Skrevet av Emne: styrkeløft og kroppshøyde - urettferdig måling av prestasjoner  (Lest 26545 ganger)

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
At kroppsvekt har innvirkning i styrkeløft er sier jo seg selv da det er meget høy positiv korrelasjon blant aktive løftere mellom kroppsvekt og vekt løftet.  Denne tråden dreier seg derimot ikke om kroppsvekt men derimot kroppshøyde.

Kroppshøyde taes ikke i betraktning i det heletatt når det kommer til måling av prestasjon.

Om en mann på 160 cm som veier 75 kg løfter 650 sammelangt så anses det som at han har prestert like mye som om en mann på 180 og 75 kg som løfter 650 sammenlagt.

Blir ikke dette helt feil?  Mannen på 180 cm har jo mye lengre løftebane og har derfor utløst mye mer energi på løftene sine om en tar i betraktning den grunnleggende deffinisjonen på kraft som er masse ganget med distansen massen er flyttet, og en kan derfor ikke si at disse to personene er like sterke.  En ville jo aldri ha konkurert truck pull hvor lastebilen skal trekkes kortere for individer som er korte da dette ville blitt ansett som uretferdig.

Da jeg selv er litt over gjennomsnittlig høy(186 cm) føler jeg meg litt snytt over at mine løft blir sammenlignet med løftene til ett individ på f.eks 160 cm. 

Jeg er rimelig sikker på at en mann på 180 cm som løfter en sammenlagt på X vil utklasse en mann på 160 cm som også løfter en sammenlagt på X hvis de to skulle ha konkurert i en øvelse hvor lav kroppshøyde ikke gjør at mann trenger prestere mindre fordi man må flytte vekten kortere som f.eks truck pull hvor den samme energi mengden må utløses uavhengig av hvor høy man er om man skal trekke lastebilen i mål.  (forutsatt at ingen av de to har øvd på øvelsene og er bedre fordi de har mer erfaring). 

Er det feil og si at en mann på 160 som løfter en viss total er like sterk som en mann på 180 som løfter samme total?  Personlig syns jeg det, hva mener dere?

Snurr debatt.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Jo lengre du er jo større plass kan du bygge muskler på. En person på 160 vil tvilsomt klare å komme mye over 90 - 100 kg kroppsvekt og dermed heller ikke de aller største vektene. Det finnes unntak, men de er skjeldne.
En på 180 cm kan bli 120 - og oppover i kroppsvekt og dermed løfte mye mere.
Genetikken din bestemmer hvor mye kroppen din vil klare på sikt. Ingen er likeens og forskjeller vil du finne uansett høyde og vekt. Det er det som gjør konkurranser så spennende. Hvilken spenning hadde det blitt hvis alle hadde samme utgangspunkt?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Godt svar, men jeg tenkte ikke så mye på spenning i konkuranser og ting som at høyere løftere kan bli tyngre osv nå.

Tenkte mer på om det er rett og si att en mann på 160 cm  som løfter X sammenlagt er like sterk som en mann på 180 cm som løfter X sammenlagt, da med tanke på energien begge utøverne utløser under løftet, og også tatt i betraktning hvordan det ville se ut om de to skulle konkurere mot hverandre i en øvelse hvor kortere høyde ikke innebærer at man må flytte vekt kortere.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Vil du si at en kort, småtjukk mann med korte ben er raskere enn en slank mann med lange ben om de løper hundremeteren like fort?

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Vil du si at en kort, småtjukk mann med korte ben er raskere enn en slank mann med lange ben om de løper hundremeteren like fort?

Om de løper 100 metern like fort, så er de like raske, det sier seg selv.....Hva i all verden har dette med saken og gjøre??

100 metern er jo ett horribelt eksempel og dra inn her da den ikke har noe med styrke eller masse flyttet og gjøre, om en mann veier 150 kg og er 2 meter høy og løper 100 metern på 10 sekunder så er han like rask som en 50 kilos mann på 150 cm som løper 100 metern på 10 sek.

Dette relaterer ikke til styrke i det heletatt...
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Jo fordi dette handler om at du er misfornøyd med at enkelte kan utføre en øvelse (benkpress ned til brystet og opp) med kortere løftevei enn andre og at disse derfor tilsynelatende er "sterkere". Det er den sedvanlige whiningen om at man burde ta hensyn til om enkelte hadde mer fordelaktige vinkler eller høyde i styrkeøvelser, eller at mindre kilo med strict byggerteknikk i benken er egentlig et sterkere løft enn benkpress med styrkeløftteknikk.

Hva foreslår du? "Sterk til å ha medium lange armer?" "Sterk til å være høy?" Høyde-wilks?

