Skrevet av Emne: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.  (Lest 2427 ganger)

Utlogget RG

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« : 01. desember 2010, 21:51 »
Hei!

Første innlegg.

Jeg trenger hjelp, motivasjon, veiledning - ett eller annet. Jeg trenger iallefall hjelp.

Jeg er 29 år, 190 høy, er grovt bygget fra naturens side og veier nå 111kg. Det er ikke muskler.
Allikevel er jeg forsåvidt heldig, for det kan faktisk se ut som muskler. Folk som ser meg synes ikke jeg ser tjukk ut, de synes heller jeg ser trent ut,og blir overrasket når jeg sier at jeg aldri har trent. Og siden jeg er den typen jeg er, så har det forsåvidt holdt å vite at andre ser meg som "normal" men bred over skuldrene og en stor mann.

Men nå funker det ikke lenger. Jeg blir NØDT til å gå ned - både for min egen helses skyld, og for selvbildet mitt.

Jeg kommer fra en slank familie og er tyr - noe som vil si at jeg skulle ta godt vare på kroppen min, men det har jeg ikke vært flink nok til. Dessverre.

Derfor:
Hva skal jeg gjøre? Jeg har kjøpt en Abilica 960 treningsmaskin, skrudd den sammen og testet at den virker, men det var det. Den har nå stått stille i 14 dager. Unnskyldningene mine inni hodet er at jeg har for liten tid, akkurat nå er jeg for trøtt, jeg skal begynne til helgen, jeg begynner i morgen, jeg må få gjort "x" først osv..

Fra jeg var liten har jeg alltid sett på meg selv som slank, i god form og sterk. Med en solid kroppsbygning, men nå ser jeg jo at alderen henter meg inn litt.. Kan tydeligvis ikke spille på at jeg har hatt flaks med sinnsyk høy forbrenning lenger.

Jeg drikker fort 1 liter pepsi max hver dag, og hver helg skeier jeg lett ut med 2 x halvannen liter Coca Cola, jeg røyker og jeg har en kontorjobb hvor jeg sitter fra 08.00 - 16-18-20 hver dag. Jeg misliker heller ikke en sjokolade, eller en lunsj bestående av 2 rundstykker med nugatti.. (herregud as!) Når jeg kommer hjem eier og drifter jeg 2 store nettsteder, og sitter dermed på hjemmekontoret fra jeg kommer hjem fra vanlig jobb, til jeg går å legger meg sånn i 02-tida.

Med andre ord sover jeg også altfor lite. Sovner kanskje 03, står opp 07.30.

NÅ trenger jeg virkelig litt hjelp til å komme i gang.

Jeg skal ikke bli stor, jeg skal ned 10kg aller først, eller kanskje bare 5? og så får jeg ta det videre derfra. Håpet er at motivasjonen skal komme når jeg har banka av noen kilo først, slik at jeg slipper å føle at jeg må ta alt i ett jafs.

HVORDAN går jeg ned 5 kg? Jeg aner faktisk ikke. Må jeg trene 2 timer om dagen, og kun spise kylling og drikke vann, eller holder det med å trene litt styrke et par dager i uka, men gå en 20 minutters tur hver dag og drikke vann ikke brus osv..?

Please.. begynner virkelig å få "30 år og PC-feit" panikken her...

Utlogget steintrollet

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #1 : 01. desember 2010, 22:01 »
Hei
Beste tipset er å finne ein treningsmetode som du er komfortabel med. Lag ein logg over kostholdet ditt i to ukes tid for å oversikt over ka med kosten som er gale. Endre så gradvis over til eit bedre kosthold.

Anbefaler også å ordne opp i søvnmønsteret ditt. 4-5 timer søvn er for lite og du vil nok merke stor bedring i prestasdjoner berre ved å bedre dette.

