Skrevet av Emne: styrkeløft og kroppshøyde - urettferdig måling av prestasjoner  (Lest 26539 ganger)

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Jo lengre armer, jo større biceps må man ha for å curle samme vekt som en med korte armer. Dette gjør at kroppsvekten økes.

Grunnen til at det blir avansert er at det er forskjellige begreper som lett blir tolket feil, slik som i denne setningen. Hva betyr større biceps? Er den større fordi den er lengre, eller er den større pga. tverrsnittet? Man blir tyngre ettersom man har lengre biceps, men samme tverrsnitt. Og med samme tverrsnitt er man like sterk, sett bortfra alle andre faktorer.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Krabbatten

Grunnen til at det blir avansert er at det er forskjellige begreper som lett blir tolket feil, slik som i denne setningen. Hva betyr større biceps? Er den større fordi den er lengre, eller er den større pga. tverrsnittet? Man blir tyngre ettersom man har lengre biceps, men samme tverrsnitt. Og med samme tverrsnitt er man like sterk, sett bortfra alle andre faktorer.
Er med på den, bortsett fra andre faktorer.

Men hvis man ikke ser bort fra andre faktorer, så har man som regel kortere biceps i forhold til lengden jo lengre man er. F.eks:


Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget SteinD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 37

Så ingen vektklasser da?

Les innlegget mitt en gang til så ser du at jeg nevnte høyde og lengde ! Hvordan kan du da spørre om vektklasser ??
Les innlegget nøyere før du svarer med et spørsmål.

SteinD
Gammel mann gjør så godt han kan.......

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Er med på den, bortsett fra andre faktorer.

Men hvis man ikke ser bort fra andre faktorer, så har man som regel kortere biceps i forhold til lengden jo lengre man er. F.eks:






Huh

Muskelfestet og lengden på muskelen bestemmes jo av hvor lang armen din er. Jeg kjenner meg ikke igjen i den hypotesen, jeg har laaang biceps. Peaken på biceps bestemmes av gener uavhengig av muskellengde.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Du har i det siste hatt en lei tendens til å gå på person i stedet for sak Grizzly. Som den relativt oppegående person jeg har inntrykk av at du egentlig er, burde du klare å spa opp et dugelig argument i ny og ne=)

Denne tråden er så dum at jeg ikke klarer å la være. Når nivået er så lavt på tf ser jeg ingen grunn til å møte kritikk med noen form for logisk svar. I stedet ønsker jeg at tråden skal legges ned. Det er ikke alltid jeg er her for å diskutere saklig. Jeg er ofte her for å more meg selv, gjerne på andres bekostning. Noen vil kanskje si at jeg da heller kan la være å skirve da, heldigvis er jeg ikke en av disse. Hvorvidt du oppfatter meg som relativt intelligent betyr ikke så mye for meg.

Men siden du spør så kan jeg svare litt ontopic.

Hva er poenget med denne diskusjonen? At noen skal få mer creds fordi man er tynn og høy. Det spiller ingen rolle, løftet er løftet. Kjell slår dere tynninger uansett.

Om du veier 75 kg er det ikke bra om du løfter 82,5 kg, enten du er en meter høy eller 180 meter høy. Vi har faktisk jenter som bøyer mer på mindre kroppvekt i klubben, men de er jo ikke 180 cm, det er klart.

Utlogget Krabbatten

Vi har faktisk jenter som bøyer mer på mindre kroppvekt i klubben, men de er jo ikke 180 cm, det er klart.
Husk på at jenter har mindre hjerne Wink
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Denne tråden er så dum at jeg ikke klarer å la være. Når nivået er så lavt på tf ser jeg ingen grunn til å møte kritikk med noen form for logisk svar. I stedet ønsker jeg at tråden skal legges ned. Det er ikke alltid jeg er her for å diskutere saklig. Jeg er ofte her for å more meg selv, gjerne på andres bekostning. Noen vil kanskje si at jeg da heller kan la være å skirve da, heldigvis er jeg ikke en av disse. Hvorvidt du oppfatter meg som relativt intelligent betyr ikke så mye for meg.
Jeg er fullt klar over at dette er ditt syn, det er ikke vanskelig å tolke ut ifra dine poster på tf:) Min post var heller en oppfordring til å endre adferd litt.
At du har gitt opp å argumentere saklig er fullt forståelig, og at du til tider morer deg selv på andres bekostning her har jeg null problemer med, skirv i vei, er skyldig på det punktet selv. Men jeg synes du bommer på når. For meg virker det som du tyr til billige personangrep og morsomheter i møte med folk som har andre meninger enn deg selv, uavhengig av hvilket nivå diskusjonen ligger på og hvor seriøs vedkommende er. Det er den innstillingen, at du fremstiller alle argumenter du er uenig i som så håpløse at du ikke gidder annet enn å latterliggjøre dem, som jeg reagerer litt på. Beste eksempelet er ikke på tf en gang, men raw-wc tråden på nsf sitt forum:)


