Skrevet av Emne: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?  (Lest 88565 ganger)

Utlogget Bacon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 322
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 322

  • Eat yellow snow ... It might be beer!
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #240 : 20. desember 2010, 13:37 »
Siden jeg har trent i såpass mange år, så har jeg hatt gleden av å trene med både styrkeløftere og såkalt kroppsbyggere. Om ikke alt for ofte i samtrening med styrkeløfterne, så i hvertfall i samme lokale Smile
Gode har de også vært - det har også enkelte av de som har trent mer kroppsbyggeraktig mht treningsoppsett.

Selv om det er forskjeller i treningsopplegg, så er forskjellene veldig røfft sett langt mindre enn likhetene.
De mest fremgangsrike kroppsbyggerne har også de tunge baseøvelsene som grunnpilar i treningen...så kan det være at noen av dem har byttet ut flatbenk med skråbenk, eller at de velger tung stangroing fremfor alt for hyppig markløft etc etc, men for de fleste er det relativt sett tung trening som ligger til grunn. Likeledes er det mang en styrkeløfter som ikke skyr nedtrekksapparat eller hantelcurl...pokker heller, jeg har til og med sett dem kjøre konsentrasjonscurl.....sikkert på en dårlig dag, men dog...  biggrin

At kroppsbyggere flest løfter på en måte som skal gjøre vektene/øvelsene "tyngst mulig" skjønner jeg derfor ikke noe av...selv om jeg har sett det beskrevet på youtube etc. De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert, gjør det vi kan for å få vektene opp så effektivt som mulig, men selvfølgelig med noenlunde god stil.
Så kan det være at vi ikke benytter samme svært ubehagelige håndstilling etc i benkpress som styrkeløftere på de tyngste løftene, men det tror jeg bunner mer i fravær av kunnskap enn om å ha valgt det bort selektivt... Dessuten bedriver vel neppe de fleste kroppsbyggere formtopping mot 1RM, men begrenser seg til å gå ned mot 4RM eller så i perioder. Det viktigste er tross alt å få aktivisert målmuskulaturen på en noenlunde god måte (for kroppsbyggeren).

Knølete innlegg dette, men i bunn og grunn er det vel bare å innse at hverken den ene eller andre gruppen kan sies å trene hardt dersom vi sammenligner oss med virkelig treningsintensive former for aktivitet...likhetene oss i mellom er for store til at det er noen stor fornuft i å skille mellom oss så å si Smiley
Det viktigste er vel at vi trener hardt innenfor den aktiviteten vi søker å oppnå best mulig resultater i. Hardt nok er åpenbart hardt nok! Wink

Bra skrevet... må si meg veldig enig.
Ove Andreassen - Kompis, Trener og Forbilde

Stord SK

Høyde: 173cm
Vekt: 109kg

Stevnepers utstyrsfritt
Bøy: 150kg
Benk: 145kg
Mark: 170kg
Mål: Delta i NM styrkeløft
Bacon`s Gymtimer
Blogg Med filmer å logg Smiley

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #241 : 20. desember 2010, 13:46 »
Overvekt fører ikke til en signifikant helsereduksjon så lenge denne personen er i fysisk aktivitet. Jeg kan finne kilde somewhere.

 d er tull og d vet du! d meste jobber mye tyngre, f eks hjerte!

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #242 : 20. desember 2010, 14:01 »
"Fordommer er uvitenhet"

Nå har det seg slik at ikke alle strykeløftere trener i huler fra steinalderen, så er nok litt mer mulighet en det du tror. Det stemmer det du prøver å få frem, at strykeløftere trener mye baseøvelser, men også mange andre øvelser for å få opp støttemuskler bl.a.

Dette er ett program, eller faktisk to etter hva jeg kjenner til. Men hvis du tror at alle kjører dette program hele året, så tar du feil. Kjører Westside sitt selv akuratt nå, og det er veldig variert, en uke har jeg ME bøy en dag, en annen uke 2 ME og DE bøy.

Finnes mange forskjellige programmer, og alle er variert... ta en titt du.

http://org.ntnu.no/styrkeloft/index.php?page=prog


jeg håper du Squater dypere enn de gutta der:P

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #243 : 20. desember 2010, 14:29 »
d er tull og d vet du! d meste jobber mye tyngre, f eks hjerte!
Hvorfor i alle dager skulle jeg lyve om dette? For moro skyld?

"Nyere forskning har vist at det er ikke overvekten i seg selv som er hovedproblemet, men derimot inaktiviteten som ligger bak overvekten. Korrigerer man for fysisk form, finner man ingen økt risiko ved overvekt. Overvekt i seg selv er dermed ikke forbundet med en økning i risiko for ulike sykdommer og tilstander, så lenge man er i bra fysisk form (Blair 1996). I behandlingen av overvektige bør det fokuseres både på aktivitetsnivå og kosthold (Vekt-helse 2000)"

http://www.regjeringen.no/nn/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/20022003/stmeld-nr-16-2002-2003-/14/4.html?id=328766

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #244 : 20. desember 2010, 14:43 »
Hvorfor i alle dager skulle jeg lyve om dette? For moro skyld?