Sett deg også eit bestemt mål for ønska resultat og følg denne. Når fristen for målet er nådd ser du på ka som fungerte eller ikkje fungerte og bruker denne informasjonen til å sette nye mål.
Dama digger muskler, så eg trener;)

Skal ha 120-130 kg i benken, 180 i mark og 120 i knebøy i år

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #2 : 01. desember 2010, 22:10 »
Jeg er på ingen måte noen ekspertmotivator, men her er et par råd som kan hjelpe deg:
 * Sett av en time hver kveld, f.eks 20:00 til 21:00.  Du behøver ikke trene hele den timen hver dag, men si til deg selv at innenfor den timen skal du ha en veldig god unnskyldning for ikke å trene.
 * Varier treningen.  Bytt mellom treningsmaskinen og jogging eller spasertur.  Bytt også mellom lette og harde treninger.  Da blir det morsommere, og hver uke får etterhvert en rytme som gjør det naturlig å ha trening som en del av livsstilen.
 * Spis mektig mat med mye proteiner i, f.eks. egg.  Min personlige teori om proteinrike dietter som Fedon, Atkins osv. er rett og slett at de gir metthetsfølelse.  Egg til lunch vil gjøre det lettere for deg å kutte ned på sjokoladen, nugattien og colaen.

Lykke til!
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget RG

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #3 : 01. desember 2010, 22:15 »
Takk for en varm velkomst! Nøyaktig slike tips jeg håpet på!

Men hva slags tidsperspektiv burde jeg ha på 5kg?
Jeg er som sagt heldig og har en høy forbrenning (Enda) og jeg tror jeg er velsignet med en lett-trent kropp.

Vil det hjelpe noe i det hele tatt å droppe pepsi max eller colaen i helgene?

Skjønner jo at slanking egentlig er enkel matematikk - kalorier inn og kalorier ut - men hvor opptatt skal jeg være av kalori-inntaket?

Kom gjerne med noen andre gode tips til hva jeg kan spise / rytme i spisingen osv. Glemte å si istad at jeg spiser som en dust i tillegg. Det blir lunsj, og middag - og det er stort sett det..

Faktisk så må jeg være svaret på den som gjør absolutt alt galt - når jeg nå leser over første posten min, så skjønner jeg jo ganske enkelt at jeg kan endre på mye..

Utlogget Zmurph

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #4 : 01. desember 2010, 22:30 »
Med trening og noenlunde fornuftig kosthold er det sannsynlig at du går ned ca 1 kg i uka, så sant du har litt å ta av. Kanskje mer, kanskje mindre. Om du begynner å kikke litt på kaloriinnholdet i det du spiser blir det fort noen "aha"-opplevelser.
Persistence is the fuel of achievment

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87259.new#new

Utlogget steintrollet

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #5 : 04. desember 2010, 23:27 »
Noter det du spiser ein periode og rekn ut kalorier utifra det. Du vio finne sånn ca vrdlikeholdsnivået ditt der. Kutt så ned litt på kaloriane i små steg til du ser at vekta endrer seg. Anbefaler helst å kutte i karbs eller fett og helst ikkje proteiner.

Blir kanskje litt masse å sette seg inn i, og i såfall kan du hente masse berre ved å unngå skitmat. Et mest mulig reint og ta det litt derfra
Dama digger muskler, så eg trener;)

Skal ha 120-130 kg i benken, 180 i mark og 120 i knebøy i år

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #6 : 05. desember 2010, 00:08 »
Det høres ut som om vi har litt like kropper, selv om da jeg var på det største var det ingen som kunne unngå å se at jeg var bælfeit Cheesy Men har alltid, på tross av overvekt, vært mer kraftig og atletisk bygd... og jeg er også tyr Wink

Uansett, honnør til deg for at du er villig til å ta fatt på jobben, det er utrolig moro når resultatene av jobbinga kommer!! La det være litt motivasjon når det føles litt tungt, det er absolutt verdt det!

Du har fått mange gode tips allerede, kanskje jeg kan supplere litt ut fra egne erfaringer. En (og sikkert den eneste) fordel med å dra på en del ekstra kilo er at det i begynnelsen ikke er så store endringer som skal til før man går ned litt. Kroppen din er vant til å få i seg mye energi nå og kutter du litt ned på dette så vil vekta raskt starte å gå nedover.

