Skrevet av Emne: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?  (Lest 84459 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #270 : 25. januar 2011, 20:45 »
Riktig alt det du skriver i bloggen din. Men her var det mange velkjente unnskyldninger som at man skal ha kontakt med musklene, forskjell på bygger/styrkeløftbenk etc. Det som diskuteres her hvorfor byggerne ofte er så svake som de er og at størrelsen og utseendet på ingen måte samsvarer med styrken. Dette er noe jeg ofte ser der jeg trener, store som hus svake som mus Wink

For å være ærlig så har jeg aldri sett noen som er store og muskuløse og som er ganske svake. Jeg er ganske svak, men jeg er ikke så stor heller. Jeg er bare feit =)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #271 : 25. januar 2011, 21:09 »
For å være ærlig så har jeg aldri sett noen som er store og muskuløse og som er ganske svake. Jeg er ganske svak, men jeg er ikke så stor heller. Jeg er bare feit =)
Det har jeg Smiley det er bare å ta en liten spørrerunde blant toppbyggerne i landet. Mange av dem vil ikke engang svare på hvor mye de løfter...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #272 : 25. januar 2011, 21:11 »
Noen kommentarer til blogginnlegget.

Hvorfor irriterer det deg at løftene dine blir sammenlignet med løftene til styrkeløftere? Det er jo ikke relevant for deg uansett, så hvorfor bry seg?

Utsettes bryst, skuldre og triceps for mer stress ved å ligge helt flatt enn ved å spenne helt opp?

Eks:
Helt flat og tar 2 rep på 100kg
Skikkelig oppspeninng og tar 5 repetisjoner på 100kg

Gir helt flat mer stress på nevnte muskelgrupper, og da også bedre stimuli i forhold til både styrke og volum?

Forøvrig har jeg ikke inntrykk av at kramper i hamstrings og korsrygg er et utbredt problem hos styrkeløftere som benker, hørt serdels lite om det faktisk.
Ser for meg at det ikke er noe mer utbredt enn feks skulderproblemer hos mange bygger for å slenge ut en påstand.

Og dra inn utstyrsbruken blir litt feil, alle skjønner forhåpentligvis at det er forskjell på løft gjort med og uten skjorte uavhengig av hvem og hva du driver med.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #273 : 25. januar 2011, 21:15 »
Bra skrevet Carl, men ingen styrkeløftere som spretter opp stanga, med eller uten skjorte. I konkurranser skal stanga ligge stille på kassa i 1 sek, før den løftes opp igjen, kontrollert.

"ikke heng deg opp i alt da.." jada, sårbar stolthet vettu..

hehe. Ja tenkte faktisk på at det var nok ikke det riktig beskrivende ordet. Mer at "spennet i skjorta er med å løfte vektstanga opp igjen" eller noe sånt.

store som hus svake som mus Wink

Kan nok i blant se ut som store mannen ikker er så sterk når han kjører med liten vekt en snål isolasjonsøvelse med 10 reps eller mer. Men om gud forby han er sterkere enn styrkeløfteren på samme gym i en styrkeløft øvelse, så er det såklart bare fordi han er full av steroider Wink

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #274 : 25. januar 2011, 21:22 »
Noen kommentarer til blogginnlegget.

Hvorfor irriterer det deg at løftene dine blir sammenlignet med løftene til styrkeløftere? Det er jo ikke relevant for deg uansett, så hvorfor bry seg?

Utsettes bryst, skuldre og triceps for mer stress ved å ligge helt flatt enn ved å spenne helt opp?

Eks:
Helt flat og tar 2 rep på 100kg
Skikkelig oppspeninng og tar 5 repetisjoner på 100kg

Gir helt flat mer stress på nevnte muskelgrupper, og da også bedre stimuli i forhold til både styrke og volum?
Forøvrig har jeg ikke inntrykk av at kramper i hamstrings og korsrygg er et utbredt problem hos styrkeløftere som benker, hørt serdels lite om det faktisk.
Ser for meg at det ikke er noe mer utbredt enn feks skulderproblemer hos mange bygger for å slenge ut en påstand.
Og dra inn utstyrsbruken blir litt feil, alle skjønner forhåpentligvis at det er forskjell på løft gjort med og uten skjorte uavhengig av hvem og hva du driver med.


