekt eller kun trener fordi man synes det er ok sosialt å tilbringe tid der man trener. Stagnerer resultatene derimot og dette kan skyldes at man rett og slett ikke spiser nok kalorier, nok protein eller nok godt fett for den del og man rett og slett ikke orker å lage denne maten da er det kanskje på tide å sjekke ut hva den bransjen jeg holder til i driver med.

Personlig så hadde jeg ikke smakt et eneste kosttillskudd eller drukket en eneste proteinshake om jeg hadde råd til å ha en kokk som lagde meg biff og grønnsaker og andre gode ting flere ganger om dagen, jeg er altfor glad i mat til å si at ikke det er det beste alternativet for meg.
Men nå har jeg ikke råd til dette, for andre så kan det være ting som tid og matlyst som stopper dem, da finnes det alternativer som kanskje kan vurderes.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!