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Jo fordi dette handler om at du er misfornøyd med at enkelte kan utføre en øvelse (benkpress ned til brystet og opp) med kortere løftevei enn andre og at disse derfor tilsynelatende er "sterkere". Det er den sedvanlige whiningen om at man burde ta hensyn til om enkelte hadde mer fordelaktige vinkler eller høyde i styrkeøvelser, eller at mindre kilo med strict byggerteknikk i benken er egentlig et sterkere løft enn benkpress med styrkeløftteknikk.

Hva foreslår du? "Sterk til å ha medium lange armer?" "Sterk til å være høy?" Høyde-wilks?

Jeg foreslår ingenting i henhold til konkuranse formen styrkeløft da dette vil bli for komplisert til og faktisk kunne kåre vinnere om man skal ta alle variabler i betraktning.  Konkuranse formen styrkeløft er jo ikke alltid 100% relatert til hvem som er sterkest, men også hvem som har best vinkler og forutsetninger for løftet og dette er forsåvidt greit.

Poenget mitt var mer relatert til at en mann som er betraktelig høyere enn en annen mann, og likevel løfter like mye skal kunne kalle seg sterkere da han vil måtte flytte vektene lengre for og få samme antal KG løftet, 150 kg i knebøy vil med andre ord være en større utfordring for en høy mann enn for en lav mann.  Dette er vel ikke helt urimelig?
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Det å skulle definere hvem som er sterkest ut fra noe annet enn hvor mange kg løftet på en måte vi alle er enige om i forhold til reglene er bare tull. Og det koker ned til det jeg har nevnt tidligere, nemlig at en som er dårlig bygget for en idrett er ikke BEDRE enn en med en fordelaktig kroppstype, om prestasjonen i seg selv er den samme. Du kunne jo sagt at den med lange bein kunne ta færre skritt på 100-meteren, og at det egentlig var stegfrekvens som var det sanne målet på hurtighet?

Så og si alle idretter på et visst nivå diffrensierer på kroppstyper. Du ser lite smålubne mellomdistanseløpere, på samme måte som at du ikke ser veldig mange kvinnelige turnere i verdensklasse som er 170 høye og over 30 år. Det som er den store forskjellen er at i styrkeløft ligger så tett opp til mosjonistens gymløft, at det blir veldig nærliggende å skulle sammenlikne seg selv, eller andre man kjenner. Og da er det greit å kunne "jekke ned" resultatene i eget hode med at styrkeløftere har fordelaktige vinkler, styrkeløftere løfter med annen teknikk, styrkeløftere er kortere, også videre.

Utlogget burny_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 249
  • Honnør: 178
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 249

Skjønner frustrasjonen din, men enda:

Vekta er noe folk kan gjøre noe med, høyden er som den er.....
Blir feil å dele det inn på noe annet viss enn vektklasser Wink .

Sånn er livet, istedenfor å tenke på sånne ting så kan du tenke på hva du kan gjøre for å bli sterkere Smiley

Utlogget Kjell...

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 145
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Hvis en mann er 180 høy så har han ingenting i 75kg klassen og gjøre. Man ser jo Tom Martin som drar 352,5 i 83kg klassen og han er over gjennomsnittshøyde i den klassen. Er det urettferdig at han har genene til og gjøre så mye i mark?

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Det å skulle definere hvem som er sterkest ut fra noe annet enn hvor mange kg løftet på en måte vi alle er enige om i forhold til reglene er bare tull. Og det koker ned til det jeg har nevnt tidligere, nemlig at en som er dårlig bygget for en idrett er ikke BEDRE enn en med en fordelaktig kroppstype, om prestasjonen i seg selv er den samme.

Du mener en mann som har løftet 150 kg med ROM på 100 cm har prestert det samme som en mann som har løftet 150 kg med en ROM på 70 cm?  Den kortere ROMen er akkseptert i styrkeløft fordi man kan ikke bøye med lengre ROM enn hva kroppen tillater.

Dette hadde ikke vært akseptert i for eksempel steinløft i strongman, en kortere mann ville ikke fått lov til og løfte en atlas stein opp på en kortere kasse enn sine motstandere pga at han selv var kort.  Det er kun i øvelser hvor atletene må prestere det samme at man faktisk finner ut hvem som er sterkest, les øvelser som atlas steiner, truck pull, farmers walk, øvelser hvor hver atlet må ha den samme energi utløsningen for og fullføre øvelsen.  Bøy benk mark er veldig gode indikatorer på hvor sterkt ett individ er, men de er langt ifra perfekte da hvor mye energi som utløses er så avhengig av dimensjonene på kroppen som løfter.