"Nyere forskning har vist at det er ikke overvekten i seg selv som er hovedproblemet, men derimot inaktiviteten som ligger bak overvekten. Korrigerer man for fysisk form, finner man ingen økt risiko ved overvekt. Overvekt i seg selv er dermed ikke forbundet med en økning i risiko for ulike sykdommer og tilstander, så lenge man er i bra fysisk form (Blair 1996). I behandlingen av overvektige bør det fokuseres både på aktivitetsnivå og kosthold (Vekt-helse 2000)"

http://www.regjeringen.no/nn/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/20022003/stmeld-nr-16-2002-2003-/14/4.html?id=328766

så mener du styrkeløftere på 140-150kg+ er i god fysiskform? en ting er i løfte mye, men det ser da ut som om de virkelig sliter med å puste etterpå for mange!

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #245 : 20. desember 2010, 14:47 »
Haha, godt poeng. Ass to the grass på denna kar'n:)
Haha, godt poeng. Ass to the grass på denna kar'n:)

good Smiley

Utlogget erikv2

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #246 : 20. desember 2010, 16:55 »
Halvmetern: Du bør være litt forsiktig med å beskylde navngitte personer. Bra du sier dine meninger men vis litt respekt for enkeltpersoner er du snill Smile

beskylde for hva?

det er ikke ulovlig å bole.

her må man bare bruke logikk og statistikk. La oss si det er 5% sjangse for å kunne være ren og så stor. Da er det vell mest naturlig å annta at han bruker? Er tross alt ikke noe galt i å bruke.

Utlogget erikv2

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #247 : 20. desember 2010, 17:00 »
"Fordommer er uvitenhet"

Jepp det er sikkert og visst. Bare å lese overskriften på denne tråden.

Nå ser det endelig ut til at tråden begynner å komme til en konklusjon der vi alle kan være venner og være enige om at både styrkeløftere og kroppsbyggere er sterke og trener med tunge vekter for å oppnå sine mål. Bra!

da har du misforstått overskriften.

Bakgrunnen for denne tråden var at det i masse diskusjoner dukker opp whine om at byggere trener så jævlig hardt, og at selv med steroider kunne vi aldri drømme om å bli så råe som dem.
Jeg vil påstå at vi vanlige gymrotter sliter oss akkurat like mye på trening som dem gjør.
Hva fysisk er det byggere gjør som vi andre dødelige ikke skulle fått til?

Det er steroidene hovedsakelig som skiller oss. Les hovedsakelig.

Nå skal neste innlegg ifølge teorien min være et bilde av coleman med skriften "du kan aldri bli som ham".


Utlogget Gangsyn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #248 : 20. desember 2010, 18:34 »
Har forstått at mye av det jeg har sagt har kommet litt feil ut. Nå er jo ikke jeg kroppsbygger eller styrkeløfter. Jeg er mosjonist men jeg har trent med styrkeløftere og må bare inrømme at jeg ikke ble imponert da jeg så måten de løfter og trener på. Er bare min ærlige mening det.  Klart de er sterke i de tre øvelsene de har spesialisert seg på, men er man "sterk" bør ikke feks 6 strikte reps med 60 kilos manualene i skråbenk by på noen problemer dersom man løfter 1 rep med 180kg i benken. Klart man blir god teknisk og også sterk i det man øver mest på men totalt sett blir det for snevert i mine øyne. Kroppsbyggere trener mye mer allsidig og får både store muskler og bra styrke i alle øvelser samt både på 1 rep og 25 reps. Derfor mener jeg deres styrke er overlegen i de fleste tilfeller totalt sett. Den historien din stemmer ikke overens med den virkeligheten jeg har sett. Du har nok ikke sett feks Daniel Stisen kjøre knebøy du? Men dersom du ser de første par innleggene i tråden skjønner du hvorfor jeg ble litt provosert også regner jeg med.

Er selvsagt klart at styrkeløftere trener optimalt for det de ønsker å oppnå og må da fortsette med det. Er egentlig umulig å sammenligne BB og SL siden det er totaltulike idretter, men det at teknikk har veldig mye å si i styrkeløft er like sikkert som at kosthold har mye å si i BB. En som er sterk trenger ikke nødvendigvis slå en pingle i håndbak dersom pinglen har en suveren teknikk sant. Han vinner men er ikke nødvendigvis sterkere likevel.

Tror du at en styrkeløfter som løfter 200kg, strikt i benkpress, vil slite med noen reps på 60kg manualene?
Tar man 200kg i benkpress vil aldri de manualene være vanskelig å reppe i manualpress.
Det er ikke mulig å være så spesialisert at man kun greier å utføre ett maksløft for deretter å falle helt igjennom på lettere vekter.

Jeg sier ikke at byggere ikke trener hardt, for det vet jeg at mange gjør. Vet også at mange styrkeløftere trener bedagelig i forhold til hva man kan gjøre. Dette går mere på individet og ikke nødvendigvis hvilken kategori man tilhører.

Skal man forresten sammenligne folk, så er det en fordel at den ene parten ikke er full av medikamenter. Skal ikke komme med en moralfingeren, men skal sammenligningen være relevant, så må ihvertfall forutsetningene være de samme.

