Skrevet av Emne: Tran - full av giftstoffer?  (Lest 7205 ganger)

Utlogget zultan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 170

Tran - full av giftstoffer?
« : 29. desember 2010, 16:47 »

Jeg har tatt en slurk tran hver morgen i god tro om at dette er en god kilde til omega 3, i tillegg har jeg tatt en slurk udos choice i løpet av dagen.

Udos finnes det mange gode studier på, men mange sier at tran er full av giftsoffer (tappes direkte fra leveren til fisken), er det hold i dette?

Hvilken omega 3 kilde bør jeg velge? Sel olje?
Representant fra helvete

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #1 : 29. desember 2010, 16:59 »
tungmetaller og pcb finner du i innmat fra fisk. Desto større rovfisk desto mer gift. Selen er vel ikke noe bedre en torsk i så måte, den spiser jo fisken igjen.
Du kan google hooper rapporten så finner du fort ut at du kan droppe tranen...
PCB, bromerte flammehemmere og dioksiner er noe av det du får i deg når du tar tran.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #2 : 29. desember 2010, 17:03 »
tungmetaller og pcb finner du i innmat fra fisk. Desto større rovfisk desto mer gift. Selen er vel ikke noe bedre en torsk i så måte, den spiser jo fisken igjen.
Du kan google hooper rapporten så finner du fort ut at du kan droppe tranen...
PCB, bromerte flammehemmere og dioksiner er noe av det du får i deg når du tar tran.


Greit med litt flammehemmere nå før nyttårsaften med alt det fyrverkeriet som fyker rundt. Smiley

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #3 : 29. desember 2010, 17:06 »
Jeg har tatt en slurk tran hver morgen i god tro om at dette er en god kilde til omega 3, i tillegg har jeg tatt en slurk udos choice i løpet av dagen.

Udos finnes det mange gode studier på, men mange sier at tran er full av giftsoffer (tappes direkte fra leveren til fisken), er det hold i dette?

Hvilken omega 3 kilde bør jeg velge? Sel olje?

Tran er jo ikke en særlig god kilde til omega 3. Om du ser på innholdet av EPA og DHA så ser du at det egentlig er alt for lavt.
Det gode med tranen, etter min mening, er A & D-vitamin.

Selv bruker jeg omega 3 fra fisk. Jeg synes Eskimo-3 (flytende) er av god kvalitet. De har også vunnet en rekke priser for sin olje.
Ellers bruker jeg Røkke sin krillolje.

 

Utlogget zultan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 170

Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #4 : 29. desember 2010, 17:08 »
tungmetaller og pcb finner du i innmat fra fisk. Desto større rovfisk desto mer gift. Selen er vel ikke noe bedre en torsk i så måte, den spiser jo fisken igjen.
Du kan google hooper rapporten så finner du fort ut at du kan droppe tranen...
PCB, bromerte flammehemmere og dioksiner er noe av det du får i deg når du tar tran.


skjønner, skal ta å titte på den, virker som du har satt deg inn i dette, udos er bra produkt, men hvilket produkt anbefaler du med omega 3 fra havet? spiser fet fisk nesten hver dag men greit å dytte i seg dagsbehovet de dagene jeg ikke spiser fisk.
Representant fra helvete

Utlogget zultan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 170

Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #5 : 29. desember 2010, 17:11 »
Tran er jo ikke en særlig god kilde til omega 3. Om du ser på innholdet av EPA og DHA så ser du at det egentlig er alt for lavt.
Det gode med tranen, etter min mening, er A & D-vitamin.

Selv bruker jeg omega 3 fra fisk. Jeg synes Eskimo-3 (flytende) er av god kvalitet. De har også vunnet en rekke priser for sin olje.
Ellers bruker jeg Røkke sin krillolje.