Irriterer meg at folk er så opphengt i hva en tar i benk, når det er så vanvittig mye annet man jobber mye hardere for enn å øke benk-løftene sine.

Jeg kjenner ikke mange aktive styrkeløftere så refererer bare til hva jeg har lest styrkeløftere selv si i blant annet denne tråden: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103263.msg1553934#msg1553934

Å dra inn utstyrbruk blir litt feil ja. Men mange som utelater å nevne skjorta de hadde på når de snakker om løftene sine. Men for all del. Innen idretten er det jo tillat å bruke godkjente skjorter, så ville jo vært rart om de måtte presisere det hver gang.


Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #275 : 25. januar 2011, 21:28 »
For å være ærlig så har jeg aldri sett noen som er store og muskuløse og som er ganske svake.

Det har ærlig talt ikke jeg heller Smiley

Som Silverfox sier, så er det en del kunstige skiller her. Later til at mange har gjort seg opp en del meninger om hvordan den ene eller andre "gruppen" trener...
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #276 : 25. januar 2011, 21:32 »
Folk flest har særdeles lite innsikt i diverse sporter og idrett så er vel litt unødvendig å la seg irritere over slikt, har dog latt meg irritere av mindre selv.

Det som står i innlegget du linker til er "annen form for stress " og  "kanskje relativt sett mindre".

I en eventuelt diskusjon med en styrkeløfter vil jeg da påstå å si at det vil være ganske naturlig å spørre om løftet faktisk er utført med skjorte, så er man kvitt det usikkerhetsmomentet.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #277 : 26. januar 2011, 12:51 »
Det som er irriterende er at styrkeløftere mener de er sterkere enn kroppsbyggere bare fordi de løfter flere kilo i ett løft. Er ikke sammenlignbart når øvelsene er såpass forskjellige. Muskelmasse og styrke er så godt som proposjonalt. Har man mye muskler er man også sterk. Aldri sett eller hørt om en kroppsbygger eller hobbybygger for den saks skyld som har store muskler men er svak. Poenget er jo at de som trener for å få opp muskelstørrelse er opptatt av å trene strikt fremfor å ha på mest mulig kilo. Og dette med doping som alltid tas med inn i bildet når det er snakk om store og sterke kroppsbyggere er også rimelig irriterende. Greit de testes ikke på samme måten som styrkeløftere men det finnes utrolig mange supereffektive dopingmidler som er umulig å teste positivt på siden de enten er veldig nye eller har kort halveringstid. Er jo like sannsynlig at styrkeløftere benytter disse tingene som kroppsbyggere eller? Jeg bare spør.

Takk for at du fikk liv i denne tråden igjen brutter. Nå som jeg håpet alle hadde glemt mine litt i overkant krasse utsagn tidlig i tråden. Vel vel.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #278 : 26. januar 2011, 12:53 »
Det favoritiserer vel strengt tatt den tyngste, pluss at 5 repitisjoner er ganske lite og jeg vil tro en styrkeløfter har fordel der i forhold til en kroppsbygger.

En annen svakhet med denne konkurransen er at det er vanskelig beregne seg frem til hvor mye vekt man takler når det er begrensning på 5 rep.



Helt enig i begge utsagn. Idiotisk konkurranseforslag. Den som mener noe annet kan ikke være spesielt smart.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #279 : 26. januar 2011, 12:56 »
det en styrkeløftere er styrkest i er, absolutt styrke. altså 1rm. Men det er jo fordi det er hele målet med styrkeløft. løfte mest mulig en gang. Men muskelmasse pr kg kroppsvekt kommer de langt ned på lista:)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #280 : 26. januar 2011, 13:36 »
det en styrkeløftere er styrkest i er, absolutt styrke. altså 1rm. Men det er jo fordi det er hele målet med styrkeløft. løfte mest mulig en gang. Men muskelmasse pr kg kroppsvekt kommer de langt ned på lista:)

Jeg syns kanskje du bør moderere innlegget ditt noe, for de lettere løfterne har ofte mye muskler pr kg kroppsvekt. Faktisk vil jeg påstå at flere av løfterne i de tyngre klassene også har mye muskelmasse pr kg kroppsvekt. Så lenge man konkurrerer i vektklasser er det naturligvis gunstig å ha mest mulig muskler og minst mulig "dødvekt".


