Skrevet av Emne: Opp i vekt første uken på diett  (Lest 16907 ganger)

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Opp i vekt første uken på diett
« : 12. januar 2011, 09:06 »
Heisann!

Har vært gjennom første uken på diett. Har ligget med 1000-1200kcal underskudd hver dag (2800-3000kcal), og trent 4 dager (4xkardio 3x styrke). Likevel har jeg gått opp 0,5kg, til tross for at folk sier at det er normalt å miste 1,5-3kg den første uka.

Det skal sies at nå som sjokoladen og den usunne maten er borte, spiser jeg opp imot dobbelt så mye som jeg gjorde før.

Fordelingen av protein, karbohydrater og fett har alltid vært solid i følge tabbelen til brenkpressmannen i "Grunn definisjoner av Høy, lav og moderat protein, karbohydrat, fett %"-tråden.

Hva må nå gjøres? Trene mer/hardere? Har spist brødmat til frokost, lunsj og kvelds + alltid noe sunt til middag (fisk, kylling etc). Har skjønt at det ikke er så alt for mye å utsette på kostholdet..

Ah, skuffende start på dagen. Setter pris på hjelp!

Utlogget Ncz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #1 : 12. januar 2011, 09:17 »
1000-1200 kcal underskudd første uka? : O Det var da et voldsomt underskudd i allefall..

Kutt ut mye av brødmaten og få inn skikkelige karbohydratkilder.

I don't eat for taste, I eat for function!

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #2 : 12. januar 2011, 09:24 »
1000-1200 kcal underskudd første uka? : O Det var da et voldsomt underskudd i allefall..

Kutt ut mye av brødmaten og få inn skikkelige karbohydratkilder.


Tja, det funker jo for andre, og flere har sagt at siden 4000kcal er det som skal til for å stå stille, er dette såpass mye at jeg kan legge meg rundt 1000 i underskudd. Hva ville du byttet ut brødmaten med? Bruker det som en god kilde til å komme opp i nok kalorier.

Utlogget Ncz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #3 : 12. januar 2011, 09:28 »
Ja, mulig du har rett. Men jeg har aldri sett eller hørt om noen som har startet en diett med 1000-1200 kcal underskudd Tongue

bytt ut med havregryn, ris, grønnsaker osv...
I don't eat for taste, I eat for function!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #4 : 12. januar 2011, 09:29 »
Slapp av. Hvis du nå ikke spiser store mengder mat i søvnen uten å vite om det, så skyldes dette bare temporær væskeretensjon som er helt normalt ved drastiske endringer i kosthold og aktivitetsnivå.


Tja, det funker jo for andre, og flere har sagt at siden 4000kcal er det som skal til for å stå stille, er dette såpass mye at jeg kan legge meg rundt 1000 i underskudd. Hva ville du byttet ut brødmaten med? Bruker det som en god kilde til å komme opp i nok kalorier.

Ikke finn på å spise enda mindre eller begynne å trene enda mer, da vil du bare møte veggen i løpet av kort tid.


Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #5 : 12. januar 2011, 09:36 »
Slapp av. Hvis du nå ikke spiser store mengder mat i søvnen uten å vite om det, så skyldes dette bare temporær væskeretensjon som er helt normalt ved drastiske endringer i kosthold og aktivitetsnivå.


Ikke finn på å spise enda mindre eller begynne å trene enda mer, da vil du bare møte veggen i løpet av kort tid.


Tusen takk for svar!

Da prøver jeg å oppjustere inntaket til 3400-3500 i hvertfall en ukes tid og ser hvordan det fungerer!

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #6 : 12. januar 2011, 09:41 »
Har du en fysisk hard jobb? Selv veier jeg 105kg og er relativt muskuløs, jeg har kontor jobb og trenger bare 3300kcal for å holde vekta, hvis jeg går over 3500 så begynner jeg å legge på meg.
Jeg trener vekter 4 ganger i uken og sykler til jobben hver arbeidsdag hele året, 15min hver vei.

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #7 : 12. januar 2011, 09:48 »
Har du en fysisk hard jobb? Selv veier jeg 105kg og er relativt muskuløs, jeg har kontor jobb og trenger bare 3300kcal for å holde vekta, hvis jeg går over 3500 så begynner jeg å legge på meg.
Jeg trener vekter 4 ganger i uken og sykler til jobben hver dag hele året, 15min hver vei.
Nei, er en stillesittende student. Ifølge kalkulatorer er det 3953 kcal jeg trenger ved middels mosjon 3-5 ganger i uken. Jeg har hatt rundt 2900 kcal inntak de siste 5 dagene. Da høres det ut som en grei plan å legge meg på ca 3400 kcal og se hva som skjer?

