Skrevet av Emne: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?  (Lest 84581 ganger)

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #210 : 20. desember 2010, 10:35 »
Har forstått at mye av det jeg har sagt har kommet litt feil ut. Nå er jo ikke jeg kroppsbygger eller styrkeløfter. Jeg er mosjonist men jeg har trent med styrkeløftere og må bare inrømme at jeg ikke ble imponert da jeg så måten de løfter og trener på. Er bare min ærlige mening det.  Klart de er sterke i de tre øvelsene de har spesialisert seg på, men er man "sterk" bør ikke feks 6 strikte reps med 60 kilos manualene i skråbenk by på noen problemer dersom man løfter 1 rep med 180kg i benken. Klart man blir god teknisk og også sterk i det man øver mest på men totalt sett blir det for snevert i mine øyne. Kroppsbyggere trener mye mer allsidig og får både store muskler og bra styrke i alle øvelser samt både på 1 rep og 25 reps. Derfor mener jeg deres styrke er overlegen i de fleste tilfeller totalt sett. Den historien din stemmer ikke overens med den virkeligheten jeg har sett. Du har nok ikke sett feks Daniel Stisen kjøre knebøy du? Men dersom du ser de første par innleggene i tråden skjønner du hvorfor jeg ble litt provosert også regner jeg med.

Er selvsagt klart at styrkeløftere trener optimalt for det de ønsker å oppnå og må da fortsette med det. Er egentlig umulig å sammenligne BB og SL siden det er totaltulike idretter, men det at teknikk har veldig mye å si i styrkeløft er like sikkert som at kosthold har mye å si i BB. En som er sterk trenger ikke nødvendigvis slå en pingle i håndbak dersom pinglen har en suveren teknikk sant. Han vinner men er ikke nødvendigvis sterkere likevel.

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #211 : 20. desember 2010, 10:49 »
Har forstått at mye av det jeg har sagt har kommet litt feil ut. Nå er jo ikke jeg kroppsbygger eller styrkeløfter. Jeg er mosjonist men jeg har trent med styrkeløftere og må bare inrømme at jeg ikke ble imponert da jeg så måten de løfter og trener på. Er bare min ærlige mening det.  Klart de er sterke i de tre øvelsene de har spesialisert seg på, men er man "sterk" bør ikke feks 6 strikte reps med 60 kilos manualene i skråbenk by på noen problemer dersom man løfter 1 rep med 180kg i benken. Klart man blir god teknisk og også sterk i det man øver mest på men totalt sett blir det for snevert i mine øyne. Kroppsbyggere trener mye mer allsidig og får både store muskler og bra styrke i alle øvelser samt både på 1 rep og 25 reps. Derfor mener jeg deres styrke er overlegen i de fleste tilfeller totalt sett. Den historien din stemmer ikke overens med den virkeligheten jeg har sett. Du har nok ikke sett feks Daniel Stisen kjøre knebøy du? Men dersom du ser de første par innleggene i tråden skjønner du hvorfor jeg ble litt provosert også regner jeg med.

Er selvsagt klart at styrkeløftere trener optimalt for det de ønsker å oppnå og må da fortsette med det. Er egentlig umulig å sammenligne BB og SL siden det er totaltulike idretter, men det at teknikk har veldig mye å si i styrkeløft er like sikkert som at kosthold har mye å si i BB. En som er sterk trenger ikke nødvendigvis slå en pingle i håndbak dersom pinglen har en suveren teknikk sant. Han vinner men er ikke nødvendigvis sterkere likevel.
For det første er ikke Daniel Stisen rein, å du har mast om REINE byggere ofte. å for det andre så kan du se denne filmen at han ikke setter seg litt så dypt som en styrkeløfter gjør for å få et godkjent løft Wink
http://www.youtube.com/watch?v=brI0iexOoEY#noexternalembed&feature=channel_page

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #212 : 20. desember 2010, 10:57 »
For det første er ikke Daniel Stisen rein, å du har mast om REINE byggere ofte. å for det andre så kan du se denne filmen at han ikke setter seg litt så dypt som en styrkeløfter gjør for å få et godkjent løft Wink
http://www.youtube.com/watch?v=brI0iexOoEY#noexternalembed&feature=channel_page

stisen har altid vært kjent for sin styrke, halvmeteren! rein eller ei det skal ikke jg uttale mg om

