Skrevet av Emne: fysioterapeut/ambulansearb.  (Lest 4028 ganger)

Utlogget BluePineApple

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 298
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 298

  • 15 år, SL 5x5
fysioterapeut/ambulansearb.
« : 19. desember 2010, 23:02 »
Hallo forum!

Skal velge linje om 3 måneder, har så godt som bestemt meg for å prøve å bli ambulansearbeider eller fysioterapeut.
Problemet er at jeg er veldig usikker, å siden yrkene er på forskjellige linjer sliter jeg litt hvis jeg velger feil/ombestemmer meg Tongue

Er det noen fysioterapeuter / ambulansearbeidere som kan svare på noen spørsmål.
Var utdanninga grei/hardt, hvorfor?
Trives du i jobben?
Anbefaler dere yrket?
Evnt. noen personlige egenskaper som trengs?

Blir veldig glad hvis noen tar seg tid for å svare, jeg vil ikke velge feil å må ta friår ellerno...men det hadde jo kanskje vært bra for treninga  :Smiley

Mvh Andreas
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103987.new#new

Chuck Norris er min bitch.
I will get bigger , I eat many fat- unknown

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #1 : 19. desember 2010, 23:13 »
Et tips. Enkelte plasser er det mulig å hospitere ved ambulansen, om så bare ei vakt eller to. Kontakt nærmeste ambulanse og hør. Da får du i hvertfall et inntrykk.

LT

Utlogget Heineken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #2 : 19. desember 2010, 23:51 »
Slapp av, du sliter ikke om du mister lysta for ambulanse Smiley. Dette vet du nokk allerede, men for å bli ambulansearbeider må du: GK helse og sosialfag. 1år ambulansefag og 2år lærling.
Fysioterapi: Generell studiekompetanse. Høyt karaktersnitt om du skal studere i Norge, men vet av flere som er i Nederland nå for utdanningen.

Min anbefaling er å starte på ambulanseutdanning. GK helse og sosial er det enkleste jeg har vært igjennom av skole. Jeg har alltid vært den som ikke gadd å gjøre leksene mine osv og karakterene var jo dæretter. Snittet fra u.skolen var rundt 3.0 (etter tidenes skippertak siste halvår). Gjorde ingenting på GK helse/sosial heller, men fikk stort sett 4, 5 eller 6. Alt som kreves er at du har evnen til å tenke logisk. Samtidig får du mye praksis, barnehage/sykehjem. Så da slipper du ganske mye av skolebenken. Er en stund siden nå, men mener jeg hadde 8uker utplassering første året.
Neste år blir da Ambulansearbeider og trives du da så kjør på med 2år lærling. Gjør du derimot ikke det, neivell, dropp lærlingeperioden og ta et år påbyggning. Da får du kompetansen på 1år og ikke 3 som man har på vanlig allmenfag. Er vell studiespessialisering det heter nå Tongue.
Og nei! Det er ikke så forbanna hardt år som mange sier. Husker i fjor var det en del aviser som skrev om hvor hardt det var, at de fleste ikke klarte det, droppet ut osv. Når JEG kommer igjennom det, da greier de fleste det. Seff, man bør ha en indre motivasjon for å gjennomføre for det er mye tørt stoff (i ditt tilfelle fysioterapi), ellers kan det bli tungt.
Jaja

Utlogget BluePineApple

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 298
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 298

  • 15 år, SL 5x5
Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #3 : 20. desember 2010, 14:23 »
Slapp av, du sliter ikke om du mister lysta for ambulanse Smiley. Dette vet du nokk allerede, men for å bli ambulansearbeider må du: GK helse og sosialfag. 1år ambulansefag og 2år lærling.
Fysioterapi: Generell studiekompetanse. Høyt karaktersnitt om du skal studere i Norge, men vet av flere som er i Nederland nå for utdanningen.