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #8 : 12. januar 2011, 09:53 »
Her en en utregning jeg gjorde når jeg veide 100kg i høst, jeg endte på 3233kcal med mine data og det har stemt ganske bra for meg:


Harris Benedict Formula for Men
BMR = 66 + (13.7 X weight in kilos) + (5 X height in cm) - (6.8 X age in years)

          66 + (13,7 x 100) + (5 x 179) – (6,8 x 36) = 2086

 

If you are Sedentary - little or no exercise
Calorie-Calculation = BMR X 1.2
- If you are Lightly Active (light exercise/sports 1-3 days/week)
Calorie-Calculation = BMR X 1.375
- If you are Moderately Active (moderate exercise/sports 3-5 days/week)
Calorie-Calculation = BMR X 1.55
- If you are Very Active = BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/week)
Calorie-Calculation = BMR X 1.725
- If you are Extra Active (very hard daily exercise/sports & physical job or 2X day training)
Calorie-Calculation = BMR X 1.9

 

2086 x 1,55 = 3233


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #9 : 12. januar 2011, 09:57 »
Nei, er en stillesittende student. Ifølge kalkulatorer er det 3953 kcal jeg trenger ved middels mosjon 3-5 ganger i uken. Jeg har hatt rundt 2900 kcal inntak de siste 5 dagene. Da høres det ut som en grei plan å legge meg på ca 3400 kcal og se hva som skjer?

Nja, hold deg under 3000 kcal. Hvis du har mye fett å ta av så er det ikke noe problem å holde et større underskudd. Hvor høy er du og hvor mye veier du?


Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #10 : 12. januar 2011, 10:01 »
Nja, hold deg under 3000 kcal. Hvis du har mye fett å ta av så er det ikke noe problem å holde et større underskudd. Hvor høy er du og hvor mye veier du?
Er 187 høy og veier 122kg. Skal jeg bare fortsette i samme spor?

Jeg spiser:
3x brødskiver med ost og skinke til frokost.
4x brødskiver med ost og skinke til lunsj
4x brødskiver med ost og skinke til kvelds
Og drikker ca 1,5l melk til sammen til disse måltidene.
(og noe sunt til middag hver dag)

Er dette helt feil? Hvordan er egentlig brødmat når man skal ned i vekt? Har alltid elsket brød og vil helst ikke kutte ut store deler av det, men er det nødvendig så må jeg jo gjøre grep..

Utlogget tjukkisen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 154

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #11 : 12. januar 2011, 10:02 »
dobbelpost. savner en "slett innlegg"-knapp her.

Utlogget better body

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #12 : 12. januar 2011, 10:15 »
Ville vel endret litt på kostholdet.
Frokost: allbran med skummet melk og gjerne litt frukt om du vil ha mer smak.
Lunsj: Pastasalta med grov pasta, kylling, isbergsalat, tomat, agurk, og det du måtte lige. Om du må ha dressing så ville jeg blandet 2 spiseskjeer mager kesam med feks karri eller hvitløks pulver.
Middag: fisk, kylling, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig med masse grønnsaker som brokkoli, gulerøtter, chestnuts osv.
Etter trening: proteinpulver.
Kvelds: masse oppskåret frukt, evt smothie

Dette har iallefall hjulpet meg. Men du må og huske på at dersom du har trent lite tidligere har du fått mer muskler og ettersom muskler veier mer enn fett kan du gå opp i vekt i begynnelsen. Har du smør på brødskivene så kutt ut dette.
Om du ikke vil gjøre så mye endringer i kostholdet, ville jeg iallefall kuttet ut brød med groveknekkebrød. smør knekkebrød med avokado og ha mager skinke oppå.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #13 : 12. januar 2011, 10:16 »
Er 187 høy og veier 122kg. Skal jeg bare fortsette i samme spor?

Jeg spiser:
3x brødskiver med ost og skinke til frokost.
4x brødskiver med ost og skinke til lunsj
4x brødskiver med ost og skinke til kvelds
Og drikker ca 1,5l melk til sammen til disse måltidene.
(og noe sunt til middag hver dag)

Er dette helt feil? Hvordan er egentlig brødmat når man skal ned i vekt? Har alltid elsket brød og vil helst ikke kutte ut store deler av det, men er det nødvendig så må jeg jo gjøre grep..


Hvilken type brød er det snakk om, og hva er "noe sunt til middag"?


Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Opp i vekt første uken på diett
« #14 : 12. januar 2011, 10:18 »
Det var et ensidig kosthold. Blir jo en del brødskiver ut av det. Du kan jo prøve å bytte ut 1 el 2 av måltidene med måltider med mer kjøtt/fisk. Lage tunfisksalat el kyllingfilet med grønnsaker, kanskje litt frukt. Dette gir mindre energi og større metthetsfølelse. Dessuten er protein bra for bevaring av muskelmasse (forutsatt at du trener styrke)

Er du sikker på at dette blir 3000kcals? Har du veid alt og regnet ut fra det?

Anyway, det at du ikke mister 1,5-3kg nå første uka kan nok skyldes at du spiser mye karbs. Karbs binder mye vann. Uansett er jo ikke det noe farlig, for det er jo fettet man vil få bort. De 1,5-3kiloene er jo bare mest væske. Veldig lett å bli kvitt. OG få tilbake Tongue  Og bare for å nevne det; jeg selv har hatt best suksess med diett bestående av en god del karbohydrater (men samtidig ikke så mye som du har). Jeg synes det er har vært lettest med slik kosthold over tid, og de gamle buksene sitter bare bedre og bedre, eller, løsere og løsere=P

Dessuten kan det være at du har regnet ut energien du trenger for vedlikehold feil. Men du er jo ganske høy og stor da.. Har du følt deg noe særlig sulten denne uka?
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!