Skrevet av Emne: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?  (Lest 84602 ganger)

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #90 : 09. desember 2010, 08:14 »
De 22kg vil jeg gjerne se et bilde av , mens du er i gang kan du ikke fortelle litt om pct'en du kjørte med kuren ?
hvorfor lurer du på pct etter kurene? ser ikke relevansen til temaet.
Om du ikke tror på at det går ann å legge på seg 22kg rent over 10år så legger du listen ganse lavt for hva et menneske kan oppnå ved trening/spising. Får litt mixed signals her:
1. du sier det er lite trolig
2. du vil ha pct stats uten at jeg har forelagt noe konkrete resultater som skulle tilsi at pct info er relevant.

Kan du uttype?

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #91 : 09. desember 2010, 08:27 »
poenget mitt er: jeg hentet 15 kg på styrkeløft "teknikken etter 2 treninger! at den lå død betydde null for meg pga  vinkelen på albuene blir nærmere 90 grader og man presser den noe kortere.

det er jo en grunn for at styrkeløftere presser akkurat på den måten! det er for å hente mest kg Smiley


Og det at byggere ikke er sterke og trener hardt er vel en myte. Men den viktigste tingen for en bygger er jo kontakt, ikke teknikk:)

Og dere som sier at man ikke henter så mye på steroider, hvor i alle dager har dere det fra? Ganske enig med en som skrev tidligere at en som bruker ting vil mer eller mindre øke i styrke og masse uansett treningsspilt og intensitet. Det er vel kanskje en av de "største" fordelene?

Jeg har sansen for styrkeløft, men fått ett bilde av at de fleste styrkeløfterene har fasiten på d meste. De har en tendes til å "rakke" ned på GODE gymløft pga de ikke bruker riktig teknikk eeller argumentere på doping så fort noen løfter mer enn de selv og kanskje med en annen teknikk:)

Det finnes faktisk folk der uten som har mye bedre forutsettninger enn mange av oss andre. Slutt å syt, få de heller med i en stykeløftklubb:)

Viser det seg da at det bare er ett spill for galleriet, da skal det være hardt mot hardt:)

Dette kan jeg saktens si meg enig i.  Smiley

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #92 : 09. desember 2010, 09:29 »
poenget mitt er: jeg hentet 15 kg på styrkeløft "teknikken etter 2 treninger! at den lå død betydde null for meg pga  vinkelen på albuene blir nærmere 90 grader og man presser den noe kortere.

det er jo en grunn for at styrkeløftere presser akkurat på den måten! det er for å hente mest kg Smiley

Og det at byggere ikke er sterke og trener hardt er vel en myte. Men den viktigste tingen for en bygger er jo kontakt, ikke teknikk:)

Og dere som sier at man ikke henter så mye på steroider, hvor i alle dager har dere det fra? Ganske enig med en som skrev tidligere at en som bruker ting vil mer eller mindre øke i styrke og masse uansett treningsspilt og intensitet. Det er vel kanskje en av de "største" fordelene?

Jeg har sansen for styrkeløft, men fått ett bilde av at de fleste styrkeløfterene har fasiten på d meste. De har en tendes til å "rakke" ned på GODE gymløft pga de ikke bruker riktig teknikk eeller argumentere på doping så fort noen løfter mer enn de selv og kanskje med en annen teknikk:)

Det finnes faktisk folk der uten som har mye bedre forutsettninger enn mange av oss andre. Slutt å syt, få de heller med i en stykeløftklubb:)

Viser det seg da at det bare er ett spill for galleriet, da skal det være hardt mot hardt:)

Godt det er noen som har forstått det jeg prøver å si. Styrkeløftere baserer løftene mye mer på teknikk mens kropsbyggeren er jo ute etter å bygge muskler ikke løfte tyngst mulig. Når styrkeløfteren skal prøve seg på løfteformen til en kroppsbygger viser det seg at teknikken har hatt så mye å si for løftet at han ikke klarer å holde følge. Kroppsbyggere er sterkere enn styrkeløftere innen gitt vektklasse når det kommer til ren styrke og løfteteknikk ikke tas med i betraktningen. Sorry men slik er det. Lev med det.

Jeg ble faktisk sjokkert da jeg første gang for en del år siden så den pommesfrittes spisende "utrente" styrkeløfteren som viste seg å være en av norges sterkeste og beste styrkeløftere. Jeg kunne ikke fatte å begripe hvordan han skulle løfte så mye som var på stangen. Da han løftet gikk det opp ett lys for meg.
Plutselig var jeg ikke så imponert lenger.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #93 : 09. desember 2010, 09:48 »
Godt det er noen som har forstått det jeg prøver å si. Styrkeløftere baserer løftene mye mer på teknikk mens kropsbyggeren er jo ute etter å bygge muskler ikke løfte tyngst mulig. Når styrkeløfteren skal prøve seg på løfteformen til en kroppsbygger viser det seg at teknikken har hatt så mye å si for løftet at han ikke klarer å holde følge. Kroppsbyggere er sterkere enn styrkeløftere innen gitt vektklasse når det kommer til ren styrke og løfteteknikk ikke tas med i betraktningen.