Du kunne jo sagt at den med lange bein kunne ta færre skritt på 100-meteren, og at det egentlig var stegfrekvens som var det sanne målet på hurtighet?


Det ville jeg aldri ha sagt.

Skal man dra paraleller til 100 metern og styrkeløft, så ville det vært rimelig og la korte atleter løpe en kortere distanse enn de lengre atletene gjør.  Noe som selvsagt ville vært helt urimelig.  Men grunnen til at dette aksepteres i styrkeløft er jo som sagt at en kort mann ikke kan bøye lengre enn hans ROM.  Og måten det konkureres på i styrkeløft nå er jo forsåvidt greit da den gjør det mulig og måle den beste styrkeløfteren på en relativt grei måte.

Poenget mitt er at den beste styrkeløfteren(Basert på poeng og sammenlagt) er ikke nødvendigvis den sterkeste.

Og da er det greit å kunne "jekke ned" resultatene i eget hode med at styrkeløftere har fordelaktige vinkler, styrkeløftere løfter med annen teknikk, styrkeløftere er kortere, også videre.

Jeg merket jo selv at jeg tjente 5 kg i benk når jeg spente opp ryggen, ved og gjøre dette betyr det jo at jeg har blitt en bedre styrkeløfter fordi jeg ville fått flere kg løftet i konkuranse, men det betyr ikke at jeg har blitt sterkere, det er du vel enig i?

Skjønner frustrasjonen din


Takk.

Hvis en mann er 180 høy så har han ingenting i 75kg klassen og gjøre. Man ser jo Tom Martin som drar 352,5 i 83kg klassen og han er over gjennomsnittshøyde i den klassen. Er det urettferdig at han har genene til og gjøre så mye i mark?


Urettferdig nei, slettes ikke, at han presterer så bra i sin vekt klasse på tross av at han er høyere betyr jo bare at han flytter vektene enda lengre enn sine konkurenter, utløser enda mer energi på hvert løft og ergo er til og med sterkere enn hva tallene viser om man sammenligner ham med hans kortere motstandere som løfter like tunge vekter.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget ColossusMaximus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 337

En mann løfter en 20kg stang fra bakken og over hodet. Så han kan "prestere"  44Nm = 20N*2,2m.
En annen mann løfter 4400kg en cm over bakken. Han "presterer" da 4400N*0,01m = 44Nm.

Hvem er sterkest?

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123



Urettferdig nei, slettes ikke, at han presterer så bra i sin vekt klasse på tross av at han er høyere betyr jo bare at han flytter vektene enda lengre enn sine konkurenter, utløser enda mer energi på hvert løft og ergo er til og med sterkere enn hva tallene viser om man sammenligner ham med hans kortere motstandere som løfter like tunge vekter.


Om han er høyere, betyr det ikke dermed at han flytter vektene lenger. Tom Martin har veldig kort rygg og lange armer, kan godt være at en person som er 15 cm lavere har lenger løftevei i markløft om han har korte armer og lang rygg.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
En mann løfter en 20kg stang fra bakken og over hodet. Så han kan "prestere"  44Nm = 20N*2,2m.
En annen mann løfter 4400kg en cm over bakken. Han "presterer" da 4400N*0,01m = 44Nm.

Hvem er sterkest?

Og tenke i Newton Meter er jeg en stor tilhenger av, jeg syns det blir litt feil og sammenligne løft over hodet med markløft, om man derimot sammenligner Newton Meter i samme øvelse(Les bøy, benk, mark) så mener jeg det vil bli en korrekt måling av styrke.

Om han er høyere, betyr det ikke dermed at han flytter vektene lenger. Tom Martin har veldig kort rygg og lange armer, kan godt være at en person som er 15 cm lavere har lenger løftevei i markløft om han har korte armer og lang rygg.

Ja, Martins armer og at han pga dette korter ned løfteveien i mark var i tankene mine da jeg skrev innlegget.

Om en mann som er kortere enn martin likevel har lengre løftevei vil jeg annse denne mannen som sterkere om han utløser mer energi i løftet mens han løfter samme vekt.  I snitt vil en høy mann ha lengre løftevei i de 3 store kontra en kort mann.

Er det helt urimelig og si at den sterkeste mannen i styrkeløfter sammenheng er mannen som utløser flest Newton meter i de 3 store?  Jeg syns virkelig ikke det.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

tfildaed

  • Gjest
BMI, her er det en mulighet for BMI spør du meg, det er forholdet mellom høyde og vekt.

Men slik som bmi brukes idag er det helt håpløst, men i konkuranser hvor kroppsvekt er den eneste faktoren ville jeg gjerne sett at høyden hadde blitt med som en faktor også!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!