Skrevet av Emne: Benkskjorte - En kort historie  (Lest 70870 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #135 : 29. mars 2011, 12:39 »
Hvorfor hører det ingen steds hjemme å sammenligne utstyrsløfting i styrkeløft med stavhopping? Jeg har ikke kommet med argumenter og jeg har ikke kalt noen argumenter perfekt, men jeg har kalt analogien stavhopping kontra høydehopp sammenlignet med utstyrsløfting kontra rawløfting som perfekt.

I høydehopp er oppgaven å komme over en horisontal stang som er plassert ganske høyt. I stavsprang er oppgaven den samme, men her får man brukt en stav som hjelpemiddel. Dette gjør at man hopper mye høyere. Man må lære seg ulike teknikker og trene spesielt med denne staven for å virkelig klare å hoppe høyt.

I raw styrkeløft er oppgaven å løfte en vekt på tre forskjellige måter. Bøye beina, presse ut armene og løfte en stang fra bakken til man er oppreist. I utstyrs-styrkeløft så er oppgavene det samme, men her får man brukt trange klær som hjelpemiddel. Dette gjør at man løfter mye tyngre. Man må lære seg ulike teknikker og trene spesielt med disse klærne for virkelig klare å løfte mye.

Er virkelig ikke analogien perfekt?

Er det noe som gjør stramme klær mindre legitimt enn en glassfiberstav? Kan det være at man ikke har prøvd utstyret i styrkeløft, og således tror at det automatisk og uten andre tekniske justeringer, gir et viss antall kilo gratis mens man kanskje har prøvd en stav eller i alle fall innbiller seg at det er veldig mye vanskeligere å bruke staven for å hoppe høyere?

Jeg er helt imot utstyr i styrkeløft, men jeg undergraver ikke de tilleggselementene utstyret tilfører. Styrkeløft med og uten utstyr er to forskjellige idretter. Det er ikke så enkelt som å bare skrive 30 kg på 20 kilos-skivene. Da hadde man løftet "mer" uten å mestre nye elementer. Men for å løfte mer med utstyret er det flere elementer man må mestre. Akkurat som det er når man skal hoppe høyere ved bruk av stav kontra det å ikke bruke staven i det hele tatt.

Tror du hører selv at denne sammenligningen blir urimelig. Stavhopp er ikke høydehopp med stav. En stavhopper driver på med noe helt annet en høydehopp. Det er en helt annen måte å bevege seg på. Det er ei grop for staven. Du får ikke hoppe høyde med stav og ikke heller delta i stavhopp uten stav. Du kan delta i styrkeløft både med og uten drakt. Når du drar det, så langt kan man bruke andre andre sammenligninger også. Ski er løping med ski. Skøyter er løping med skøyter. Skihopp er lengde med ski. Knebøy er frontkebøy med stanga bak. Fotball er håndball med føttene osv.

Hvorfor er du imot draktløfting, Einar?

Utlogget småen.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 119
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 119

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #136 : 29. mars 2011, 13:48 »
Og bruke utstyr er som å sammenligne stavhopp og høydehopp, Bare at det er de som BRUKER utstyr som kommer løpende med staven i vanlig høydehopp.

Skjønner? mere imponerende og se en mann hoppe 2 meter uten stav, en 6 meter med...

En anen ting jeg syns er litt irriterenes til tider er at mange av de store som tar mye i benkpress BARE løfter stanga 10 cm ned før den treffer brystet, og så 10 cm opp igjen. kom igjen liksom... mere imponerende og se 200 kg gå 40 cm ned, en 300 på 10 cm.

er jo ikke noe bragd da vandringen ikke  blir like lang.  og hvis man bruker benkjskjorte også, så blir det jo IKKE noe.

selvsagt, er mye trening for og klare 300 kg. men hadde de klart 300 kg uten skjorte og atpåtil slanka bort 20 cm fra brystet/ magen? svarer er nok nei...
Markløft - 100 kg
Benkpress - 62.5 kg
Knebøy - 50 kg ++
Militærpress - 50 kg
Født i 1993
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=105606.0

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #137 : 29. mars 2011, 13:52 »
En anen ting jeg syns er litt irriterenes til tider er at mange av de store som tar mye i benkpress BARE løfter stanga 10 cm ned før den treffer brystet, og så 10 cm opp igjen. kom igjen liksom... mere imponerende og se 200 kg gå 40 cm ned, en 300 på 10 cm.
Må si meg enig, man eliminerer jo den tyngste delen av løftet.

Utlogget Grønn Granada

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #138 : 29. mars 2011, 14:23 »
Og bruke utstyr er som å sammenligne stavhopp og høydehopp, Bare at det er de som BRUKER utstyr som kommer løpende med staven i vanlig høydehopp.

Skjønner? mere imponerende og se en mann hoppe 2 meter uten stav, en 6 meter med...

