Skrevet av Emne: Hjemmetrening, hva trenger jeg?  (Lest 4508 ganger)

Utlogget Tyrion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« : 31. januar 2011, 07:24 »
Da har jeg endelig bestemt meg for å begynne å trene litt. Har ikke trent aktivt på mange år, så er som nybegynner å regne. Litt om meg: Mann, snart 30, 190 cm og ~85 kg.

Har prøvd å lese meg litt til et passende program og ser at Stronglifts 5x5 anbefales en god del, noe slikt feks:

Oppsett A inneholder disse øvelsene:
Knebøy 5 x 5
Benkpress 5 x 5
Omvendt roing eller stangroing 3 x 10
Dips 3 x F (3 sett med så mange du klarer på hvert sett)
Crunches 3 x 14 (nesten som sit-ups)

Oppsett B inneholder disse øvelsene:
Knebøy 5 x 5
Militærpress 5 x 5
Markløft 1 x 5 (1 sett med 5 repetisjoner)
Pull-ups/Chin-ups 3 x F (3 sett med så mange du klarer på hvert sett)
Planken 3 x 30 sekunder eller 60 sekunder.

Men!, jeg er mer eller mindre avhengig av å trene hjemme. Hva trenger jeg?

Finnes det dekkende øvelser for et helt program som kan utføres kun med en pressbenk + vekter, eller trenger jeg et større "apparat" (type "multigym")?

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #1 : 31. januar 2011, 07:30 »
Gå inn på stronglifts.com, der står det en liste over hva du trenger. Lykke til!

Kristoffer
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #2 : 31. januar 2011, 08:07 »
Hantler, stang, benkpress, nedtrekk, knebøy rack. Det skal dekke det meste Smiley
gjerne en måte å trene chins og dips på,men her holder det gjerne å være kreativ.

Utlogget Tyrion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #3 : 03. februar 2011, 01:16 »
Takk for svar!

Har funnet dette opplegget på iform.no: 20-Minutters treningsøkt med manualer, vurderer å starte der..

(Hvordan gir man honnør?)

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #4 : 03. februar 2011, 08:53 »
Trykker på "Gi honnør" på venstresiden under honnørtallet Grin

Utlogget Tyrion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #5 : 03. februar 2011, 23:42 »
Har ingen slik knapp - hos deg nå står det kun utlogget, kjønn og antall innlegg over avataren. Kanskje man må ha et visst antall innlegg før man kan gi honnør..

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #6 : 03. februar 2011, 23:58 »
Kan stemme det!

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #7 : 04. februar 2011, 00:14 »
Du må ha et visst antall innlegg før du kan gi honnør. Been there, done that! =P

Tror det er 11 innlegg du må ha.

Ellers har jeg veldig god peiling på hva du trenger til hjemmetrening, da dette er noe jeg selv drev på med i 3 år. Skulle jeg kjøpt utstyr i dag, ville jeg kjøpt:

- Et multi-rack/et power-rack - f. eks http://www.sportsmaster.no/vektstativ-323-2-p.htm

- En benk - f. eks http://www.sportsmaster.no/styrkebenk-265-2-p.htm eller http://www.sportsmaster.no/flexibenk-317-2-p.htm

- En vektstang - f. eks http://www.sportsmaster.no/Default-73-2-p.htm

- Vektskiver i ulike størrelser - f. eks http://www.sportsmaster.no/Default-2-2-p.htm

- Dørstang til chins - f. eks http://mobech.no/Hjemmetrening/Styrkeapparater/D%C3%98RSTANG%20M/GUMMI/1098

Da har du alt du trenger for å nå ditt livs form. Dette kan virke dyrt, og det er det nok viss det er snakk om veldig enkel trening. Men viss du er seriøs og har tenkt å bruke utstyret over lang tid, ville jeg vurdert å investere en god del i dette. Jeg kan gi deg flere råd rundt økonomisk handling i morgen om du vil. Nå må jeg nesten legge meg. Men dette er noe jeg vet mye om, da jeg har noen år med hjemmetrenings-erfaring, og vet hva som egentlig er verdt å kjøpe og ikke. Dessverre oppdager man det ofte litt for sent. ^^

Ellers har jeg skrevet noen innlegg som er relatert til dette emnet her:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82354.0#msg1174528
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81497.0#msg1158511

Sånn!

