Skrevet av Emne: Kosthold for mer markerte muskler  (Lest 13840 ganger)

Utlogget dreddydossivvy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Kosthold for mer markerte muskler
« : 19. januar 2011, 18:48 »
Hei er helt ny på forum så tar gjerne mot tips om forum og konstruktive tilbakemeldinger  Smiley
Er en gutt på 1.90 som veier 96 kg trener de mest grunnleggende muskler 3 ganger i uken. (For de som bruker Gymcoal på iphone, så bruker jeg det muskeltrenings programmet for nybegynnere som tar for seg de mest generelle musklene.)
Utenom det så går jeg på spinning tre ganger i uken og spiller basketball tog ganger i uken.
Det jeg kunne tenkt meg er mer markerte muskler, men vil helst ikke gå så mye opp i vekt.
Spørsmålet er som følger, er det slik at jeg bør unngå karbohydrater og bare spise mye proteiner? Hvilken mat bør kostholdet mitt bestå av siden jeg vil gå ned i fettprosent og opp i muskelprosent?

Utlogget Chains

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Under Construction
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #1 : 19. januar 2011, 19:05 »
Ser ut som du holder deg i form, med tanke på mengde trening!
angående spørsmålet ditt!

Du bør "unngå" karbohydrater, men ikke helt! noe må du selvfølgelig ha! (altså bør du kutte ned på karbohydratene). Proteiner er selvfølgelig viktig i.o.m at dette er "byggesteinen" i kroppen! Tenk på hvor mye kalorier du tar i deg! Om du spiser 3000 kalorier om dagen, og forbrenner 3000, vil du naturligvis holde vekten stabil! Altså må du kutte ned på kaloriere til f.eks 2800, og du vil da ha et underskudd som gjør at kroppen blir nødt til å ta næring i kroppen som er lagret i muskelfibre og fett!
Tråden din går nok under slanking; så da vil du naturligvis miste litt muskelmasser, med mindre du gjør det riktig! Ved å spise mye proteiner (som bygger opp muskler) og samtidig være i underskudd på kalorier, vil ikke kroppen bare forbrenne fett og muskler, men den vil også bygge opp mere muskelmasse ettersom du tar til deg proteiner! (om dette gir noe mening?) SØK PÅ "DEFFING" på google! (en 'slanketeknikk' brukt av alle bodybuildere etter en bulk.. de går opp i fettprosent, også slanker bort fettet ved å "deffe"! = de mister ikke/lite muskelmasse!)

Kostholdet ditt bør bestå av mat med rikelig mengde proteiner og rimelig mengde karbohydrater, men du må også få i deg fett! "Fett" kan høres skummelt ut, i.o.m at det er fettet du vil ha bort, men fett må du ha! pass på å få i deg riktig fett! f.eks; omega 3 og omega 6, som begge er flerumettede fettsyrer, disse finner du i fisk / linfrø / nøtter (blant annet)! unngå mettet fett som i smør og fløte! Spesfikke retter blir litt mer vagt å skrive om. Men f.eks kylling (hvit kjøtt)! Jeg ville unngått rødt kjøtt i.o.m det ikke er så sunt for kroppen vår! - altså; hvit kjøtt! mye salat, grovt brød (kanskje sammen med en omelett fylt med kjøtt til frokost)

Du får sikkert flere svar på hvilke spesifikke retter du kan ta til deg, om ikke vil jeg anbefalle deg å ta en titt på kostholdet til denne atleten!::

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=85584.0
Dette er Carl-Erik sin blogg!- Kostholdet/matbloggen hans har ihvertfall innspirert meg en god del, så ta en titt for god inspirasjon!

Håper dette hjalp!

også vil jeg legge til at hvit mel er en fiende! hvit mel er karbohydrater som nedbrytes til glukose (druesukker) når amylase -enzymet og katabolismen er ferdig med den! Glukose blir da likt som sukker i kroppen! (og nøyaktig derfor anbefaler jeg grovt brød fremfor mindre grovt brød)

edit: deffing = du vil selvfølgelig miste muskelmasse (med mindre deffen går over lang tid), men dette bygger du fort opp igjen når du kommer deg opp på 3000 / 3000 (som var et overdrevet tall på kalorier, men det er for tråden irrelevant!)
Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99057.0

Raw perser: (skal prøve å perse i mer snart)
Benkpress = 75kg
Markløft = 110kg
Militærpress = 55kg

