Skrevet av Emne: Urettferdig vudering i gym!  (Lest 13642 ganger)

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #45 : 26. januar 2011, 18:01 »
Var vell en form for coopertest. Vi fikk 15 minutter å løpe, jentene måtte løpe løypa 2 ganger, gutta 3. 15 jenter fikk 6. En gutt fikk 6. Derimot var det jo et ganske stort antall gutter som strøyk iom. at sisterunden var så jævli mye verre enn de to første Tongue

På hvilket grunnlag mener du at det er fornuftig å differensiere karakterene? Utifra hvor godt verdenseliten i f.eks. løping i dame og herreklassen? Eller mener du forskning som viser hvor mye man skal defferensiere kravene mellom jenter og gutter? Slik det gjøres idag er differansen på kravene bare tatt ut av løse lufta. Jeg mener man ikke kan stille ulike krav før man faktisk har kartlagt de EKSAKTE forskjellene mellom fysikken til guttene og jentene.

Når det er sagt så er jeg heller ikke sånn veldig stor fan av å vurdere folk etter forutsetninger.

Det høyres ganske ekstremt ut. Trur det er ganske få skular som har så stor forskjell mellom krava.  Korleis ein skal best tilpasse krava etter kjønn veit eg ikkje, men det er tydeleg at jenter og gutar ikkje kan ha same krav.

Å tvinge ungdom(ja, jeg sikter til ungdom, ikke barn.) til å ha gym er det ingen vits i.

Kvifor er det ikkje vits i? Litt fysisk aktivitet er mykje betre enn ingen.


Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #46 : 26. januar 2011, 18:12 »
Hvordan er det å hakke på greinene?
Det er jo ingen hemmelighet at det er billigere å spise usunt enn sunt.

Og jada, for all del, litt aktivitet er bedre enn ingen.
- Men gym er fremdeles ikke svaret på dagens overvekt.
Jeg har da selv gått i klasse med folk gått over gjennomsnittlig høy BMI, som har vær særdeles aktiv i gymtimene.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #47 : 26. januar 2011, 18:20 »
Hvordan er det å hakke på greinene?
Det er jo ingen hemmelighet at det er billigere å spise usunt enn sunt.

Og jada, for all del, litt aktivitet er bedre enn ingen.
- Men gym er fremdeles ikke svaret på dagens overvekt.
Jeg har da selv gått i klasse med folk gått over gjennomsnittlig høy BMI, som har vær særdeles aktiv i gymtimene.

Så ut i frå din erfaring med dine klassekameratar kan du sei at det ikkje er vits å ha gym i skulen for å bekjempe blant anna fedme og inaktivitet blant dagens ungdom? Wink

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #48 : 26. januar 2011, 19:13 »
Man kan ha gym, men ikke med karakter.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #49 : 26. januar 2011, 19:42 »
Hvordan er det å hakke på greinene?
Det er jo ingen hemmelighet at det er billigere å spise usunt enn sunt.

Fordi roten til problemet er ikke maten, det er kunnskapsnivå, eller utdanning. Høyere utdannede tenker mer over hva de spiser og hvordan de kan holde seg i form. Derfor; problemet er utdanning ikke mat.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #50 : 26. januar 2011, 20:01 »
Fordi roten til problemet er ikke maten, det er kunnskapsnivå, eller utdanning. Høyere utdannede tenker mer over hva de spiser og hvordan de kan holde seg i form. Derfor; problemet er utdanning ikke mat.
Jeg som er stokk dum og ikke har en høy udanning men fortsatt spiser sundt? Hva er jeg da? En av svært få som har skjønt det? Ser litt av poenget ditt med høyere utdanning, men at det har så mye betydning tviler jeg på.

Om man hadde satt ned prisen på sunn mat kontra dårlig mat, så tror jeg mange ville valgt sunnere. Ikke alle, men vi som fortsatt er "ung" og ikke har satt oss helt fast i eget kosthold.