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #213 : 20. desember 2010, 10:59 »
stisen har altid vært kjent for sin styrke, halvmeteren! rein eller ei det skal ikke jg uttale mg om
Men Stian L har og snakket om dyp bøy. å mye dypere enn en styrkeløfter gjør. det skjer ikke på den videoen Wink Men han er ingen svaking. det er jeg enig me deg i Smiley å han er ikke av den tygnste byggeren heller tenker eg Smiley

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #214 : 20. desember 2010, 11:04 »
Men Stian L har og snakket om dyp bøy. å mye dypere enn en styrkeløfter gjør. det skjer ikke på den videoen Wink Men han er ingen svaking. det er jeg enig me deg i Smiley å han er ikke av den tygnste byggeren heller tenker eg Smiley

helt enig at denne bøyen er langt ifra godkjent, og mulig ett dårlig eksempel på hvor sterk han var når han var 20-22 år!  Vet om fler kjente "profiler" som har snakket om den styrken han hadde i bøy på den tiden. han har vel en typisk knebøykropp:)

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #215 : 20. desember 2010, 11:17 »
da ble jeg og halvmeteren enige på noe Smiley hehe

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #216 : 20. desember 2010, 11:22 »
Har forstått at mye av det jeg har sagt har kommet litt feil ut. Nå er jo ikke jeg kroppsbygger eller styrkeløfter. Jeg er mosjonist men jeg har trent med styrkeløftere og må bare inrømme at jeg ikke ble imponert da jeg så måten de løfter og trener på. Er bare min ærlige mening det.  Klart de er sterke i de tre øvelsene de har spesialisert seg på, men er man "sterk" bør ikke feks 6 strikte reps med 60 kilos manualene i skråbenk by på noen problemer dersom man løfter 1 rep med 180kg i benken. Klart man blir god teknisk og også sterk i det man øver mest på men totalt sett blir det for snevert i mine øyne.
Du kan ikke ha trent mye sammen med styrkeløftere hvis du tror de kun trener på 1RM, selv om jeg har skjønt at det at du så en benke 200 kg åpenbart var litt vanskelig å godta Wink Derfor messes det igjen og igjen om at styrkeløftere egentlig ikke er sterke, de er egentlig bare teknisk gode, og det var du som var sterkest med et strict løft på 150 kg x 8 (?)

Styrkeløftere løfter også med fokus på teknikk og pene løft. Det er heller ikke slik at løftebevegelsen alltid effektiviseres. Man kjører markløft stående på en kloss eller med rykkgrep som gir lenger løftevei, man har smalbenk, man har saktebøy (hvor strict er ikke det?). På konkurranse vil man jo ønske å ha en mest mulig effektiv løftebevegelse, men vis meg gjerne den idrett der teknikk er helt uinteressanbt også i konkurransesammenheng Cheesy

Hvis du er så overbevist om at byggere er langt mer allsidige atleter, kunne du jo tatt en haug med byggere i konkurranseform og sett hvor mye evt sportslige krumspring de hadde klart å følge med på. Det at deler av sporten går ut på å rasere styrken og fysiske prestasjoner i estetikkens navn er åpenbart ikke noe problem eller et hinder for allsidigheten?

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #217 : 20. desember 2010, 11:27 »
Det at deler av sporten går ut på å rasere styrken og fysiske prestasjoner i estetikkens navn er åpenbart ikke noe problem eller et hinder for allsidigheten?