Utlogget dreddydossivvy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #2 : 19. januar 2011, 19:49 »
Takk for kjempe bra svar!
Vil bare oppklare at jeg pleier å spise: kylling filet, kylling kjøttdeig, fisk (laks, torsk og tunfisk), frukt (ca. 1 eple hver dag), grønnsaker (gulrøtter, isbergsalat, tomat, agurk, brokkoli og forskjellige typer grønnsaksblandinger i frysedisken), , knekkebrød, kyllingpostei, egg, kalkun filet og kylling filet (til pålegg)
Det jeg er mer usikker på er ost, grovbrød (jeg pleier å spise birkebeiner brød som er markert med 3/4 grovt) og forskjellige tillegg til middag som ris, potet og grov pasta.
Drikker stort sett melk, vann og kaffe
Spiser sjeldent snop, chips og brus
Hvordan er forholdet til alkohol? Drikker ca. i snitt 1 gang i uken hvor det varierer fra 6 0,33l opptil 9 0,5l i løpet av kvelden.

Utlogget LilleF0t

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 094
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 094

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #3 : 19. januar 2011, 20:03 »
såpass ofte drikking blir som å fylle bensin på dieselbil

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #4 : 19. januar 2011, 20:12 »
Takk for kjempe bra svar!
Vil bare oppklare at jeg pleier å spise: kylling filet, kylling kjøttdeig, fisk (laks, torsk og tunfisk), frukt (ca. 1 eple hver dag), grønnsaker (gulrøtter, isbergsalat, tomat, agurk, brokkoli og forskjellige typer grønnsaksblandinger i frysedisken), , knekkebrød, kyllingpostei, egg, kalkun filet og kylling filet (til pålegg)
Det jeg er mer usikker på er ost, grovbrød (jeg pleier å spise birkebeiner brød som er markert med 3/4 grovt) og forskjellige tillegg til middag som ris, potet og grov pasta.
Drikker stort sett melk, vann og kaffe
Spiser sjeldent snop, chips og brus
Hvordan er forholdet til alkohol? Drikker ca. i snitt 1 gang i uken hvor det varierer fra 6 0,33l opptil 9 0,5l i løpet av kvelden.

Det høres ut som du spiser vettugt til hverdags. Ost, grovbrød, ris, potet, pasta er det ikke noe i veien for å spise. Jeg vil anta at hvis du trapper ned litt på drikkingen så vil resultatene komme litt raskere.


unngå mettet fett som i smør og fløte!

Hvorfor?

Jeg ville unngått rødt kjøtt i.o.m det ikke er så sunt for kroppen vår!

Hva grunner du det på?

også vil jeg legge til at hvit mel er en fiende! hvit mel er karbohydrater som nedbrytes til glukose (druesukker) når amylase -enzymet og katabolismen er ferdig med den! Glukose blir da likt som sukker i kroppen! (og nøyaktig derfor anbefaler jeg grovt brød fremfor mindre grovt brød)

Alle karbohydrater blir brutt ned til enkle sukkerarter, som glukose. Ikke noe i veien for å spise hvitt mel hvis man ikke har problemer med glutenintoleranse. Kanskje ikke det mest næringsrike man kan spise, men å kalle det for en "fiende" blir feil.


Utlogget Chains

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Under Construction
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #5 : 19. januar 2011, 20:19 »
Det ser ut som et bra kosthold det der, men poteter er jo mye karbohydrater da ^^ og ost er vel en fett bombe- men med mindre du spiser store mengder, tviler jeg på at dette er noe du bør kutte ned på.

Alkohol og trening er som å sette opp en motorvei igjennom skolegården til 1. klasse!

Noe av det alkohol gjør med kroppen er at det kan synke produksjonen av testosteron (et 'mannlig' hormon) som også karakteriserer muskelbygging. Alkohol gjør altså at et viktig muskeloppbyggende hormon minker; og du vil derfor ha vanskeligere for å øke i muskulatur og å opprettholde de musklene du har! Men noe annet som gjør alkohol så dårlig når det komme til trening er at:

Kroppen vil jo ha ut gifter så fort som mulig av kroppen.. Kroppen anser alkohol som gift, og vil derfor jobbe på spreng med å få alkoholen ut av kroppen! Nyrene vil derfor bruke mye veske fra kroppen for å kunne utskille alkoholen.. Når kroppen mister mye veske (som den vil gjøre her) blir kroppen dehydrert (= kroppen vil ha vann mangel): Vann er en viktig del av muskeloppbygging prosessen! !