Kjenner mang en person som har forandret kostholdet sitt etter litt informasjon om hva som er i all søppel maten som er på en butikk.  Veldig få av de er høyt utdannet.

Smil med det smilet du har.

Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #51 : 26. januar 2011, 20:08 »


Å tvinge ungdom(ja, jeg sikter til ungdom, ikke barn.) til å ha gym er det ingen vits i.
- Å tvinge noen til å spille fotball 2 timer i uken er ikke veien å gå for å bli kvitt overvekt hos dagens unge.
Samtidig som jeg tviler på at det er noen som har blitt "frelst" av en gymtime, og deretter lagt PC-spillingen på hylla for å drive med fysisk aktivitet.

Nå er det slik at gym er en del av pensum på samme måte som nynorsk. Vil altid være der. Så man må bare godta det.

Selv var jeg en av de som hatet gym og fikk karakter deretter. Er så synd i ettertid at jeg ga så faen på den tia. (Var ingen kriminell, men skole var for meg slitsomt)

Ser hva du mener med at man ikke kan prakke på en ungdom noe, men de 2 timene i uka med gym må man bare tåle. Det ikke verdens undergang. Tror også enkelte faktisk kan få seg en oppkvikker ang trening/kosthold via gym på skolen.

En plass starter alt Wink

Smil med det smilet du har.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #52 : 26. januar 2011, 21:02 »
Jeg som er stokk dum og ikke har en høy udanning men fortsatt spiser sundt? Hva er jeg da? En av svært få som har skjønt det? Ser litt av poenget ditt med høyere utdanning, men at det har så mye betydning tviler jeg på.

Det finnes untak Wink

Men at mange(ihvertfall i Oslo) med høyere utdanning er meget opptatt av trening, opp til det sykelige, er allment kjent i "min" krets ihvertfall Smiley
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #53 : 26. januar 2011, 21:23 »
For min del kunne man bare droppet karakterer i gym og heller fokusert på å gjøre noe nyttig de timene.

Problemet med gym er at karakterene nasjonalt er så forskjellige fra skole til skole. Noen har fokus på tester, andre har mer fokus på innsats. Skolen min var et godt eksempel på innsats - vår gamle hippi av en gymlærer ELSKET dans og særlig rytmiske bevegelser. Dette innebar at de fleste gutta fikk dårlige karakterer, mens de som også elsket dans - eller rett og slett hatet trening - fikk bedre karakterer.

Beste eksempel var han som tok 10 pushups, 1 pullups, 20 sit-ups og løpte 3km på .15min som fikk femmer fordi han var positiv, mens de fleste langrennsgutta fikk 4 fordi de ikke så poenget med dans, sirkeltrening uten mening og volleyball. - yessir, jeg er fortsatt bitter.

Over til det å skille mellom jenter og gutter - selvfølgelig må man det. Fysisk er forskjellene for store, og det er latterlig å stille samme strykekrav til en jente som en gutt.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #54 : 26. januar 2011, 21:24 »
For min del kunne man bare droppet karakterer i gym og heller fokusert på å gjøre noe nyttig de timene.

Problemet med gym er at karakterene nasjonalt er så forskjellige fra skole til skole. Noen har fokus på tester, andre har mer fokus på innsats. Skolen min var et godt eksempel på innsats - vår gamle hippi av en gymlærer ELSKET dans og særlig rytmiske bevegelser. Dette innebar at de fleste gutta fikk dårlige karakterer, mens de som også elsket dans - eller rett og slett hatet trening - fikk bedre karakterer.

Beste eksempel var han som tok 10 pushups, 1 pullups, 20 sit-ups og løpte 3km på .15min som fikk femmer fordi han var positiv, mens de fleste langrennsgutta fikk 4 fordi de ikke så poenget med dans, sirkeltrening uten mening og volleyball. - yessir, jeg er fortsatt bitter.

