Skrevet av Emne: dyp bøy?  (Lest 11836 ganger)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: dyp bøy?
« #30 : 05. desember 2010, 14:26 »
Alle kan klare og drite i skauen i mens de sitter på huk,da skal man vell svarten med klare og knebøye like dypt, som sagt teknikk

Hvis dette er alt du har å komme med, så har du bevist at du har ingen kompetanse på biomekanikk under en konkurranseknebøy der målet er å løfte mest mulig kg og hva som er optimalt for folk med forskjellig antropometri og at teknikken man har kommer som et direkte resultat av din egen bygning. Når man sitter i skauen og driter har du ingen belastning på intracolumna, nedre rygg er rundet, øvre rygg er rundet og knærne er milevis foran tærne, neppe en gunstig sammenligning med et konkurranseløft. Jeg anser debatten for avsluttet på den noten Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: dyp bøy?
« #31 : 05. desember 2010, 14:31 »
Det er tydelig her at folk mangler grunnleggende kunnskaper i biomekanikk. Jo lengre lårbenene din er iforhold til ryggen, jo mer foroverlent blir du. Har man en kort rygg og lange lårben så vil en ATG bøy se ut som en good-morning i bøy. Har man lang rygg og korte lårben kan du nesten sitte rett opp og ned. Teknikken man har blir som regel et resultat av din egen antropometri. For en løfter med lange lårben, korte legger og kort rygg. Vil det å stå bredt være et clue. Men han vil fortsatt oppleve en stor grad av å bikke forover jo dypere han går.

Vet ikke om det er meg du siktet til, men here it goes:
Det jeg prøvde å si er at teknikken kan optimaliseres ved å gjøre noen justeringer. Om man har lange lårbein så ta stanga lenger ned på ryggen, la føttene peke litt utover (pass på knevandring) osv.. Som jeg sa så blir det naturligvis vanskeligere for en med lange lårbein, men å si at det blir umulig å få en RELATIVT bra teknikk er tull da jeg har sett det med egne øyne flere ganger. Det hele handler om å se muligheter, ikke hindringer. Jeg er enig i at det aldri blir like lett for en med lange bein da det sier seg selv.
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: dyp bøy?
« #32 : 05. desember 2010, 14:34 »
Vet ikke om det er meg du siktet til, men here it goes:
Det jeg prøvde å si er at teknikken kan optimaliseres ved å gjøre noen justeringer. Om man har lange lårbein så ta stanga lenger ned på ryggen, la føttene peke litt utover (pass på knevandring) osv.. Som jeg sa så blir det naturligvis vanskeligere for en med lange lårbein, men å si at det blir umulig å få en RELATIVT bra teknikk er tull da jeg har sett det med egne øyne flere ganger. Det hele handler om å se muligheter, ikke hindringer. Jeg er enig i at det aldri blir like lett for en med lange bein da det sier seg selv.

Jeg har ikke sagt det var umulig, jeg har bare påpekt at å kjøre 5-10cm dypere enn godkjent i en konkurranse er bortkastet energi. Spesielt for en som sliter med å holde ryggen. Jeg sleit ekstremt med bøyteknikken min lenge pga lange lårben og slikt lenge selv, og det er kun det siste året at den virkelig sitter. Går jeg dog til ATG så bryter teknikken sammen.
Non Plus Ultra

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: dyp bøy?
« #33 : 05. desember 2010, 14:45 »
Jeg har ikke sagt det var umulig, jeg har bare påpekt at å kjøre 5-10cm dypere enn godkjent i en konkurranse er bortkastet energi. Spesielt for en som sliter med å holde ryggen. Jeg sleit ekstremt med bøyteknikken min lenge pga lange lårben og slikt lenge selv, og det er kun det siste året at den virkelig sitter. Går jeg dog til ATG så bryter teknikken sammen.

