Skrevet av Emne: Å tøye, eller ikke å tøye...  (Lest 67162 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Å tøye, eller ikke å tøye...
« : 20. mai 2004, 16:05 »
I løpet av to drøye tiår hvor jeg har hatt trening som hobby, er det få tema hvor oppfatningene har svingt så mye i takt med nye teorier og "forskningsresultat" som når det gjelder "stretching" eller tøying for ulike kategorer idrettsutøvere. I 1980 ble jeg fortalt at man alltid skulle tøye. I 1985 kjente jeg personlig ingen kroppsbyggere som tøyet etter trening eller på treningsfrie dager. I 1995 kom det så rapporter om at tøying etter hard trening bare førte til større mikroskader på muskelaturen, så på slike dager skulle man la det være.
I dag ser det ut til at stretching er i ferd med å få bli mer populært blant kroppsbyggere (se feks. DC-opplegget).

Hva er din mening om stretching for de som trener for optimal muskelvekst? Noen som har interessante referanser å dele med oss, eller erfaringer?

Som en liten appetizer legger jeg ved ett syn på saken fra theallineed.com:

"When you think about gaining muscle, stretching is probably not the first thing that pops into your head. But did you know that stretching plays a critical role in building muscle?

Every muscle in your body is enclosed in a bag of tough connective tissue known as fascia. Fascia is important for holding your muscles in their proper place in your body.

 
But your fascia may also be holding back your muscle growth. Think for a moment about your muscles. You train them and feed them properly. They want to grow and will grow but something is holding them back. They have no room to grow!

Because fascia is so tough, it doesn't allow the muscle room to expand. It is like stuffing a large pillow into a small pillowcase. The size of the muscle won't change regardless of how hard you train or how well you eat because the connective tissue around your muscles is constricting the muscles within.

The best example of this is the calf muscle. The lower leg is riddled with fascia because of its tremendous weight-bearing duties in the body. It is because of this fascia that many trainers have great difficulty developing their calves.

The solution: stretching.

Using the pillowcase example from above, imagine you can expand the size of the pillowcase by stretching it. Suddenly, the pillow within has more room and will expand to fill that new space.

By stretching your muscles under specific conditions, you can actually stretch your fascia and give your muscles more room to grow.

The key to effective fascial stretching is the pump. The best time to stretch to expand the bags that are holding in your muscles is when your muscles are pumped up full of blood.

When your muscles are fully pumped up, they are pressing against the fascia. By stretching hard at that time, you increase that pressure on the fascia greatly, which can lead to expansion of the fascia.

One of the major reasons Arnold Schwarzenegger had such incredible chest development was that he finished his chest workouts with dumbell flyes, an exercise that emphasizes the stretched position of the pectoral muscles. He would pump his chest up full of blood during the workout then do flyes, holding the stretch at the bottom of the flye. This gave his chest room to grow to amazing proportions.

Fascial stretching is more rigorous than regular stretching but the results can be amazing. When you stretch hard enough to cause the fascia to expand, you will really feel it! When you are stretching the fascia, you should feel a powerful pulling sensation and pressure as the muscle works against the fascia to expand it.

Be sure you do not stretch so hard that you cause the muscle to tear or cause injury to yourself. You will rapidly learn to distinguish the difference between a good stretch and a bad stretch. You should not feel any sharp pain, just a steady pull.

Hold each stretch for at least 20 to 30 seconds as you must give your fascia time to be affected by the stretch. Stretch hard like this only when you have a fully pumped muscle as you must give your fascia a reason to expand. If your muscles aren't pumped, just stretch normally.

One set of hard stretching after each set you do for a muscle group, besides the obvious benefits of increased flexibility, can have an incredible effect on the size of your muscles and their further ability to grow".

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #1 : 20. mai 2004, 16:37 »
Så strekking bryter ned bindevevet rundt muskelen?hmmm. Hvis det er sant så er vel strategisk nedtrening i hst bortkasta?