Min anbefaling er å starte på ambulanseutdanning. GK helse og sosial er det enkleste jeg har vært igjennom av skole. Jeg har alltid vært den som ikke gadd å gjøre leksene mine osv og karakterene var jo dæretter. Snittet fra u.skolen var rundt 3.0 (etter tidenes skippertak siste halvår). Gjorde ingenting på GK helse/sosial heller, men fikk stort sett 4, 5 eller 6. Alt som kreves er at du har evnen til å tenke logisk. Samtidig får du mye praksis, barnehage/sykehjem. Så da slipper du ganske mye av skolebenken. Er en stund siden nå, men mener jeg hadde 8uker utplassering første året.
Neste år blir da Ambulansearbeider og trives du da så kjør på med 2år lærling. Gjør du derimot ikke det, neivell, dropp lærlingeperioden og ta et år påbyggning. Da får du kompetansen på 1år og ikke 3 som man har på vanlig allmenfag. Er vell studiespessialisering det heter nå Tongue.
Og nei! Det er ikke så forbanna hardt år som mange sier. Husker i fjor var det en del aviser som skrev om hvor hardt det var, at de fleste ikke klarte det, droppet ut osv. Når JEG kommer igjennom det, da greier de fleste det. Seff, man bør ha en indre motivasjon for å gjennomføre for det er mye tørt stoff (i ditt tilfelle fysioterapi), ellers kan det bli tungt.

Takk for det, honnør gitt!

Men er det ikke veldig lite lærlingeplasser?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103987.new#new

Chuck Norris er min bitch.
I will get bigger , I eat many fat- unknown

Utlogget Pumba

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #4 : 20. desember 2010, 15:50 »
Hei..

Så tilfeldigvis denne tråden om ambulansearbeider/fysioterapeut.. kan ikke gi deg noe svar på det med fysioterapeut, men siden jeg jobber i ambulanse så kan jeg jo si hva jeg synest om utdanningen og det med å jobbe som ambulansearbeider.. :-)

Det er som du sier noe trangt om lærlingplassene, så det lønner seg så absolutt å ha nogen lunde greie karakterer og lite fravær.. samt å ha relevant yrkeserfaring på sykehjem eller lignende, at man har hospitert litt på ambulanse fra før av, og fått gode anbefalinger fra den plassen..

Det som nå er nytt, som det ikke ble lagt noe vekt på tidligere er fysisk egnethet, noe som du sikkert har i boks siden du er her inne.. ;-) det vil da være fysiske opptakskrav, da vanligvis før et intervju som man må gjennom.. her får man karakterer på hver øvelse.. testene varierer litt fra fylke til fylke, men det er da styrke og kondis som blir testet.. Her har det vært noen som har ramlet av lasset, så det lønner seg å være på hugget..
Intervjuet består hovedsaklig av gode/dårlige sider av deg selv, hvorfor vil du bli ambulansearbeier, de vil vite litt om oppveksten din, er du psykisk sterk, hvilke ambisjoner har du etter fagbrev, hobbyer, hva kan du bidra med på din arbeidsplass osv..

Under lærlingperioden vil du få en eller to veiledere som du følger fast hele tiden. Du skal da følge en opplæringsperm med forskjellige mål som man skal beherske før man går opp til fagprøven. Fagprøven går vel over 3 dager om jeg husker riktig.. da med teoretisk og praktisk testing..

Når det gjelder selve skolegangen så anbefaler jeg deg å søke deg inn på en skole hvor man fysisk møter opp og får undervisning av lærere, og ikke f,eks et nettbasert opplegg.. jeg tok helse og sosial og ambulansefag via nett serru, og jeg kom meg gjennom det.. men hadde alikevell satt pris på å hatt vanlig undervisning til tider.. :-) + at du slipper å ha 8 eksamener på 14 dager, noe som var en smule stressende.. :-P

Så i tråden at noen hadde anbefalt allmenn påbygging etter eventuelt ambulansefag.. jeg gjorde det selv, og angrer så absolutt ikke på det.. er ikke akkurat et morsomt år, men det åpner seg så sinsykt mange flere muligheter om man har det i tillegg.. med tanke på videre utdanning, og da høyere lønn..

Når det gjelder jobben så liker jeg den så langt veldig godt.. er en veldig varierende hverdag og et bra arbeidsmiljø, ivertfall der jeg jobber.. :-) er jo selvfølgelig ikke alt som er så veldig gøy å komme borti, men de positive erfaringene veier somregel tyngre enn de negative.. :-) jeg er også heldig å ha en turnusordning med døgnvakter, som gjør at jeg har veldig mye fri iløpet av et år.. mens timeantallet blir alikevell det man skal ha.. har da 108 døgnvakter pr år, og resten fri..