Mitt første tips er nok å få en oversikt over sånn ca. hvor mye energi du skal ha i deg for å vedlikeholde din nåværende vekt, du kan bruke denne kalkulatoren for å få et ca.-tall: http://www.iform.no/pub/art.php?id=444. Trekker du fra 500 kalorier så vil du i teorien gå ned en halv kg i uka, 1000 vil gi deg et resultat på 1 kg osv... i teorien, som sagt. Gjelder å prøve seg litt frem. Den første tiden vil du nok gå ned litt vannvekt også.

Og så har jo hva man putter i seg litt å si også, prøv å få til en fornuftig fordeling av proteiner, karbohydrater og fett. Som nevnt over så vil et høyere proteininntak gi deg en større metthetsfølelse men pass på å ikke legg deg for lavt på karbohydrater om du trener en del, da du vil merke at energien tømmes raskere. Jeg vil tro at en fordeling på 40% proteiner, 40% karbs og 20% fett vil være ok for deg men finn ut hva som passer best for deg. Les litt mer om de ulike næringsstoffene her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1086.0

Ut fra min egen erfaring er kostholdet det som tar lengst tid å få på plass, de uvanene man har lagt til seg over et helt liv er ikke snudd i løpet av natta, men om man ikke gir opp så skal du se at de uvanene også kan snus. Når det gjelder hva du skal spise så må du nesten bare ta utgangspunkt i hva du liker, man trenger hvertfall ikke leve på kylling og vann selv om man er på diett, det går også fint an å drikke brus med sukker i helga men det er jo mengden det kommer an på. Jeg har liten tro på at man klarer å gå fra et usunt kosthold til et kjempesunt og striks kosthold over natta, og vil anbefale at du beholder en spisedag i uka hvor du unner det ting du virkelig har lyst på, men selvfølgelig med måte slik at ikke du spiser / drikker opp kaloriene du har spart i løpet av uka. Måltidsfrekvens må du også finne ut av selv, passer det best for deg å spise tre ganger om dagen så gjør du det, bare kalorimengden ikke overstiger det du skal ha for å gå ned. Det er det totale inntaket over tid som teller.

Trening har for min del vært enklere, er en terskel man må over men så går det lettere etter en liten stund. Som nevnt over så finn noe du liker da blir det lettere å holde ut til formen kommer seg litt.

Som du sier så får du alt for lite søvn, jeg ville forsøkt å strukturere hverdagen slik at det ble minst (!) syv timer hver natt, helst åtte. Det at du får så lite søvn spiller nok en stor rolle i hvorfor du ikke er motivert til å trene også, du må jo være utslitt når du er ferdig på jobb.


Jeg forstår godt det du sier om at tiden ikke strekker til, men om jeg skal være helt ærlig så er det bare en unnskyldning. Alt her i livet handler om prioriteringer, og det høres ut som om dette er noe du vil prioritere så jeg er sikker på at du kan klare det!

Dette holder vel for nå Wink Har du flere spørsmål så skal jeg og sikkert andre her forsøke å svare etter beste evne. Lykke til! Smiley

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget 41232341

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #7 : 05. desember 2010, 01:06 »
viktig å spise ting du liker, og ikke presse ned på sunne ting bare fordi det er sunt Smiley

finn noen sunne ting som liker, og metter mye.

Når det er sagt, så er kaloriinntaket (fett, protein og karbohydrat) det viktigste, ikke hva det kommer fra.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Jeg sliter, og trenger nå hjelp.
« #8 : 05. desember 2010, 01:11 »
Ikke tenk på vekta, det er bare et tall. Tren heller styrke og tren opp musklene dine. Det handler ikke om tallet på vekta om morgenen, men bildet i speilet du møter når du går ut av dusjen. Også er det sunt med trening. Jogging og annen kondisjonsidrett er nødvendigvis ikke rette treningsformen for deg slik som du er bygd. Dessuten er det kjedelig og sliter på kroppen. Finn deg et treningssenter og pump jern Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!