Mer om alkohol må du lese om selv^^ - Jeg er 17 år, og er 100% avstand fra alt av slike gift-midler og har derfor aldri sett noen stor relevans av å lese om det. Men gjorde det allikavel av grunner som dette! Men jeg kan langt ifra nok om det! Men jeg vet at testosteron minkingen og dehydreringen er 2 gode nok grunner i seg selv til å bremse ned på drikkinga! Er det virkelig nødvendig med 1 gang i uken? Hva med å prøve som et nyttårsforsette på etterskudd og drikke 1 gang i måneden Wink? Kanskje er du og alkohol fri snart!

Men alt i alt ser jeg ikke noen problemer i kostholdet ditt, med mindre du spiser i store mengder.. Les kalorier på alt du spiser én dag, og noter deg ned hvor mye det er, og legg det ut her!

angående kosthold igjen. Du skriver at du spiser "birkebeiner brød", hvor mye brød spiser du? Man har aldri for godt av for mye. og vet av erfaring at folk har en tendens til å spise store mengder brød!
Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99057.0

Raw perser: (skal prøve å perse i mer snart)
Benkpress = 75kg
Markløft = 110kg
Militærpress = 55kg

Utlogget dreddydossivvy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #6 : 19. januar 2011, 20:35 »
Takker igjen for mye oppklaringer om ting som jeg tydeligvis ikke helt viste konsekvensene av, tenker spesielt på alkoholen!
Vel, ender ofte opp med at jeg spiser brød til frokost og lunsj med ost, kyllingpostei og kylling/kalkun filet blir vel 5 skiver til frokost og 5 skiver til lunsj.


Utlogget Chains

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Under Construction
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #7 : 19. januar 2011, 20:36 »
Hvorfor man skal unngå mettet fett?
Av den grunn at det øker faren for kreft- og kar sykdommer og av den grunn at umettet fett er sunnere for kroppen.

Jeg grunner påstanden om å unngå rødt kjøtt med at rødt kjøtt er sagt/bevist kreftfremmkallende og ser derfor ikke faren ved å vike unna og spise noe som ikke er bevist helsefarlig. Det som skjer når man spiser mye rødt kjøtt er at bakteriene i tarmen produserer nedbrytere som er kreftfremkallende. Om man har mye rødt kjøtt i kostholdet vil antakeligvis tykk- og endetarmskreft risikoen øke. = jeg sier ikke at dette er fakta.. for jeg har lest dette, på samme måte som alle andre ernærer seg sin kunnskap, men jeg har ikke hørt om mange som benekter at rødt kjøtt er kreftfremkallende og dermed 'farligere' enn hvit kjøtt.

Det blir vel ikke feil å si at boller og loff er en "fiende", som i hovedsak var det jeg mente (Hvit mel er ellers vanskelig å unngå). Når jeg sier hvit mel mener jeg ikke alt brød som inneholder hvit mel, men de produktene som er et avtrykk av bollene som vandrer rundt på sofasitternes stuebord.. = loff, boller osv.

Men du har nok rett i en ting; at dette har mer med mennesker med glutenintoleranse! - kan veldig godt hende at jeg blandet litt av det inn her! Så da beklager jeg det! Men jeg står fortsatt fast ved at man ikke bør kaste inn på med hvit mel av den grunn!

EDIT:
som beef sier, så er det ikke noe i veien med poteter og ost ^^, men siden du manglet resultater, valgte jeg å trekke ut det jeg fant på kostholdet ditt som var "mist verdig" alt annet du spiste! men generelt er jo poteter og ost sunt (i rimelig mengder). Så jeg vil tru, som beefcake, at alkoholen er nok det eneste som er galt i kostholdet ditt ^^ - jeg er som sagt 17 og har liten erfaring med drikking, men jeg synes det hørtes ut som du drakk.. i overkant (?)
Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99057.0

Raw perser: (skal prøve å perse i mer snart)
Benkpress = 75kg
Markløft = 110kg
Militærpress = 55kg

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #8 : 19. januar 2011, 20:51 »
Drikkinga di hjelper ikke på treninga di i særlig stor grad. Men så lenge du drikker i helgene og trener på ukedagene har det liten innflytelse på fremgangen i treninga. Kroppen vil være restituert på mandag, så lenge du ikke ligger fyllasjuk hele søndagen og får i deg nok næring.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Chains

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Under Construction
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #9 : 19. januar 2011, 20:56 »
Vil bare legge inn noe kort angående hva Tønna sa.

