Skrevet av Emne: styrkeløft og kroppshøyde - urettferdig måling av prestasjoner  (Lest 26544 ganger)

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Ja la oss heller avgjøre styrkeløftstevner på et vektet gjennomsnitt av newtonmeter, BMI og wilks! Jeg foreslår 1:5, 1:5, 3:5, men detaljene kan vi selvsagt diskutere i grusom detalj videre i tråden. Minuspoeng for bruk av magnesium i markløft eller bro i benken, siden dette kan gjøre at man løfter flere kilo.

Kan vi få opp noen grafer også?

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Det er jo helt klart at lavere personer har fordel i alle vektklasser unntatt 120 og kanskje -120. Det er jo enkelt og greit fordi lavere høyde tillater mer muskelmasse i en gitt vektklasse, og da særlig mer muskelmasse i forhold til vektarmer og den kraft nødvendig for å flytte vekten fra a til b for den enkelte utøver.

Litt urettferdig er det nok; mens en høy løfter er avhengig av og stille i 120 for å kunne hevde seg, så kan en kort løfter velge klasse mer fritt og allikevel stille konkurransedyktig. En løfter på 1.70 f.eks, kan nok løfte relativt rippet i 66-74, bulket i 105-120 eller noe midt imellom, og kunne hevde seg realtivt godt uansett. En løfter på 1.95 vil naturligvis komme til kort dersom han skulle konkurrert mot utøveren på 1.70 i en av de lavere vektklassene.

Samtidig er vektklasser langt mer rettferdig enn høydeklasser, og en kombinasjon, type BMI, blir nok fort litt innviklet og vanskelig gjennomførbart i praksis.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Jeg foreslår ingenting i henhold til konkuranse formen styrkeløft da dette vil bli for komplisert til og faktisk kunne kåre vinnere om man skal ta alle variabler i betraktning. 

Ja la oss heller avgjøre styrkeløftstevner på et vektet gjennomsnitt av newtonmeter, BMI og wilks! Jeg foreslår 1:5, 1:5, 3:5, men detaljene kan vi selvsagt diskutere i grusom detalj videre i tråden. Minuspoeng for bruk av magnesium i markløft eller bro i benken, siden dette kan gjøre at man løfter flere kilo.

Kan vi få opp noen grafer også?


Leser du ikke hva jeg skriver??  Har jo nettop pressisert at jeg ikke kommer og foreslår regel endringer til sporten styrkeløft da det kan bli for komplisert til og utføre i praksis.

Det er faktisk mulig og diskutere dette, sporten styrkeløft er grei den, men den er ikke nødvendigvis fasiten på alt som har med styrkemåling og gjøre her i verden, det er dette jeg vil fram til, og det går ann og diskutere dette temaet uten blindt og komme med en paragraf full av sarkasme.


Det er jo helt klart at lavere personer har fordel i alle vektklasser unntatt 120 og kanskje -120. Det er jo enkelt og greit fordi lavere høyde tillater mer muskelmasse i en gitt vektklasse, og da særlig mer muskelmasse i forhold til vektarmer og den kraft nødvendig for å flytte vekten fra a til b for den enkelte utøver.

Litt urettferdig er det nok; mens en høy løfter er avhengig av og stille i 120 for å kunne hevde seg, så kan en kort løfter velge klasse mer fritt og allikevel stille konkurransedyktig. En løfter på 1.70 f.eks, kan nok løfte relativt rippet i 66-74, bulket i 105-120 eller noe midt imellom, og kunne hevde seg realtivt godt uansett. En løfter på 1.95 vil naturligvis komme til kort dersom han skulle konkurrert mot utøveren på 1.70 i en av de lavere vektklassene.

Samtidig er vektklasser langt mer rettferdig enn høydeklasser, og en kombinasjon, type BMI, blir nok fort litt innviklet og vanskelig gjennomførbart i praksis.

Enig, var mere slike svar jeg hadde håpet på. 





There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Tro en del ikke helt forstår kraft x arm prinsippet, er ikke bare høyden som har innvirkning men også forhold mellom diverse kroppsdelers lengder og hvor muskelfester er. En på 180cm kan fint ha bedre forutsettinger for å løfte tungt enn en på 170cm.
Større ROM betyr heller ikke nødvendigvis at det må mer max kraft til, men mer energi totalt.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Ho ho, her var det mye skinnuenighet.

Jeg tror problemet ligger i forsøket på å trekke en generell slutning ut av et konkret eksempel. Jeg tror vi alle er enige om at dersom to personer løfter 120 kg i benk, så løfter de nettopp 120 kg i benk begge to. Å skulle vurdere hvem som er sterkest blir noe annet, og da må i det minste forutsetningene for den vurderingen defineres. For hva er egentlig "sterk" ...

