Skrevet av Emne: Er overtrening bare tull?  (Lest 12718 ganger)

Utlogget Batistuta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 209
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 209

Sv: Er overtrening bare tull?
« #30 : 02. mars 2011, 22:56 »
Hei. Synes at denne tråden er ganske interessant. Jeg kan tillegge at jeg prøvde dette. Det de på averagebroz mener er at man kan trene bena så hardt som mulig hele tiden, men ikke noen andre kroppsdeler, for bena er det meninga at man skal bruke hver eneste dag. Det endte med at jeg kjørte prøvde å makse i knebøy i 3 uker på rad, det endte med at jeg gikk fra 110 til 140 i løpet av disse ukene, men jeg var så ødelagt i kroppen, så jeg orka rett og slett ikke å nesten gå på 1 uke. Det skal tillegges at jeg spiste alt alt alt for lite. Jeg spiste rundt 2000 kcal hver dag og er 192 høy og veier 84 kg( Var redd for å legge på meg.) Det var helt latterlig, så jeg brøyt nok bare ned kroppen. Jeg har tenkt til å testa dette igjen, for nå spiser jeg veldig mye mer.

Utlogget Krabbatten

Sv: Er overtrening bare tull?
« #31 : 02. mars 2011, 23:24 »
Jeg prøvde Heavy Duty i min grønne ungdom, og det over ganske lang tid også.  Jeg økte brukbart helt til å begynne med, før jeg stagnerte totalt.  Det ble ikke framgang igjen før erfarne løftere fikk meg på bedre tanker.  Øvelse gjør mester gjelder i ganske stor grad for styrkeløft også, og det er dette som er grunntanken i Sheiko.
Man kan ha dårlige perioder i treningen, men det er også slik at samme program passer ikke best for hver person. Det fungerer ikke slik at alle skal følge programmet til verdensmesteren. Man må finne det programmet som passer best for hver enkelt.

Heavy Duty prinsippet krever enorm viljestyrke, og det er en treningssak å kunne kjøre seg helt til sitt ytterste. Jeg sier ikke at dette programmet er perfekt for alle, men for meg har det funka svært effektivt i 1år nå, og jeg gir ikke opp uten at det stopper skikkelig opp. Men å si at prinsippet er tull uten å ha testa bli litt for dumt Smiley Jeg sier ikke at du sa det, men visse andre insurerer det Tongue
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Er overtrening bare tull?
« #32 : 02. mars 2011, 23:28 »
Det endte med at jeg kjørte prøvde å makse i knebøy i 3 uker på rad, det endte med at jeg gikk fra 110 til 140 i løpet av disse ukene, men jeg var så ødelagt i kroppen, så jeg orka rett og slett ikke å nesten gå på 1 uke. Det skal tillegges at jeg spiste alt alt alt for lite. Jeg spiste rundt 2000 kcal hver dag og er 192 høy og veier 84 kg( Var redd for å legge på meg.) Det var helt latterlig, så jeg brøyt nok bare ned kroppen. Jeg har tenkt til å testa dette igjen, for nå spiser jeg veldig mye mer.

Du brøyt ned kroppen, men du økte fra 110 til 140 kg i vekter du løfta?

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Er overtrening bare tull?
« #33 : 02. mars 2011, 23:40 »
Ja du ville nok ikke øka så mye hvis du brøt ned kroppen, med mindre teknikken var ræva fra før av, og du fikk den til å sitte utrolig bra mtp at du trente det hver dag...og hvis det er en øvelse det er mulig å øke så mange kilo på teknikk, så er det vel bøy.

Jeg har også trent knebøy daglig en periode nå, og merker det hjelper jævlig, teknikken kommer seg og jeg løfter mer og mer omtrent daglig, men jeg makser aldri siden jeg er redd for å drite meg ut når jeg løfter for tungt.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: Er overtrening bare tull?
« #34 : 03. mars 2011, 00:09 »
Man kan ha dårlige perioder i treningen, men det er også slik at samme program passer ikke best for hver person. Det fungerer ikke slik at alle skal følge programmet til verdensmesteren. Man må finne det programmet som passer best for hver enkelt.

Heavy Duty prinsippet krever enorm viljestyrke, og det er en treningssak å kunne kjøre seg helt til sitt ytterste. Jeg sier ikke at dette programmet er perfekt for alle, men for meg har det funka svært effektivt i 1år nå, og jeg gir ikke opp uten at det stopper skikkelig opp. Men å si at prinsippet er tull uten å ha testa bli litt for dumt Smiley Jeg sier ikke at du sa det, men visse andre insurerer det Tongue

Å trene etter samme prinsippet år etter år kan umulig være optimalt for verken styrke eller masse. Jeg sier bare tommel opp for variasjon!
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Sv: Er overtrening bare tull?
« #35 : 03. mars 2011, 11:13 »
Overtrening er et faktum for meg.
Men til gjengjeld har jeg sett andre trene hardere enn meg.
Uten å få samme bi effektene.

Utlogget Krabbatten

Sv: Er overtrening bare tull?
« #36 : 03. mars 2011, 11:44 »
Å trene etter samme prinsippet år etter år kan umulig være optimalt for verken styrke eller masse. Jeg sier bare tommel opp for variasjon!
Det ligger nok heller på det psykiske planet. En avvenning i ny og ne er bra, men kroppen endrer seg ikke. Om et prinsipp som har funka slutter å funke, da er det nok at man er lei av det. Varier i øvelser, antall reps og endre programmet av og til.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Er overtrening bare tull?
« #38 : 03. mars 2011, 12:00 »
man the fuck up!

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Er overtrening bare tull?
« #39 : 04. mars 2011, 11:32 »
Hvis overtrening bare er tull hadde ikke trener behøvd å beregne mengde i samme grad, ergo er det ikke tull. Men jeg har hørt den samme filosofien fra en ro trener men da under varianten "det finnes ikke overtrening, kun underernæring". Når sant skal sies kan man vel skjønne den. Hvis han hadde rett skulle man med fordel kunne gå på pers hver økt uten at det gjorde noe, heller tvert imot, man ville bli sterkere. Det kan godt være riktig men da aner han ikke hva slags innsats psykisk det kreves for å perse i bøy og mark feks.

Tommy Kono mente at man kunne perse mye oftere i tennårene enn i tyveårene, enda senere i trettiårene og kun årlig i førtiårene

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!