Skrevet av Emne: Urettferdig vudering i gym!  (Lest 13626 ganger)

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #15 : 26. januar 2011, 15:41 »
Selv hadde jeg nå visselig teori i gym.

Og jeg sugde skikkelig balle i alle gymtimene, jeg er patetisk i ballsport(noe 98% av skolegym går ut på, noe som forsåvidt også er feil, men det blir en annen historie).
Jeg syns dog det blir feil at man skal trenge å trene for å få god gymkarakter som bjørn foreslår.
- Det er bare å innse at for det første er ikke gym et fag som i det hele tatt burde legges vekt på, ettersom det er vel det eneste faget man har NULL utbytte av senere i livet. Pluss at å sette det slik at trening skal være "gymlekse" blir feil. Tiden som brukes til lekser bør heller brukes til lekser i fag som faktisk har noen verdi, i stedet for trening.
Dessuten som jeg sa, er det som regel 90% ballsport i gym, og å forvente at alle skal begynne å spille fotball på fritiden for å få god gymkarakter blir for dumt.

Selv syns jeg at gym rett og slett bare kan tas ut av det obligatoriske på skolen, og heller legge til det som et valgfag.
- Spesielt med tanke på hvor utrolig mange som IKKE er god i gym, og derfor hater tanken på å ha gym, og derved heller skulker og får fravær, som er mye verre enn en dårlig gymkarakter.


MEN ON TOPIC;
At jenter vurderes annerledes gir tildels mening, men ærlig talt bryr jeg meg ikke.
Men for guds skyld ikke kom å si at gutter skal vurderes lette i heimkunnskapsfaget, for det blir bare latterlig.
- de to kan ikke sammenlignes.. Hvis man skal gå etter den modellen, og stemple gutter med en klisjè, så må man i så fall gjøre om prøver slik at gutter ikke trenger å gjøre to ting på èn gang òg.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #16 : 26. januar 2011, 15:49 »
Selv hadde jeg nå visselig teori i gym.

Og jeg sugde skikkelig balle i alle gymtimene, jeg er patetisk i ballsport(noe 98% av skolegym går ut på, noe som forsåvidt også er feil, men det blir en annen historie).
Jeg syns dog det blir feil at man skal trenge å trene for å få god gymkarakter som bjørn foreslår.
- Det er bare å innse at for det første er ikke gym et fag som i det hele tatt burde legges vekt på, ettersom det er vel det eneste faget man har NULL utbytte av senere i livet. Pluss at å sette det slik at trening skal være "gymlekse" blir feil. Tiden som brukes til lekser bør heller brukes til lekser i fag som faktisk har noen verdi, i stedet for trening.
Dessuten som jeg sa, er det som regel 90% ballsport i gym, og å forvente at alle skal begynne å spille fotball på fritiden for å få god gymkarakter blir for dumt.

Selv syns jeg at gym rett og slett bare kan tas ut av det obligatoriske på skolen, og heller legge til det som et valgfag.
- Spesielt med tanke på hvor utrolig mange som IKKE er god i gym, og derfor hater tanken på å ha gym, og derved heller skulker og får fravær, som er mye verre enn en dårlig gymkarakter.


Kvifor skal man ikkje trene for å oppnå ein god karakter? Dei fleste må jo "trene" i alle fag for å oppnå ein god karakter.
Og at ein ikkje har utbytte av gym seinare i livet må vere noko av det dummaste eg har lest på TF i år. At ungar blir slappare og tjukkare(i følge forskarar) er ein svært god grunn til at me burde ha meir gym i skulen.

Utlogget Krabbatten

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #17 : 26. januar 2011, 15:49 »
Det er jo målbare forskjeller i andre fag også.
Ja, det er vell målbare forskjeller at gutter er bedre enn jenter på alt. Høyere IQ, større hjerne, sterkere og sprekere kropp, osv.

Ta et eksempel. Det er flest jenter som lager mat, og det blir omtalt som en jenteting. Men verdensmesterne i kokk er allikevel stort sett bare menn!

