Skrevet av Emne: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...  (Lest 6671 ganger)

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« : 12. januar 2011, 21:03 »
Jeg, som sikkert mange andre, ser stadig vekk folk som lasser på med vekter for så bare ta halve/kvarte knebøy? Har dette noe som helst hensikt? En del av dem ser jo ut som oppegående mennesker. Kan det overføres til sykling, løping eller noen annen form for sport? I dag så jeg et par med 170 kg på stangen, plate under helene, polstret stang og tok kvarte bøy. Dette strider mot alt jeg har lært. Men en plass må de jo ha det fra, eller?

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #1 : 12. januar 2011, 21:06 »
Klare ikke helt å skjønne hvorfor folk tar halvbøy, trener man full bevegelse tar det mye mer= mye bedre.
spor.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #2 : 12. januar 2011, 21:15 »
De har det fra ræva Grin

Det skal veldig godt gjøres at halve bøy er mer fornuftig enn ordentlige bøy. Jeg mener ordentlig bøy er knebøy med dybde minst til godkjent IPF-dybde. Dersom du ikke gjør det så:

- Du vil ha en høyere belastning enn hva kroppen (sener, fester osv.) er skapt til.

- En halv bøy vil stanse bevegelsen der hvor kneleddet i seg selv er mest utsatt (vekten er fordelt mer på kneleddet enn hoft).

- En halv bøy fordrer også en ugunstig teknikk i de fleste tilfellene, noe som også betyr at vekten i større grad vil være over kneet, belastningen over sener og fester rundt kneleddet vil være høyere enn ved en ordentlig knebøy hvor rumpen starter bevegelsen og hoften bærer vekten.

- En halv bøy vil primært sett involvere vastus medialis (altså i større grad) enn en ordentlig bøy. Dette vil forværre eventuelle skjevheter i muskulaturen som allerede har oppstått (ved andre idretter og aktiviteter eller bare gjennom å oppføre seg som et "normalt" menneske hvor resten av benmuskulaturen ikke involveres) og det kan skape skjevheter. Det vil ikke involvere lateralis, hamstrings, sete, innside og utside lår i like stor grad som igjen vil pådrive skjevheter.

- En halv bøy vil ikke styrke sener/ledd/fester i like stor grad som en ordentlig bøy.

Alt i alt er dette en "recipe for disaster" ettersom kombinasjonen av alt dette vil kunne skape mange problemer i tillegg til at du ikke får trent det de fleste håper og tror de får trent ved en knebøy. Du står igjen med en dum øvelse, som kan gi deg smerter og skader, og som også gjør at andre som vet hva de driver med vil stå å flire høyt eller inni seg av utførelsen. Typiske problem vil være patellafemoralt smertesyndrom, jumpers knee, schlatters osv..

EDIT: Glemte også å påpeke at dersom halv bøy benyttes i idrettssammenheng så vil styrkeforholdet mellom medialis og hamstrings bli større og sjansen for avrivinger og strekk vil bli større. Altså i mange tilfeller det motsatte av hva en dreven idrettsutøver ønsker.

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #3 : 12. januar 2011, 21:29 »
Kvartbøy som oftest et tegn på uvitenhet.
Pute og belte er tegn på at de er pyser og uviten.

men sjekk ut partial reps, det kan hende det ligger noe i det.

http://www.chaosandpain.com/content/and-it-appears-paul-anderson-was-right
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #4 : 12. januar 2011, 21:51 »
De idrettsutøverne som kjører kvart bøy, har som vanlig økter der de trener dybe bøy i tillegg.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #5 : 12. januar 2011, 21:53 »
De idrettsutøverne som kjører kvart bøy, har som vanlig økter der de trener dybe bøy i tillegg.
Det er nok heller unntaket enn regelen... De fleste tynnjinger kjører bare halve og kvarte bøy. Det er derfor de har tynne ben.

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #6 : 12. januar 2011, 23:14 »
Det er nok heller unntaket enn regelen... De fleste tynnjinger kjører bare halve og kvarte bøy. Det er derfor de har tynne ben.
Jeg mener også at kvartbøy alene ikke er til så mye hjelp, men sammen med dype funker det Wink

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #7 : 12. januar 2011, 23:38 »
Jeg mener også at kvartbøy alene ikke er til så mye hjelp, men sammen med dype funker det Wink
ELLER er det at det bare er de dype som funker? how can one know når man kjører begge deler?

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #8 : 12. januar 2011, 23:52 »
ELLER er det at det bare er de dype som funker? how can one know når man kjører begge deler?
De dype trener muskelstyrken mer, men med halv/kvart bruker man bevegelser som er mer like de man gjør f.eks et hopp.

DERFOR har det noe for seg å kjøre begge deler Wink

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #9 : 12. januar 2011, 23:56 »
De dype trener muskelstyrken mer, men med halv/kvart bruker man bevegelser som er mer like de man gjør f.eks et hopp.

DERFOR har det noe for seg å kjøre begge deler Wink

Da mener du kanskje halve knebøy som er litt mer kontrollerte og med litt mindre belastning enn det som vanligvis presteres av de lokale gym-broilerne? Jeg kan kanskje forstå at en ønsker å etterligne en idrettsspesifikk bevegelse som et hopp med mer belastning, og jeg har ofte vært vitne til det jeg tror er skihoppere som bedriver slike ting. Det kan være fornuftig, men jeg ville kanskje ikke satt likhetstegn mellom det og de vanlige apestrekene på ulike gym..