Vet at du ikke sa det, fikk bare den tanken. I konkurranser så bruker man hodet selvfølgelig, blir det samme som om at en 100 meters løper løper 100 meter til etter målstreken..
Ja, der ser du.. Det tar lang tid å få bra teknikk om man har lange lårbein, men det er fullt mulig. Når det gjelder ATG så kan man ikke la vær å få ett lite ryggløft om man har lange lår, men alt kan optimaliseres, det var det som var poenget mitt. Wink
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: dyp bøy?
« #34 : 05. desember 2010, 15:16 »
Alle kan klare og drite i skauen i mens de sitter på huk,da skal man vell svarten med klare og knebøye like dypt, som sagt teknikk

Fint at du skjønner at man skal kjøre skikkelig dybde på bøyen og ikkeno NTG kneknekk bøy. Så klart ser det mer overbevisende ut når CYC setter seg så dypt som han gjør imotsetning til for eksempel Bo. Kravet er at innerst i hoftepartiet skal være lavere enn toppen av kneet, da er det ikke poeng å gå langt under denne grensen (altså klart godkjent). Det kommer veldig ann på hvordan kroppen din er bygd som Hernes skriver om og selv kan jeg egentlig kjøre bøy med rævva som nesten toucher bakken, men da vil ryggen min kollapse sammen ettersom jeg har lange lårbein og kort rygg.

Folk er født forskjellig og man må tilrettelegge seg reglementet, hvordan man løser det er individuelt.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: dyp bøy?
« #35 : 05. desember 2010, 15:28 »
Det er tydelig her at folk mangler grunnleggende kunnskaper i biomekanikk. Jo lengre lårbenene din er iforhold til ryggen og leggene, jo mer foroverlent blir du.

Spørs jo hvor stanga er plassert. Man kan løfte med relativt oppreist kropp og knærne veldig fram selv om man har lange lårbein.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: dyp bøy?
« #36 : 05. desember 2010, 15:30 »
Spørs jo hvor stanga er plassert. Man kan løfte med relativt oppreist kropp og knærne veldig fram selv om man har lange lårbein.

Og da vil knærne vandre laaangt frem, og man sliter med å få dybde og får ekstrem belastning på knærne. Ikke noe en styrkeløfter burde gjøre.
Non Plus Ultra

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: dyp bøy?
« #37 : 05. desember 2010, 15:31 »
Det er vell teknikken det står på? ihvertfall i mitt hode.. Jeg har sett flere med lange lårbein som kjører dype bøy uten noen særlig form for ryggløft (altså med fin teknikk), disse har bare øvet inn en teknikk som er litt spesiell pga nemlig lange bein. Det blir da feil å si at god teknikk/ass to da grass er umulig for de med lange bein? Sier man at det er umulig har man vell ikke hatt nok tålmodighet for å få teknikken inn Wink
Aldri påstått at det er umulig. Sier bare at jeg ikke ser på det som nødvendig å trene dypere enn godkjent. Stor forskjell.

Altså jeg klarer å gå A2G, med god teknikk, men bruker mye krefter på å holde ryggen strak og perfekt. Løftebanen er også da ganske lang. Selv om jeg ikke vil bruke dette som noen unnskyldning. Hvis du har noen gode forslag for å endre dette på teknikken, let me know!

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: dyp bøy?
« #38 : 05. desember 2010, 15:35 »
Og da vil knærne vandre laaangt frem, og man sliter med å få dybde og får ekstrem belastning på knærne. Ikke noe en styrkeløfter burde gjøre.

Dybden vil man vel ikke slite med, det blir jo enklerer med en mer oppreist kropp. At knærne vandrer mye frem er ikke nødvendigvis skadelig heller, men det vet du nok Wink
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: dyp bøy?
« #39 : 05. desember 2010, 15:41 »
Dybden vil man vel ikke slite med, det blir jo enklerer med en mer oppreist kropp. At knærne vandrer mye frem er ikke nødvendigvis skadelig heller, men det vet du nok Wink
Her beviser du at du ikke har peiling. Jo lengre frem knærne vandrer, jo lengre ned vil også toppen av kneet være. Og da må man ENDA dypere med hofta for å bryte godkjent, dette er elementært. Ekstrem knevandring er ikke bra og ikke noe jeg ville gamblet med.  Har man lange lårbein og legger stanga høyt oppe og lar knærne vandre, vil det å få dybde bli veldig vanskelig. Det er mulig å ha en så oppreist kropp som mulig, men har man lange lårbein vil man i varierende grad være litt foroverlent. Man får ikke til å løfte knebøy på samme måte som en med korte lårben kan, ved å nærmest være helt vertikal i ryggen.