 

Okej, eskimo 3 ja, virker bra det, skal kjøpe meg en sånn flaske i morra tenker jeg Smiley
Representant fra helvete

taraquin

  • Gjest
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #6 : 29. desember 2010, 20:34 »
All omega 3 olje fra marine kilder som selges over disk\nett i Norge er skal såvidt jeg vet være raffinert for å få bort giftstoffer og skal være trygg, problemet med dette er at endel andre bra stoffer som hjelper på opptaket\bedrer effekten av omega 3 forsvinner i samme slengen. Tran er nok trygt i så måte, men forsøk gjort ved universitetet i Tromsø viser at tran f.eks er vesentlig dårligere enn selolje og hvalolje, noe av grunnen er vell at tran inneholder lite DPA. Man kan kompensere og bedre opptaket av f.eks tran ved inntak av enkelte typer antioksidanter, lakseolje kan være bra sånn sett siden den inneholder endel antioksidanter som hjelper på opptaket. En annen kilder er å kombinere f.eks seolje, tran eller lakseolje med kaldpresset olivenolje som inneholder stoffer som øker effekten av omega 3 i kroppen. Kilde for min uttalelser er Professor Bjarne Østerud som er en av de som ahr forsket mest på omega 3 i form av tran, selolje, hvalolje etc i verden Smiley

taraquin

  • Gjest
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #7 : 29. desember 2010, 20:36 »
Man kommer uansett ikke bort i fra at feit fisk 2-3 dager i uka er bedre enn tilskudd Smiley Men unngå hard steking av f.eks laks da dette bryter ned deler av omega 3 en. Ovnsbaking, koking, lett steking, sushi er bedre alternativer Smiley

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #8 : 30. desember 2010, 12:30 »
Hvis trådstarters intensjon er å få i seg de essensielle omega 3-fettsyrene, trenger man ikke fokusere på fisk. Selv om fisk inneholder de langkjedede omega 3-fettsyrene som kroppen bruker til viktige formål, trenger man ikke nødvendigvis å spise sjømat. Den eneste essensielle omega 3-fettsyra - ALA (alfalinolensyre) - finnes det rikelig av i økologiske hysdyr, samt ville dyr. Smør (melkefett) inkludert. Kroppen danner selv de langkjedede omega-3 fettsyrene ut fra denne, i tillegg til at ALA er mer stabilt enn EPA og DHA. ALA finnes også i en del planteoljer, Udos oljeblanding ble nevnt her.
Man kan sløyfe alt som heter sjømat om man bare satser på høykvalitets kjøttmat. Faktisk burde man det, da mye av dagens fisk er oppdrettet, hvilket gir mindre omega 3 og altfor mye omega 6. I tillegg er oppdrettsfisken dessuten belastet med en del andre giftstoffer. Fisk er ikke lengre sunt med mindre man spiser vill fisk.

taraquin

  • Gjest
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #9 : 30. desember 2010, 17:32 »
problemet med ala er vell at mennesket er elendig til å omdanne det til epa og dha så man trenger store doser, noe som kan fungere for endel av oss men ikke for alle med mindre man endrer radikalt på kostholdet. Men enig med ingreen i at man helst bør spise villfisk og gjerne økologisk kjøtt.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #10 : 30. desember 2010, 17:57 »
Villfisken er vel ikke det den var, overalt. Mye dritt i enkelt fjorder som setter seg i torsken feks.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #11 : 30. desember 2010, 18:07 »
Man kan si mye rart om han fjotten oddekalv, men når det gjelder oppdrettslaksen vår så er han definitivt inne på noe. Dioksiner, farge, lusemiddel og diverse snadder er ikke akkurat helsekost for fisken.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #13 : 30. desember 2010, 18:58 »
Man finner jo artikler som denne:
http://snakk.klikk.no/flere_tema1/helse/f/746/t/13558.aspx

Men vanskelig å vite hva man skal tro når det er helt uten kildereferanser.

Har selv kutta ut tran helt og tar en spiseskje Udo's choise morgen og kveld istede. Men har tatt tran hver dag i mange år.

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

taraquin

  • Gjest
Sv: Tran - full av giftstoffer?
« #14 : 30. desember 2010, 21:02 »
De fiksa vell det for høye nivået av A-vitamin i tran for få år siden Smiley Finnes jo studier som viser at barn  som tar tran fra de er små har ca 5 poeng mer på IQ-tester enn de som ikke har tatt tran så den ahr tydeligvis noe godt i seg selv om andre kilder til omega 3 er bedre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!