Skrevet av Emne: hva ligger deres testo nivå på?  (Lest 28670 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #15 : 05. desember 2010, 08:10 »
ja jo har litt på magen ja
jeg trodde lite testo = mer fett og ikke omvendt

Hva mener du? For lite fett i maten kan føre til lavt testo, men høyt kroppsfett fører til mindre.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Neverlast

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #16 : 05. desember 2010, 09:06 »
Hva mener du? For lite fett i maten kan føre til lavt testo, men høyt kroppsfett fører til mindre.

ok,trodde ikke kroppsfett kunne være noen årsak til miindre testo

bra med nyttig info

Utlogget Neverlast

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #17 : 05. desember 2010, 09:08 »
Personlig ligger jeg i overkant av normalen for min aldersgruppe. Jeg benytter meg av forskjellige OTC testo-boostere og er opptatt av å spise mat som sies å øke den naturlige produksjonen. Problemet er at ettersom man blir eldre er det normalt å ha lavere og lavere testo nivåer. Selv om det er innenfor normalen, er det helt klart at en 21 åring med "normale" nivåer, har som oftest høyere nivåer enn en "normal" på 40 år.

De sisste årene har hormonell erstattnings behandling blitt noe mer normalisert i Norge også, men fortsatt er det nok ett flertall av legestanden som ikke ser fordelene med å øke test nivåene i eldrende menn.

Persnolig er jeg veldig opptatt av dette og tester meg forholdsvis ofte for å holde kontroll med hvordan situasjonen er. Jeg merker veldig stor forskjell når jeg bruker tilskudd og når jeg ikke bruker tilskudd. Nå er jeg også nærmere 40 enn dere. Jeg har heldigvis en lege som ser fordelene i å måle meg som om jeg var 21 år gammel og er villig til å diskutere justeringer dersom jeg faller for lavt. Alt under 300mmol er "sykelig" lavt.



så du sier å ha dokumentert at disse boosterne faktisk virker?kan man spørre hvor mye mer nivået skal ha vært med disse boosterne og hvilken typer det er snakk om ?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #18 : 05. desember 2010, 11:03 »
Referanseverdiene som brukes på forskjellige laboratorier i norge varierer noe, men nedre grense ligger stort sett på mellom 8 og 10 nmol/L. Det å ligge i nedre området av referansevinduet i din alder er helt normalt. Når man analyserer tesosteronnivåer så ser man ikke kun på total-testosteron, men også på det proteinet som binder tesosteron i plasma (sexualhormonbindene globulin -SHBG). Dette gir forsåvidt ett bilde av hvor mye testosteron du har i kroppen, men det er fritt testosteron (ikke bundet til proteinet) som har den potente effekten. Hvis du har høye nivåer av SHBG, så vil det sannsynligvis være mindre fritt testosteron tilgjengelig for androgene reseptorer, og motsatt hvis SHBG-nivåene er lave. Så den totale-testosteron verdien trenger ikke nødvendigvis å gjenspeile den faktiske mengden virksomt testosteron i blodet ditt.

Fedme er f.eks noe som vil senke nivåene av SHBG. Så i ett tenkt tilfelle, hvor to identiske menn har samme mengden total-testosteron (f.eks 12 nmol/L), men ulik mengde SHBG, så vil også mengden fritt testosteron som er virksomt, være ulik. De vil da si at selv om du har lave totalverdier, så kan effekten fortsatt være den samme som hos enn person som har høyere total-verdi av testosteron enn deg, men høyere mengde SHBG.

Dette er en av mange faktorer som spiller inn når man skal analysere en slik test, du må sette det inn i ett helhetlig bilde. I din alder så vil selvfølgelig mengden total- og fritt testosteron være lavere uansett, hvis du sammenligner med utgangspunktet hvor du var høyest (puberteten). Samtidig finnes det andre metabolske faktorer som påvirker mengden av både SHBG, total- og fritt testosteron, både i positiv og negativ retning. Sykdom, stress, døgnrytme, kosthold, trening etc. vil påvirke begge verdier. Vektreduksjon over tid hos overvektige mennesker (som ofte har lavere testosteron-verdier), kan ofte "normalisere" verdiene.

Som du ser så er det en del ting som gjør vurderingen av nivåene dine litt mer innviklet, og ikke alltid like forståelig. For de som ligger i nedre området av referanseområdet, så kan derfor seksuallyst/funksjon gi supplerende informasjon. Hvis nivåene dine er "lave" i forhold til referansevinduet, men du har en relativt normal sexuallyst/funksjon, så har du ett normalt forhold mellom total- og fritt testosteron nivå.

