Skrevet av Emne: Skal begynne på kampsport - Hva synes du om Ju-Jitsu?  (Lest 18905 ganger)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Okay, jeg var på roy harris seminar, han var flink på wristlocks! altså virkelig flink. Wristlocks virker NÅR du er Roy harris liksom. svart belte i bjj + eget self defense system osvosv. Men fy faen i helvette du skal være flink om du skal få til det der når noen kommer å slår deg i trynet!
Get real, seriøst. Det er en GRUNN til at du ikke ser fightere i UFC gå etter Wristlock kast som det der!

Ja det er utrolig vanskelig. Wrist locks er noe som fungerer best hvis man blir holdt fast, dyttet, tatt kvelertak på. Å få tak i Håndleddet til en som slår deg er ekstremt vanskelig, og i MMA-konkurranse er det nok enda vanskeligere pga. hanskene.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Slike videoer som ble postet på forrige side er bare piss. Ingen tar full salto av dette. Det kan gjøre vondt å få vridd hånden/armen den veien ja, men om jeg holder fast en kar i en fight så HOLDER jeg HARDT FAST - og du skal være bra sterk for å "enkelt" vri deg ut.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Slike videoer som ble postet på forrige side er bare piss. Ingen tar full salto av dette. Det kan gjøre vondt å få vridd hånden/armen den veien ja, men om jeg holder fast en kar i en fight så HOLDER jeg HARDT FAST - og du skal være bra sterk for å "enkelt" vri deg ut.

Ja, vi har konstatert at det ikke blir tatt full salto. Saltoen er for demoens skyld, er jo dumt hvis man skal lande på nakken hver gang man skal vise et grep under trening..

Det er også konstatert at det ikke er å "bare" ta tak og vri, det skal være en del kompetanse og timing bak det også.

Det er også fakta at, spesielt berusede mennesker(som ofte er de som vil sloss) ikke har koordinasjonsevnen på topp, og heller ikke forventer at den angrepne skal ta tak i håndleddet h*ns mens man står å blir dyttet, eller grepet tak i. I de fleste tilfeller vil det være enklere å tuppe personen et sted det gjør vondt, men det er ikke dermed sagt at man skal avskrive håndleddsgrep helt.

For å ta et eksempel la jeg en rabiat fyr i bakken med et håndleddsgrep en gang. Det hører med historien at denne fyren ikke angrep meg, men en annen, så det var enklere å få tak i armen til vedkommende. Jeg vred vedkommende ned, men han landet ikke på magen som i videoen, men på ryggen. Jeg klarte fortsatt å holde presset på håndleddet hans til politiet tok over. jeg kunne sikkert prøvd å spent bein på han eller noe annet mer "effektivt", men i den situasjonen ble det ikke sånn.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

For å ta et eksempel la jeg en rabiat fyr i bakken med et håndleddsgrep en gang. Det hører med historien at denne fyren ikke angrep meg, men en annen, så det var enklere å få tak i armen til vedkommende. Jeg vred vedkommende ned, men han landet ikke på magen som i videoen, men på ryggen. Jeg klarte fortsatt å holde presset på håndleddet hans til politiet tok over. jeg kunne sikkert prøvd å spent bein på han eller noe annet mer "effektivt", men i den situasjonen ble det ikke sånn.


En knallhard rett høyre ville gjort bedre nytte uansett.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter

En knallhard rett høyre ville gjort bedre nytte uansett.

Og historien hadde endt med meg på glattcelle. Ref. det norske rettsystemet.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Neida. Du stikker jo før snuten kommer.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Jeg må nesten hive meg på denne tråden og kommentere litt Smiley

Først - hva er forskjellen på kickboksing, muay thai (thaiboksing) og K-1 og hva er den "mest effektive stand-up" stilarten.

Kickboksing: Har sin opprinnelse i karateteknikker iblandet boksing. I denne formen for kickboksing, som er mest vanlig i Europa, og desidert størst i Norge, så er det et begrenset utvalg teknikker som er lovlig. Man må sparke med fotbladet (leggen er ikke et legalt treffpunkt) og man kan kun sparke over hoftehøyde.

K-1: Reglene har blitt endel endret, men pr. dags dato er det mer kickboksing enn muay thai. Frittstående knær (og knær med maksimalt en hånd på motstanderen for kontroll), spark mot hele kroppen og slag er lov

Muay Thai: Albuer, knær, clinch, kast og slag er lov.