Gjerne se dette innlegget jeg har skrevet for å lese om hvordan styrkeløftknebøy bør utføres:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=39675.msg1483699#msg1483699
Der er det med illustrasjoner og man kan regne ut og bevise hvorfor det jeg påstår er en bedre måte å løfte på. Jeg har tilogmed referert kilder, om du er uenig med det forventer jeg et svar med referanser og gode illustrasjoner av det du sier.
Non Plus Ultra

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: dyp bøy?
« #40 : 05. desember 2010, 15:55 »
Her beviser du at du ikke har peiling. Jo lengre frem knærne vandrer, jo lengre ned vil også toppen av kneet være. Og da må man ENDA dypere med hofta for å bryte godkjent, dette er elementært. Ekstrem knevandring er ikke bra og ikke noe jeg ville gamblet med.  Har man lange lårbein og legger stanga høyt oppe og lar knærne vandre, vil det å få dybde bli veldig vanskelig.

Gjerne se dette innlegget jeg har skrevet for å lese om hvordan styrkeløftknebøy bør utføres:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=39675.msg1483699#msg1483699
Der er det med illustrasjoner og man kan regne ut og bevise hvorfor det jeg påstår er en bedre måte å løfte på. Jeg har tilogmed referert kilder, om du er uenig med det forventer jeg et svar med referanser og gode illustrasjoner av det du sier.


Fint det. Det jeg har argumentert for er å få rumpa så nær bakken som mulig, ass to the floor som det ble kalt. Det du argumenterer for er å få godkjent i konkurranse.

Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: dyp bøy?
« #41 : 05. desember 2010, 15:59 »

Fint det. Det jeg har argumentert for er å få rumpa så nær bakken som mulig, ass to the floor som det ble kalt. Det du argumenterer for er å få godkjent i konkurranse.



Jeg ser ikke nytteverdien av å få rumpa så nær bakken som mulig, da det ikke er noe mål på dybde. En løfter kan være nærmere bakken med ræva enn en annen, men fortsatt være grunnere pga ekstrem knevandring og dermed ikke ha like stort utslag i hofta som en som ikke har knevandring. Og det er hvor dyp toppen av hofteleddet er iforhold til toppen av kneet som er et mål på dybde. Ikke hvor nærme ræva er i forhold til bakken. Og siden hele tråden her startet med en rant om dybde i bøy på konkurranser, ser jeg ikke helt hva du prøver å oppnå.
Non Plus Ultra

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: dyp bøy?
« #42 : 05. desember 2010, 16:33 »
Jeg ser ikke nytteverdien av å få rumpa så nær bakken som mulig, da det ikke er noe mål på dybde. En løfter kan være nærmere bakken med ræva enn en annen, men fortsatt være grunnere pga ekstrem knevandring og dermed ikke ha like stort utslag i hofta som en som ikke har knevandring. Og det er hvor dyp toppen av hofteleddet er iforhold til toppen av kneet som er et mål på dybde. Ikke hvor nærme ræva er i forhold til bakken. Og siden hele tråden her startet med en rant om dybde i bøy på konkurranser, ser jeg ikke helt hva du prøver å oppnå.

Dyp bøy(ræva nær bakken), vil gi lengre løftebane. Noe som kan være å etterstrebe hvis du er mer ute etter å bygge, samt at man får mer fokus på quads(IOM at man får knærne mer framover). Hva det har i en tråd om konkurransedyp bøy å gjøre vet ikke jeg. Men det er gøy å lufte det ihvertfall.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: dyp bøy?
« #43 : 05. desember 2010, 17:02 »
OG desto lengre ned du går, øker sjangsen for at du ikke kommer helt opp igjen, brudd i teknikken og andre ulumskheter.  En perfekt styrkeløftbøy får godkjent 2hvite og en rød Smiley  

Godt sagt. Det er jo sant. Trene på å ligge på grensa, slik at man løfter mest mulig. Det er jo det det handler om.

Utlogget Enojo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 270

  • Den kan trene!
Sv: dyp bøy?
« #44 : 05. desember 2010, 17:41 »
Godt sagt. Det er jo sant. Trene på å ligge på grensa, slik at man løfter mest mulig. Det er jo det det handler om.

Enig, honnør! Cheesy
Mandal Treningssenter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!