Det er jo vanskelig å si for meg om du kommer til å like det å være ambulansearbeider, men prøv å hospiter litt så får du ivertfall et lite innblikk i hvordan det er.. :-)






Utlogget Heineken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #5 : 20. desember 2010, 18:17 »
Takk for det, honnør gitt!

Men er det ikke veldig lite lærlingeplasser?
Bare hyggelig det Smiley. Er ikke så lett å bestemme seg for utdanning. Jeg sliter enda  Grin

Pumba beskrev vell greit mtp lærlingeplasser. Jo bedre du gjør det, jo lettere får du plass. Selv om det kanskje ikke er enkelt da heller. Jeg aner ikke, har jo ikke utdanningen selv Smiley



Når det gjelder selve skolegangen så anbefaler jeg deg å søke deg inn på en skole hvor man fysisk møter opp og får undervisning av lærere, og ikke f,eks et nettbasert opplegg.. jeg tok helse og sosial og ambulansefag via nett serru, og jeg kom meg gjennom det.. men hadde alikevell satt pris på å hatt vanlig undervisning til tider.. :-) + at du slipper å ha 8 eksamener på 14 dager, noe som var en smule stressende.. :-P


Ble litt nysgjerring her. Har ett halvt år til rådighet nå siden militæret gikk litt skeis. Vurderer å kanskje ta noe enkelt nettstudie for å få tiden til å gå. Exphil kanskje Tongue
Uansett, hvordan fungerer nettstudier? Kjøper du bøkene, leser selv og får tilsendt "lekser" som du sender tilbake?
Jaja

Utlogget Pumba

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #6 : 20. desember 2010, 20:51 »
Sitat
Ble litt nysgjerring her. Har ett halvt år til rådighet nå siden militæret gikk litt skeis. Vurderer å kanskje ta noe enkelt nettstudie for å få tiden til å gå. Exphil kanskje Tongue
Uansett, hvordan fungerer nettstudier? Kjøper du bøkene, leser selv og får tilsendt "lekser" som du sender tilbake?

Nettstudie funker ganske greit så lenge man er motivert til det.. :-) man må betale for utdanningen selv da, og pris varierer utifra hvilket studie/studier man hiver seg på. De fleste fag skal være godkjent fra statens lånekasse om man vil det.
Visst jeg tar helse og sosialfag som et eksempel da så betalte jeg for en pakke, som inneholdt bøker, et lukket nettsted med andre elever, og en lærer som via nett evaluerte oppgavene eller hjalp til visst det var noen spørsmål. Det hele var da delt opp i flere mål som man jobber seg gjennom. Man legger selv opp løpet når det gjelder hvor lang tid man vil bruke på hele studiet, men det skal om jeg husker riktig ikke gå over mer enn 2 år.. det betyr at om man står på litt så kan man f,eks gjøre unna hele greia på f.eks 6 mnd.
Men det som igjen er litt spesielt med nettbasert studie er at det kun er eksamene som teller. Det vil si at det er den karakteren man får på eksamen som blir stående på vitnemålet i det og det faget. De karakterene man får på innleveringene via nett er bare en pekepinn på hvordan man ligger ann og hva man eventuelt må lese mer på. Det vil og være ditt eget ansvar å melde deg opp til eksamen/eksamene.

Håper dette hjalp litt ivertfall.. :-)   

Utlogget BluePineApple

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 298
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 298

  • 15 år, SL 5x5
Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #7 : 20. desember 2010, 21:45 »
Veldig utfyllende svar du ga meg Pumba, honnør gitt! Blir vel ambulansefag på meg Smiley
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103987.new#new

Chuck Norris er min bitch.
I will get bigger , I eat many fat- unknown

Utlogget Pumba

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

Sv: fysioterapeut/ambulansearb.
« #8 : 21. desember 2010, 01:02 »
Veldig utfyllende svar du ga meg Pumba, honnør gitt! Blir vel ambulansefag på meg Smiley

Jo bare hyggelig.. :-) er det noe annet du lurer på når det gjelder ambulansefaget så er det bare å spørre. Så skal jeg prøve å svare etter beste evne.
En ting som jeg glemte å ta med isted foresten.. Er enkelte av ambulanselinjene som krever at man er fylt eller fyller 20 år under opptaksåret. Husker ikke hvilke, men det finner du vel fort ut med litt nettsøking. :-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!