Skrevet av Emne: Gutt 20 - skal opp 10 kg  (Lest 1042 ganger)

Utlogget 20årasl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Gutt 20 - skal opp 10 kg
« : 08. desember 2010, 15:43 »
Heisann folkens!
Jeg er en gutt på 20 år, litt halvsent i puberteten og med en helt sinnsyk forbrenning. Jeg veier 75 kg og er ca 190 høy.

Litt bakgrunnshistorie:
Har gått gjennom en operasjon siste 2 årene som har hindret meg i å løfte noe særlig mye vekter, har vedlikeholdt en helt "OK" kondisjon. Har vært medlem på SATS siste 2 årene (støttemedlem? Wink Uten å ha trent noe veldig seriøst. Men i det siste har jeg tenkt tanken på å bli litt mer "markert", og det gjelder bare overkroppen.

Jeg har nå gjennomført første uke som litt mer seriøs trening hvor jeg er ferdig med oppladningsfasen (ja, jeg kjøpte meg kreatin og følger bruksanvisning med 5-10 g per dag.) Jeg tar også en shake etter trening (WHEAT et eller annet)

Prøver å legge alle forutsetning for at jeg skal klare å legge på meg 10 kg, som er målet mitt.
Det programmet jeg kjører er 2trinns med 4 treninger i uken

Dag 1 (Tricups, bryst, skulder)
Benkpress 3x12
Skråbenk med manualler 3x12
Militærpress 3x12
Og 2 tricupsøvelser der jeg trekker ned et tau fra 90 grader mot hoftene (vet ikke hva den heter) + manualer 90 grader opp med strake armer.

Dag 2 (Biceps, rygg, + litt kondisjon)
Bicepstrening med vekstang 3x12
Frivekter biceps 3x12 (med hjelp fra den andre armen når jeg ikke klarer fler)
Rygghev 3x20 (med 5 kg ekstra)
Nedtrekk 3x12
Tredemølla 10-15 min på relativt høy intensitet.

Har 2 hviledager før jeg repiterer programmet.

Etter første uken ble jeg ikke overaskende veldig støl overallt i overkroppen. Regner med at dette er et godt signal på at programmet virker. Vurderer å bytte ut eller leggge til en øvelse på dag 1 med dips. Hangups får jeg store smerter i brystet fra tidligere operasjon så det er ikke et alternativ.

Når det kommer til kosthold tar jeg som sagt kreatin og shake. Men jeg vet at det er viktig å spise mye og proteinrik mat, men det er en grense på hvor mye jeg klarer å spise. (spiste til jeg kastet opp forrige uke) Har søkt rundt og blitt bevisst på hva som er bra og dårlig mat så føler jeg har nogenlunde oversikt over hva jeg burde spise.

Om dette vil fungere vet jeg ikke, i og med at det er første uken så hadde det blitt litt imbilsk å si at jeg føler å bli noe sterkere, men jeg har ivertfall en god følelse på dette! Hvis dere har noen innvendelser i forhold til programmet eller hva som helst ville jeg gjerne høre de, greit å få en forsikring om at jeg ikke er HELT på jordet når jeg legger såpass mye energi og motivasjon inn til dette.

Og ja, jeg hater å ikke få til ting =)

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Gutt 20 - skal opp 10 kg
« #1 : 08. desember 2010, 15:48 »
Dag1 ser grei ut, men jeg ville ha trent noe sånn på dag2:
*Rygghev(som oppvarming til markløft)
*Markløft  3-4 sett. 4-8 reps
*Stangroing/kableroing 4 sett, 10-12 reps
*Nedtrekk
*Biceps 2-3 sett

Jeg ville også ha lagt inn litt beintrening, i form av knebøy, frontbøy, beinpress, utfall osv Smiley

Edit:
Jeg ville også ha lagt til 2-4 sett med øvelser som facepulls, eller foroverbøyd sidehev for bakside skuldre Smiley
Smiley

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Gutt 20 - skal opp 10 kg
« #2 : 08. desember 2010, 16:32 »
Hvis målet ditt er å gå opp 10 kg, så vil jeg anbefale at du trener følgende øvelser:

-Knebøy
-Markløft
-Benkpress
-Chins
-Power Clean
-Press (militærpress)
-Roing (vertikalt med stang. f.eks pendlay rows)
-JM Press

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!