Hæ? Styrkeløftere er og blir sterkere enn jevntunge dopingfrie byggere i knebøy, markløft og benkpress. Riktignok blir benkpress lettere med enormt bryst og stort spenn, men de er alikevel sterkere. Styrkeløftknebøy er med hofta litt under paralell. Dette er lettere enn veldig dype olympiske knebøy, men styrkeløftere er fortsatt sterkere. I markløft også.

Jeg vet ikke om jeg forstår poenget ditt? Styrkeløftere er sterkere bare fordi de har en teknikk som tillater dem å være sterke i motsettning til kroppsbyggere? Teknikk er jo en viktig del av styrke!

La oss se og bort fra teknikk litt.. Mener du at en typisk 4-splitt gjør deg like sterk som dietmar og sheiko!? Jeg kritiserer ikke byggere, de er jo ikke ute etter maksstyrke, men det er jo helt vanvittig å påstå at typisk byggertrening er mer effektivt for styrke enn tradisjonelle styrkeprogrammer!

Det eneste jeg er enig i er at styrkeløftere ikke får sterkere muskler, de blir bare sterkere i visse bevegelser.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #94 : 09. desember 2010, 10:12 »
Jeg snakker om ren muskulær styrke. Store muskler er sterke muskler. Jo større musklene er desto mer styrke er det i dem. Styrkeløftere kan løfte mye ja og er derfor sterke men en kroppsbygger er likevel muskulært sett sterkere og kan potensielt løfte mer med innlært "jukseteknikk".  Poenget er at de ønsker ikke å løfte på denne måten fordi selv om de klarer å få opp mer kilo så betyr ikke dette at musklene har blitt sterkere eller større. Muskelstørrelse og styrke er proposjonalt. Styrkeløfterne jeg kjenner er jo enige med meg så fatter ikke hvorfor folk her ikke skjønner poenget. Jeg klarer ikke å slå en styrkeløfter i toppklasse på ett enkelt løft i benkpress. Men jeg slår samme person med 8-12 reps strikte løft med ryggen på benken og full løftebane. Det er sikkert og visst.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #95 : 09. desember 2010, 10:17 »
Jeg snakker om ren muskulær styrke. Store muskler er sterke muskler. Jo større musklene er desto mer styrke er det i dem. Styrkeløftere kan løfte mye ja og er derfor sterke men en kroppsbygger er likevel muskulært sett sterkere og kan potensielt løfte mer med innlært "jukseteknikk".  Poenget er at de ønsker ikke å løfte på denne måten fordi selv om de klarer å få opp mer kilo så betyr ikke dette at musklene har blitt sterkere eller større. Muskelstørrelse og styrke er proposjonalt. Styrkeløfterne jeg kjenner er jo enige med meg så fatter ikke hvorfor folk her ikke skjønner poenget. Jeg klarer ikke å slå en styrkeløfter i toppklasse på ett enkelt løft i benkpress. Men jeg slår samme person med 8-12 reps strikte løft med ryggen på benken og full løftebane. Det er sikkert og visst.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "muskulært sett sterkere". Hvis du mener at en bygger er sterkere enn en styrkeløfter i benkpress som skal avvike fra sin vanlige teknikk i tillegg til å kjøre mange flere reps enn han er vant til, så kan det godt hende.

Men han vil fortsatt være sterkere og mer repsterk(inntil et visst punkt) i knebøy og markløft. Selv med samme teknikk som byggeren.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #96 : 09. desember 2010, 10:27 »
Men han vil fortsatt være sterkere og mer repsterk(inntil et visst punkt) i knebøy og markløft. Selv med samme teknikk som byggeren.

Neppe.

Jeg utfordrer alle styrkeløftere på 85-90 kilo til konkurranse med meg. 10 reps dype knebøy og 10 reps benkpress med ryggen nedi og full løftebane med stopp i topp og bunn. Jeg trener kun deadlift (nesten strake bein) for å få bedre kontakt med hamstrings men kan godt ta 10 reps her også. Ingen form for utstyr eller andre hjelpemidler er tillatt. For å veie opp for min manglende markløfttrening kan vi jo legge inn maks antall reps chins og dips også.  biggrin

Nå er jo ikke jeg en kroppsbygger da. Men jeg trener og spiser som en ihvertfall. Tror nok vi får se at 88 kilo tilnærmet fettfri masse kan løfte mer enn 88 kilo masse med en god del spekk.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #97 : 09. desember 2010, 10:54 »
Her var det mye rart.

Stian L: styrkeløftere konkurrerer ved å løfte en rep. Da er det naturlig at de trener på det, og ikke 10 reps. Det finnes mye god erfaring på at å trene rundt 10RM har liten påvirkning på 1RM. Siden du sier at du trener og spiser som en bygger regner jeg da med at dine reps normalt ligger nærmere 10 enn 1?