Andreas Hjelmtveit (-100kg)


Jan Wegiera (-82,5)


Jaroslaw Olech (-67,5)

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #281 : 26. januar 2011, 13:40 »
det en styrkeløftere er styrkest i er, absolutt styrke. altså 1rm. Men det er jo fordi det er hele målet med styrkeløft. løfte mest mulig en gang. Men muskelmasse pr kg kroppsvekt kommer de langt ned på lista:)

De er sterkest i 1rm i de øvelsene de har spesialisert seg på ja. Benkpressøvelsen de benytter er jo ikke i nærheten den samme øvelsen som kroppsbyggere kaller benkpress. Tipper kroppsbyggere er sterkere enn de fleste styrkeløftere i en gitt vektklasse i kroppsbygger benkpress. Øvelsen som krever muskelstyrke fremfor teknikk. For at en kroppsbygger skal løfte mye må han ha store muskler, dette gjelder ikke i samme grad en styrkeløfter fordi teknikken har så mye å si for hvor mye kilo man får opp.  Trener ikke styrkeløftere spesifikt på å spenne opp ryggen mest mulig?

Bra med muskler på disse gutta over her men de er vel neppe normen for utseende til en styrkeløfter.
Jeg tror det lønner seg for styrkeløftere å se mer ut som en kroppsbygger jeg altså.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #282 : 26. januar 2011, 13:50 »
Det har jeg Smiley det er bare å ta en liten spørrerunde blant toppbyggerne i landet. Mange av dem vil ikke engang svare på hvor mye de løfter...

Fordi det ikke er relevant. De færreste vil svare på hvor store armer de har også. Kroppsbyggere er ofte langt mer beskjedne enn folk tror. Har liksom ikke noe å bevise. Er klart at en styrkeløfter som ser ut som han ikke har spist annet en pommesfrittes siste året har litt mer å bevise. Skjønner det. Neida bare tuller. Forskjellen er jo at styrkeløft dreier seg om hvor mye man løfter mens kroppsbyggere neppe vet hvor mye de løfter. Jeg vet ikke hva jeg løfter i benkpress 1rm. Har aldri prøvd. Hvorfor skulle jeg det? Risikere skader for å bevise noe som ikke betyr en dritt. Nei takk du. 8 reps på 150kg går ganske greit da. Er vel helt ok for en på 90 kilo som løfter superstrikt uten å spenne opp ryggen e.l.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #283 : 26. januar 2011, 14:34 »
Alltid når spørsmålet om Bol dukker opp. ..

vent litt. Begynner på nytt.

I alle tråder på tf over 2 sider så er det til slutt en eller annen tulling som sier at "Å man kan ikke bare bole og bli som X. Det ligger årevis med beinhard trening bak også. Mye hardere trening enn du noen gang kommer til å klare" Gjerne mer whine også.


Når ble bygge-øvelser tunge?


Greit man kan bli litt pest av å kjøre en mill sett på biceps, skulderpress i hantler, droppsett i pushdowns osv, men man blir vell strengt tatt aldri skutt av det? Har aldri opplevd å ligge i fosterstilling etter en killer økt på traps, eller hatt spysmak i munnen etter noe crazy-ass kabel-øvelser.

http://www.youtube.com/watch?v=gftM2rEEhog&playnext=1&list=PL34BA5742AF6CD61A&index=35






Nå driter du deg ut......

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Hvorfor sier folk at byggerne trener så hardt?
« #284 : 26. januar 2011, 17:55 »
Klart styrkeløft er mye teknikk, men hvordan måler man egentlig styrke?
Styrke er jo mer enn store muskler, det er også den totale mengden belastning nervesystemet takler. I teorien kan en bygger være sterkere i hver spesifike muskel, men fortsatt løfte mindre fordi nervesystemet hans er underlegent en styrkeløfter.

Hvis man også tar i betraktning mengden dopingmidler som brukes i byggermiljøer kontra styrkeløftmiljøer (joda, det eksisterer nok i begge, men i mindre grad blant konkurrerende styrkeløftere i og med at de blir testet), så kan man jo spørre seg selv hvor mye dette spiller inn.

Det at kroppsbyggere ofte er sterke i enkeltmuskulatur er etter mitt skjønn en mager trøst når muskelene ikke klarer å arbeide optimalt sammen.

Uansett, bygger eller styrkeløfter, sterkere enn folk flest har dere til felles Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!