Skrevet av Emne: Å tøye, eller ikke å tøye...  (Lest 67166 ganger)

Utlogget Bob The Builder

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

  • Training is pain for pleasure
Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #75 : 20. november 2006, 22:59 »
"streche" de musklene du bruker... Hadde skeive hofter pga av at jeg ikke hadde strekket ut, det gikk ut over ryggen, sä nakken. Jeg mätte ta pause i ca en mäned, og etter det sä strekte jeg ut ganske ofte, ä vips... Sä ble hoftene mere parallell og jeg ble som ny.
Bob have spoken.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #76 : 25. november 2006, 03:00 »
En ting.. Hva skal jeg evt stretche ut med, når jeg f.eks trener med benkpress? skal jeg stretche med denne øvelsen da, eller skal jeg bruke en annen øvelse til å  stretche ut?

Det er flere muligheter. En variant som er mye brukt, og som jeg sjøl liker er å ta to hantler rett etter siste sett i benk, også gå sakte og forsiktig ned til bunnposisjon i flies, også er det bare å la hantlene hjelpe deg til å strekke kontrollert så lenge du orker. Om du ikke vet hva flies er, se sticky øvelser...

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #77 : 26. desember 2006, 11:26 »
woot? fått det ifra? haru noe å vise til? Wink hadde vært interessant å se.. Alt og alle jeg har hørt med sier at strekkmerker kommer av at det som er under huden vokser raskere enn huden selv og at det derfor bli merker.. kommer ann på hudtype.. dra i en t-skjorte uten strech og den revner.. drar du i en med strech går det bra.. er ganske logisk at det kommer av utvidelse og hud type.. men hadde vært fint å se dokumentasjon eller om du kan forklare hvorfor det har noe med hormonelle forandinger og gjøre Smiley

Her, ikke at dette er så relevant i forholdt til topic men men:
det er MYE mer enn bare vektøkning som har med strekkmerker å gjøre!!

Strekkmerker er også et utslag av homrmoner.
Hormoner styrer faktisk en stor del av huden din , dens fettsamling/kviser, elastisitet etc..

Kvinnelige hormoner er bra for huden, ved at den øker hudens egen kollagen og elastin produksjon , som igjen går på hudens spenst og fasthet, og ikke minst evne til å justere seg etter størresle. Vært klar over at mange kvinner gjerne kan øke opptil 4 kilo før og under en menstruasjon, slik at huden er hyperelastisk.

Mannlige hormoner har motsatt virkning. Mannlig hormon HEMMER kollagen produksjonen, noe som er grunnen til at kvinner fortere blir eldre enn menn i huden, når overgansalderen kommer...
Når kvinner kommer i overgangsalderen og kvinnelige kjønnshormoner  minker,
minsker også vår  kollagenproduksjon , og vi får henge hud, rynker etc...

Når menn/ gutter øker sin egen testo verdi ved hjelp av trening påvirker dette faktisk huden.
Dere har i utgangspunktet lettere for å få strekkmerker, og når dere øker testosteronnivået i kroppen , vil deres naturlige kollagen produksjon gå mer ned, og ja da gir det utfall av strekkmerker....

Sånn er det...

og

jeg skriver fakta , og legger ikke vekt på mer enn sannheten. Testosteronnivå  gjør at huden får lettere strekkmerker. Slik er det..

Saken er at strekkmerker er i de fleste tilfeller hormonbassert. dette er grunnen til at folk som IKKE har vektoppgang eller likninde også får strekkmerker. Det har egentlig mindre med vektoppgang å gjøre, og mer med hormoner å gjøre..

Og ja, mannlig hormoner gir strekkmerker , som forklart over


Nann-Rosita
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #78 : 26. desember 2006, 11:38 »
Du kan ha så mange hormonelle forandringer du vil uten å få strekkmerker.. Wink De hormonelle forandringene gjør at huden din blir mindre elastisk og dermed mer UTSATT for strekkmerker, men det er det at kroppen vokser som faktisk FØRER TIL strekkmerkene. Viktig å merke seg denne sammenhengen når man skal belære noen.. Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #79 : 26. desember 2006, 21:05 »
Så noen som har tøyet mye de 2 årene siden posten kom som synes det hjelper?