De jeg kjenner som trener DC style vokser faktisk bra på det, selvom det i første omgang egentlig er et styrkeprogram
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #2 : 20. mai 2004, 16:41 »
Så strekking bryter ned bindevevet rundt muskelen?hmmm. Hvis det er sant så er vel strategisk nedtrening i hst bortkasta?

De jeg kjenner som trener DC style vokser faktisk bra på det, selvom det i første omgang egentlig er et styrkeprogram

Jeg vet ikke om strategisk nedtrening er bortkasta.
Ellers har jeg hørt veldig mange historier om folk som vokser bra på DC, selv om jeg er noe avventende til en del av anbefalingene i dette programmet. Kanskje er  stretching-delen det mest verdifulle i dette programmet?

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #3 : 20. mai 2004, 16:43 »
Liker å tøye et par ganger mellom de første settene, synes det er lettere å få skikkelig kontakt da...
Har ingen erfaring med om det er bra eller ei for muskelveksten..

One set of hard stretching after each set you do for a muscle group

Menes det her at man skal streche 20-30sek mellom hvert set!?!  Shocked

Det synes jeg isåfall var litt vel mye...

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #4 : 20. mai 2004, 16:43 »
Who knows.. Kjenner folk som strekker no jævlig på taekwondo trening som vokser no jævlig, og jeg kjenner folk som aldri strekker som vokser no jævlig de og.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #5 : 20. mai 2004, 16:49 »

Menes det her at man skal streche 20-30sek mellom hvert set!?!  Shocked

Det synes jeg isåfall var litt vel mye...

Ja, det er jeg enig i. Personlig foretrekker jeg å stretche etter at jeg er ferdig med å trene muskelgruppen. Da holder jeg i ytter-posisjon så lenge jeg klarer/tør-ofte ca 20-30 sekunder.
Forsøk på dyr har vist at hard stretching gir muskelvekst, og enkelte hevder dette skyldes hyperplasi, at muskelfibre splittes under ekstrem belastning, og at nye fibre faktisk kan dannes. Dette er omdiskutert, og artikkelen jeg refererte til tar ikke stilling til denne hypotesen.
Sakser fra bodybuilding.com;

"All right, so after a few years of lifting, you find it increasingly difficult to add new lean muscle mass. One new method that has had some studies done on it is stretching.

In theory, stretching can make the fascial encasements around muscle fibers less restricting. This means that muscle growth will be easier. Another reason to stretch is the possibility of hyperplasia, an increase in the number of muscle fibres. More muscle fibres means more growth capacity. While this hasn't been proven in humans yet, it has been successfully done with animals. Scientists also believe that stretching a muscle increases the number of anabolic receptors on it...which may enhance muscle growth tremendously"

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #6 : 20. mai 2004, 17:00 »
 Shocked

Ja ifølge denne teorien er det bare å streche ivei da.. Mellom så mange sett man klarer helst når man har skikkelig pump...

Veldig intressant.. Skal legge inn litt mer streching i treningen min nå tror jeg...  2thumbsup

-----------------------
Er det noen som har noen annen mening om dette temaet?

Utlogget AthleticMarius

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #7 : 20. mai 2004, 17:37 »
Shocked

Ja ifølge denne teorien er det bare å streche ivei da.. Mellom så mange sett man klarer helst når man har skikkelig pump...

Veldig intressant.. Skal legge inn litt mer streching i treningen min nå tror jeg...  2thumbsup

-----------------------
Er det noen som har noen annen mening om dette temaet?

Jepp, tøying er vanligvis bortkasta tid og bør aldri utføres etter hard mekanisk trening, type styrketrening med tunge vekter. Da snakker eg om hard tøying.  Det vil forlenge restitusjonstida. Sånn eg ser det er det ikke noe poeng å tøye i det hele tatt, om man ikke skal tøye hardt, fordi man da ikke vil få økt bevegelighet. Dessuten er det ikke noe poeng å tøye hardt om man ikke trenger økt bevegelighet.
Så ikke tøy, om du ikke trenger det. Wink

Dere får unnskylde at det ble litt tungt skrevet.