En anen ting jeg syns er litt irriterenes til tider er at mange av de store som tar mye i benkpress BARE løfter stanga 10 cm ned før den treffer brystet, og så 10 cm opp igjen. kom igjen liksom... mere imponerende og se 200 kg gå 40 cm ned, en 300 på 10 cm.

er jo ikke noe bragd da vandringen ikke  blir like lang.  og hvis man bruker benkjskjorte også, så blir det jo IKKE noe.

selvsagt, er mye trening for og klare 300 kg. men hadde de klart 300 kg uten skjorte og atpåtil slanka bort 20 cm fra brystet/ magen? svarer er nok nei...

Enda et dusteinnlegg. Hvorfor vil noen slanke bort 20cm fra brystet, med det resultat at du ender opp med mindre masse og dårligere vinkel i en idrett som handler om å løfte mest mulig? Fordi folk som burde konsentrere seg mer om å spise og løfte synes det? Er også veldig få som har så sykelig kort løftevei som du innbiller deg. Selv om det er satt på spissen er det fremdeles dust.

Utlogget småen.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 119
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 119

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #139 : 29. mars 2011, 21:19 »
Enda et dusteinnlegg. Hvorfor vil noen slanke bort 20cm fra brystet, med det resultat at du ender opp med mindre masse og dårligere vinkel i en idrett som handler om å løfte mest mulig? Fordi folk som burde konsentrere seg mer om å spise og løfte synes det? Er også veldig få som har så sykelig kort løftevei som du innbiller deg. Selv om det er satt på spissen er det fremdeles dust.

Innlegget ditt var dust.   Poenget mitt var, som skrevet AT det er ikke like imponerenes og ha stort bryst og veie 140 kg og attpåtil bruke benkskjorte og klare 300 kg.  Mere imponerenes og se en tynn fyr på 80 kg klare 250 feks.
Markløft - 100 kg
Benkpress - 62.5 kg
Knebøy - 50 kg ++
Militærpress - 50 kg
Født i 1993
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=105606.0

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #140 : 29. mars 2011, 21:28 »
Innlegget ditt var dust.   Poenget mitt var, som skrevet AT det er ikke like imponerenes og ha stort bryst og veie 140 kg og attpåtil bruke benkskjorte og klare 300 kg.  Mere imponerenes og se en tynn fyr på 80 kg klare 250 feks.

Det er ikkje noko prestasjon når ein topptrimma neger spring inn til 100-meter verdsrekord.
Eg hadde blitt mykje meir imponert viss eg hadde sett ein halvfeit sofagris slå verdsrekorden.

Utlogget MartinW

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 093
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 093

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #141 : 30. mars 2011, 01:56 »
Jeg har lyst til å kommentere kort med mine synspunkter på denne diskusjonen siden det virker å være et tema som engasjerer mange. Det er på mange måter positivt at personer som ikke har særlig innsikt i styrkeløft/styrkeløftmiljøet velger å engasjere seg såpass i utstyrsdiskusjoner.

Først om fremst mener jeg at man må tilpasse seg idretten slik den har blitt til, framfor at idretten skal tilpasse seg den enkeltes behov og ønsker.  Styrkeløft er ingen gammel idrett, men har likevel klart å bygge seg opp til å bli en rettferdig og lett målbar idrett som passer for de aller fleste.  Mange her sier at utstyret er rart/kunstig, og at idretten hadde vært perfekt uten bruk av utstyr.  Et av eksemplene som jeg registrerer ofte blir brukt er stavhopp vs. hopp. Dette blir selvfølgelig altfor banalt som eksempel, selv om jeg skjønner at det blir satt på spissen. Et like dårlig eksempel på dette er å sammenligne amatørboksing  vs. proffboksing, med utgangspunkt i at den ene benytter tykkere hansker og hjelm.

Personlig har jeg et ambivalent forhold til utstyret. Det er for meg som har vært i et styrkeløftmiljø i litt over 10 år en naturlig del av idretten. Utstyret gir utfordring, og det krever på mange måter et samhold siden man ofte må ha bistand for å få det av og på. På den andre siden er det ekstra krevende, smertefullt (no pain, no gain fungerer dessverre ikke her) og det er til dels tidkrevende.
Gjennom mange år på dette forumet har jeg lenge sett personer som jeg vet ikke har guts til å løfte på stevne klage på idretten styrkeløft. Som regel er det utstyret som er årsaken til klagene. Men dersom gutsen er der hvorfor ikke stille på stevner uten utstyr? Hva med å motivere klubbene til å lage utstyrsfrie norgesmesterskap/regionsmesterskap? Jeg tror det aller meste fungerer bedre enn å sitte her å kritisere i alle fall. Det er innenfor idretten som i det meste i vårt samfunn; nemlig et demokrati. Og ved å engasjere seg er det faktisk mulig å gjøre endringer. Men dette fungerer neppe ved å ytre meningene sine på dette forumet.
Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #142 : 30. mars 2011, 02:14 »

