Skrevet av Emne: Fått mer muskler men fettet blir!  (Lest 1836 ganger)

Utlogget Madison

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Fått mer muskler men fettet blir!
« : 09. februar 2011, 10:19 »
Jeg var mye aktiv da jeg var liten helt til en meniskskade da jeg var 14 gjorde at jeg ikke trente på flere år og la på meg en god del. Startet med treningen igjen i fjor og har trappet opp til trening 4-6 ganger i uka (spinning og styrke).

Jeg ligger BMI-messing på rundt 22,5 så overvektig er jeg ikke men jeg har mye fett enda på pupper,mage og lår. Legger og underarmer har så godt som ikke noe fett i det hele tatt og nå vil jeg gjerne at resten av kroppen skal følge etter.

Så, spørsmålet mitt er: Når kan jeg forvente at fettforbrenningen tar ordentlig til? Har tatt kroppsanalyse jevnlig som viser at jeg kun legger på meg i muskler og vann, men fettet ligger fremdeles utenpå. Rumpa begynner å bli ekstremt stor (dog spretten) og jeg kan kjenne muskeldefinisjonen i lårene men har fremdeles ridebukselår, kjenner magemusklene er harde og trente, men det vises ikke.

Kostholdsmessig ligger jeg veldig bra an, spiser som regel sunt og variert, gjennomsnittlig 1500-2000 kalorier om dagen når jeg trener (har en basalforbrenning på ca 1300 iht analysen).

Har trent spinning i et år, benstyrke (markløft, utfall med frivekter, knebøy med stang) siden årsskiftet.

Veldig takknemlig for svar, begynner å bli litt demotivert...


Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Fått mer muskler men fettet blir!
« #1 : 09. februar 2011, 10:47 »
Du trener styrke på hele kroppen?

Det er vel egentlig ikke slik at fettforbrenninga omsider tar ordentlig til, men det er heller en langsom prosess som pågår hele tiden og som først og fremst krever et kosthold med lite nok energi over lengre tid. Best å tenke livsstil, ikke diett. Diett er for kortere perioder siden det er ganske vanskelig, og for mange problematisk å kombinere med et sosialt liv. Etter hvert som du holder på så vil du merke forskjell, litt etter litt, uke etter uke dersom du gjør det riktig.

Hvor kroppen tar fettet først fra kroppens reserver er avhengig av genetiske faktorer. Noen har sixpack nesten uansett, men samtidig lubben rumpe, mens andre har mage nesten uansett og lite på rumpe. Vær tålmodig så vi alt forsvinne, før eller siden. Det tar bare tid.

Er du noe særlig sulten med det kostholdet du har nå? Hvis ikke så kan det være at du må kutte ned på matinntaket, evt øke aktivitetsnivået ditt. Gå mer, løpe mer, osv..

Husk å ikke trene for mye heller. Når man prøver å komme seg ned i vekt/fett% har kroppen mindre ressurser å ta av, og da kan man ikke trene like mye som til vanlig heller. Da kan kroppen bli veldig stressa og svare ved å senke forbrenninga, resultater uteblir og kroppen holder bare enda hardere på det fettet den har.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Madison

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Fått mer muskler men fettet blir!
« #2 : 09. februar 2011, 11:00 »
Takk for svar Smiley

Ja, trener styrke på hele kroppen, 1 gang i uka på ben og 1 gang overkropp i tillegg til 3-4 økter med spinning (tøff).

Jeg er heldig og har timeglassfasong og er slank "fra siden", men er relativt bred om det gir mening.

De første ukene i år lå jeg på et gjennomsnittlig kaloriinntak på 1000-1200. Jobben min er stående/gående og jeg er generelt aktiv de fleste timene i døgnet så jeg kjente det ble for lite, hadde null energi på slutten og innså jeg måtte ha mer mat for å ikke kollapse.

Jeg spiser havregrøt (ca 4 SS tørr havregryn + vann) til frokost og noen ganger lunsj, fisk eller magert kjøtt til middag med lite karbo (og da alltid fullkornsris/pasta) og ellers kanskje en proteinbar på 200 kcal når jeg er i farta. Går også med en banan eller to i løpet av dagen om jeg har trent.

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Fått mer muskler men fettet blir!
« #3 : 10. februar 2011, 10:15 »
Da virker det ikke som at du spiser så veldig mye nå for tiden. Hvis du ikke opplever vektnedgang slik du spiser nå burde du notere deg absolutt alt, rubb og stubb av det du spiser og drikker (unntatt vann) og poste det her. Gjør det over noen dager så du får alt svart på hvitt, og da kan det hende du finner ut hvor skoen trykker. Det er det aller beste en kan gjøre når fremgang uteblir. Sette i gang en skikkelig analyse. Det er svært få som gidder å gjøre det, men gjør deg selv en stor tjeneste å bare gjør det. Da slipper du masse unødvendig frustrasjon  Smiley

Du kan også i tillegg til å skrive ned hva du spiser dag for dag, hva du trener dag for dag om hvor mye aktivitet du har vært i på de respektive dagene. Slikt som gåing eller andre rolige aktiviteter. Det har svært mye å si det også. Veldig greit å få også det svart på hvitt.

Du klarer dette. Man må bare ville det nok  Wink
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget ada

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Fått mer muskler men fettet blir!
« #4 : 05. april 2011, 23:52 »
Du kan forsøke å skifte ut banan og brød (og lignende karbohydratrike matvarer) med andre matvarer som egg, hvit ost, kjøtt eller fisk. Det er ikke sikkert du tåler så mye karbohydrater. Sånne barer inneholder ofte en god del karbohydrater. Eneste unntaket er atkinsbarer, som jeg vet om. Men å spise en ostebit istedet er sunnere og mer mettende.
Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!