Skrevet av Emne: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?  (Lest 13174 ganger)

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« : 19. januar 2011, 00:15 »
Som den fattige studenten jeg er, teller hver en krone som brukes. Derfor syns jeg at mitt inntak, som koster meg ca. 500,- pr. mnd. i proteinpulver er veldig dyrt. Får i meg 3/4 kg proteinpulver pr. mnd. Er det flere som har dette problemet? Eller er det bare jeg som er en kronidiot? Tar 30g før frokost (honnør til Rockybalboa for det) hver morgen. Utenom det blir det 30 eller 60g utpå dagen, alt ettersom hva annet jeg har spist, og om Flere som  bruker mye penger på proteinpulver?
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget Lillelotte

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 819
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 819

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #1 : 19. januar 2011, 00:24 »
Koster å bli kar vettu  Wink

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #2 : 19. januar 2011, 00:28 »
Koster å bli kar vettu  Wink

I så tilfelle nekter jeg på bli kar. Jeg vil tilbake til barndommen igjen, da trengtes ikke slikt, og økonomi var hvor mange en'kroninger mamma ga meg.
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #3 : 19. januar 2011, 00:35 »
For det første: Går ut i fra at du mente 3 til 4kg når du skrev 3/4kg i måneden. Det blir ca 100-130g per dag og er ikke noe urovekkende høyt.. Alt etter hva annet du spiser. Om du hadde vært selve manifestasjonen på "homo economicus" så hadde du ikke trengt å stille dette spørsmålet på TF, du hadde allerede hatt full kontroll Wink

Når det er sagt så er proteinpulver en billig form for protein. Andre billige muligheter er seifilet (frossen i blokk). Det koster mellom 20-40kr/kg og har 17% protein (ca om jeg husker rett). Det blir 14,7kr for 100g protein om jeg har regnet rett (25kr/kg), og blir ca. samme pris som proteinet som du spiser. Det blir litt billigere enn proteinet ditt, dersom det koster 500kr for 3kg og har proteininnhold på 80% (som er høyt) så  betaler du litt over 20kr for 100g protein. Tar høyde for regnefeil, er ganske trøtt Tongue

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #4 : 19. januar 2011, 00:39 »
For det første: Går ut i fra at du mente 3 til 4kg når du skrev 3/4kg i måneden. Det blir ca 100-130g per dag og er ikke noe urovekkende høyt.. Alt etter hva annet du spiser. Om du hadde vært selve manifestasjonen på "homo economicus" så hadde du ikke trengt å stille dette spørsmålet på TF, du hadde allerede hatt full kontroll Wink

Når det er sagt så er proteinpulver en billig form for protein. Andre billige muligheter er seifilet (frossen i blokk). Det koster mellom 20-40kr/kg og har 17% protein (ca om jeg husker rett). Det blir 14,7kr for 100g protein om jeg har regnet rett (25kr/kg), og blir ca. samme pris som proteinet som du spiser. Det blir litt billigere enn proteinet ditt, dersom det koster 500kr for 3kg og har proteininnhold på 80% (som er høyt) så  betaler du litt over 20kr for 100g protein. Tar høyde for regnefeil, er ganske trøtt Tongue

Jeg er med andre ord kinda normal. Sei kjøper jeg ikke, kjøper veldig lite fisk med mindre jeg får kjøpt direkte fra båt, eller fra bekjente. Går for det mest i selvfisket. Men da får jeg vel bare gro litt hår på ballene, og bruke penger på proteiner.
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #5 : 19. januar 2011, 00:42 »
Får jeg spørre hvorfor du tar proteinshake før frukost? Er bare at jeg gjør det samma Grin Egentlig uten grunn.. Hehe.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #6 : 19. januar 2011, 00:43 »
Fordi Rockybalboa gjør det! Han hadde en grunn, men ble så avansert at jeg bare smilte og nikket (håper ikke han leser dette ^^)
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #7 : 19. januar 2011, 00:44 »
Glemte jo å si at personlig så hadde jeg ikke orket å gnage på smaløs sei dagesvis i strekk... Proteinpulver er billig, og det er som regel andre plasser det går ann å spare inn på. Karb kilder kan gjøres billig (om du ikke bryr deg om grønnsaker og litt mer sunne karb), i form av ris og havregryn osv. Fettkilder får du også billig, du kan jo drikke olje som noen strongmen gjør. Men sunt fett er vanskeligere. Det jeg har tenkt å gjøre når jeg kommer hjem til moderlandet er å kjøpe en 5-litersdunk med Omega 3 som de har på noen få utsalg til husdyr og slikt. Er ikke filtrert like mye, men innholdet er likt - bare å unngå bunnslam Wink

