Skrevet av Emne: High Bar VS Low Bar Squat  (Lest 28536 ganger)

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #30 : 22. januar 2011, 16:48 »
Som quad-øvelse, kanskje. Jeg har Greg Everett-boka, og jeg synes det han skriver om high bar vs low bar er fornuftig, og det stemmer gjerne at det er best med high bar squat for vektløfting. Men du bruker mer muskler med low bar squat, noe som gjør den til en mer dekkende allround øvelse for å trene muskler over hele kroppen.

men de musklene du bruker mer av med lowbar squat får du masse av i markløft... ? Wink

er jo bare mer bruk av rygg og hofte ved lowbar squat. og da blir det jo mer en ryggøvelse også.. syns man får mer enn nok ryggtrening via markløft, og prøver å fokusere mest på å trene beina i knebøy..
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #31 : 22. januar 2011, 18:02 »
Mulig du har rett, men jobber ikke ryggen seg mere statisk for å holde seg rett, mens rumpa strekker ut hofta? Skulle tro at jo mer foroverbøyd du er jo mer må rumpa jobbe.
Du har selvsagt helt rett. Jo mer foroverbøyd, desto mer jobber rumpa. Rumpa er den sterkeste muskelen vi har, derfor løfter man mer vekter med lowbar. Backlift er jo nesten 10 ganger så effektiv til å løfte noe fra A til B enn olympisk knebøy er. Ettersom rumpas funksjon er nettopp å strekke ut hofta så burde egentlig også knebøy med drakt gitt mer effekt av lavstangbøy, ettersom stoffet blir strukket mer når man bøyer seg framover og setter rumpa tilbake, men det er på en måte opplest og vedtatt at man tjener mest ved å stå med ryggen perpendiulært med bakken og heller ha spiss vinkel i knærne.

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/404/

"It also really emphasized the hips and glutes tremendously as you could sit fully back on the box until your shins were not only perpendicular to the ground but PAST vertical. The stretch on the glutes and hammies this was unreal as was the strengthening of the lower back."
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #32 : 22. januar 2011, 19:10 »
men de musklene du bruker mer av med lowbar squat får du masse av i markløft... ? Wink

er jo bare mer bruk av rygg og hofte ved lowbar squat. og da blir det jo mer en ryggøvelse også.. syns man får mer enn nok ryggtrening via markløft, og prøver å fokusere mest på å trene beina i knebøy..

Dette er helt greit, og sikkert sant. Jeg bryr meg ikke så mye om disse detaljene, ikke for min trening i hvert fall Smiley

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #33 : 26. januar 2011, 16:16 »
I denne sammenhengen så står man med relativt smal beinstilling setter man seg bakover da ha vanskeligheter å komme dypt og man vil da sitte kompensere med å kjøre knærne frem ofte i kombinasjon med stive legger, hofter og skuldre vil man sette seg bakover /klappe sammen og bli syvd forrover. Med det resultatet at man bruker bein og rygg for o komme opp ihjen og nesten ikke hofte. I den ideele verden har det sikkert noe for seg men i realitetn er det nok en grunn til at de kjører olympiske knebøy.

Mulig du har rett, men jobber ikke ryggen seg mere statisk for å holde seg rett, mens rumpa strekker ut hofta? Skulle tro at jo mer foroverbøyd du er jo mer må rumpa jobbe.

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #34 : 18. mai 2011, 12:31 »
Jeg har akkurat begynt med vektløfting og driver med Lavstang knebøy med skulderbredde stilling. Er veldig svak på rykk og støt enda men jeg får prøve å lære meg det og se om lav stang knebøyen gir noe resultat.

Justin Lascek og Bryan fox er to av Mark Rippetoes utøvere som har konkurert i vektløfting med lav stang bøy og gjort det ganske bra, så jeg tror det kan gå bra. Jeg lar dere vite hvordan alt går!