Honnør
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #218 : 20. desember 2010, 11:38 »
man kan vel være enige med at gode kroppsbyggere ofrer seg mer enn gode styrkeløftere. Snakk om å ødelegge helsa

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #219 : 20. desember 2010, 11:57 »
man kan vel være enige med at gode kroppsbyggere ofrer seg mer enn gode styrkeløftere. Snakk om å ødelegge helsa

Få høre nå.... Fordi vi er feit eller? Tongue en gjennomsnittlig styrkeløfter har blodtrykk, blodsukker å kolesterol som en 10åring så helsen er fin... har aldri sett en 45år gammel bygger løfte 200 i benkpress... tror faktisk ikke jeg har sett en 45år gammel bygger noen gang :S
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #220 : 20. desember 2010, 12:03 »
Få høre nå.... Fordi vi er feit eller? Tongue en gjennomsnittlig styrkeløfter har blodtrykk, blodsukker å kolesterol som en 10åring så helsen er fin... har aldri sett en 45år gammel bygger løfte 200 i benkpress... tror faktisk ikke jeg har sett en 45år gammel bygger noen gang :S

dette var ikke ment som positivt cred til byggeren Wink Men igjen, det vel ikke direkete sunt å veie 150+ som mange styrkeløftere gjør heller. pumpa jobber relativt mer enn den burde!

Men det virker ikke som om dette betyr så mye for styrkeløftere! Det er en stor helserisiko det også!

Fedme er vel ikke noe mindre problem enn steroider heller! Jeg forsvarer ingen av delene, men det virker osm om dere "store" gutter glemmer dette!

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #221 : 20. desember 2010, 12:03 »
Få høre nå.... Fordi vi er feit eller? Tongue en gjennomsnittlig styrkeløfter har blodtrykk, blodsukker å kolesterol som en 10åring så helsen er fin... har aldri sett en 45år gammel bygger løfte 200 i benkpress... tror faktisk ikke jeg har sett en 45år gammel bygger noen gang :S

Da har ikke du sett mye!!! Silverfox her på forumet er jo der snart og er rimelig sikker på at han løfter 200+ i benkpress. Jeg tipper nok jeg også gjør det om 10 år når jeg er 45. Er ikke sååå langt unna nå men trener jo aldri på 1rm.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #222 : 20. desember 2010, 12:06 »
Du kan ikke ha trent mye sammen med styrkeløftere hvis du tror de kun trener på 1RM, selv om jeg har skjønt at det at du så en benke 200 kg åpenbart var litt vanskelig å godta Wink Derfor messes det igjen og igjen om at styrkeløftere egentlig ikke er sterke, de er egentlig bare teknisk gode, og det var du som var sterkest med et strict løft på 150 kg x 8 (?)

Styrkeløftere løfter også med fokus på teknikk og pene løft. Det er heller ikke slik at løftebevegelsen alltid effektiviseres. Man kjører markløft stående på en kloss eller med rykkgrep som gir lenger løftevei, man har smalbenk, man har saktebøy (hvor strict er ikke det?). På konkurranse vil man jo ønske å ha en mest mulig effektiv løftebevegelse, men vis meg gjerne den idrett der teknikk er helt uinteressanbt også i konkurransesammenheng Cheesy

Hvis du er så overbevist om at byggere er langt mer allsidige atleter, kunne du jo tatt en haug med byggere i konkurranseform og sett hvor mye evt sportslige krumspring de hadde klart å følge med på. Det at deler av sporten går ut på å rasere styrken og fysiske prestasjoner i estetikkens navn er åpenbart ikke noe problem eller et hinder for allsidigheten?

Har da aldri sagt at styrkeløftere trener kun 1rm. Målet er jo å løfte mest mulig i 1rm i tre spesifikke øvelser. Klart de kjører med flere reps til oppvarming o.l. Men de trener IKKE variert. Kroppsbyggere trener derimot langt mer variert. Er vel ikke noe tvil om det vel.

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #223 : 20. desember 2010, 12:10 »
Få høre nå.... Fordi vi er feit eller? Tongue en gjennomsnittlig styrkeløfter har blodtrykk, blodsukker å kolesterol som en 10åring så helsen er fin... har aldri sett en 45år gammel bygger løfte 200 i benkpress... tror faktisk ikke jeg har sett en 45år gammel bygger noen gang :S
Les før du svarer bacon. det va men som at de skader seg mer enn en styrkeløfter Wink

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #224 : 20. desember 2010, 12:12 »
tror faktisk ikke jeg har sett en 45år gammel bygger noen gang :S
Han her er 46år da Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!