Skrevet av Emne: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?  (Lest 20700 ganger)

Utlogget Eurodude

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« : 08. januar 2011, 02:49 »
Hei!

Jeg har slitt voldsomt med søvn det siste året, og etter litt søking rundt på forumet lurer jeg på om ZMA kan hjelpe. Men, jeg finner ingenting om bivirkninger, er dette fordi det ikke er noen? Er det absolutt ingen risk med å gå på ZMA? (Så lenge du holder deg innenfor den anbefalte dagsdosen, selvsagt). Og sover man bedre? Takker alle som kommer med sine erfaringer  Smiley
1/10-10: BP: 105kg KB: 120kg ML: 130kg
1/01-11: BP: 90kg   KB: 90kg   ML: 100kg

17 år, 186-87cm og 79 kg pr. 1/1-2011

Utlogget Eurodude

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #1 : 08. januar 2011, 02:59 »
Og en ting til:

3 kapsler inneholder         
491 mg Anabolic ZMA blend    %RDA    
Sink    30 mg    200%
Magnesium    450 mg    113%
B6    11 mg    525%

Hva er poenget med å overkille dagsbehovet så grådig? Er klar over at seksuelt aktive menn og menn som trener trenger med Sink og Magnesium, men så mye?
1/10-10: BP: 105kg KB: 120kg ML: 130kg
1/01-11: BP: 90kg   KB: 90kg   ML: 100kg

17 år, 186-87cm og 79 kg pr. 1/1-2011

Utlogget Torø

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 104
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 104

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #2 : 08. januar 2011, 03:00 »
ZMA består av magnesium, sink og vitamin b6 som ikke er farlige. De kan gi en avslappende effekt som du kjenner godt når du legger deg til å såve. Har selv erfart at jeg kan såve fra jeg legger meg til jeg står opp, som jeg ikke gjorde før. Jeg har også erfart at jeg drømmer mer. Ganske syke drømmer egentlig Smiley

Tror faktisk at kroppen går inn i en dypere tilstand i søvnen (hvor det er normalt å drømme). Å såve i 8 timer i en 'lavere søvntilstand' gir nødvendigvis ikke like mye restitusjon som å såve i 8 timer med en 'høyere søvntilstand'. But correct me if I'm wrong Smiley

Sink kan, slik jeg har forstått det, i tillegg øke testosteronet naturlig. Kilde: http://www.iform.no/pub/art.php?id=262
Styrkeløfter (på hobbybasis)

Treningslogg      Styrkeløftstevner      Haugaland AK

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #3 : 08. januar 2011, 12:43 »
Den eneste bivirkningen jeg kan tenke meg er at du kan få litt løs mage pga mye magnesium, men det vil mest sannsynlig ikke hende.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #4 : 08. januar 2011, 12:45 »
B6 hjelper på opptak av næringsstoffer, derfor det er tilsatt.

Og B-vitamin er forsåvidt uansett et vannløselig vitamin, så det som blir til overs kommer ut igjen.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #5 : 08. januar 2011, 13:09 »

Tror faktisk at kroppen går inn i en dypere tilstand i søvnen (hvor det er normalt å drømme). Å såve i 8 timer i en 'lavere søvntilstand' gir nødvendigvis ikke like mye restitusjon som å såve i 8 timer med en 'høyere søvntilstand'. But correct me if I'm wrong Smiley


Man drømmer vanligvis i den såkalte REM-søvnen, som er den minst dype søvnen vi har. Sover man derimot jevnere gjennom hele natten vil man ha lengre perioder med REM-søvn i slutten av sove-perioden, mer drømmer og større sjanse for å huske drømmene når man våkner.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Krabbatten

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #6 : 08. januar 2011, 13:15 »
Jeg bruker ZMA, har ingen bivirkninger.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #7 : 08. januar 2011, 13:31 »
Tror nok ikke ZMA er løsningen på søvnproblemer hvis du har "slitt voldsomt" i ett år. ZMA har liten effekt, med mindre man har unormalt lave verdier av magnesium og sink. Hos friske mennesker så vil ett inntak ha liten effekt på mengden i blodet, det kroppen ikke trenger skilles ut. Det vil derfor helle ikke ha noen uttalt effekt på hormonstatusen i kroppen din.

Hvis du har søvnproblemer så er det først nyttig å finne ut HVORFOR før du evt. begynner å putte i deg noe. Prøv å få en oversikt over hva du fyller dagene dine med som kan påvirke søvnkvaliteten din ,er det noe du kan endre på? Sovner du for sent eller våkner du for tidlig? Avbrutt søvn?

Søvn er viktig, så det er selvfølgelig noe du aktivt skal forsøke å gjøre noe med. Hvis det ikke finnes noen åpenbar årsak til dine søvnproblemer som du kan gjøre noe med, så er Melatonin og lysterapi enkle virkemidler, selv om dette primært brukes hos mennesker med forskøvet døgnrytme. Melatonin skrives ut av legen din hvis han vurderer at dette er nødvendig.

Og hvis du "har slitt voldsomt" i ett år allerede, så vil jeg anbefale å ta en tur til legen for å få litt faglig hjelp, i stedet for å sette din litt til kosttilskudd som gjerne tillegges en rekke positive effekter, for at du skal gidde å kjøpe dem Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Tord92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #8 : 13. januar 2011, 13:27 »
Enig med *Glucifer*  Smiley

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: ZMA - ingen bivirkninger? Og bedre søvn?
« #9 : 13. januar 2011, 15:32 »
Enig med de andre her, oppsøk heller legen.

MEN, ZMA kan du jo ta uansett, om ikke annet så kanskje den forbedrer den søvnen du faktisk får. c:

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!