Skrevet av Emne: HST, av Børge A. Fagerli  (Lest 78683 ganger)

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #30 : 22. august 2003, 17:17 »
Jeg var selv veldig skeptisk til denne metoden, siden jeg stort sett har fått fortalt at man ikke skal trene hver muskel oftere enn hver 5. - 7. dag.

Har nettopp gjort ferdig 15rep perioden min i dag og er rimelig fornøyd med utfallet. Økning på 12.5kg i belastning totalt, og 2 sett gikk akkurat.

Gleder meg til å begynne å kjøre litt tyngre i 10rep perioden på mandag =)

For meg betyr HST i først omgang variasjon og ikke fullt så kjedelig treninger. Skal bli spennende å se om jeg får noen nye perser når jeg er ferdig.
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget Småen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 252

  • If you want peace, prepare for war!
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #31 : 22. august 2003, 17:21 »
Håper du har tatt mål av deg selv før one, så blir det spennende å se målene etterpå...  Smiley
Size matters...

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #32 : 17. september 2003, 16:03 »
Gammel tråd får nytt liv....

Jeg må bare spørre om en ting jeg reagerte ganske mye på i artikkelen til Børge A. Fagerli.

Der står det skrevet at å trene til utmattelse gir mindre microtrauma enn å ikke trene til utmattelse.  Huh Hvordan kan det begrunnes?

Hvis en person klarer 8 reps med 100kg i benkpress på første sett og 6 på neste sett. 4 på tredje og 5 m/hjelp på fjerde sett, så bør jo det skape mer microtrauma enn om den samme personen hadde gjennomført to sett på 6 reps med den samme belastningen. For jeg regner ikke med at om man tar flere sett så reparerer man den skaden som oppstod i de to første settene.

Eller er det slik det menes at å trene til utmattelse 1 gangi uka gir sammenlagt mindre microtrauma enn å ikke trene til utmattelse 3 ganger i uka?

Vennligst spesifiser så nøye som mulig når det skal forklares omkring forholdsvis kontroversielle treningsmetoder. Skeptikere, som meg selv har vanskelig for å akseptere tvilsomme begrunnelser når vi får en grunn til det.

Soje

Ja, gammel tråd får nytt liv igjen...

Jeg er sjelden på forumet her fordi jeg nå jobber 10-12 timers dager og sjelden har tid til så mye annet. Du kan nå meg på Tech Nutrition sitt forum, der jeg daglig besvarer spørsmål bl.a. om HST og treningsfysiologi generelt.

Utmattelse skjer primært gjennom to mekanismer - nevral og metabolsk. Nevral betyr at nerveimpulsene til muskelen ikke er sterke nok til å avfyre den optimalt, eller at refleksive mekanismer "stenger av" muskelen for å forhindre skader. Metabolsk utmattelse vil si at diverse avfallsprodukter akkumuleres som hindrer muskelens funksjon, og/eller at ATP (kortsiktig energi) ikke gjenoppbygges hurtig nok.

Kort sagt vil et muskelfiber som ikke kontraherer optimalt heller ikke oppnå den nødvendige spenning for at mikrotrauma skal oppstå.

Sammenligningen din blir litt feil, det første alternativet løfter du 100kg 23 ganger, mens på det andre alternativet nesten halvparten - 12 ganger. Så det første vil generere mer mikrotrauma fordi du har lengre tid under belastning, ikke nødvendigvis fordi du trener til utmattelse. Hadde du tatt 4 sett med 6 repetisjoner på sistnevnte alternativ (eller 3 x 6 reps + 1 x 5 reps for å være rettferdig) ville jeg sagt at dette er mer effektivt.

Tid under belastning (TUB) vil være mer relevant enn et bestemt antall repetisjoner. En muskel kan ikke telle, og det vil ikke være noe bestemt antall repetisjoner som slår av eller på vekstresponsen. Du kan ta en repetisjon som varer 60 sekunder på ei lett belastning, og oppnå ingenting. Du kan ta 60 maksimale eksentriske repetisjoner på ei tung belastning, og være støl i en uke etterpå.

For å gi en kort oppsummering:

1. Du har til enhver tid en viss nedre grense for hvilken belastning som kreves for å indusere mikrotrauma. Denne grensen kan endre seg fra dag til dag, men primært er den bestemt av hvilken belastning muskelen har vært utsatt for tidligere.

2. Det  eksisterer ingen nedre grense for hvilket antall repetisjoner som er nødvendig for å indusere mikrotrauma. Dette er derimot avhengig av varighet og amplitude (maksverdi) av spenningen som muskelen opplever - essensielt sett betyr dette hvor mye vekt du har på stanga.

3. Utmattelse er ingen indikasjon på at du har stimulert muskelen til å vokse. En vekstrespons kan settes i gang uten å ta et sett til total utmattelse, og selv om du trener til total utmattelse på et sett er det slett ikke sikkert du har gjort tilstrekkelig arbeid for å indusere mikrotrauma. Vi har ingen enkel måte å finne ut om treninga vi nettopp gjennomførte var effektiv - den eneste måten vi kan forutsi det på er å kikke på hva som er blitt gjort før mhp. volum (sett og repetisjoner), og belastning. Ved å sette opp en progresjon der belastningen økes med jevne mellomrom, og der totalt antall repetisjoner pr muskelgruppe (eller TUB) er relativt konstant eller gradvis økende, vil du ha en mye høyere effekt av treninga.

