Skrevet av Emne: Å tøye, eller ikke å tøye...  (Lest 67294 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #15 : 21. mai 2004, 09:32 »

 blush ææhhhhhh sløvt får jeg vel si, var flinkere før... Men har lovet meg selv å skjerpe meg igjen. Prøver å tøye litt da, til ytterpunkt, før smerte. 20-30sek hold, slappe av, og tøye til neste ytterpunkt, gjentagelse 4gngr ca.  biggrin

Honnør til deg, du har kanskje et poeng når det gjelder dette å gjenta stretchen av hver muskel noen ganger. Det var ihvertfall slik vi gjorde det i friidrett for noe tid tilbake. Smiley

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #16 : 21. mai 2004, 09:57 »


Honnør til deg, du har kanskje et poeng når det gjelder dette å gjenta stretchen av hver muskel noen ganger. Det var ihvertfall slik vi gjorde det i friidrett for noe tid tilbake. Smiley
biggrin takker ja tror, de fleste idrettsgrener har noen form for stretching. Det har vel vært brukt av noen av de gamle byggere også, men nå ser det ut til at dette er blitt ett stort tema i byggeverden generelt.
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #17 : 21. mai 2004, 10:09 »
Han eneste jeg vet om som ikke skal streche er brutter.. For han har sånne hypermobile ledd.. Kan nappe skulderen ut av ledd på kommando.. Så han har fått beskjed om å trene styrke og ikke streche..  Smiley
 Knebøy

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #18 : 21. mai 2004, 10:18 »
Han eneste jeg vet om som ikke skal streche er brutter.. For han har sånne hypermobile ledd.. Kan nappe skulderen ut av ledd på kommando.. Så han har fått beskjed om å trene styrke og ikke streche..  Smiley
 Knebøy
Smiley det er nok mulig, men da er jo han også ett ytterpunkt i forhold til den generelle befolkning.
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #19 : 21. mai 2004, 10:21 »

 Smiley det er nok mulig, men da er jo han også ett ytterpunkt i forhold til den generelle befolkning.


Ja, det er han...  Cheesy

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #20 : 21. mai 2004, 10:37 »
i følge ei jeg kjenner som går på idrettshøyskolen , så skal man TØYE, ikke stretche , for det er to forkjellige ting...

Hva er forskjellen?

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #21 : 21. mai 2004, 10:48 »
 Smiley det er jo forskjellige faktorer som teller for hva du skal gjøre,  vedlikeholde bevegelighet. Få bedre beveglighet, osv. Tøying er for vedlikehold av den beveglighet man har og vil opprettholde. Stretching har en gunstig effekt for treningen også en fremmende effekt på bevegeliget.
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #22 : 21. mai 2004, 11:09 »
Smiley det er jo forskjellige faktorer som teller for hva du skal gjøre,  vedlikeholde bevegelighet. Få bedre beveglighet, osv. Tøying er for vedlikehold av den beveglighet man har og vil opprettholde. Stretching har en gunstig effekt for treningen også en fremmende effekt på bevegeliget.

Ja, tøying foretrekkes ofte av idrettsutøvere etter harde økter hvis de er redd for å skape ytterligere mikrotrauma i muskelaturen ved stretching. En sprinter vil derfor ofte foretrekke å kjøre stretching etter en lett økt, eller endog som en egen økt etter oppvarming.
For en kroppsbygger kan stretching ha en litt annen funksjon, ref innleggene over. Tror ikke det er noen, heller ikke på NIH, som har forsket seriøst på dette, så tror nok gjerne at vi vil ha heftige diskusjoner om dette en stund ennå.  Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #23 : 21. mai 2004, 12:08 »


JUPP; hun henviste faktisk til forskning!!

Da er det veldig fint hvis du kan formidle denne til oss-ikke stretching/tøying for andre idretter, men betydningen av tøying/stretching for muskelvekst. Sikkert mange her som vil være veldig interessert i dette materialet!  Smiley

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #24 : 21. mai 2004, 16:39 »
så i hovedsak er forskjellen på streching og tøying at streching er mye HARDERE enn tøying? Forsto jeg deg riktig nå "small" ?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nå stikker jeg å trener, woho  Grin

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #25 : 21. mai 2004, 17:08 »
ved "extreme stretching" i doggs opplegg kan man dog lett pådra seg strekkmerker, det er også det eneste negative jeg har opplevd så langt. av den positive sorten mener jeg bestemt at dette har hjulpet min restitusjonsevne. noen andre (positive/negative) effekter har jeg ikke opplevd enda, da (jeg mener) f.eks brystet nåværende form kommer av økt motstand (progressiv trening) og ikke som følge av "extreme stretching" (uten at jeg har noe grunnlag for å komme med noen ekspertuttalelse, det er kun hva jeg -tror-).

