Skrevet av Emne: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?  (Lest 84373 ganger)

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #225 : 20. desember 2010, 12:13 »
Svar til Stian_L

Nei på ingen måte. Smiley

Og det er ikke "flere reps til oppvarming o.l.", man har faktisk mengdetreningsfaser og slike ting, men det tyder bare på at du sitter og synser om ting du ikke kan noenting om. Styrkeløftere har svært få 1RM-løft, det virker som du tror vi har det på trening.

Hvorfor trener kroppsbyggere mer variert? Hvis det du mener er at de gjør kardio på en tredemølle i diettperioden eller har poseringstrening i tillegg til styrketreningen så blir det bare teit. Byggersplitter er jo ikke spesielt innovative, og øvelsesrepertoaret er heller ikke det. Ok, så skal de treffe muskler fra alle mulige vinkler, men det er stort sett bare støtteøvelser som styrkeløftere også kjører.

Om man først kan synse, kan det være greit å faktisk vite hva man snakker om også.

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #226 : 20. desember 2010, 12:14 »
Da har ikke du sett mye!!! Silverfox her på forumet er jo der snart og er rimelig sikker på at han løfter 200+ i benkpress. Jeg tipper nok jeg også gjør det om 10 år når jeg er 45. Er ikke sååå langt unna nå men trener jo aldri på 1rm.
Sånn som du skriver skulle man tro at du tror styrkeløftere makser på hver trening Huh trener aldri 1rm. trener styrkeløftere kun 1rm da? NEI Wink

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #227 : 20. desember 2010, 12:14 »
Få høre nå.... Fordi vi er feit eller? Tongue en gjennomsnittlig styrkeløfter har blodtrykk, blodsukker å kolesterol som en 10åring så helsen er fin... har aldri sett en 45år gammel bygger løfte 200 i benkpress... tror faktisk ikke jeg har sett en 45år gammel bygger noen gang :S

dette var ikke ment som positivt cred til byggeren Wink Men igjen, det vel ikke direkete sunt å veie 150+ som mange styrkeløftere gjør heller. pumpa jobber relativt mer enn den burde!

Men det virker ikke som om dette betyr så mye for styrkeløftere! Det er en stor helserisiko det også!

Fedme er vel ikke noe mindre problem enn steroider heller! Jeg forsvarer ingen av delene, men det virker osm om dere "store" gutter glemmer dette!

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #228 : 20. desember 2010, 12:19 »
Det er svært få styrkeløftere som er 150+. De aller fleste holder seg i lavere vektklasser. Dessuten har vi representanter i plussen her på forumet som har fått påvist at de er i helt fin form, mens relativt slanke byggere fulle i steroider var i langt dårligere fysisk forfatning. Så det er ikke riktig at begge deler er "like farlig" og dessuten er det heller ikke et stort problem, de aller færreste er så store.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #229 : 20. desember 2010, 12:19 »
Få høre nå.... Fordi vi er feit eller? Tongue en gjennomsnittlig styrkeløfter har blodtrykk, blodsukker å kolesterol som en 10åring så helsen er fin... har aldri sett en 45år gammel bygger løfte 200 i benkpress... tror faktisk ikke jeg har sett en 45år gammel bygger noen gang :S

Er ikke alle styrkeløftere som er feite. Er rimelig sikker på at det er lønnsomt for en styrkeløfter å holde en forholdsvis lav fettprosent 12-15% fremfor å bli så feite som enkelte tilater seg å bli. Er jo vektklasser i styrkeløft også. Valker og ølmage løfter da ikke vekter. Løfteveien blir vel kortere da selvsagt. Er vel det som er fordelen eller?

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #230 : 20. desember 2010, 12:26 »
Ikke variert? Hvor finner du disse fakta? Sikkert på at du har i sett en styrkeløfter trene før? Er ikke slik at styrkeløftere kjører noen sett oppvarming med flere reps, og så kun 1rm resten, for så å gå hjem å drikke et glass med fett.