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #8 : 20. mai 2004, 17:45 »


Jepp, tøying er vanligvis bortkasta tid og bør aldri utføres etter hard mekanisk trening, type styrketrening med tunge vekter. Da snakker eg om hard tøying.  Det vil forlenge restitusjonstida. Sånn eg ser det er det ikke noe poeng å tøye i det hele tatt, om man ikke skal tøye hardt, fordi man da ikke vil få økt bevegelighet. Dessuten er det ikke noe poeng å tøye hardt om man ikke trenger økt bevegelighet.
Så ikke tøy, om du ikke trenger det. Wink

Dere får unnskylde at det ble litt tungt skrevet.


men nå diskuterer vi jo økt muskeltilvekst vha tøying..

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #9 : 20. mai 2004, 17:46 »


 Det vil forlenge restitusjonstida, men sånn eg ser det er det ikke noe poeng å tøye, om man ikke skal tøye hardt, fordi man da ikke vil få økt bevegelighet. Dessuten er det ikke noe poeng å tøye i det hele tatt om man ikke trenger økt bevegelighet.
Så ikke tøy, om du ikke trenger det. Wink

Dere får unnskylde at det ble litt tungt skrevet.


Det virker logisk, og stemmer med anekdotisk bevisførsel, at restitusjonstida blir lengre. Dette er et argument mot stretching som brukes i de fleste idretter hvor man trener for funksjonell styrke, og jeg har ingen problemer med å se logikken i argumentet. Kroppsbyggere er mindre opptatt av funksjonell styrke som et mål i seg selv, men er opptatt av så stor muskelvekst som mulig. Dette er etter mitt skjønn hovedgrunnen til at argumentet mot stretching ikke nødvendigvis gjelder kroppsbyggere.

Det andre argumentet, hvorfor tøye når man ikke trenger bevegelighet, er vel hovedargumentet for at så mange av oss ikke har drevet med stretching. På den annen side har mange svært gode kroppsbyggere meget god bevegelighet, og driver bevisst stretching i sine treninger. Jeg tror ikke de gjør dette primært for å få økt bevegelighet (det kan være et ønske selvsagt), men fordi det kan være en sammenheng mellom stretching og muskelvekst.

Men jeg vet at mange deler din oppfatning. Personlig neglisjerte jeg stretching i en årrekke, fordi jeg ikke så verdien av dette for muskelvekst. Smiley

Utlogget AthleticMarius

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #10 : 20. mai 2004, 18:04 »


Det virker logisk, og stemmer med anekdotisk bevisførsel, at restitusjonstida blir lengre. Dette er et argument mot stretching som brukes i de fleste idretter hvor man trener for funksjonell styrke, og jeg har ingen problemer med å se logikken i argumentet. Kroppsbyggere er mindre opptatt av funksjonell styrke som et mål i seg selv, men er opptatt av så stor muskelvekst som mulig. Dette er etter mitt skjønn hovedgrunnen til at argumentet mot stretching ikke nødvendigvis gjelder kroppsbyggere.

Det andre argumentet, hvorfor tøye når man ikke trenger bevegelighet, er vel hovedargumentet for at så mange av oss ikke har drevet med stretching. På den annen side har mange svært gode kroppsbyggere meget god bevegelighet, og driver bevisst stretching i sine treninger. Jeg tror ikke de gjør dette primært for å få økt bevegelighet (det kan være et ønske selvsagt), men fordi det kan være en sammenheng mellom stretching og muskelvekst.

Men jeg vet at mange deler din oppfatning. Personlig neglisjerte jeg stretching i en årrekke, fordi jeg ikke så verdien av dette for muskelvekst. Smiley

Okey, vet ikke helt om eg kjøper at "fascien" begrenser muskelvekst. Kroppen har en fantastisk evne til å tilpasse seg og eg tror ikke at det begrenses av en hinne som ligger utenpå muskelen, men nok om det.

Dessuten vil eg anta at det er minst like viktig for kroppsbyggere å restituere seg så raskt som mulig som i andre idretter.