Til resten: det er ikke mulig å trene for maksimal styrke uten å løfte tunge vekter (85%+), og det er ikke mulig å løfte flere sett på slike vekter uten lang pause, da man er avhengig av tilnærmet komplett restitusjon mellom settene for å kunne prestere.

Hvorvidt det ene er hardere enn det andre er irrelevant. Treningen er styrt av hva man ønsker å oppnå, og man oppnår ikke maksimale resultater på 1RM ved å trene 8-12 reps til failure med korte pauser uavhengig av hva man krydrer havregrøten med.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #98 : 09. desember 2010, 11:06 »
Er klar over det. Betyr det at de er sterkere? Absolutt ikke!! Vil bare avlive myten om at kroppsbyggere ikke er sterke. Er ingen som er sterkere enn kroppsbyggere når det kommer til varierte øvelser der musklene skal gjøre jobben. Arild Haugen slår vel de fleste men nå ser han jo ut som en kroppsbygger også. Økt muskelsrørrelse = økt styrke. Enkelt og greit. Enten musklene er dopingfri eller ei.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #99 : 09. desember 2010, 11:24 »
Du blander litt begreper her. I og med at det er to ulike typer tilpasning som skjer går det ikke an å si at den ene er sterkest uansett. Styrkeløfteren vil, dersom alle andre faktorer er like, være sterkest på 1RM fordi treningen er tilpasset det. Kroppsbyggeren vil sannsynligvis være sterkest på 10RM fordi det er der han trener mest.

En annen ting å tenke på er hvem som velger hva. Styrkeløft er en idrett der man kan konkurrere innenfor relativt snevre vektklasser, og dermed kan oppnå greie resultater i forhold til andre på samme størrelse. Strongman er for freaks, der man er nødt til å være godt over gjennomsnittet stor for å kunne hevde seg. Ja, jeg vet at -105 gutter som NKs kan komme topp seks på NSM, men sammenlignet med gjennomsnittet av internasjonale utøvere på 140+, så blir han også smågutt. Poenget mitt er at strongman ikke er et representativt utvalg av befolkningen, mens styrkeløft kan være det.

Det er ingen som er i tvil om at en større muskel har potensiale for større styrke, men det er viktig å presisere nødvendigheten av spesifikk trening for å bli god på det man ønsker.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Amund Bjone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 287
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 287

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #100 : 09. desember 2010, 11:28 »

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #101 : 09. desember 2010, 11:30 »

Joda han er sterk, og det finnes mange flere, og felles for mange av dem er at de har trent styrkeorientert i mange år, ofte før de startet med bygging. Han på filmen har vel neppe kjørt opp til stevne med supertunge tiere heller?  Wink

For å ha det klart; jeg sier ikke at man ikke kan være sterk som bygger, jeg sier bare at det er enkle prinsipper som ligger bak trening for maksimal styrke.  Cheesy
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #102 : 09. desember 2010, 12:17 »
Du blander litt begreper her. I og med at det er to ulike typer tilpasning som skjer går det ikke an å si at den ene er sterkest uansett. Styrkeløfteren vil, dersom alle andre faktorer er like, være sterkest på 1RM fordi treningen er tilpasset det. Kroppsbyggeren vil sannsynligvis være sterkest på 10RM fordi det er der han trener mest.

En annen ting å tenke på er hvem som velger hva. Styrkeløft er en idrett der man kan konkurrere innenfor relativt snevre vektklasser, og dermed kan oppnå greie resultater i forhold til andre på samme størrelse. Strongman er for freaks, der man er nødt til å være godt over gjennomsnittet stor for å kunne hevde seg. Ja, jeg vet at -105 gutter som NKs kan komme topp seks på NSM, men sammenlignet med gjennomsnittet av internasjonale utøvere på 140+, så blir han også smågutt. Poenget mitt er at strongman ikke er et representativt utvalg av befolkningen, mens styrkeløft kan være det.

Det er ingen som er i tvil om at en større muskel har potensiale for større styrke, men det er viktig å presisere nødvendigheten av spesifikk trening for å bli god på det man ønsker.

Vi er faktisk enige, men hva vi legger i begrepet styrke er noe ulikt.

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #103 : 09. desember 2010, 12:19 »
Jeg har hørt ganske mange forskjellige definisjoner på "sterk" men ordet "strict" har aldri vært inkludert i noen av dem.

Utlogget erikv2

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #104 : 09. desember 2010, 12:25 »
Enkelt.. Du har nok aldri trent til du har hatt spysmak i munnen fordi du aldri har trent intensivt nok på tunge nok vekter!

Go fucking figure..

nei.

slike ølvelser kan aldi kjøres så tungt. man blir bare mer "pest" eller sliten.

go fucking figure =)

Selv om løftene på filmer av byggere er imponerende, så vet man jo ikke hva som kommer av hard trening og hva som er bolet?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!