Skrevet av Emne: Benkskjorte - En kort historie  (Lest 70886 ganger)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #30 : 28. januar 2011, 09:05 »
Kunnskap skjmunnskap... Det er lov å tenke selv. Jeg for eksempel, synes at skjorte er helt teit, og hvis du benker 150 i skjorte synes ikke jeg du tar 150 i benk.

Kort fortalt begynte det som en kombinasjon av skadeforebygging og preformance, samt noe behov for sponsor kroner,  etter det har det bare utviklet seg.

Styrkeløft har som mange andre idretter gått fra å kun handle om råe verdier til å bli en mer teknisk idrett.

Jeg er den av de som får mye på en skjorta ev naturlige årsaker som: korte armer, brede skuldre og litt brystkasse (ikke noe fordel i mark). Men det er få jeg kjenner som har kjørt mere i strict push downs, dips osv enn meg samt at jeg kom fra en teknisk tankegang som tidligere alpinist og profesjonell ski instruktør, samt en forståelse for enkel mekanikk.

Man må ikke gå i den fella å tro at selv om det heter styrkeløft så er det kun styrke. Man må også kunne se bak noen tall å forstå at de norske landslagene i styrkeløft ikke er kun er Norges desidert sterkeste dopingfrie styrkeatleter i relevante disipliner men også noen av verdens sterkeste.

Når det gjelder ditt humoristiske innslag slår det nok bedre an blant en mer kunnskapsløs del av forumet.

Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #31 : 28. januar 2011, 09:18 »
Kunnskap skjmunnskap... Det er lov å tenke selv. Jeg for eksempel, synes at skjorte er helt teit, og hvis du benker 150 i skjorte synes ikke jeg du tar 150 i benk.


Hva tar du da?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #32 : 28. januar 2011, 10:48 »
140 med stopp. Du da? raw..
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #33 : 28. januar 2011, 10:55 »
Har selv benket 200 med rumpeløft, touch n go, på tå uten skjorte.

Har 200 stevnegodkjent med skjorte.

Er mye mer stolt av det stevnegodkjente løftet.


Det aller meste er sagt i denne "debatten" i en drøss med tråder. Mye smart, og mye tåpelig.

Nå kan vi diskutere om epler eller pærer smaker best:

Kjør debatt.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #34 : 28. januar 2011, 11:21 »
Når det gjelder epler så er dem ikke fullt så gode som pærer, men man går fortere lei pærer.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #35 : 28. januar 2011, 11:28 »
Pærer er gode, men blir fort klisne og uappetitlige i matpakken.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #36 : 28. januar 2011, 11:29 »
140 med stopp. Du da? raw..
Tenkte mere på hva du løfter i benken med skjorte på 150 kg. Det er og blir 150 kg hvis vektene er relativt standardisert vektmessig. Hverken mer eller mindre.  Smiley

Hva jeg tar i benken står i avataren min hvis det er av interesse. Smiley
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #37 : 28. januar 2011, 12:10 »
Tenkte mere på hva du løfter i benken med skjorte på 150 kg. Det er og blir 150 kg hvis vektene er relativt standardisert vektmessig. Hverken mer eller mindre.  Smiley

Hva jeg tar i benken står i avataren min hvis det er av interesse. Smiley

intellekt-bølle  Wink
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #38 : 28. januar 2011, 23:38 »
Så utrolig mange tråder som skal handle om styrkeløft og hvor teit utstyret er da gitt. Jeg er vel igrunn ikke rett person til å klage på dette, da jeg selv har vært en utstyrs-hater. Hvorfor i alle dager skal man presse seg ned i trange drakter som tillater man å løfte mer?! Hva er egentlig poenget med benkskjorte? Hvorfor ikke bare løfte raw?

Vel, min mening etter å ha prøvd utstyr er at utstyret skiller styrkeløft fra vanlig gymløfting, og dermed gjør styrkeløft til en idrett. Samtidig synes jeg det er en stor utfordring(og med utfordringer kommer motivasjon og pågangsmot) å takle utstyret. Utstyret gir også en større variabel på f.eks stevner, hvor bom kan være rent teknisk, men som raw bommer man sjelden på annet enn styrken.

At folk sier at styrkeløftere "gjemmer" seg bak utstyret er bullshit spør du meg. Gjør en styrkeløfter det, så vedkommende ikke mye av en styrkeløfter uansett.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #39 : 29. januar 2011, 10:51 »
140 med stopp. Du da? raw..

Når du har 140 kg i +klassen bør du ikke bekymre deg så mye for hva folk får på skjorta....
Normen i den klassen uten drakt er vel omlag 190 kg+, med 3-4 stk på 230 kg+



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19528864

These findings suggest that the bar path in bench shirt trials is more efficient and consistent than in the no-shirt trials. This pattern demonstrates that a bench shirt can improve load capacity. It is also possible that the bench shirt decreases the forces that act on the shoulder for a given weight and, thus, may decrease the risk of injury.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #40 : 29. januar 2011, 10:54 »
140 med stopp. Du da? raw..

Er det mulig å veie over 125kg og ikke løfte mer?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #41 : 29. januar 2011, 10:55 »
Så utrolig mange tråder som skal handle om styrkeløft og hvor teit utstyret er da gitt. Jeg er vel igrunn ikke rett person til å klage på dette, da jeg selv har vært en utstyrs-hater. Hvorfor i alle dager skal man presse seg ned i trange drakter som tillater man å løfte mer?! Hva er egentlig poenget med benkskjorte? Hvorfor ikke bare løfte raw?

Vel, min mening etter å ha prøvd utstyr er at utstyret skiller styrkeløft fra vanlig gymløfting, og dermed gjør styrkeløft til en idrett. Samtidig synes jeg det er en stor utfordring(og med utfordringer kommer motivasjon og pågangsmot) å takle utstyret. Utstyret gir også en større variabel på f.eks stevner, hvor bom kan være rent teknisk, men som raw bommer man sjelden på annet enn styrken.

At folk sier at styrkeløftere "gjemmer" seg bak utstyret er bullshit spør du meg. Gjør en styrkeløfter det, så vedkommende ikke mye av en styrkeløfter uansett.


så det du sier er at utstyret gjør styrkeløft til styrkeløft? gi deg

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #42 : 29. januar 2011, 12:06 »

så det du sier er at utstyret gjør styrkeløft til styrkeløft? gi deg

Ikke direkte nei, alle skjønner jo det, til og med Danny GuettA. Den formen for styrkeløft som IPF praktiserer er den som gjelder for oss og det er den som dominerer i Norge og det er utøvere som praktiserer dette i NORGE som får all pepperet fra dere utstyrshatere. Så ja når vi snakker styrkeløft i Norge så er det IPF som gjelder.

Det er nesten sånn at jeg gleder meg til vi får ekte WPC løftere her til lands. Da får man se at det er ikke draktene som egentlig skiller på folk. Det er dopet.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #43 : 29. januar 2011, 12:07 »
Er det mulig å veie over 125kg og ikke løfte mer?

Det er nok fullt mulig ja, er jo ikke alle her i verden som konkurrerer i Strongman eller Styrkeløft heller da. Finnes da saktens folk som veier 200 kilo og ikke klarer mer enn 50.  Wink

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #44 : 29. januar 2011, 12:49 »
Det er nesten sånn at jeg gleder meg til vi får ekte WPC løftere her til lands. Da får man se at det er ikke draktene som egentlig skiller på folk. Det er dopet.

og du prøver å få dette til å ende opp i nok en dopingdiskusjon?
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!