Kanskje jeg skal begynne å tøye, skader jo ikke å prøve når det kan gi meg bedre musklelmasse Smiley

Utlogget burn?

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #80 : 17. mars 2007, 12:53 »
har hørt at når du tøyer ut svakt mellom settene og etter trening så strekker du ut muskelfibrene og du får større muskler. stemmer dette Huh
No pain, No gain;)

Beste løft:
benkpress: 80kg
markløft:
knebøy: 110kg

Utlogget badseed

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1

Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #81 : 04. februar 2008, 18:16 »
hmmm har faktisk hørt at det er best og ikke tøye. for da bygger du mere? men vet ikke om det helt stemmer men.
A good friend will bail you out of jail..... but a true friend will be sitting next to you saying... "Damn....We Fucked Up

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #82 : 11. februar 2008, 17:12 »
Som regel når du snakker med folk sier at du MÅ tøye ut ETTER trening så er det ofte i forbindelse med å bli mindre støl. Dette mener jeg er feil. Noen sier også at du kan få lengre muskler ved å tøye ut. Dette er også feil.

At hard tøying mellom øvelser eller før trening har noe for seg er jeg enig i. Men som en statisk trenings metode, ikke noe mer.

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #83 : 08. februar 2009, 13:37 »
jeg syns ikke det er smart å tøye ut etter trening.. av egen erfaring (og trenere jeg har lest fra) så gjør dette lite.. du har så mye blod i muskelen at det er lite utbytte.. men senere på kvelden føler eg e ganske bra å tøye ut..

De muskelgruppene eg tøye ut kver dag e:
Hofteleddsbøyer
Forsidelår (pga kneskade)
Utside hoftene + glutes
bryst

Skulder og lats..  som regel før eller etter hver trening..


Trening er viktig for og unngå muskelubalanser.. Hadde antageligvis ikke skadet kneet hadde det ikke vert fordi jeg hadde mye større musklatur forsidelår enn bakside.. pluss forside lår var veldig stramt og bakside lår var fleksiblitet (før)..


Muskelvekst eller ei.. du får mer muskler av og ikke bli skadet så derfor tøyer jeg uansett Smiley

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #84 : 08. februar 2009, 17:12 »
trening er viktig for og unngå muskelubalanser = tøying er viktig for og unngå muskelubalanser mellom forsidelår og baksidelår f eks.. samme med bryst og rygg. Du vil ikke ha for stramme pecs for da for du mest sannsynlig foroverlente skuldre.. som i lengden medføre skader på skuldera.. gjerne rett meg vis jeg tar feil, har ikke noe vitenskaplig bak meg.. er bare personlig erfaring og ting jeg har lest ulike steder.. (hovedsaklig DeFranco)

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #85 : 12. april 2009, 14:07 »
Kom over noen tanker fra BF:


Sitat
Selv om det er kontroversielt, anbefaler jeg (forsiktig) tøying av kald muskulatur før trening for å oppnå plastisk deformasjon, det vil si lengdeøkning av selve muskelvevet og varige resultater. Tøying av en allerede varm muskel er mer hensiktsmessig for å gjenopprette muskellengden etter høye belastninger under trening.


Forskning er tvetydig på tøying før trening, og det er velkjent at hard statisk tøying vil redusere styrkepotensialet, men da er det viktig å tenke på at disse studiene benytter langvarig statisk/passiv tøying av høy intensitet – det vil si, muskelen tøyes til smertegrensen og holdes der i 30-60 sekunder eller mer, og gjentas flere ganger.


b: Jeg tolker det slik at du "mister" styrkepotensialet hvertfall med statisk tøying. Og for meg så finnes det en klar sammenheng mellom styrke og masse. De fleste som er godt trente har gjerne mye muskler og motstatt.

Idrettspesifikk-tøying er jeg absolutt for. Enten det er i bunnpossisjonen i knebøy, eller om det er tøying med tanke på utførelsen av benkpress. Men at tøying er bra for å forhindre innflamasjon, har jeg god tro på. Men som alt annet her i verden, så finnes det grenser på hvor hardt og mye du ska tøye/stretche. Å tøye skuldrene alt for mye ved feks DC.stretching kan få en bivirkning ved feks forroverroterende skuler, noe vi ikke liker  Grin.

Som sagt, bare tanker

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!