Skrevet av Emne: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?  (Lest 84443 ganger)

Utlogget erikv2

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #180 : 13. desember 2010, 18:14 »
Skal de som doper med middelmådige gener, som meg selv, ha samme anerkjennelse som de som står på og har talent, uten dop?

Mener du fra styrke-og-størrelses-anerkjennelses-byrået som kommer innom hver 3. måned og veier, måler, tar bilder og gir tilbakemelding?

Trener du for din egen del eller for en mystisk "anerkjennelse" som du aldri får uansett?

Folk flest gir jo f i om du trener eller ikke.


Den beste på grunnlag av TALENT burde vinne, få anerkjennelse, uansett sport og sosial sammenheng... Klarer ikke jeg det, du det, så er det sånn det er! enkelt og greit!

Rettferdighet eksisterer ikke innenfor idrett. Eller i livet generelt for den del.

Men hvis man skulle snakket om rettferdighet ville jeg heller si de som har trent hardest, ofret mest osv burde vinne, og ikke de som tilfeldigvis ble født med gode gener.

Da hadde til gjengjeld idrett mistet all skjarm, og blitt like spennende som nynorsk på ung.skolen

Utlogget erikv2

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #181 : 13. desember 2010, 18:16 »
Honnør Lofus!

Ja, det går inflasjon i dette "genargumentet". For det må da tydeligvis være forbausende mange som besitter disse?

Lekte meg litt med noen tanker her:

Det trekkes hele tiden paralleller mot "feite" styrkeløftere. Greit nok, utøvere i de tyngste klassene er ofte litt runde av seg. Men la oss flytte fokuset over til vektløfting istedet.

Vi har gutta i 105+, som også er litt lubne slik som i styrkeløft. Men hva med eliteutøverne i klassene under 105+, som gjerne har vært i samme klasse over flere år. Er det noen som kunne ha skiltet med kroppsbyggerfysikk der etter en deff?

Eksempler:

- Marcin Dolega
- Dmitry Klokov



har tenkt på det samme selv.

for å få et innblikk i hvor store mennesker kan bli uten dop, bare sjekk styrkeløftere og vektløftere i lavere vektklasser. Rundt 105kg begynner de å å få fett på kroppen?

Når da cutler kan veie 130?kg blodrippet på scenen får man et slags bilde på hva dop kan gjøre.

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #182 : 14. desember 2010, 00:31 »
Før styrkeløftere/byggere eller andre protesterer nå, så prøv å ro 2000 meter så fort du greier.

6 min 47sec med gerilja teknikk... vet ikke om det er bra jeg :S
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #183 : 14. desember 2010, 01:38 »
Jeg trener styrke å må si at min 10rm på "byggerteknikk" har økt mer enn min 1rm på "styrketeknikk" i benk, for min del er det faktisk lettere å ta flere repper på byggermåten enn på styrkeløftmåten... nå kan jo ikke jeg måle meg med Stian L sine tiere på 150 men kan si med hjerte på hånden at et benkpress med "styrkeløftkvalitet" er tyngre enn et benkpress med "byggerkvalitet". oppfordrer de som tviler til å prøve. teknikken i styrkeløft er ikke bare for å løfte mest mulig men også for at utøverne skal løfte mest mulig likt i en konkuranse. det å sammenligne en bygger mot en styrkeløfter er som å sammenligne en traktor mot et akebrett med jettmotor....
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #184 : 14. desember 2010, 02:15 »
Jeg trener styrke å må si at min 10rm på "byggerteknikk" har økt mer enn min 1rm på "styrketeknikk" i benk, for min del er det faktisk lettere å ta flere repper på byggermåten enn på styrkeløftmåten... nå kan jo ikke jeg måle meg med Stian L sine tiere på 150 men kan si med hjerte på hånden at et benpress med "styrkeløftkvalitet" er tyngre enn et benkpress med "byggerkvalitet". oppfordrer de som tviler til å prøve. teknikken i styrkeløft er ikke bare for å løfte mest mulig men også for at utøverne skal løfte mest mulig likt i en konkuranse. det å sammenligne en bygger mot en styrkeløfter er som å sammenligne en traktor mot et akebrett med jettmotor....

http://www.youtube.com/watch?v=DP3g-I9Sf9s#noexternalembed&feature=related dette motbeviser teorien din. Her henter man kg kg kg kg kg;)

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #185 : 14. desember 2010, 02:18 »
 Huh
You know I like your style, I really do.

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #186 : 14. desember 2010, 03:29 »
dette motbeviser teorien din. Her henter man kg kg kg kg kg;)

Hander motbeviser ingenting, han ville aldri fått godkjent slike løft i en skikkelig dømt konkuranse.
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #187 : 14. desember 2010, 03:33 »
Hander motbeviser ingenting, han ville aldri fått godkjent slike løft i en skikkelig dømt konkuranse.

og hvorfor ville han ikke ha gjort d mener du? er det noen styrkeløftere her som kan svare på om det hadde blitt godkjent??