-grunnen til at man kjenner det i rumpa av frontbøy er nok fordi rumpa må gjøre jobben som hamstringene ikke kan, mens i lavstang bøy så er hamstringene strukket ut og kan jobbe hardere.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #35 : 18. mai 2011, 13:17 »
Ryggen jobber da mer i frontbøy og bøy med høy stangplassering? Ser mange skriver det motsatte forskjellige steder, men muskulært så jobber står det i alle fall i boken til Greg at ryggen jobber mest i bøy med høy stangplassering. Merker det selv også.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Lars S.K

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 823
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 823

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #36 : 18. mai 2011, 19:37 »
Hm. Tror jeg skal gi low bar squat en forsøk.
Har gort det et par ganger, når jeg har vært sliten på treninga.
Løfter nok fort 10-20 kg mere med stanga lavt
 

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #37 : 18. mai 2011, 19:45 »
Mulig man løfter mer med low-bar. Men grunnen til at vektløftere bruker high-bar er for å gjøre øvelsen mest mulig lik øvelsene de konkurrerer i (Rykk og støt)

Uansett kan det være bra med litt variasjon, så skader nok ikke å kjøre low-bar en gang innimellom.

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #38 : 18. mai 2011, 20:21 »
Mulig man løfter mer med low-bar. Men grunnen til at vektløftere bruker high-bar er for å gjøre øvelsen mest mulig lik øvelsene de konkurrerer i (Rykk og støt)

Uansett kan det være bra med litt variasjon, så skader nok ikke å kjøre low-bar en gang innimellom.

Jeg tar frontbøy i sett med tre og tar Lavstang bøy i sett med 5. Kjenner at ryggen blir mere presset sammen når jeg tar frontbøy, men at den bidrar mer med lavstang bøy. For relevans mot støt så er frontbøy bra, men lav stang knebøy skaper de samme vinklene som bunnposisjon i rykk.

I tillegg er lav stang bøy bra for å øke draget fra bunnen uten å måtte ta masse drag og markløft(går ikke an for meg å trene markløft 3 ganger i uka).

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #39 : 19. mai 2011, 01:30 »
Jeg tar frontbøy i sett med tre og tar Lavstang bøy i sett med 5. Kjenner at ryggen blir mere presset sammen når jeg tar frontbøy, men at den bidrar mer med lavstang bøy. For relevans mot støt så er frontbøy bra, men lav stang knebøy skaper de samme vinklene som bunnposisjon i rykk.

I tillegg er lav stang bøy bra for å øke draget fra bunnen uten å måtte ta masse drag og markløft(går ikke an for meg å trene markløft 3 ganger i uka).
anbefaler og variere repetisjonene i både front og bak bøy, alt fra 1-6 rep i begge, kanskje noen ganger enda et par repper bak.

mener du bunn possisjonen i draget eller sitten av rykket?

hvorfor kan du ikke trene masse drag?

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #40 : 19. mai 2011, 11:37 »

mener du bunn possisjonen i draget eller sitten av rykket?

hvorfor kan du ikke trene masse drag?

Sittet av rykket, var litt uklar.

Jeg kan ikke ta drag  2 ganger i uka på det meste, korsryggen blir overtrent. Knebøy 3-4ganger i uka går fint. På drag så satser jeg heller ikke like hardt som når jeg vender/tar rykk. Så det kjennes ut som det ikke gir samme effekt.

skal holde knebøy på 5 rep til framgangen stagnerer. Så varierer jeg nok en del.

EDIT: lavstang knebøy ser egentlig veldig ut som draget på rykk og vending når jeg tenker meg om. Knebøy økte markløften mer en bare markløft når jeg begynte å ta den.



Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #41 : 19. mai 2011, 13:35 »
korsryggen blir overtrent.

Javel?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget DrTexas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #43 : 19. mai 2011, 14:21 »

Er ikke styrkeløft bøy jeg mener.

 http://www.youtube.com/watch?v=TqjXWZaOElA#noexternalembed&feature=related

Sånn knebøy tar jeg, riktignok ikke 235kg enda, men lav stang og skulderbred stilling (slik Mark Rippetoe lærer). Gutten i videoen trente i 5 måneder før han oppnådde de tallene, så selv om noen ville si det er juks å skvatte low bar, så fikk han 280kg sammenlagt på sitt første stevne i 94kg klassen. Så for nybegynner styrke tror jeg det fungerer helt ok.

Utlogget uglypie

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #44 : 20. mai 2011, 09:29 »
5 måneders trening før han klarte 3x5 med 235 kg? Det har jeg svært vanskelig for å tro..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!