Lykke til med kjøp og trening! Smiley

Utlogget Tyrion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #8 : 04. februar 2011, 02:06 »
Tusen takk, paramora! Har ikke helt økonomi til å investere i alt du foreslår med en gang, og har også lyst til å se at jeg faktisk klarer å gjennomføre før jeg legger for mye penger i det, så jeg kommer nok til å starte med noe helt enkelt i starten. Når den tid kommer at det blir aktuelt å utvide, skal du ikke se bort fra at jeg søker råd hos deg Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #9 : 04. februar 2011, 16:06 »
Bare hyggelig! (:

Mtp. på utgangspunkt og mål med treningen, ville jeg kjøpt en "standardbenk" fra G-Sport/InterSport, samt et vektsett. En slik benk jeg snakker om er som regel utstyrt med benvippe (til lårcurl og leg extensions), nedtrekkstårn, ofte en curlpute (til bicepstrening) og muligheten til å stille benken i mange ulike posisjoner - alt fra decline (under flat) til svært incline (skrå, med andre ord ^^). Disse koster som oftest akkurat 3000 kroner. Men tror jeg betalte 2500 for min. En Weider-benk som jeg kjøpte for 4 år siden, hos InterSport. Den har holdt veldig bra, men det er litt riglete. Dette er irriterende, så husk på det når du kjøper benk: Sjekk at puten du ligger på ikke er riglete!!!!

For øyeblikket ser det dog ut som benkene de selger, IKKE har nedtrekkstårn og curl-pute. De koster likevel 3000, men det er et annet merke. Benefit. Slik ser den ut: http://www.gsport.no/produkt/121661%28BC_1%29/benefit-420-treningsbenk/ - Jeg tipper at denne benken har noen forbedringer i robusthet likevel. Dette kan man jo høre om, men jeg vil se for meg at den tåler mer vekt (min tåler 120 kg), samt at den kanskje er mer stødig. Om den er mer stødig, ville det vært veldig forståelsesfult at de har tatt inn disse, for det er veldig viktig.

Den benken jeg snakket om, er mer lik den her: http://www.aktivshop.no/epages/Aktiv_Fritid.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Aktiv_Fritid/Products/STP-1208Set - Dette er en bra nettside forresten! Ta en kikk her! Mye bra utstyr. Denne benken er f. eks noe du kanskje kunne vurdert. Frakten blir dog kanskje det ødeleggende momentet her. De holder til i Bergen.

Når det gjelder vektsett, så kan du få et sett med rundt 50 kg til sammen (ink. stang) for rundt 800 - 900 kr, mener jeg. Jeg har kjøpt flere slike sett hos InterSport, da det lønner seg å kjøpe hele sett om du skal ha litt vekter (og så får du en ekstra stang eller to! ^^). Men heller ikke dette ser det ut som de selger for øyeblikket, skal vi anta at nettsiden er en komplett oversikt over hva de har inne iallfall. Men å sette sammen et sett koster nok rundt noe av det samme, kan jeg tenke meg, da jeg ikke tror det var noen sånn voldsom rabatt på disse settene (selv om det var noe).

Grunnen til at jeg ikke anbefalte denne typen utstyr først, er fordi jeg selv aldri ville kjøpt dette i dag. Grunnen er at jeg, i det lange løp, har funnet ut at jeg ville vært bedre tjent med å ha det utstyret jeg viste over. Men samtidig er det jo viktig å tenke økonomisk, og i ditt tilfelle vil kanskje dette være en bedre løsning mtp. målsetting med treningen. Smiley

Når du kjøper vekter og stenger på G-Sport o.l., får du ikke Olympia-standard forresten. Stengene er litt mindre i diameter, samt gjerne 180 cm lange (i motsetning til 200 cm som er Olympia-standarden, om jeg ikke tar helt feil). Selv tenker jeg mye over forskjellen mellom slikt utstyr når jeg går fra den ene til den andre typen, men samtidig trente jeg i flere år med den enkle G-Sport-varianten uten at det plaget meg noe større. Så for all del, ikke kjøp Olympia-utstyr om du ikke er VELDIG seriøs. Det koster UTROLIG mye mer. Bare stangen koster 1000 kroner mer, minst.

Ellers blir jo prisen ganske høy også her... Det koster dessverre ganske mye uansett hvor du kjøper fra. Skal vi si at du kjøper fra InterSport, blir det gjerne rundt: 3000 + en del vekter for ca. 1500, sier vi = 4500. Det blir fort ganske mye penger ut av det. Selv mener jeg det er verdrt å investere litt i, men det er jo ikke alltid man kan spa ut så mye på en gang likevel. Men skal du kjøpe utstyr for å kunne trene benkpress hjemme, så må du fort ut med såpass.

Hehe, jeg skriver ganske langt ser jeg... Kanskje greit å sette en stopper her, så du ikke mister motivasjonen til å lese gjennom all rablinga mi helt. ^^ Men bare spør viss det er ting du lurer på! Føler jeg har et relativt godt oversyn over markedet der ute, og vet hva man bør se etter i produktene, hva som er verdt å kjøpe i forhold til målsetting, hva som ikke er verdt å kjøpe m.m.

Butikker/merker jeg iallfall anbefaler deg å sjekke ut:
www.aktivshop.no
www.sportsmaster.no
www.intersport.no / www.g-sport.no (de har i praksis akkurat det samme)
www.abilica.no - vanvittig bra kvalitet! På ALT! Helnorske i tillegg.
www.merida.no

Wink

Utlogget Tyrion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjemmetrening, hva trenger jeg?
« #10 : 04. februar 2011, 23:29 »
Fantastisk hjelpsomt, tusen takk!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!