Haha!

Når man bare har knebøy rack, benkpress og en sånn kloss til markløft i treningslokalet + noe hantler muligens så kan det jo ikke bli variert. Er selvsagt 3 veldig bra øvelser bare så det er sagt. Jeg trener for eksempel gjerne 4-5 øvelser på feks bryst og benkpress maks 2 ganger i måneden. Varierer øvelser fra uke til uke men har noen faste som går igjen. Styrkeløftere flest trener slik jeg har oppfattet det benkpress, knebøy og markløft 3 ganger i uken. Er veldig spesialisert trening. Ikke kveruler så mye da. Er jo bra trening selvsagt men ikke variert nei.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #231 : 20. desember 2010, 12:33 »
Halvmetern: Du bør være litt forsiktig med å beskylde navngitte personer. Bra du sier dine meninger men vis litt respekt for enkeltpersoner er du snill Smile

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #232 : 20. desember 2010, 12:36 »
Det er ikke kverulering å stille spørsmål med "Stian Ls fakta om styrkeløft" som en del av oss ganske berettiget lurer på hvor du kommer opp med. Dessuten tviholder du på din rett til å komme med bastante uttalelser om trening du ikke har satt deg inn i i det hele tatt, så hvem som er kverulanten er ikke godt å si..

Det er bygging som er spesialisert trening, der musklenes utseende er det ENESTE kriteriet Cheesy

Jeg har vært gjennom en 5-6 forskjellige brystøvelser i løpet av ganske kort tid. Igjen så tviholder du til ideen om at de aller fleste styrkeløftere bare trener konvensjonell bøy - benk - mark og ikke noe annet, og når andre prøver å fortelle deg at du tar feil, så kverulerer de Grin

Hvis jeg kjører 98 forskjellige brystøvelser og det igrunn er bare 4-5 av dem som er noe særlig gode, så har jeg ikke fokus på variert trening, da er jeg dum. Man trenger dessuten ikke 5 ulike hammerstrengthapparater for å trene variert.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #233 : 20. desember 2010, 12:39 »
Det er svært få styrkeløftere som er 150+. De aller fleste holder seg i lavere vektklasser. Dessuten har vi representanter i plussen her på forumet som har fått påvist at de er i helt fin form, mens relativt slanke byggere fulle i steroider var i langt dårligere fysisk forfatning. Så det er ikke riktig at begge deler er "like farlig" og dessuten er det heller ikke et stort problem, de aller færreste er så store.

så klart steroider er ødelegger man seg på. d skreiv jeg vel også. og fedme generelt er ett problem! Styrkeløft er en av få idretter hvor man faktisk kan ha en relativt stor fett% og fortsatt være ett toppatlet (jada, det finnes fler) Og det er ikke sunt uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #234 : 20. desember 2010, 12:41 »
Ikke variert? Hvor finner du disse fakta? Sikkert på at du har i sett en styrkeløfter trene før? Er ikke slik at styrkeløftere kjører noen sett oppvarming med flere reps, og så kun 1rm resten, for så å gå hjem å drikke et glass med fett.

Haha!

For å forbrenne fett på kroppen trenger man jo faktisk en god del fett i kosten så jeg tror ikke det nei. He he. Ikke uvanlig at kroppsbyggere drikker ett glass med fett eller spiser ett halvt glass med peanøttsmør. Bare sunt det vettu.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #235 : 20. desember 2010, 12:44 »
Ok pinglo jeg skal gi meg men er ikke alle styrkeløft klubber som har noe særlig utstyr til å kjøre
øvelser skreddersydd til hamstrings, bakside skuldre, legger o.l. Man kan jo selvsagt finne øvelser med en stang og ett par hantler for dette men har ikke sett styrkeløftere trene utfall med hantler o.l. Er jo ikke fakta jeg kommer med her bare erfaringer utifra det lille jeg har sett. "Piece".