Hva bryr det oss om jenter skal ha det litt lettere i gym? Burde egentlig hatt det lettere i matematikk og andre fag også..
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #18 : 26. januar 2011, 15:52 »

Selv syns jeg at gym rett og slett bare kan tas ut av det obligatoriske på skolen, og heller legge til det som et valgfag.
- Spesielt med tanke på hvor utrolig mange som IKKE er god i gym, og derfor hater tanken på å ha gym, og derved heller skulker og får fravær, som er mye verre enn en dårlig gymkarakter.

Jaha? Så du mener gym på barneskolen skal fjernes fra pensum?

Tror ikke det vil føre noe godt med seg. Mange av ungene i dag er alt for innaktive.
Fjerner du gym fra pensum da så er det et skritt i feil retning.

Timene på barneskolen er bare lek og lærdom. Enkelte går hjem etter gymtimen og fortsetter med kanonball da de kommer hjem. Noe som er bedre enn innaktivitet  som tv/pc etc.
Alle har bare litt godt av litt aktivitet.

Enig i at karakteren skal settes etter innsats. Selv var jeg en som deg i gym. Hata gym, sugde "balle" i timene.

Men ser i ettertid at ingen har vondt av 45x2 timer gym i uka.
Smil med det smilet du har.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #19 : 26. januar 2011, 15:54 »
se på toppidrett. finnes ingen damer som "slår" mennene. Vi har bedre fysiske forutsettninger enn jenter. Sånn er vår genetikk


Sette karakter etter innsats er noe forbanna tull. Har man bra innsats i realfagene men man lærer lite så kan man ikke forvente en bra karakter på eksamen heller.  Noen tar idrett lettere, andre tar realfag lettere. Sånn er det bare



Innsats betyr lite i det virkelige liv. Folk krever resultater. Resultater gir penger

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #20 : 26. januar 2011, 15:54 »
Du skal ha karakter etter hvor engasjert du er i gymmen og type fremgang, ikke etter resultat. Så egentlig spiller det ingen rolle om du er gutt eller jente om gymlæreren skal gjøre det riktig.

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #21 : 26. januar 2011, 15:55 »
Enig at differensieringen er for stor, en stund siden jeg gikk på vgs riktignok, hvor stor forskjell er det på fks 3000 meter/coopertesten?

Tok en titt på 5000 meter rekordene, ca 14-15% forskjell mellom kjønnene. På 100 meter nede i 10-11%. For kvinner er riktignok rekordholderene svært tvilsomme ihl til doping, Florence Griffith-Joyner, Carmelita Jeter og Marion Jones.

Når det gjaldt forskjellen på kjønnene i min klasse virket de riktignok langt høyere enn dette, men dette var nok grunnet større aktivitetsnivå på guttene i fritiden enn hos jentene og ikke større sprik i de fysiologiske forskjellene mellom kjønnene. En del av de svakeste jentene virket også å mangle viljestyrke og evnen til å presse seg selv som også påvirket resultatene.

Syntes uansett ikke forskjellen på karakterkravene bør ligge høyere enn maks 20%, helst 15%. Dette gjelder da målbare øvelser.

Personlig syntes jeg man skal ha mer gym i skolen, og gjerne noen timer med ernæringslære.

You know I like your style, I really do.

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #22 : 26. januar 2011, 15:58 »
Jeg var heller ikke den som likte gym best når jeg var liten, men dette er absolutt et viktig og undervurdert fag i skolen. For inaktive barn så er det kanskje dette som må til for å få litt ukentlig mosjon, og de kan også fatte interesse for idretter. Det kreves dog en mer allrounder av en gymlærer enn det vi finner i mange norske skoler idag. Fotball opp, fotball ned blir slitsomt for oss som hadde klart oss med 2 uker fotball i året Tongue

Jeg hadde en topp gymlærer på sisteåret vgs som hadde mye nyttig å vise oss i form av egentrening, styrketrening og tøyning. Det første han gjorde på begynnelsen av året var å spørre alle i klassen hva de dreiv med eller hva de hadde interesse for, deretter la han opp undervisninga med hensyn til det. Først da begynte gymmen å bli skikkelig gøy.
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #23 : 26. januar 2011, 16:09 »
Husker vi dansa vals i gymtimene...fy faen så lite givende.
Ellers var gymtimene det vi gleda oss mest til...gutter like mye som jenter virka det som..
Gjorde forøvrig mye mer enn å spille fopall og andre ballspill i gymtimene, så kjenner meg ikke helt igjen i den.

