Jeg er 18år, veier 75kg, 174cm høy, 110kg i knebøy, markløft skal jeg begynne med neste uke.. Benkpress har jeg makset på 70kg. stående press over hodet har jeg ikke trent noe med.
Tror du forresten det kunne vært lurt og gjort følgende?:
Trene Cardio, for å så trene styrke etter en viss tid?
Du bør alltid trene styrke, men hvis hovedfokus er vekttap, så trenger du ikke trene så veldig mye styrke. Da kan du heller trene ganske mye cardio. Men ettersom du bare er 75 kg på 174 cm, så er det nok ikke noen fare for deg å ha hovedfokus på styrketrening. Tren f.eks. 4x4 intervalltrening på 85-95% av makspuls tre ganger i uken. Det er plenty for å opprettholde en kurant form. Om du tar styrke og intervaller på samme dag eller om du tar intervallene på dagene du ikke tar styrke, er ikke så farlig, tror jeg, men jeg foretrekker å ta utholdenhetstrening på de samme dagene som styrketreninga. Hvis du vil trene noe annet på "fri"dagene, så kan du lett cardio, altså på 70% eller mindre av makspuls. Høyere intensitet enn det kan virke litt inn på restitusjonen.
Tren bra nå med styrke nå i februar, mars, april, og så, kan du heller gå over på fett-tap når mai kommer. Da vil du i det minste ha noe å vise til når sommeren kommer