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #26 : 21. mai 2004, 17:16 »
ved "extreme stretching" i doggs opplegg kan man dog lett pådra seg strekkmerker, det er også det eneste negative jeg har opplevd så langt. av den positive sorten mener jeg bestemt at dette har hjulpet min restitusjonsevne. noen andre (positive/negative) effekter har jeg ikke opplevd enda, da (jeg mener) f.eks brystet nåværende form kommer av økt motstand (progressiv trening) og ikke som følge av "extreme stretching" (uten at jeg har noe grunnlag for å komme med noen ekspertuttalelse, det er kun hva jeg -tror-).

Veldig interessant at du opplever kortere restitusjonstid ved hard stretching. Dette er litt overraskende for meg, men var det slik helt fra du begynte med stretchingen.

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #27 : 22. mai 2004, 02:37 »
jeg har alltid hatt for "vane" å bli skikkelig stiv etter trening, gjerne dagen etter, men det har også hendt at det skjedde 2 dager etter.

da jeg begynte med DC prøvde jeg meg fram de to første gangene, bl.a. inngikk ikke strekking i den første økta (uvisst hvorfor, hehe). jeg blei, ikke overraskende, stiv dagen etterpå. men etter å ha kjørt "extreme stretching" blir jeg ikke stiv lenger.

jeg kan dessverre ikke huske om stivheten gikk bort med en gang jeg startet med "extreme stretching" eller gradvis, men jeg er overbevist om at et større matinntak (med mer proteiner bl.a) og "extreme stretching" har en finger med i spillet.

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #28 : 22. mai 2004, 11:43 »
jeg har alltid hatt for "vane" å bli skikkelig stiv etter trening, gjerne dagen etter, men det har også hendt at det skjedde 2 dager etter.

da jeg begynte med DC prøvde jeg meg fram de to første gangene, bl.a. inngikk ikke strekking i den første økta (uvisst hvorfor, hehe). jeg blei, ikke overraskende, stiv dagen etterpå. men etter å ha kjørt "extreme stretching" blir jeg ikke stiv lenger.

jeg kan dessverre ikke huske om stivheten gikk bort med en gang jeg startet med "extreme stretching" eller gradvis, men jeg er overbevist om at et større matinntak (med mer proteiner bl.a) og "extreme stretching" har en finger med i spillet.

Uten at jeg vet hvordan du trente før DC så vil jeg kanskje tro at overgangen fra et program til et annet førte til stivhet dagen etterpå. Kroppen ble sjokket grunnet andre øvelser, reps, set osv. Allikevel har jeg faktisk tro på stretching som en del av treningen. Har bevisst inkludert øvelser som "stretcher" muskelen, jamfør Arnolds flyes og en annen på baksiden av lårene er to jeg kommer på i farten. Ikke bare har jeg tro på stretching, men jeg liker den gode følelsen det gir å strekke musklene og kjenne at det river  Grin Skal sjekke målinger og treningsdagbok etter noe måneder og sjekke om det gir merkbare resultater i forhold til før.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #29 : 22. mai 2004, 12:17 »
Problemet med den "forskningen" som er gjort omkring tøying er jo at den stort sett er alfor lite spesifik og gjennomtenkt. Skal du kunne si noe om tøyingens effekt må du ha en presis problemstilling og et begrunnet "tøyeprogram" som er bygd opp på samme prinsipper som trening forøvrig. Finnes vel knapt noen kjente forsøk som holder mål. Det eneste jeg kan huske av interesse er nevnt i boka "Supertraining" (tror jeg) hvor en undersøkelse prøvde ut et tøyesystem på ulike tidspunkt etter styrketrening og konkluderte med en bedret restitusjon ved tøying 9 t. etter styrketrening, mens tøying rett etter trening forlenget restitusjonen. Dette er med forbehold om at "husken" min stemmer  Smiley

Forøvrig finnes det mye erfaring fra vettuge folk som tilsier at tøying er nyttig på mange måter når du driver idrett i forhold til skadeforbygging, energibesparelse, teknisk utvikling etc.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!