En anen ting jeg syns er litt irriterenes til tider er at mange av de store som tar mye i benkpress BARE løfter stanga 10 cm ned før den treffer brystet, og så 10 cm opp igjen. kom igjen liksom... mere imponerende og se 200 kg gå 40 cm ned, en 300 på 10 cm.
Ja huff så irriterende å se folk med den "rette" fysikken til å klare å hamle opp med nevnte vekter.
Fryktelig plagsomt.. Uff drep samtlige med korte lemmer og tjukk mage :O

Vi går inn for forbud mot dverger i samme slengen.. Smiley

300 er råere enn 200 uanfaensett...
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #143 : 01. april 2011, 07:21 »
Ja huff så irriterende å se folk med den "rette" fysikken til å klare å hamle opp med nevnte vekter.
Fryktelig plagsomt.. Uff drep samtlige med korte lemmer og tjukk mage :O

Vi går inn for forbud mot dverger i samme slengen.. Smiley

300 er råere enn 200 uanfaensett...

Nå må du faen meg gi deg.

Det er MYE mer imponerende og se en mann presse 200 med "normal" løftevei(rom) enn og se en fyr presse 300 med 6 cm løftevei.

Og si noe annet blir rett og slett latterlig.

Og Jarle fra Uno er da faen ikke SÅ tøff, er jo Norsk film jo, hva blir det neste; Gudfaren fra Drammen? Grin

http://www.youtube.com/watch?v=P089YN-gcPI#noexternalembed&feature=channel_page Veldig imponerende Grin
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #144 : 01. april 2011, 09:30 »
Nå må du faen meg gi deg.

Det er MYE mer imponerende og se en mann presse 200 med "normal" løftevei(rom) enn og se en fyr presse 300 med 6 cm løftevei.

Og si noe annet blir rett og slett latterlig.

Og Jarle fra Uno er da faen ikke SÅ tøff, er jo Norsk film jo, hva blir det neste; Gudfaren fra Drammen? Grin

http://www.youtube.com/watch?v=P089YN-gcPI#noexternalembed&feature=channel_page Veldig imponerende Grin

God fysikk må være lov, men med denne korte løfteveien blir det neste dumt. Står det noe i regelverket om minimum løftevei? Hva om dama med verdens største silikonbryst ble med. Hun kunne jo blitt en hit på mange måter:)

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #145 : 01. april 2011, 10:56 »
Nå må du faen meg gi deg.

Det er MYE mer imponerende og se en mann presse 200 med "normal" løftevei(rom) enn og se en fyr presse 300 med 6 cm løftevei.

Og si noe annet blir rett og slett latterlig.

Og Jarle fra Uno er da faen ikke SÅ tøff, er jo Norsk film jo, hva blir det neste; Gudfaren fra Drammen? Grin

http://www.youtube.com/watch?v=P089YN-gcPI#noexternalembed&feature=channel_page Veldig imponerende Grin
Ikke grin.. Det tar seg dårlig ut!

Vedrørende navn, jeg kan da saktens ta til meg litt kritikk, men ikke faen om den får komme fra noe så talentløst som powerloppa.

Jarle er en kultfigur, powerloppa er bare en fitte! Cheesy
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget J Skåren

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 752
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 752

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #146 : 01. april 2011, 10:58 »

Jarle er en kultfigur, powerloppa er bare en fitte! Cheesy

Amen Grin
Brumunddal AK



Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #147 : 01. april 2011, 12:01 »
God fysikk må være lov, men med denne korte løfteveien blir det neste dumt. Står det noe i regelverket om minimum løftevei? Hva om dama med verdens største silikonbryst ble med. Hun kunne jo blitt en hit på mange måter:)

Hva med lange basketspillere på 210-220 skal de hoppe rundt på  knærne fordi vi "normale" på 180 må hoppe mye høyere.?

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #148 : 01. april 2011, 12:14 »
Videoen som Powerloppa postet, taler for seg selv. Til slutt ender man opp med øvelsen "holde-vektstanga-oppe", med mest mulig kilo.

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #149 : 01. april 2011, 12:35 »
Videoen som Powerloppa postet, taler for seg selv. Til slutt ender man opp med øvelsen "holde-vektstanga-oppe", med mest mulig kilo.
Er faktisk til en viss grad enig, men Midote (?) er vel noe for seg selv, han er vel såvidt jeg er kjent med også fritatt fra å rette helt ut..

Men igjen, det er jevla rått med mye kg på stanga og personlig beundrer jeg hva disse superbenkerne klarer mye mer enn meg selv med noelunde normal løftevei.. Tongue
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!