Som regel når folk syter om hvor mye proteinpulver koster så er det fordi de er korttenkte. Dag ut og dag inn så får jeg høre at "det må jo være dyrt å spise så mye" eller "spise så sunt" osv... Derimot så bruker jeg mye mindre på mat og slikt, dersom jeg holder meg til det sunne og et fast oppsett. Det som koster det er den tilfeldige brusen og godteriet her og der eller en baguett til lunsj med tilhørende God Morgen og andre smånips. Ettersom faste matopplegg og innkjøp av proteinpulver kan kvantifiseres og fremvises i faktiske beløp så er folk dumme nok til å få ståpels, uten at de har snøring av hva de bruker i sum på en måned på grandiosa, juice, brus, øl og resten av maten.

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #8 : 19. januar 2011, 00:47 »
Bra svar, bra svar. Kan faktisk godt stemme at det er all dritten som -egentlig- koster buksa, og ikke proteinpulveret. Får skjerpe inn kostholdet, og være litt mer bevisst! Kanskje lære meg å like havregrøt også.. Smiley
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #9 : 19. januar 2011, 01:00 »
Fattig student... Da gjelder vel kvantitet foran kvalitet, ofte?

Men man tjener faktisk fort inn en liten, billig fryser fort (finn.no?) mht mat/shoppe fornuftig, lage i stort og fryse ned, om man er litt seriøs. I Norge, vel å merke Smiley

Som HHHH sier (ja, bra svar Smiley), så er det vel bare å regne på hvor mye kjøtt, egg osv du må kjøpe for å tilnærme deg 4 kg protein @ 80%...
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #10 : 19. januar 2011, 01:05 »
Ja, der var neste proteinpulver for neste mnd. bestilt. Fikk med 1kg ekstra Smiley Skal prøve å kartlegge hva jeg bruker penger på. Går mye til bil, mye til trening, mye til mat og mye til ... mye  blir bare borte. Dette er pengene jeg må få has på igjen Smiley
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #11 : 19. januar 2011, 01:21 »
Her er en video fra Scoobysworkshop.com som jeg så noen snakket om i kosthold og ernæring forumet. Ble litt sjokkert, ikke noe kjøtt og han knasker bare whey:P "And we add a little whey"

http://www.youtube.com/watch?v=qRQxIcbIT3A#noexternalembed
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #12 : 19. januar 2011, 01:27 »
Ta mindre proteinpulver, så enkelt er det. Du kommer nok ikke å tape noe på det i heltatt...
(Dette er ikke vondt ment, så det er sagt !)

Men når du får mer muskelmasse og styrke kommer du til å ha mer nytte av det. Du tar ca dobbelt så mye proteinpulver som meg og jeg også litt mer enn deg. Så trapp ned litt på proteinpulveret Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #13 : 19. januar 2011, 02:47 »
I nordland får du tørkafisk-snack i godterihylla på bensinstasjonen og det inneholder no hinnsidigens mende med proteiner per 100g typ 85g om jeg ikke husker feil. Prisen er jeg ikke sikker på, sikkert dyrt siden jeg bare har sett det på bensinstasjoner når jeg har vært i den forlatte norden :p
Får sikkert bestilt det på nett til en billig peng ;p
Smaken er jo som baken, eller ?

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Økonomiske aspekter ved proteinpulver?
« #14 : 19. januar 2011, 02:53 »
Vel, du finner baconsnacks med 65g protein per 100g om jeg ikke husker feil. Tror ikke det er å anbefale da.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!