Over til det å skille mellom jenter og gutter - selvfølgelig må man det. Fysisk er forskjellene for store, og det er latterlig å stille samme strykekrav til en jente som en gutt.
Honør.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #55 : 26. januar 2011, 21:44 »
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=998762&visning=5&sortering=2&kmsid=998772

Her er læreplanen i kroppsøving for 1.klasse på vgs. Det står ingenting om at de skal vurderes etter verken ferdigheter eller innsats. Det handler vel mer om å ha kunnskap om trening og hvordan man utvikler seg.

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #56 : 26. januar 2011, 22:22 »
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=998762&visning=5&sortering=2&kmsid=998772

Her er læreplanen i kroppsøving for 1.klasse på vgs. Det står ingenting om at de skal vurderes etter verken ferdigheter eller innsats. Det handler vel mer om å ha kunnskap om trening og hvordan man utvikler seg.

Hva som kom ved kunnskapsløftet vet jeg ikke, men når jeg gikk vgs så var hvertfall innsats en klar del av vurderingen.

Det er mye bra på planen, uten tvil. Forebygge skader, generell kunnskap om hva man skal spise og hvordan man skal trene er kjempe bra.

Men;
# praktisere danseformer frå ulike kulturar
# skape dansekomposisjonar og vere med i dans som andre har laga
- Er dette noe man ærligtalt må prakke inn i en gymtime? Greit at folk liker å danse, men da burde man heller få et valg - noen kan danse, andre kan trene.

Mener fortsatt skillet er for stort mellom lærere hva man skal vektlegge. Hadde det vært utelukkende basert på prestasjon og teori så kunne jeg akseptert det. Men jeg er ikke objektiv nok til å diskutere dette, gymmen ble katastrofe etter ungdomsskolen da man byttet ut den lokale fotballtreneren med en gammel hippi.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #57 : 26. januar 2011, 22:35 »
Jeg synes også at det er urettferdig vurdering i gym, men da tenker ikke jeg på vurdering etter kjønn.
Synes karakteren på gym burde settes etter ferdigheter, ikke av innsats.
Blir for dumt når noen får en 4 i gym bare fordi de møter opp og prøver, men eier ingen ferdigheter.
Men i matte stryker du hvis du møter opp og prøver, men har ingen ferdigheter


enig
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #58 : 26. januar 2011, 22:47 »
Så du mener en som sliter med astma, overvektig pga sykdom, eller bare en som har blitt fora litt for usunt av foreldrene igjennom oppveksten skal strykes pga noe han ikke har skylda for ?

Så du mener at han som er født "dum" pga foreldrenes "dårlige" gener bør få en slags karakter etter innsats? Hvis du er mongo og ikke klarer å regne 2+2 så får du ikke 6 på vitnemålet i matte selv om du sitter og er engasjert i timene med null kunnskap. Men om du er feit og i skikkelig dårlig form så kan du faktisk lett få en 5'er i gym på videregående ved å møte opp i timene og bare prøve i det hele tatt..... og selvfølgelig om du er jente, da kan du egentlig ikke få lavere enn 4 bare ved å huske å ha med gymtøy i timene.   
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Urettferdig vudering i gym!
« #59 : 26. januar 2011, 22:57 »
Siste året på vgs foregår jo størsteparten av vurderingen på teoretisk grunnlag, som videre gjør at forskjellene blir enda mindre. Skjønner ikke helt hva det er å grine over?



Det gjør det ikke. Læreren vår fortalte at teorien påvirket 1/6 av karakteren vi fikk.
Det morsomme er læreren vår hadde dysleksi, og prøvene han lagde hadde skrivefeil i hver bidige setning. Årets siste prøve i vg3 ble avbrutt pga at lærene lagde en fucka prøve på itslearning (flervalgsoppgaver på nett) som de selv ikke skjønnte en dritt av. Var så useriøse at det ikke gikk ann. Lurer på hva kravene er for å bli gymlærer..
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!