Skal bli spennende å se hvordan den nye bikiniklassen kommer til å se ut i Norge, og hvordan standard vi setter for evn. vidre bikini konkurranser her

Håper det ivertfall blir en gjeng med pent trente jenter, og ikke en missekonkurranse.... Bikini internsjonalt har jeg intrykk av at er mer som bf her hjemme

Føler at jeg befinner meg i en kategori som ikke passer inn noen sted, men hadde jeg vært hjemme så hadde jeg slengt meg med for å sett

Hadde igrunn ingen ting i loggen her å gjøre dette, men..
Lykke til frøken

Siden en har innført en ny klasse, så må en også forvente at en ønsker å sette et noenlunde klart skille mellom denne og den eksistrende BF-klassen. Dette blir nok en utfordring på de første konkurransene, men det går seg forhåpentlig raskere til enn det gjorde i BF - der svingte kriteriene i en periode fra stevne til stevne.
Mht det fysiske så er i hvertfall denne klassen teoretisk sett "enklere" enn BF, siden jentene ved minste tegn til "for mye muskler", "for god form" eller om de er "for skinny" skal trekkes ned på resultatlistene.
En skal seff først se på fysikken, men deretter kommer en vurdering av relativt håpløse subjektive kriterier som ansiktsskjønnhet og frisyre og sånt (i tillegg til eleganse på scenen).
En kommer nok ikke unna at dette fort kan få et betydelig missepreg dersom en følger kriteriene til punkt og prikke.
Det jeg har sett av opptak og bilder fra stevner i andre land lover egentlig ikke spesielt bra, og har henført meg til å tenke at dette hadde jeg heller dratt på en strippeklubb for å se dersom jeg ønsket å se det. Sorry - jeg greier ikke å dekke over at jeg synes dette er en rar gren....men det er vel forsåvidt kroppsbygging når det kommer til stykket også
http://www.youtube.com/watch?v=Y6kX4f4x4eE Idealet til de gamle guruer (gamle griser?) i IFBB som har bestemt at denne klassen skulle innføres er noe ala: "A beautiful, fit, girl that would catch your eye at the beach"
En relativt enkel dommerjobb kan det selvfølgelig være helt uavhengig av min nåværende skepsis.

Vurderingsgrunnlaget i ord er:
134.1 Assessment of Round 1 (Two-Piece Bikini):
Round 1 (Two-Piece Bikini) will be assessed using the following criteria:
1. The assessment should take the whole physique into account. The assessment, beginning with a general impression of the physique, should take into consideration the hair and facial beauty; the overall body development and shape; the presentation of a balanced, symmetrically developed, complete physique; the condition of the skin and the skin tone; and the athlete’s ability to present herself with confidence, poise and grace.
2. The physique should be assessed as to its level of overall body tone, achieved through athletic endeavors and diet. The body parts should have a nice and firm appearance with a decreased amount of body fat. The physique should neither be excessively muscular nor excessively lean and should be free from muscle separation and/or striations. Physiques that are considered too muscular, too hard or too lean must be marked down.
3. The assessment should also take into consideration the tightness and tone of the skin. The skin tone should be smooth and healthy in appearance, and without cellulite. The face, hair and makeup should complement the “Total Package” presented by the athlete.
4. The judge’s assessment of the athlete’s physique should include the athlete’s entire presentation, from the moment she walks onstage until the moment she walks offstage. At all times, the Bikini-fitness competitor must be viewed with the emphasis on a “healthy and fit” physique, in an attractively presented “Total Package”.
5. Judges are reminded that this is not a bodyfitness contest. The competitors should have shape to their muscle but not the separation, definition, very low bodyfat level or hardness that are seen at bodyfitness competitions. Any competitor who exhibits these features is to be marked down.