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #236 : 20. desember 2010, 12:45 »
Sitat
så klart steroider er ødelegger man seg på. d skreiv jeg vel også. og fedme generelt er ett problem! Styrkeløft er en av få idretter hvor man faktisk kan ha en relativt stor fett% og fortsatt være ett toppatlet (jada, det finnes fler) Og det er ikke sunt uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

Overvekt fører ikke til en signifikant helsereduksjon så lenge denne personen er i fysisk aktivitet. Jeg kan finne kilde somewhere.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #237 : 20. desember 2010, 12:48 »
Siden jeg har trent i såpass mange år, så har jeg hatt gleden av å trene med både styrkeløftere og såkalt kroppsbyggere. Om ikke alt for ofte i samtrening med styrkeløfterne, så i hvertfall i samme lokale Smile
Gode har de også vært - det har også enkelte av de som har trent mer kroppsbyggeraktig mht treningsoppsett.

Selv om det er forskjeller i treningsopplegg, så er forskjellene veldig røfft sett langt mindre enn likhetene.
De mest fremgangsrike kroppsbyggerne har også de tunge baseøvelsene som grunnpilar i treningen...så kan det være at noen av dem har byttet ut flatbenk med skråbenk, eller at de velger tung stangroing fremfor alt for hyppig markløft etc etc, men for de fleste er det relativt sett tung trening som ligger til grunn. Likeledes er det mang en styrkeløfter som ikke skyr nedtrekksapparat eller hantelcurl...pokker heller, jeg har til og med sett dem kjøre konsentrasjonscurl.....sikkert på en dårlig dag, men dog...  biggrin

At kroppsbyggere flest løfter på en måte som skal gjøre vektene/øvelsene "tyngst mulig" skjønner jeg derfor ikke noe av...selv om jeg har sett det beskrevet på youtube etc. De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert, gjør det vi kan for å få vektene opp så effektivt som mulig, men selvfølgelig med noenlunde god stil.
Så kan det være at vi ikke benytter samme svært ubehagelige håndstilling etc i benkpress som styrkeløftere på de tyngste løftene, men det tror jeg bunner mer i fravær av kunnskap enn om å ha valgt det bort selektivt... Dessuten bedriver vel neppe de fleste kroppsbyggere formtopping mot 1RM, men begrenser seg til å gå ned mot 4RM eller så i perioder. Det viktigste er tross alt å få aktivisert målmuskulaturen på en noenlunde god måte (for kroppsbyggeren).

Knølete innlegg dette, men i bunn og grunn er det vel bare å innse at hverken den ene eller andre gruppen kan sies å trene hardt dersom vi sammenligner oss med virkelig treningsintensive former for aktivitet...likhetene oss i mellom er for store til at det er noen stor fornuft i å skille mellom oss så å si Smiley
Det viktigste er vel at vi trener hardt innenfor den aktiviteten vi søker å oppnå best mulig resultater i. Hardt nok er åpenbart hardt nok! Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #238 : 20. desember 2010, 12:57 »

"Fordommer er uvitenhet"

Jepp det er sikkert og visst. Bare å lese overskriften på denne tråden.

Nå ser det endelig ut til at tråden begynner å komme til en konklusjon der vi alle kan være venner og være enige om at både styrkeløftere og kroppsbyggere er sterke og trener med tunge vekter for å oppnå sine mål. Bra!

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #239 : 20. desember 2010, 13:16 »
dette var ikke ment som positivt cred til byggeren Wink Men igjen, det vel ikke direkete sunt å veie 150+ som mange styrkeløftere gjør heller. pumpa jobber relativt mer enn den burde!

Men det virker ikke som om dette betyr så mye for styrkeløftere! Det er en stor helserisiko det også!

Fedme er vel ikke noe mindre problem enn steroider heller! Jeg forsvarer ingen av delene, men det virker osm om dere "store" gutter glemmer dette!

hehe missforstod litt jeg da Tongue
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!