Hva er mest effektivt? Selvfølgelig stilarten med færrest regler. Fortsatt er fighterne i K1 av høyere kaliber, rett og slett av den grunn at det er den største organisasjonen hvor de beste fighterne drar til. Hadde Muay Thai hatt en like stor organisasjon som K-1 hadde man funnet de beste strikerne her.

Sitat
Hvis han vil ha noe mer selvforsvarsrettet så er det ingenting i veien med ju jitsu vel?

Ju Jutsu er så ymse. De fleste klubber underviser langt ifra det man kan kalle "selvforsvarsrettet". Det er ofte en lite realistisk approach.

Sitat
JJ er også delt i to retninger, med kampSPORT som den ene, og SELVFORSVAR som den andre. Og denne selvforsvarsdelen er ikke så ulik Krav maga.

Hvis du mener JJ og Krav maga har en like approach, så tror jeg du må sjekke Krav Maga nøyere ut. Krav maga går under definisjonen Reality based self defence, mens JJ er en TMA (med alt hva det innebærer)


Fullkontakt JJ er svært sjeldent og ikke-eksisterende i Norge. Det finnes ingen klubber i Norge som trener slik. Det klippet ovenfor var jo egentlig bare mma med gi - sådan et lavt nivå.

håndleddskontrollteknikkene du linker til i andre videoen har lite for seg i selvforsvar. For det første er det lavprosentsteknikker - dvs man skal ha en god posjon flaks og kunnskap for å kunne sette de. Et hektisk selvforsvarsscenario gjør det ikke noe enklere. Det er også en stor forskjell på å sette slike teknikker av en person som har trent 15 år på dem mot "aktiv" motstand OG å sette dem i en selvforsvarssituasjon hvor adrenalinnivået er høyt og situasjonen uoversiktelig.

Personlig mener jeg at MMA er den beste basen for selvforsvar. Rett og slett fordi man blir tøff, tåler en trøkk og kan gi en trøkk, er vant til å hanskes med "levende situasjoner", der kampbildet endres plutselig og brått, samt at man er komfortabel på de fleste avstander. Supplerer man med RBSD (scenariotrening, deeskalering, strategi, våpentrening etc) så har man et godt utgangspunkt. Og nei, det finnes ikke noe som heter effektivt selvforsvar mot kniv. Selv den beste kniveksperten er i trøbbel mot en angriper som har kniv. Beste tipset er allerede nevnt: LØP! Det er også vanskelig å kunne bli særlig effektiv hvis man møter flere personer. Nettopp derfor er ofte fokuset i RBSD å skaffe seg rom for deretter å flykte. Man skal være jævelig god om man vinner en fight mot flere motstandere - og de som er i stand til å gjøre det er nok først og fremst dyktige fullkontaktsutøvere.

Og sist et lite visdomsord til trådstarter: Om du vil lære deg realistisk selvforsvar, så må du tåle tanken på å drive med en kampsport der det kan oppstå skader og der du må ta en trøkk. Det er flere skader i fotball allikevel, men jeg kjenner ikke mange som har unngått fotball av redsel for skade.
Hvis ikke man orker tanken på å "ta en trøkk", så vil man mest sannsynlig ikke ha så mye å stille opp med i en selvforsvarssituasjon allikevel.

Det finnes mange enkle og hurtige løsninger på markedet; men som med all trening: Eneste veien til resultat er blod, svette og tårer Smiley

Ps: Håper ikke tonen i innlegget blir oppfattet som for krass. Det er sent og diplomaten i meg sovnet for et par timer siden Smiley Mener ikke å tråkke på noen tær! Smiley

Utlogget Daniel1981

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

Hvis jeg var deg, ville jeg sjekket hvilke muligheter (klubber) jeg hadde i nærheten, og tatt en tur innom dem, for å snakke med treneren og se på en trening, eventuellt prøve en gang eller to. Som jeg ser det, er det viktigste å finne en stil du trives med, og vil holde på med. De fleste har sine favoritter, men det er sjelden folk klarer å bli enige om hvilken kampsport som er "best", uansett om det er til selvforsvar eller som sport. Jeg har selv drevet med kickboksing i flere år, og trives med det. Men vi har hatt flere innom klubben som har valgt andre stiler etter å ha prøvd litt.
Uansett hvilken stil du ender opp med, mener jeg det viktigste er å finne en klubb og en trener du trives med.

Lykke til.
Wounds heal, chicks dig scars, glory is forever.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Ju Jutsu er så ymse. De fleste klubber underviser langt ifra det man kan kalle "selvforsvarsrettet". Det er ofte en lite realistisk approach.