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #10 : 13. januar 2011, 00:01 »

- En halv bøy vil primært sett involvere vastus medialis (altså i større grad) enn en ordentlig bøy. Dette vil forværre eventuelle skjevheter i muskulaturen som allerede har oppstått (ved andre idretter og aktiviteter eller bare gjennom å oppføre seg som et "normalt" menneske hvor resten av benmuskulaturen ikke involveres) og det kan skape skjevheter. Det vil ikke involvere lateralis, hamstrings, sete, innside og utside lår i like stor grad som igjen vil pådrive skjevheter.

- En halv bøy vil ikke styrke sener/ledd/fester i like stor grad som en ordentlig bøy.

Alt i alt er dette en "recipe for disaster" ettersom kombinasjonen av alt dette vil kunne skape mange problemer i tillegg til at du ikke får trent det de fleste håper og tror de får trent ved en knebøy. Du står igjen med en dum øvelse, som kan gi deg smerter og skader, og som også gjør at andre som vet hva de driver med vil stå å flire høyt eller inni seg av utførelsen. Typiske problem vil være patellafemoralt smertesyndrom, jumpers knee, schlatters osv..

EDIT: Glemte også å påpeke at dersom halv bøy benyttes i idrettssammenheng så vil styrkeforholdet mellom medialis og hamstrings bli større og sjansen for avrivinger og strekk vil bli større. Altså i mange tilfeller det motsatte av hva en dreven idrettsutøver ønsker.
Intressant lesing, har du noko forskning som viser det her eller er det bare erfaring du baserer utsagna dine på?  Smiley
Eg sjølv er for djupe knebøy så sant det det går. At ikkje stivheter i brystrygg, korsrygg, hofte, sete, lår, og/eller legger setter ein stopper for det. Eller andre ting.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #11 : 13. januar 2011, 00:11 »
Intressant lesing, har du noko forskning som viser det her eller er det bare erfaring du baserer utsagna dine på?  Smiley
Eg sjølv er for djupe knebøy så sant det det går. At ikkje stivheter i brystrygg, korsrygg, hofte, sete, lår, og/eller legger setter ein stopper for det. Eller andre ting.

Hehe Smiley

NEI. Går sikkert ann å finne noe som viser ulike deler av argumentene mine, men ikke noe ordentlige eksperiment som jeg vet av som kan slås i bordet med. Har jo sett og lest ulike resonnement og illustrasjoner basert mer eller mindre på "forskning", men ikke noe jeg kan fremsette som bevis på stående fot i alle fall. Med "forskning" mener jeg da teoretiske resonnement eller anekdoter som fremmer logiske forklaringer på hvorfor det er slik, men jeg kan ikke huske å ha sett noen faktiske forsøk som tar for seg dette i helhet. Men jeg er ikke noe grundig opplest på dette akkurat.

Nå kan det vel gjøres en bedre jobb på å utrede om det foreligger noe slik forskning eller ikke, men det gidder jeg ikke akkurat nå i alle fall Tongue



Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #12 : 13. januar 2011, 00:15 »
Så jo mye halve/kvarte bøy med hopp, opp på tåballene osv osv da jeg trente på et gym med masse friidrettsutøvere, skifolk og what have you. Har sikkert sin misjon det, jeg har ikke peiling nok til å bedømme dette i det hele tatt.

Men halve "gymbøy"... Om man ser litt nøyere etter ser man gjerne at flere av disse tester ut hvor dypt de egentlig klarer å gå med disse vektene, som de selvsagt ikke er klare for - ikke alle repsene er til samme høyde, noen er "utprøvingsreps", med antydning til panikk om de går noen centimeter for dypt og står i fare for å bli helt begravet.

Min observasjon, i alle fall Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #13 : 13. januar 2011, 00:28 »
Det er en del som trener halv/kvart bøy. Tror det er mest pga uvitenhet. Men ofte i forskningssammenheng brukes knebøy til 90 grader i kneleddet. Vet ikke om professorer og forskere er uvitende eller har en god grunn til å bare å gå ned til 90 gr.? Ofte bruker de å sammenligne økt maksstyrke i bøy med prestasjoner i hopp og løp. Kan det være av spesifisitetshensyn de kjører halv bøy? Skulle jeg gjette tro det kan være to grunner: 1. De bruker forsøkspersoner som ikke har trent mye bøy før. Det er mye vanskeligere å sette seg helt ned enn til 90 gr. 2. Forskerne kan lite om knebøy og bruker dermed 90 gr.

Halv bøy kan kanskje ha noe for seg av spesifisitetshensyn. Et hopp ligner mer på 90 gr bøy en dyp bøy. Løp har aldri vinklene som i dyp bøy. Men jeg har sett forskning som viser at ved dyp bøy blir du sterkere i hele bevegelsen, mens ved 90 gr bøy blir du bare sterk i vinkelen rundt 90 gr.

Tror for den vanlige trimmer/hobbyløfter er dyp bøy å fortrekke. Kanskje ikke ass to grass, da det for mange vil være vanskelig å komme så dypt uten å runde ryggen nederst. Du får vel en fin aktivering med IPF-godkjent dybde? Vannrette lår er vel ok og? Ved dyp bøy har man stor spenning i muskulaturen lenge, får aktivert mye mer muskler enn 90 gr og slipper å ha på så mye vekt. I tillegg er det vanskelig å treffe 90 gr, det blir hårfin beregning (du kan event bruke en kasse eller bøy til det stopper i en rack).

For idrettsutøvere vil jeg tro at dyp bøy holder for de fleste, men kanskje litt høy bøy kan hjelpe til på utviklingen.

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Halve/kvarte knebøy, må bare spørre...
« #14 : 13. januar 2011, 00:40 »
skihoppere gjør det vel for ikke å bli for tunge i ræva?  :Smiley
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!