Alle menn vil selvfølgelig ha høye testosteron-verdier, og man blir kanskje spesielt opptatt av det i treningssammenheng da det er assosiert med muskler. Men du må ta utgangspunkt i de forutsetningene du har, vi er alle ulike. Det er selvfølgelig noen individuelle forskjeller, men i praksis så vil ikke forskjellene mellom menn i din alder være voldsomt store i f.eks treningssammenheng. Kroppen vil i stor grad regulere mengden fritt testosteron (som gjerne bare utgjør en liten prosentandel i blodet) gjennom "negativ feedback" til de organene som er involvert i syntese og sekresjon av testosteron, slik at det ikke er for mye fritt testosteron i omløp. Mengden SHBG påvirkes av blandt annet av metabolisme/endokrine systemer i kroppen din (thyroidfunksjon, leverfunksjon, gonadfunksjon), som i sin tur kan påvirkes av livstil (stresshormoner, kroppsfett), kosthold (sammensetning av næringsmidler), og fysisk/psykisk status (sykdom etc.). I den grad man prater om "for høye" eller "for lave" verdier, så mener man her ytterpunkter som gir åpenbare fysiske/psykiske virkninger. Grunnet individuelle variasjoner og faktorer som nevnt ovenfor så har man derfor ett referansevindu som er relativt bredt, noe som også gjør at verdier innenfor dette blir ansett som normalt i den totale sammenheng.

Det finnes det selvfølgelig ting du kan gjøre for å bedre testosteron profilen din, ved. f.eks kosttilskudd, men disse vil som regel bare gi en liten effekt, men kan øke lave nivåer opp til normalen (eller hva kroppen din "har satt som normalverdi"). Kosthold og trening er også noe som kan påvirke verdiene dine positivt. Og skulle testosteronverdiene dine bli så lave at du merker fysiske/psykiske endringer, så kan du selvfølgelig prate med legen din om mulig behandling av dette.


Edit: som en kuriositet så ligger mine verdier bitte litt over dine (15) sist jeg målte, og jeg merker ingen nedsatt evne til å bygge muskler eller prestere sexuelt (litt kleint å lime det inn her, men det er til ett godt formål!!) i forhold til andre "normale" mennesker i  min alder (30+). I tillegg så har disse verdiene variert fra alt fra 15 til 23 gjennom de siste 3-4 årene.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Neverlast

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #19 : 05. desember 2010, 11:52 »
ja må jeg si dette er ganske sammensatt da

føler meg litt mer normal:)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #20 : 05. desember 2010, 13:03 »
virker som om du er innenfor normalen ja, du kan jo eventuelt sjekke det opp mer regelmessig hvis du skulle gjøre noe mer aktivt for å påvirke testosteron profilen din, og se om det hjelper. Men som jeg skrev tidligere, så vil de fleste merke det på kroppen hvis det blir unormalt lave verdier Wink


og takk til deg kreV for honnør, glimrende kompensasjon for manglende blodsukker, da 3/4 av lunsjpausen min gikk med på det innlegget Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #21 : 14. desember 2010, 06:07 »
Finnes utallige test-boostere å få kjøpt rundt om, er ikke nødvendigvis snakk om hvilket produkt en skal velge, heller om en er i aldersgruppen der ett slikt produkt har noe for seg. Jeg mener det er klart at en eldre mann vill ha mer nytte av en testbooster enn en viril 18-åring.

For dem som er sent utvikklet som misstenker for lave test verdier, kan det jo selvsagt funke for dem også, men da er det ikke det som skal til, men heller en tur til legen for en sjekk.

Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #22 : 14. desember 2010, 13:38 »
Finnes utallige test-boostere å få kjøpt rundt om, er ikke nødvendigvis snakk om hvilket produkt en skal velge, heller om en er i aldersgruppen der ett slikt produkt har noe for seg. Jeg mener det er klart at en eldre mann vill ha mer nytte av en testbooster enn en viril 18-åring.

For dem som er sent utvikklet som misstenker for lave test verdier, kan det jo selvsagt funke for dem også, men da er det ikke det som skal til, men heller en tur til legen for en sjekk.



Testobooster hva er det for no? Er det dop, eller noe ymse kosttilskudd?

Hvis det er kosttilskudd må man jo spørre seg selv om effekten er dokumentert.
You know I like your style, I really do.

Utlogget Neverlast

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #23 : 14. desember 2010, 20:11 »
Testobooster hva er det for no? Er det dop, eller noe ymse kosttilskudd?

Hvis det er kosttilskudd må man jo spørre seg selv om effekten er dokumentert.

noe shit dem selger på nesten alle kosttilskuddsjappene,lovlig,så de virker ikke nei.
bare noe piss,urter og diverse mirakelkurer oppfunnet av folk som bare ønsker å hjelpe folk med å boooooster testonivået Tongue

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #24 : 27. januar 2011, 21:21 »
Kjøp ZMA, litt fettsyrer og Mivi Total FLEX. Prøv også kanksje å følge noen av rådene fra denne siden. http://www.suite101.com/content/boost-your-testosterone-levels-a35328 Nivået skulle normaliseres nokså bra da skulle en tro. Sier ikke at alle rådene stemmer eller noe lignende, men lov å prøve. Wink

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: hva ligger deres testo nivå på?
« #25 : 11. februar 2011, 02:54 »
Mitt ligger på 35 sist måling
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!