Grunnen til at du ikke bør trene til total utmattelse eller med så mange sett og repetisjoner som mulig på hver trening, er at dette vil ha negativ effekt på både hvor ofte du kan trene og hvor mye du kan øke belastningene fra trening til trening. Dette er, som nevnt i artikkelen, avhengig av individuell treningstoleranse og sentralnervesystem. En muskel bør stimuleres til å vokse hver treningsøkt, samtidig som økt proteinsyntese kun har en varighet på 24-48 timer pr trening. Kunsten er å finne en balanse mellom det maksimale antall sett pr trening som samtidig lar deg trene oftere med en høyere progresjon - innen rimelighetens grenser selvfølgelig.

Håper dette ga svar på problemstillingen.  Smiley
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #33 : 18. september 2003, 00:08 »
"En muskel kan ikke telle"

 Wink
question everything

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #34 : 18. september 2003, 08:13 »
Jeg er i andre uke med 5-reppere i min andre forsøkssyklus med hst.

Jeg synes både 15-reppere og 10 reppere fungerer greit mentalt mht å ha en tydelig progresjon frem mot maksøkt de siste to treningsdagene i 14-dagersperioden (jeg benytter meg av en tosplitt!!).
På 5-repperne derimot synes jeg det er litt vanskelig.

Ta for eksempel min brysttrening:
Jeg begynner denne syklusens dag 1 med skrå benkpress med fristang med 2X5 på 135 kilo og skal ende opp på 2x5 på 155 kilo på siste dag. Andre øvelse er flatflyes hvor jeg skal ende opp på 45-50 kilo, men begynner med 35.
5 repper på noe som er 15-20 kilo under 5RM er rett og slett såpass lite at jeg den første uka nesten ikke føler at jeg har trent i det hele tatt......Fristelsen blir STOOOOR mht å kjøre en repp eller to ekstra....

Det jeg derfor har fundert på er om det hadde vært formålstjenelig å ligge litt nærmere opp til RM fra dag 1, men fortsatt med en progresjon inne, om enn noe mindre. Noen som har en ide???

mvh
Tric



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #35 : 18. september 2003, 09:25 »
Det jeg derfor har fundert på er om det hadde vært formålstjenelig å ligge litt nærmere opp til RM fra dag 1, men fortsatt med en progresjon inne om enn noe mindre. Noen som har en ide???

mvh
Tric

Det skal ikke være noe problem å kjøre flere treninger på rad med samme belastning. F.eks, du kan kjøre to treninger 40kg, med veeeeldig langsomme reps. Så 45kg litt kjappere, og til slutt 50kg normalt.

Jeg fikk iallefall siste rep på 70kg i benk til å føles som 90 kg på den måten.
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #36 : 18. september 2003, 10:28 »
Klippet og limt fra Spørsmål og Svar om HST:

"Spørsmål: Hvor mange sett må jeg ta for å øke mest i muskelmasse?

Svar: Dette er et spørsmål mange lurer på. Dessverre er det ikke et enkelt svar på det, siden vi alle har en individuell treningstoleranse. Dette har med sentralnervesystemet å gjøre, siden en muskel uansett vil reagere på en tyngre belastning enn den er vant til med å vokse seg større og sterkere. Hvis man kunne tegne en kurve over hvor effektiv treningsøkta er ville den se ut som en bakketopp: mer og mer effektiv etterhvert som du tar flere sett, til du når en topp som er det optimale, mens flere og flere sett utover dette punktet er mindre og mindre effektivt. Det er dessuten  viktigere med progresjon og en høy treningsfrekvens, og du vil som regel få bedre resultater av å trene oftere med en høyere vektprogresjon fremfor å ta ekstra sett.

Ta flere sett hvis:
Du aldri har treningsverk
Du aldri føler deg sliten, eller at du har trent i det hele tatt
Du ikke vokser

Ikke forandre antall sett hvis:
Du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom
Du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen
Du går rundt med en konstant ”pump” i musklene

Ta færre sett hvis:
Du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd.
Du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, men allikevel har vanskelig for å sove godt om natta
Styrken bare går nedover og nedover

For nybegynnere eller folk som aldri har prøvd HST vil jeg anbefale å kjøre gjennom programmet med 1 sett pr øvelse, da kan du se hvordan kroppen reagerer på denne treningsmetoden og du har et bedre grunnlag for å justere antall sett senere. For litt mer avanserte vil det generelt være nok med for eksempel 2 sett pr øvelse i første uka av hver repsfase når vektene føles veldig lette, og så 1 sett pr øvelse i uke 2 av hver repsfase når vektene føles tyngre. Du kan også løfte og senke vektene med en lavere repshastighet på de lette vektene.