Om han trener i uka (som du anbefaler)
mandag - onsdag - fredag, og drikker lørdag..
Så vil jo ikke oppbyggingen av muskulaturen gå som den skal. (?)
man sier jo generelt "48 timers hvile", og denne hvilen skal man jo ha fordi kroppen bygger opp muskelen du akkurat har revet i fra hverandre. Si at han trener benkpress på fredag.. Det som skjer da er at muskelfibrene i brystene brytes opp, og bruker da "48 timer" på å bygge seg opp igjen (fredag til søndag). Drikking på lørdag da vil ødelegge for denne prosessen..

Correct me if I'm wrong!


svar til det som står under (vil ikke lage enda et nytt 'unødvendig' innlegg)
Der har Tønna helt rett! Selvfølgelig trenger du ikke være avholds for å trene! Men igjen er vi tilbake til å spise/drikke i "rimelige mengder" - men om du (trådstarter) sliter, som du sier du gjør, med å gå ned i vekt, så er det definitivt en mulighet til å prøve å være avholds i en liten periode for å se om dette funker for deg, og kroppen din!
Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99057.0

Raw perser: (skal prøve å perse i mer snart)
Benkpress = 75kg
Markløft = 110kg
Militærpress = 55kg

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #10 : 19. januar 2011, 21:08 »
Alkohol er et næringsstoff som kroppen kan nyttiggjøre seg. Problemet med fylla er ikke at man drikker alkohol i moderate mengder, men alt det tullet man finner på når man er beruset. Hvis man får i seg det man trenger av næring så vil ikke drikking hemme fremgangen i særlig grad. Moderat helgefyll går greit det, man må ikke være avholds for å trene vekter.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #11 : 19. januar 2011, 21:16 »
Hvorfor man skal unngå mettet fett?
Av den grunn at det øker faren for kreft- og kar sykdommer og av den grunn at umettet fett er sunnere for kroppen.
Hvor har du dette fra? Kilder takk!

Jeg grunner påstanden om å unngå rødt kjøtt med at rødt kjøtt er sagt/bevist kreftfremmkallende og ser derfor ikke faren ved å vike unna og spise noe som ikke er bevist helsefarlig. Det som skjer når man spiser mye rødt kjøtt er at bakteriene i tarmen produserer nedbrytere som er kreftfremkallende. Om man har mye rødt kjøtt i kostholdet vil antakeligvis tykk- og endetarmskreft risikoen øke. = jeg sier ikke at dette er fakta.. for jeg har lest dette, på samme måte som alle andre ernærer seg sin kunnskap, men jeg har ikke hørt om mange som benekter at rødt kjøtt er kreftfremkallende og dermed 'farligere' enn hvit kjøtt.
Kilder takk!


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #13 : 19. januar 2011, 21:43 »
Neinei. Har du sett studiene med egne øyne? Du kan ikke komme å påstå at mettet fett er farlig uten å ha sett studiene med egne øyne.

List opp studiene du har trukket konklusjonen "mettet fett er farlig" fra, så kan du heller ta det derifra.

Utlogget Chains

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Under Construction
Sv: Kosthold for mer markerte muskler
« #14 : 19. januar 2011, 21:54 »
Neinei. Har du sett studiene med egne øyne? Du kan ikke komme å påstå at mettet fett er farlig uten å ha sett studiene med egne øyne.

List opp studiene du har trukket konklusjonen "mettet fett er farlig" fra, så kan du heller ta det derifra.
Har du sett luft med dine egne øyne? Har du trukket konklusjonen at mennesker har følelser, uten å fysisk se verken vinden eller følelsene?

Mettet fett inneholder kolesterol.. Høy kolesterol mengde i blodet øker sjansen for hjerte- kar sykdommer.. Ergo øker sjansen for hjerte- kar sykdommer ved høyt inntak av mettet fett.  - Sokrates praktiske logikk..
Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99057.0

Raw perser: (skal prøve å perse i mer snart)
Benkpress = 75kg
Markløft = 110kg
Militærpress = 55kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!