At jeg karakteriserer deg som relativt oppegående var ment for å avvæpne kritikken litt, presisere at den ikke gikk på deg som person men måten du debatterer på. At du ikke bryr deg om hva andre mener om deg er selvfølgelig beundringsverdig, dog noe unødvendig å påpeke i denne sammenheng.


Sitat
Men siden du spør så kan jeg svare litt ontopic.

Hva er poenget med denne diskusjonen? At noen skal få mer creds fordi man er tynn og høy. Det spiller ingen rolle, løftet er løftet. Kjell slår dere tynninger uansett.

Om du veier 75 kg er det ikke bra om du løfter 82,5 kg, enten du er en meter høy eller 180 meter høy. Vi har faktisk jenter som bøyer mer på mindre kroppvekt i klubben, men de er jo ikke 180 cm, det er klart.

Poenget er vel relativt åpenbart; diskutere hvorvidt vekt i noen tilfeller kan være urettferdig for å måle prestasjoner opp mot hverandre. Må ærlig talt si jeg ikke forstår hvorfor dette skal være et så håpløst tema, og har fortsatt til gode å se et godt motargument.

Bare for å forsikre meg om at du har forstått det så er ikke jeg trådstarter. Hvis du leser min første post her ser du at det der blir så langt fra ontopic som mulig=)

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Å løfte 82.5 kg på 180 og 75 kg er endel bedre enn om en på 160 og 75 kg skulle gjort det samme. Hvis dette bare er vas hvor er motargumentene? Har man ikke mental kapasitet nok til å sette sammen et valid motargument så dropper man å kommentere
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Tro en del ikke helt forstår kraft x arm prinsippet, er ikke bare høyden som har innvirkning men også forhold mellom diverse kroppsdelers lengder og hvor muskelfester er. En på 180cm kan fint ha bedre forutsettinger for å løfte tungt enn en på 170cm.
Større ROM betyr heller ikke nødvendigvis at det må mer max kraft til, men mer energi totalt.

THIS!!

håper flere høye folk som driver å whiner om dette, leser dette Wink
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Tror du missforstår den litt. Muskelfestet hos en på 2 meter er gjerne lengre ut fra omdreiningspunktet ja, men vektarmen i seg selv er også lengre noe som vil veie opp det gunstige muskelfestet. En på 180 KAN ha det ja men generelt sett vil det ikke være slik. Alle kan ha gunstig muskelfeste uavhengig av høyde.

Muskelfestet fra omdreiningspunktet har MYE å si på hvilken vekt man kan løfte. Ved en albueekstensjon med triceps brachii festet 3 cm fra omdreiningspunktet hos person 1, og triceps brachii festet 6 cm fra omdreiningspunktet hos person 2, vil person 2 kunne løfte dobbelt så mye vekt som person 1 forutsatt at vektarmens (underarmen) lengde er den samme. Men har noen her forskning som sier at muskelfestet er gunstigere, tatt vektarmens lengde i betrakting, hos høyere personer, enn hos lavere personer?

Større ROM i en øvelse som benkpress vil gjøre at man blir nødt til å bruke forside skulder til å presse mer aktivt, noe som vil føre til at man løfter mindre og er mer utsatt for skader. Større ROM er ikke ensbetydende med lenger løftebane. En person på 180 og en på 2 meter kan ha samme ROM, samtidig som at personen på 2 meter har lengre løftebane og bruker like mye kraft men mer energi på løftet. Her spiller lengde på armer mot størrelse på bryst en rolle for hvor stor ROM man får. De fleste på 2 meter er lange og ikke høye og svære i bygningen slik som f.eks Richard Skog. Derfor er benkpress tyngre for høye personer som får større ROM og en unaturlig posisjonering av skulderleddene helt nederst i øvelsen.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Det jeg har lagt merke til at høye folk pleier å være stort sett veldig gode i trekk øvelser og biceps.