TT


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Torø

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 104
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 104

La oss si at jeg var sterk i benkpress og var på landslaget. Jeg tror ikke jeg har genetisk potensiale (but who knows...) til å løfte 215 kg på 59,x kroppsvekt. Men det har de som kun løfter én cm (les: dvergene). Men hva kan jeg gjøre da? Jo, jeg kan bulke og heller løfte 230 i 67,5 eller en høyere klasse, så slipper jeg det problemet.

Det man også må tenke på er at de med korte armer har problemer i markløft, slik at sammenlagten ikke varierer så mye på grunn av ROMen. Jeg vil heller ikke si at denne mannen http://www.youtube.com/watch?v=X9jM10SbQbo#noexternalembed klarer så mye i knebøy fordi han er lav og har liten ROM.
Styrkeløfter (på hobbybasis)

Treningslogg      Styrkeløftstevner      Haugaland AK

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Nå er det vel ikke kun snakk om konkurranse sammenheng? Jeg på 198 blir ofte sammenlignet med folk på 170 og 180 som veier like mye. Sier jo seg selv at de har mer muskelmasse og løfter mer samtidig som de har mye kortere løftebane. Så mine løft ift vekt blir vel å sett på som dårlige. Er nesten så man heller burde dratt BMI inn i regnestykket.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

tfildaed

  • Gjest
Ja la oss heller avgjøre styrkeløftstevner på et vektet gjennomsnitt av newtonmeter, BMI og wilks! Jeg foreslår 1:5, 1:5, 3:5, men detaljene kan vi selvsagt diskutere i grusom detalj videre i tråden. Minuspoeng for bruk av magnesium i markløft eller bro i benken, siden dette kan gjøre at man løfter flere kilo.

Kan vi få opp noen grafer også?

Benk, rumpen og ryggen skal være i kontakt med benken under hele løftet! da blir det sterkeste man ikke beste tekniker Smiley så en idag som jukset 20-30kg med sprett og rumpeskyv(ikke mulig i konk)

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Nå er det vel ikke kun snakk om konkurranse sammenheng? Jeg på 198 blir ofte sammenlignet med folk på 170 og 180 som veier like mye. Sier jo seg selv at de har mer muskelmasse og løfter mer samtidig som de har mye kortere løftebane. Så mine løft ift vekt blir vel å sett på som dårlige. Er nesten så man heller burde dratt BMI inn i regnestykket.

Fryktelig mye mer muskelmasse er det nå ikke da skjelettet ikke veier spesielt mye. Løftevei er noe annet, men er flere fordeler med å være høy enn lav
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Når jeg snakker muskelmasse i denne sammenhengen snakker jeg muskeltverrsnitt. Volumet er kanskje ikke så forskjellig, men tverrsnittet som gjelder på styrken!
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Når jeg snakker muskelmasse i denne sammenhengen snakker jeg muskeltverrsnitt. Volumet er kanskje ikke så forskjellig, men tverrsnittet som gjelder på styrken!

Hvorfor skulle tverrsnittet være høyere?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

tfildaed

  • Gjest
Fryktelig mye mer muskelmasse er det nå ikke da skjelettet ikke veier spesielt mye. Løftevei er noe annet, men er flere fordeler med å være høy enn lav


Wow, endelig en som har forstått at forskjellen på skjelettet varier med 2-3kg fra liten til stor:)

Men han lange må plassere musklene over et større område, noe som gir mindre power pr kg.

Men lange armer og Apepulver(Torkil Ravndal) i markløft er en god mix, men i benk uten "juks" er det en dårlig mix! I markløft og knebøy kan man ikke jukse da, vekten skal helt opp eller langt nok ned! og man kan ikke trikse med bunnpunktet!

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Hvorfor skulle tverrsnittet være høyere?
Du skjønner ikke hvorfor to muskler som veier det samme, men der den ene er mye lengre, har forskjellig tverrsnitt?

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Dette er det jeg leser:

Buhu, jeg er en svak liten 16 år gammel tynn gutt som vil at mine løft skal være bedre enn de er Sad.......

Kan ikke du bruke litt mer tid ved middagsbordet og litt mindre på tastaturet, så kan det være du bikker 100 i Bøy.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Du skjønner ikke hvorfor to muskler som veier det samme, men der den ene er mye lengre, har forskjellig tverrsnitt?

Kansje vi ikke legger samme betydning i ordet. Om du mener diameter, så er jeg med. Men er ikke helt enig i at å fordele muskelmasse over ett større område nødvendigvis gjør deg svakere. Om så var tilfelle ville vi hatt mye flere lave som hevdet seg i de større vektklassene. Om de har fordel i 83kg klassen er jo fordelen desto større i 120kg
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!