Oslo Ju jitsu-klubb gjør bl.a. det.

Hvis du mener JJ og Krav maga har en like approach, så tror jeg du må sjekke Krav Maga nøyere ut. Krav maga går under definisjonen Reality based self defence, mens JJ er en TMA (med alt hva det innebærer)

Fant ikke noe om TMA, men tror du burde sjekk ut hva ju jitsu er og betyr før du sier at det ikke er likheter. Ju jitsu er ikke en stil som er låst i tiden. Den er løpende forbedret.
[/quote]

Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Oslo Ju jitsu-klubb gjør bl.a. det.

Fant ikke noe om TMA, men tror du burde sjekk ut hva ju jitsu er og betyr før du sier at det ikke er likheter. Ju jitsu er ikke en stil som er låst i tiden. Den er løpende forbedret.




Har trent Ju jutsu, så vet hva det er Smiley Har også god kontakt med flere utøvere i ulike ju jutsu-klubber. Av de ju-jutsu klubbene jeg kjenner til, og av det jeg har hørt/sett/blitt fortalt, så synes jeg ikke ju jutsu og krav maga er spesielt likt. Men har dog ikke vært borte i oslo ju jutsu klubb, og hvis de har utviklet seg fra den mer utbredte "tradisjonelle ju jutsuen", så er det veldig bra!

Men dette er dessverre unntaket som bekrefter regelen. De fleste ju jutsu klubber driver med noe som er veldig annerledes enn RBSD, og når du anbefaler en fyr om å starte på en ju jutsuklubb, så blir resonementet ditt veldig misvisende.

Som jeg sa i mitt forrige innlegg: Ju Jutsu er idag veldig ymse, men det meste som finnes på markedet kan ikke markedsføres som RBSD, men TMA.

Dette er ikke kritikk til Ju Jutsu generelt, for Ju Jutsu er absolutt en fin kampsport i seg selv, men det har ofte et distansert forhold til effektivt selvforsvar.

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Jeg må nesten hive meg på denne tråden og kommentere litt Smiley

Først - hva er forskjellen på kickboksing, muay thai (thaiboksing) og K-1 og hva er den "mest effektive stand-up" stilarten.

Kickboksing: Har sin opprinnelse i karateteknikker iblandet boksing. I denne formen for kickboksing, som er mest vanlig i Europa, og desidert størst i Norge, så er det et begrenset utvalg teknikker som er lovlig. Man må sparke med fotbladet (leggen er ikke et legalt treffpunkt) og man kan kun sparke over hoftehøyde.

Hvis du absolutt "hive deg på" så burde du kanskje sette deg litt inn i det du skal hive deg på da.. ::)Man kan kun sparke over hoftehøyde i highkick kickboxing som er vanligst i Norge,men det er tillatt
i lowkick og K-1 kickboxing som vel har vært lov i Norge i ca ett år..

Og fullkontakt thaiboxing er vel fremdeles ikke tillatt i Norge..
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Ryu: TMA = Traditional martial art.

Kort og godt, nærmest alle kampsporter hvor man trener i morgenkåpe og blir bedømt utifra hvor bra man klarer å gå ett mønster og hvor mange asiatiske ord man kan.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Hvis du absolutt "hive deg på" så burde du kanskje sette deg litt inn i det du skal hive deg på da.. ::)Man kan kun sparke over hoftehøyde i highkick kickboxing som er vanligst i Norge,men det er tillatt
i lowkick og K-1 kickboxing som vel har vært lov i Norge i ca ett år..

Og fullkontakt thaiboxing er vel fremdeles ikke tillatt i Norge..

Akkurat her skjønner jeg ikke hva du skulle frem til Smiley Hva var det jeg ikke hadde satt meg inn i, og hvor korrigerer du?

Tradisjonelt sett, så har Kickboksing vært forbundet med spark over hoftehøyde. (det du nå kaller highkick) Dette har også vært den vanligste stilarten i Europa, og desidert den mest vanlige stilarten i Norge. Det ble jo åpnet for lowkicks for ca et år siden, men dette er fortsatt ikke det vanligste, eller det man forbinder med tradisjonell kickboksing. Sier man bare "kickboksing" så tror jeg de fleste kickboksere forbinder det med "tradisjonell kickboksing", mens begrepet "lowkick" og "K-1" blir brukt om de andre konkurranseregelverkene.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!