Mange vil se på et HST program og tenke: bare 1-2 sett pr øvelse, det er da alt for lite! Når du da trener disse 2 settene tre ganger i uka og kanskje 2 øvelser på ei muskelgruppe, er du plutselig oppe i 12 sett pr uke som kanskje ikke er så ulikt et mer tradisjonelt program…"


Når jeg kommer ned i 5 repsfasen kutter jeg vanligvis ned på antall øvelser, fokuserer mest på baseøvelser, og kjører 4-5 sett pr øvelse. Droppsett er også å anbefale, så lenge du ikke overdriver det.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #37 : 18. september 2003, 11:50 »
Kan jeg sammenligne det hele med kondisjonstrening, der det er bedre å løpe i et tempo nær melkesyregrensen(utmattelse) flere ganger i uka for å bedre kondisjonen enn å løpe seg i senk, trene til man er full av melkesyre 1 gang i uka??

Soje

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #38 : 18. september 2003, 12:58 »
Det jeg derfor har fundert på er om det hadde vært formålstjenelig å ligge litt nærmere opp til RM fra dag 1, men fortsatt med en progresjon inne om enn noe mindre. Noen som har en ide???

mvh
Tric

Det skal ikke være noe problem å kjøre flere treninger på rad med samme belastning. F.eks, du kan kjøre to treninger 40kg, med veeeeldig langsomme reps. Så 45kg litt kjappere, og til slutt 50kg normalt.

Jeg fikk iallefall siste rep på 70kg i benk til å føles som 90 kg på den måten.

Slik jeg har oppfattet HST-filosofien så blir den måten å gjøre det på feil.
Ved å øke TUT  på en måte som fører en frem mot failure på de vektene som ikke gir failure ved "normal" TUT så fraviker en i praksis målet om en javn progresjon i treningsbelastning innen mesosyklusen. Eller har jeg missforstått dette helt??

Slik jeg har gjort det så har jeg kun økt TUT på de siste 14 dagene med 5-ere der jeg egentlig skulle kjørt bare negativer. Siden jeg trener aleine så er dette en grei måte å forsøke å øke belastningen noe også i denne fasen.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #39 : 18. september 2003, 13:13 »
Får håpe Fagerli har et fornuftig svar på dette.

Det sa om å starte nærmere RM, men med mindre progresjon, tenker du da på f.eks å øke med 2.5kg i stedet for 5kg?
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #40 : 18. september 2003, 15:06 »
Noe så enkelt som det ja. Slik som det står skrevet så er det lagt opp til en ganske betydelig progresjon i løpet av de to ukene, og det argumenteres vel også for viktigheten av det, men min følelse er at det blir i drøyeste laget......
Har også sett at en kan javne ut progresjonen litt ved å kjøre samme vekt på et par av øktene, og det vil jo kunne hjelpe litt seff.

Tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Småen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 252

  • If you want peace, prepare for war!
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #41 : 18. september 2003, 18:48 »
I et HST program der man skal ha 4 uker med 5 rep per sett, altså erstatte perioden med negative reps, skal man starte veldig, veeeeeeldig lavt på første 5 reps fasen siden man skal øke over to perioder eller gjelder noen spesialregler her?
Er det å foretrekke 8 uker med to 5 reps faser eller 6 uker med bare en 5 reps fase? Det er nemlig vanskelig for meg å få til negative reps...
Size matters...

Utlogget sony

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #42 : 18. september 2003, 21:44 »
Når jeg kommer ned i 5 repsfasen kutter jeg vanligvis ned på antall øvelser, fokuserer mest på baseøvelser, og kjører 4-5 sett pr øvelse.

Det var nytt for meg at det er mulig innenfor HST å gå fra 1-2 sett pr øvelse til 5 sett i 5-repfasen.
5 sett flere ganger i uka med høy belastning i slutten av en HST-syklus høres da ganske tøft ut? Shocked

Utlogget sony

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #43 : 18. september 2003, 21:53 »
Sitat
Tricepsman skrev:
 Slik jeg har oppfattet HST-filosofien så blir den måten å gjøre det på feil.
Ved å øke TUT  på en måte som fører en frem mot failure på de vektene som ikke gir failure ved "normal" TUT så fraviker en i praksis målet om en javn progresjon i treningsbelastning innen mesosyklusen. Eller har jeg missforstått dette helt??

Dette lurer jeg også på.Jeg kjører bla. 2 sett i knebøy,der jeg i sett 1 ofte tar ganske raske reps og desverre i sett 2 faller for fristelsen å kjøre noe langsommere reps for å ta meg mer litt ut,men dette er kanskje ikke optimalt i forhold til HST?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:HST, av Børge A. Fagerli
« #44 : 18. september 2003, 22:11 »
Er en aldri så liten ting jeg lurer på her, også mhp på bruk av krating. La oss si at man går på kreatin i 6 uker, får så å gå to uke av. Dersom man trener disse "lett" med mange reps, for så å start "tungt" igjen og da på kraetin, vil dette være en optimal måte å gjøre det på??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!