Noen tanker om det?
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Ja det har jeg også lagt merke til ettersom jeg er en av dem Tongue Lengre sener skaper gjerne et større moment i trekkøvelser enn de gjør i pressøvelser, og lengden på vektarmen spiller ikke like stor rolle, uten at jeg tør å være helt bastant på akkurat den.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Meget interresant diskusjon så langt.

Tydelig at en god del forumsbrukere sitter inne med mye kunnskap, mens andre kan mer eller mindre ingenting og sitter i halv svima foran tastaturet og taster i vei,  men på tross av dette skal være med og diskutere.  I tillegg har vi også brukere som burde holdt seg ute av tråden da de ikke liker den.

Jeg leste at det var en bruker som skulle ønske at tråden var stengt, hvilket er veldig sjokkerende, det går jo ann og la være og lese tråden om man ikke mener den er interresant. Å hevde at det er teit og diskutere dette emnet blir litt dumt da tråden allerede har fått nesten 2000 treff, det er tydelig interresse for temaet.

Uansett, basert på innspillene til aktørene som har deltatt mener jeg vi altså kan konkludere med at:

I de lavere vekt klassene har lavere folk en fordel.  Stiller man i klasser godt under 100 er man sjanseløs om man er høy, hvilket er synonymt med at og løfte mye med høy kroppshøyde i lav vektklasse er en bedre prestasjon sammenlignet med om man ville gjort det med lavere kroppshøyde.

I de høyere vekt klassene er jeg ikke helt sikker på hvilken sluttning man skal ta, mulig utøvere stiller litt mere likt her eller kanskje folk som er lave har en marginal fordel fordi de flytter vekten kortere.

Dette er ikke så mye min subjektive mening, men mer den objektive meningen jeg står igjen med etter og ha analysert samtlige innlegg for så og komme fram til konklusjonen som står ovenfor.  Tenkte at som trådstarter var det min jobb og gjennomføre denne analysen slik at samtlige argumenter blir summert til en konklusjon,


There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Torø

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 104
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 104

Og slik er det også i lave vektklasser, Power loppa. Jeg er av lav høyde i lav vektklasse, men er sjanseløs mot andre som er enda lavere i samme vektklasse. Hvis man ser på de beste i verden i min vektklasse (eller alle de laveste vektklassene) er dem klart mye lavere enn meg. De har da mer/større muskler, som er fordelaktig. Kanskje jeg har misforstått litt hva som er ulempen med å være høy i høy vektklasse, men jeg ser ikke forskjellen på en høy persen i høyere vektklasse og meg i lav vektklasse. I begge tilfeller har de som er lavest minst ROM og mest muskler. Jeg vet ikke hva folk legger i å være høy, men jeg anser for eksempel vår kjøre CYC til å være relativt høy (1,86 m), og han gjør det jo greit nok, han.

Altså:

Sitat
Stiller man i klasser godt under 100 er man sjanseløs om man er høy
Akkuratt som de som er 160+ cm er sjanseløse i den laveste vektklassen
Styrkeløfter (på hobbybasis)

Treningslogg      Styrkeløftstevner      Haugaland AK

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Og slik er det også i lave vektklasser, Power loppa. Jeg er av lav høyde i lav vektklasse, men er sjanseløs mot andre som er enda lavere i samme vektklasse. Hvis man ser på de beste i verden i min vektklasse (eller alle de laveste vektklassene) er dem klart mye lavere enn meg. De har da mer/større muskler, som er fordelaktig. Kanskje jeg har misforstått litt hva som er ulempen med å være høy i høy vektklasse, men jeg ser ikke forskjellen på en høy persen i høyere vektklasse og meg i lav vektklasse. I begge tilfeller har de som er lavest minst ROM og mest muskler. Jeg vet ikke hva folk legger i å være høy, men jeg anser for eksempel vår kjøre CYC til å være relativt høy (1,86 m), og han gjør det jo greit nok, han.



Er ikke det du sier i tråd med konklusjonen?  Du sier jo at de som er lavere enn deg slår deg.

Edit:  Dette går over mitt hode, jeg tror vi må avslutte denne diskusjonen.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!