Når vi snakker om å kutte ut fag, så er gym i min mening noe av det siste vi bør droppe.

Ta fag som musikk..totalt meningsløst. Hva er poenget med å prakke på en gjeng ungdommer en haug av pissmusikk ingen uten de med en geniun interesse bryr seg om?
Hvorfor skal sånt trues på personer da musikk er noe hver enkelt kan nyte ut ifra noe som er helt subjektivt?
Har hørt de har fått jokke inn i VGS-pensumet..enda godt det :p

Diktanalyser i norsk? Hva faen?

jaja...gla jeg slutta på skolen
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #24 : 26. januar 2011, 16:12 »
Husker vi dansa vals i gymtimene...fy faen så lite givende.
Ellers var gymtimene det vi gleda oss mest til...gutter like mye som jenter virka det som..
Gjorde forøvrig mye mer enn å spille fopall og andre ballspill i gymtimene, så kjenner meg ikke helt igjen i den.

Når vi snakker om å kutte ut fag, så er gym i min mening noe av det siste vi bør droppe.

Ta fag som musikk..totalt meningsløst. Hva er poenget med å prakke på en gjeng ungdommer en haug av pissmusikk ingen uten de med en geniun interesse bryr seg om?
Hvorfor skal sånt trues på personer da musikk er noe hver enkelt kan nyte ut ifra noe som er helt subjektivt?
Har hørt de har fått jokke inn i VGS-pensumet..enda godt det :p

Diktanalyser i norsk? Hva faen?

jaja...gla jeg slutta på skolen


Dikt analyse er da strengt tatt nyttig, du får brukt dine små grå og intuisjonen din. Mer givende å analysere noveller o.l etter min mening, men det er no så.
You know I like your style, I really do.

Utlogget my0

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #25 : 26. januar 2011, 16:15 »
Forstår ikke dere som sier at gymkarakteren skal settes etter innsatsen :s
Hvorfor skal ikke de som har bedre forutsetninger for gym få bedre karakter i gym?
Alle fag burde vurderes likt.

Kan du ikke matte må du jobbe med det for å få bedre karakter.
Derfor må tjukka/tjukken trene for å få bedre karakter i gym.

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #26 : 26. januar 2011, 16:17 »
Så du mener en som sliter med astma, overvektig pga sykdom, eller bare en som har blitt fora litt for usunt av foreldrene igjennom oppveksten skal strykes pga noe han ikke har skylda for ?

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #27 : 26. januar 2011, 16:18 »
Du får ikke 6 i gym pga innsatsen da.
Tror halve karakteren blir satt av ferdighet, og resterende av innsats.

Men ja..er egentlig litt enig uansett, med mindre vi snakker om folk som sitter i rullestol
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #28 : 26. januar 2011, 16:18 »
Tok en titt på 5000 meter rekordene, ca 14-15% forskjell mellom kjønnene. På 100 meter nede i 10-11%. For kvinner er riktignok rekordholderene svært tvilsomme ihl til doping, Florence Griffith-Joyner, Carmelita Jeter og Marion Jones.



10-11% er ganske stor forskjell på 100 meter. Og 14-15% på ei 5000m-tid er og ganske stor forskjell.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #29 : 26. januar 2011, 16:22 »
Så du mener en som sliter med astma, overvektig pga sykdom, eller bare en som har blitt fora litt for usunt av foreldrene igjennom oppveksten skal strykes pga noe han ikke har skylda for ?

Eg vil tru at folk som slit med sjukdom og sånt får spesialbehandling. På same måte som ein med skrivevanskar eller andre problem får ekstra hjelp eller hjelpemiddel.

At ein unge er tjukk pga foreldre er berre synd.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!