Det du snakker om her er proffbyggere, om eg ikke misforstår. Hvor stor mener du at en muskel kan bli, før den bør strekkes på, for å få bedre plass? Tror du at de som leser det du skriver, på forumet, har muskelfascier som begrenser deres muskelhypertrofi?

Just asking Grin


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #11 : 20. mai 2004, 18:19 »


Okey, vet ikke helt om eg kjøper at "fascien" begrenser muskelvekst. Kroppen har en fantastisk evne til å tilpasse seg og eg tror ikke at det begrenses av en hinne som ligger utenpå muskelen, men nok om det.

Dessuten vil eg anta at det er minst like viktig for kroppsbyggere å restituere seg så raskt som mulig som i andre idretter.

Det du snakker om her er proffbyggere, om eg ikke misforstår. Hvor stor mener du at en muskel kan bli, før den bør strekkes på, for å få bedre plass? Tror du at de som leser det du skriver, på forumet, har muskelfascier som begrenser deres muskelhypertrofi?

Just asking Grin

Vi vet selvsagt ikke nok om dette med fasci og muskelvekst til å si noe skråsikkert om det, så mine argument er ikke nødvendigvis noe sterkere enn dine. Det var forsåvidt litt av motivasjonen bak det å starte debatten, å få fram forskjellige synspunkt. Så takk til deg for det.

Når det gjelder restitusjon er det egentlig et mer komplekst tema. For en som trener i en "normal" idrett (les: en idrett hvor man trener for å kunne utføre en funksjonell arbeidsoppgave best mulig) er selvsagt restitusjonstiden alfa og omega. Gjelder dette i samme grad for en kroppsbygger? Hvilke forskjeller er det i så fall. Mitt eget syn er at "systemisk" restitusjon (CNS, hormonbalanse) er like viktig, men at de fleste kroppsbyggere på et visst nivå vil tillate mye lengre tid for restitusjon for de enkelte muskelgrupper hvis de trener "rent". Eksempelvis er det ikke uvanlig at byggere har 4-6 dager hvile mellom hver gang de trener en muskelgruppe. For en sprinter vil dette være utenkelig. Også styrkeløftere (som er ute etter en funksjonell styrke) vil ønske å kunne trene hver øvelse/muskelgruppe oftere, om jeg ikke tar feil.

Ja, jeg tror det er medlemmer her hvis muskelvekst begrenses av fasci, men dette kan vi ikke dokumentere. Grunnen til at temaet er tatt opp, er nettopp det faktum at stadig flere amatører og hobby-byggere melder om økt framgang ved å legge til stretching i treningen. Personlig er jeg "konvertert" i denne sammenheng; mens jeg tidligere ikke drev noen form for stretching ifm. trening for muskelvekst, har jeg fått stor tro på det nå.

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #12 : 21. mai 2004, 09:16 »
 Smiley jeg også, har sett tilbake på  en del treningsdagbøker, og funnet en god fremgang jeg hadde, under tiden med hockey og styrketrening/streching. Man bør etter min mening stretche når man trener, ikke minst for og vedlikeholde bevegelighet, men også for den psykiske avslappelsen den medfører etter endt økt.  biggrin
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #13 : 21. mai 2004, 09:22 »
Smiley jeg også, har sett tilbake på  en del treningsdagbøker, og funnet en god fremgang jeg hadde, under tiden med hockey og styrketrening/streching. Man bør etter min mening stretche når man trener, ikke minst for og vedlikeholde bevegelighet, men også for den psykiske avslappelsen den medfører etter endt økt.  biggrin

Interessant dette med erfaringene dine. Kan du si noe om hvordan du driver stretch i dag?  Cheesy

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Å tøye, eller ikke å tøye...
« #14 : 21. mai 2004, 09:29 »


Interessant dette med erfaringene dine. Kan du si noe om hvordan du driver stretch i dag?  Cheesy
blush ææhhhhhh sløvt får jeg vel si, var flinkere før... Men har lovet meg selv å skjerpe meg igjen. Prøver å tøye litt da, til ytterpunkt, før smerte. 20-30sek hold, slappe av, og tøye til neste ytterpunkt, gjentagelse 4gngr ca.  biggrin
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!