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #188 : 14. desember 2010, 03:41 »
og hvorfor ville han ikke ha gjort d mener du? er det noen styrkeløftere her som kan svare på om det hadde blitt godkjent??

han hadde på seg genser å klarte derfor nesten å skjule at armene ikke var helt strake på topp. han la stangen på magen. å jeg syns det å ut som at hekken var oppav... vansklig å se med så løs bukse.
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #189 : 14. desember 2010, 03:44 »
han hadde på seg genser å klarte derfor nesten å skjule at armene ikke var helt strake på topp. han la stangen på magen. å jeg syns det å ut som at hekken var oppav... vansklig å se med så løs bukse.

det der er jo bare synsing fra din side. any way, man henter mange kg på denne styrkeløft teknikken! derfor den brukes

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #190 : 14. desember 2010, 03:55 »
det der er jo bare synsing fra din side. any way, man henter mange kg på denne styrkeløft teknikken! derfor den brukes

Såklart henter man styrke med teknikk men som jeg har skrevet tidligere så er denne teknikken byget rundt reglene som må følges i en konkuranse for å få et godkjent løft, man kan for eksempel ikke ha beina på benken som noen byggere gjør man kan ikke synke stangen ned i kassen før man presser, man kan ikke løfte hekken for å hente mer moment som mangen byggere gjør.. har man lagt seg opp et spenn kan man ikke gjøre endringer underveis. disse elementene er det som jeg syns gjør et styrkeløft press tyngre... men kan hende jeg er alene om den opplevelsen da Tongue
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #191 : 14. desember 2010, 09:16 »
Jeg trener styrke å må si at min 10rm på "byggerteknikk" har økt mer enn min 1rm på "styrketeknikk" i benk, for min del er det faktisk lettere å ta flere repper på byggermåten enn på styrkeløftmåten... nå kan jo ikke jeg måle meg med Stian L sine tiere på 150 men kan si med hjerte på hånden at et benkpress med "styrkeløftkvalitet" er tyngre enn et benkpress med "byggerkvalitet". oppfordrer de som tviler til å prøve. teknikken i styrkeløft er ikke bare for å løfte mest mulig men også for at utøverne skal løfte mest mulig likt i en konkuranse. det å sammenligne en bygger mot en styrkeløfter er som å sammenligne en traktor mot et akebrett med jettmotor....

Ikke narr meg til å le. No offense mr. men det du skriver her er bare tull. Styrkeløftere jeg trener med er faktisk uenige med deg og de er blant norges beste. Steroider må selvfølgelig holdes utenfor, det er jo idiotisk å tro at alle som trener for å bygge muskler bruker medikamenter. Målet for en bygger er jo å gjøre lette vekter tyngre slik at musklene får mest mulig belastning med minst mulig risk for skader. Er jo også derfor repsantallet bør være litt høyere enn 1RM. Selv klarer jeg å ta mye mer med godkjent styrkeløft knebøy og benkpress enn når jeg skal trene knebøy og benkpress for mest mulig effekt på musklene. Sorry altså men du er virkelig på bærtur her kompis.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #192 : 14. desember 2010, 12:57 »
Det er vanskelig å være presis når vi bare bruker ordet "tungt" for alt som er mer enn middels slitsomt eller ubehagelig.

Uten at jeg vet hva Bacon mente, så kan jeg prøve å gi min versjon av benkpress på "byggermåten" vs "styrkeløftmåten".

En byggerbenk er relativt behagelig, i og med at jeg ligger flatt på benken, men den setter musklene i bryst, skuldre og triceps under en annen form for stress fordi løfteveien er lengre og jeg bruker mindre andre muskler til å løfte vektene. Jeg løfter mye mindre kg i denne varianten enn i den neste. Det fysiske ubehaget her oppstår så godt som alltid i bryst/skulderpartiet.

En styrkeløftbenk er svært ubehagelig hvis den er gjort riktig, fordi jeg da har stort spenn i ryggen, hele kroppen er spent for å stå i mot trykket fra de tyngre vektene, og jeg holder pusten under samtlig reps fordi pusting vil gjøre at jeg mister optimal posisjon. Stresset på bryst, skuldre og triceps er kanskje relativt sett mindre, men øvelsen er hundre ganger mer ubehagelig, slitsom og belastende enn den såkalte "byggerbenken". Det er ikke uvanlig med kramper i hamstrings/korsrygg, eller bloduttredelser i ansiktet.

Det ble kanskje litt mer presist enn å si hva som er 'tyngst'?  Grin
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #193 : 14. desember 2010, 13:04 »
Det ble kanskje litt mer presist enn å si hva som er 'tyngst'?  Grin

Helt klart.


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #194 : 14. desember 2010, 15:06 »
Det er vanskelig å være presis når vi bare bruker ordet "tungt" for alt som er mer enn middels slitsomt eller ubehagelig.

Uten at jeg vet hva Bacon mente, så kan jeg prøve å gi min versjon av benkpress på "byggermåten" vs "styrkeløftmåten".

En byggerbenk er relativt behagelig, i og med at jeg ligger flatt på benken, men den setter musklene i bryst, skuldre og triceps under en annen form for stress fordi løfteveien er lengre og jeg bruker mindre andre muskler til å løfte vektene. Jeg løfter mye mindre kg i denne varianten enn i den neste. Det fysiske ubehaget her oppstår så godt som alltid i bryst/skulderpartiet.

En styrkeløftbenk er svært ubehagelig hvis den er gjort riktig, fordi jeg da har stort spenn i ryggen, hele kroppen er spent for å stå i mot trykket fra de tyngre vektene, og jeg holder pusten under samtlig reps fordi pusting vil gjøre at jeg mister optimal posisjon. Stresset på bryst, skuldre og triceps er kanskje relativt sett mindre, men øvelsen er hundre ganger mer ubehagelig, slitsom og belastende enn den såkalte "byggerbenken". Det er ikke uvanlig med kramper i hamstrings/korsrygg, eller bloduttredelser i ansiktet.

Det ble kanskje litt mer presist enn å si hva som er 'tyngst'?  Grin

Dette er etter min mening enkelt og greit en god forklaring på både "virkemåte" og ubehagsnivå! Ubehaget vil nok være litt ulikt for ulike individer, men likefullt... Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!