Høres ihvertfall ut som vi har forskjellige erfaringer. Du har trent med styrkeløftere som kun er god for maksløft i tre øvelser, og jeg har trent med byggere som fort blir andpusten av noen grunne knebøy og apoteket godt forvart i venstre rumpeball.


 

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #249 : 20. desember 2010, 23:19 »
Hvilke styrkeløftere har du egentlig trent med Stian L Huh
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #250 : 20. desember 2010, 23:25 »
Har forstått at mye av det jeg har sagt har kommet litt feil ut. Nå er jo ikke jeg kroppsbygger eller styrkeløfter. Jeg er mosjonist men jeg har trent med styrkeløftere og må bare inrømme at jeg ikke ble imponert da jeg så måten de løfter og trener på. Er bare min ærlige mening det.  Klart de er sterke i de tre øvelsene de har spesialisert seg på, men er man "sterk" bør ikke feks 6 strikte reps med 60 kilos manualene i skråbenk by på noen problemer dersom man løfter 1 rep med 180kg i benken. Klart man blir god teknisk og også sterk i det man øver mest på men totalt sett blir det for snevert i mine øyne. Kroppsbyggere trener mye mer allsidig og får både store muskler og bra styrke i alle øvelser samt både på 1 rep og 25 reps. Derfor mener jeg deres styrke er overlegen i de fleste tilfeller totalt sett. Den historien din stemmer ikke overens med den virkeligheten jeg har sett. Du har nok ikke sett feks Daniel Stisen kjøre knebøy du? Men dersom du ser de første par innleggene i tråden skjønner du hvorfor jeg ble litt provosert også regner jeg med.

Er selvsagt klart at styrkeløftere trener optimalt for det de ønsker å oppnå og må da fortsette med det. Er egentlig umulig å sammenligne BB og SL siden det er totaltulike idretter, men det at teknikk har veldig mye å si i styrkeløft er like sikkert som at kosthold har mye å si i BB. En som er sterk trenger ikke nødvendigvis slå en pingle i håndbak dersom pinglen har en suveren teknikk sant. Han vinner men er ikke nødvendigvis sterkere likevel.
Du glemmer den herlige generalisering som ligger til grunn for denne diskusjonen. Selvsagt har du rett i at mange byggere er generelt veldig sterke, i forskjellig øvelser, og i forskjellige rm. Men diskusjonen dreier seg ikke om de 'sterke' kroppsbyggerne, de som bygger treningen sin rundt baseøvelsene. Denne diskusjonen handler om byggerne som trener seg opp ved hjelp av treningsapparater og lette vekter.

Se noen videoer av enkelte proffbyggere. Store som hus, men tar sjelden mer enn 200kg i benken. Man kan trene seg opp noen skikkelig heftige gunz med 20kgs manualer, fins gode eksempler på det.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Z3R0

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #251 : 20. desember 2010, 23:46 »
Hei Stian L,
Jeg ser at du har utfordret alle styrkeløftere som ligger på 85-90 kg kroppsvekt i chins.
Jeg er styrkløfter, men veier 106-107 kg, men vi kunne jo hatt det litt morsomt med å se hvem som tok høyest totalvekt (kroppsvekt + ekstra vekt) for fem repper i chins/hangups. Er du med? Jeg regner ikke med å komme seirende ut, men litt kjekt må en ha det Smiley

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #252 : 21. desember 2010, 09:30 »
Hei Stian L,
Jeg ser at du har utfordret alle styrkeløftere som ligger på 85-90 kg kroppsvekt i chins.
Jeg er styrkløfter, men veier 106-107 kg, men vi kunne jo hatt det litt morsomt med å se hvem som tok høyest totalvekt (kroppsvekt + ekstra vekt) for fem repper i chins/hangups. Er du med? Jeg regner ikke med å komme seirende ut, men litt kjekt må en ha det Smiley

Mener du jeg skal legge på ekstra kilo så jeg kommer opp i rundt 106-107 mens du skal kjøre med kun egen kroppsvekt. Blir vel litt feil det. Men om vi begge legger på samme kilo så skal jeg nok knuse deg mr. Bor du i Oslo?

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #253 : 21. desember 2010, 09:33 »
Hvilke styrkeløftere har du egentlig trent med Stian L Huh

Etter å ha slengt såpass med leppa tør jeg ikke nevne navn, men de er kjente i miljøet.  Wink

Er jo venner av meg disse gutta tross alt.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #254 : 21. desember 2010, 09:42 »
Benkpress - antall repper på kroppsvekt (Arnolds 2005):

Jeremy Freeman doing 54 reps.
Phil Heath doing 44.
Nasser doing 15. Tjihihihi

Husker forøvrig at det var en styrkeløfter på fitnessmessa for et par år siden som jeg mener tok 45 repper på egen kroppsvekt (80kg)....sykt. Selv tok jeg "bare" 27, og det tror faktisk var blandt de bedre av "ikke-styrkeløfterne den helga, så verden er nok heldigvis mer rettferdig enn vi vanlige gymrotter gjerne skulle like å tro Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!