Skrevet av Emne: maks en halv kg rødt i uken  (Lest 7945 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #15 : 01. februar 2011, 20:08 »
Er ikke nødvendigvis uenig med alt du sier her, men det er noe med den konspiratoriske innfallsvinkelen din som jeg ikke takler.
Dette er forståelig. Folk hater konspirasjonsteorier, da det er mest komfortabelt å belage seg på at dem ikke stemmer. Å skulle endre verdensbilde vekker følelser hos de fleste.

Sitat
Bedre på hvilken måte?

Lever paranoide mennesker lengre enn naive?

Er paranoide mennesker lykkeligere enn naive?
Paranoide mennesker blir ikke lurt like lett.

ingreen- det er rimelig, fornuftig og sannsynlig det du presenterer...

At rødt kjøtt er farlig i seg selv er vel mindre sannsynlig, og som du påpeker - absolutt ikke opplest og vedtatt.
Opplest og vedtatt er jo akkurat hva det har blitt når en offisiell anbefaling fraråder mer enn 500 gram rødt kjøtt i uken!
Sitat
Likevel så er resonnementet ditt ikke relevant i forhold til det jeg skrev. Det er som sagt Ola Dunk det gjelder her.. Du vet, han med alle risikofaktorene og det der Wink Hensikten med anbefalingene er vel å komme frem til tommelfingerregler for å "være sunn", og da trenger ikke det nødvendigvis å være et dårlig råd (se mine tidligere kommentarer).
Da får vi bare være uenige Smiley  Som tidligere nevnt mener jeg at de nye rådene burde vært snudd på hodet alle sammen, med unntak av å begrense sukkerinntaket og bruke vann som tørstedrikk.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #16 : 01. februar 2011, 20:19 »
Paranoide mennesker blir ikke lurt like lett.

Hvordan vet du det, og hvem er det dere ikke blir like lett lurt av?


Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #17 : 01. februar 2011, 20:59 »
Hehe.. Kan nok ikke si at jeg er det, særlig ikke siden jeg spiser et halvt kilo eller mer av rødt kjøtt stort sett hver eneste dag. Grin

En halv prosent økt risiko for å rammes av kreft når jeg er pensjonær er ikke noe jeg tilpasser mitt liv etter akkurat (imidlertid tror jeg nok det kan være lurt å begrense mengden bearbeidede kjøttprodukter noe).


Apropos:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104527.0

Thumbs opp for den!(sa jeg med 700 g okse indrefilet trykket ned)

Nå er forresten ikke svinekjøtt hvitt kjøtt lenger: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10013833
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #18 : 01. februar 2011, 21:29 »
Thumbs opp for den!(sa jeg med 700 g okse indrefilet trykket ned)

Nå er forresten ikke svinekjøtt hvitt kjøtt lenger: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10013833

Jævla rasister Tongue
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #19 : 01. februar 2011, 21:29 »
Nå er forresten ikke svinekjøtt hvitt kjøtt lenger: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10013833
Svinekjøtt har alltid vært rødt kjøtt per definisjon, på tross av tidligere anbefalinger her i Norge. Jeg tror det til og med er mer skadelig en annet rødt kjøtt. Høy konsentrasjon av urinsyre osv. Er dog ingen ekspert.

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #20 : 01. februar 2011, 21:35 »
Svinekjøtt har alltid vært rødt kjøtt per definisjon, på tross av tidligere anbefalinger her i Norge. Jeg tror det til og med er mer skadelig en annet rødt kjøtt. Høy konsentrasjon av urinsyre osv. Er dog ingen ekspert.

Mye mulig, jeg har alltid tenkt på det som hvitt kjøtt.
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #21 : 01. februar 2011, 21:39 »
Men hva med the China study? WTF OMGZ!111!1!

Fritt sitert fra en internettekspert på diskusjon.no.

Sitat
Dyreprotein brytes ned til syre som igjen går utover mineralene som vi i utgangspunktet får alt for lite av uansett.

Det er en 1 til 1 kreftkorelasjon med inntak av animalsk protein. Dette ble avdekket i verdens største ernæringsundersøkelse, China study, av professor T. Collin Campbell.

You know I like your style, I really do.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #22 : 02. februar 2011, 20:36 »
Hvordan vet du det, og hvem er det dere ikke blir like lett lurt av?
Poenget mitt er bare at folk er altfor naive i forhold til de kreftene som jobber bak kulissene.

Nå er forresten ikke svinekjøtt hvitt kjøtt lenger: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10013833
Kan noen fortelle meg definisjonen på rødt og hvitt kjøtt?
Rødt/hvitt kjøtt er noe stort nonsens. Alt kjøtt er mer eller mindre rødt, og hvis det ene er sunnere enn det andre, så er i tilfelle det røde sunnest. Jo rødere farge, jo mer jern og andre næringsstoffer. Viltkjøtt er det rødeste vi har... Betyr dette at viltkjøtt er det mest usunne? Folk må da se at dette er noe stort vrøvl. Sammenlikner man økologis vs konvensjonelt kjøtt vil man se at det økologiske som regel er rødere, enten det gjelder kylling, lam, storfe eller svin. Makan altså. Hvor skal denne galskapen ende Smiley

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #23 : 02. februar 2011, 23:48 »
Bedre fettsyrer i kylling enn i rødt kjøtt blant annet.

"In fact, it has been
recently demonstrated that replacement of red meat with
chicken is associated with a significant decrease in
apolipoprotein B and total cholesterol levels in
microalbuminuric type 2 diabetic patients (Gross et al.,
2002). This effect is probably related to the higher PUFA
content of chicken meat in comparison to beef.
The beneficial effects of PUFA depend on the ratio
of the fatty acid omega 6 (n-6) to omega 3 (n-3); it is
generally accepted that the ideal proportion of n-6 to n-3
is around 4:1." (http://www.scielo.br/pdf/rbcf/v42n1/29865.pdf)


Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #24 : 03. februar 2011, 19:27 »
6kg roastbiff? :O hvor kjøper du, og til hvilken pris? roastbeef er jo sykt digg, men koster jo dødsmye i butikkene?
Jeg fant dem i kjøledisk som var ute av funksjon på rimi til 50 kr/kg. Vanlig pris er vel 200+ kr/kg.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

taraquin

  • Gjest
Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #25 : 03. februar 2011, 19:34 »
Noen har vell spekulert i om at siden rødt kjøtt stekes på høy varme og dette kan bidra til å skape endel kreftfremkallende stoffer (PAH og stekemutagener) som er en mulig årsak til høyere kreftrisiko. Kanskje rødt kjøtt ikke er problemet i seg selv, men at endel av de som tilbreder det gjør det feil? Kanskje beef har noen kilder ift dette?

Personlig tror jeg ikke at medium stekt rødt kjøtt eller kokt kjøtt utgjør noen risiko.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #26 : 03. februar 2011, 19:57 »
Noen har vell spekulert i om at siden rødt kjøtt stekes på høy varme og dette kan bidra til å skape endel kreftfremkallende stoffer (PAH og stekemutagener) som er en mulig årsak til høyere kreftrisiko. Kanskje rødt kjøtt ikke er problemet i seg selv, men at endel av de som tilbreder det gjør det feil? Kanskje beef har noen kilder ift dette?

Personlig tror jeg ikke at medium stekt rødt kjøtt eller kokt kjøtt utgjør noen risiko.

Alan Aragon har skrevet noe om det her (#3):
http://www.simplyshredded.com/the-truth-behind-5-food-myths.html


taraquin

  • Gjest
Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #27 : 04. februar 2011, 08:18 »
Ok, takk for svar, svidd kjøtt er uansett ikke godt så det blir jo en win-win Wink

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: maks en halv kg rødt i uken
« #28 : 04. februar 2011, 21:11 »
Bedre fettsyrer i kylling enn i rødt kjøtt blant annet.

"In fact, it has been
recently demonstrated that replacement of red meat with
chicken is associated with a significant decrease in
apolipoprotein B and total cholesterol levels in
microalbuminuric type 2 diabetic patients (Gross et al.,
2002). This effect is probably related to the higher PUFA
content of chicken meat in comparison to beef.
The beneficial effects of PUFA depend on the ratio
of the fatty acid omega 6 (n-6) to omega 3 (n-3); it is
generally accepted that the ideal proportion of n-6 to n-3
is around 4:1." (http://www.scielo.br/pdf/rbcf/v42n1/29865.pdf)


For det første er det kjøttet det var snakk om her, ikke fettet. Renskåret kjøtt inneholder jo minimalt med fett, så hva gjør såkalt rødt kjøtt mer skadelig enn hvitt? Hva gjør kyllingkjøttdeig bedre enn karbonadedeig? Selvfølgelig ingenting, som sagt er rødere bedre. Dette er et kjent kvalitetstegn for alle kjennere av kjøtt (og fisk).

Hvis det er fettsyresammensetningen som avgjør, er statens råd for ernæring fortsatt like langt, for fett fra "røde dyr" er ikke nødendigvis så forskjellig fra kylling, kalkun osv. F.eks er fettsyreprofilen i rådyr og kylling svært lik, samt svinefett og langt på veg reinsdyr (omtrent 40% mettet, 50% enumettet og 10% flerumettet). Antakelig også rype og andre typer viltkjøtt som i høyeste grad er rød i fargen. Fåre- og storfekjøtt på utmarksbeite blir svært likt viltkjøtt.
Når dette er sagt kan man bare operere med omtrentlige tall her, da dyrets fôr er avgjørende for fettsyresammensetningen. Dette kan også variere ut fra ulike raser, samt dyrets alder. Variablene er mange. Sikkert er det at dyr som får sin naturlige føde av god kvalitet gir utmerket kjøtt og fett.
Konvensjonelt produsert kylling (som folk skal ha det til er så sunt) er alt annet enn sunt, med en uheldig fettsyreprofil (altfor mye omega 6 og for lite omega 3), og generelt mindre næringsrikt kjøtt pga dårlig fôr kombinert med rask vekst. I tillegg har man rester av giftstoffer fra sprøyting og kunstgjødsling fra fôrproduksjon. Bedre er det ikke at kyllingen blir proppet med antibiotika (narasin) fram til 1 dag før slakt. Hvis den ikke hadde fått dette ville dyrene bukket under grunnet en tarmparasitt. Å spise syke dyr gir ikke friske mennesker, nå er det på tide at folk begynner å snakke råvarekvalitet, et punkt som er HELT utelatt i statens latterlige råd for ernæring!

Legger ved et bilde som illustrerer forskjellen mellom økologisk og konvensjonell kjøttdeig.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!