Skrevet av Emne: karb kilde rett etter trening  (Lest 6784 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: karb kilde rett etter trening
« #15 : 16. februar 2011, 20:14 »
Hvorfor skriver David noen ganger svensk? Huh

Jag är som sagt svensk och skrev på svenska här tidigare. Gick över till att skriva på norska ca fyra år sedan.


Der er da ikke noe tvil om at det å innta karbohydrater etter trening gir en økt restitusjon.

Ja, raskere gjenoppfylling av glykogen der og da, men så lenge man ikke skal trene i løpet av de nærmeste 8 timene har det ikke noe å si hvor raskt glykogenlagrene blir fylt opp.


Granted, jeg tok feil. Men det er vell heller ikke farlig å innta karbohydrater rett etter trening.

Edit: Det øker insulin nivåene, noe som hjelper på proteinsyntesen. http://www.landesbioscience.com/curie/chapter/2768/

Imidlertid rekker det med straks over fastenivåer av insulin for å stimulere proteinsyntesen maksimalt hos oss mennesker, og protein fører til mer enn nok insulinutskillelse for det.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94465.msg1406553#msg1406553



Oppfatningen mer insulin = bedre bygger på forskning på dyr, hvor insulin har en litt annen virkning.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs. In people, it appears that it is possible to stimulate muscle protein synthesis by supplying exogenous amino acids alone while maintaining (using the insulin clamp techniques) basal blood insulin concentration at the overnight fasted level"

Experimental Physiology. 90.4 pp 427-436; January 2005


Utlogget bjornmk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 184

Sv: karb kilde rett etter trening
« #16 : 17. februar 2011, 20:46 »
Nå har jeg aldri vært i tvil om at karb rett etter trening er viktig, er mer i tvil om hvilken karb kilde jeg kan bruke istedet for banan.. Så syns tråden spora litt av, uten å svare mye på det jeg faktisk spurte om  Erter

Men er det noen som HAR noen gode forslag? Som sagt, er dritlei banan, og har lest at rosiner ikke skal være like bra, pga mye fruktose..

Utlogget Krabbatten

Sv: karb kilde rett etter trening
« #17 : 17. februar 2011, 20:55 »
Nå har jeg aldri vært i tvil om at karb rett etter trening er viktig, er mer i tvil om hvilken karb kilde jeg kan bruke istedet for banan.. Så syns tråden spora litt av, uten å svare mye på det jeg faktisk spurte om  Erter

Men er det noen som HAR noen gode forslag? Som sagt, er dritlei banan, og har lest at rosiner ikke skal være like bra, pga mye fruktose..
Legg bananen i et pølsebrød og ha ketchup og løk på Wink Eller pakk den inn i en ost Smiley
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: karb kilde rett etter trening
« #18 : 17. februar 2011, 20:59 »
JanB Diddle her på forumet brukte vel Cola og/eller vingummi som karbkilde etter trening, og han kom da i grei form Wink
Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: karb kilde rett etter trening
« #19 : 17. februar 2011, 23:18 »
Nå har jeg aldri vært i tvil om at karb rett etter trening er viktig, er mer i tvil om hvilken karb kilde jeg kan bruke istedet for banan.. Så syns tråden spora litt av, uten å svare mye på det jeg faktisk spurte om  Erter

Men er det noen som HAR noen gode forslag? Som sagt, er dritlei banan, og har lest at rosiner ikke skal være like bra, pga mye fruktose..

Du fikk svar på det du spurte om. Spis hva som helst som inneholder karbohydrater.

Hvis du ikke er i tvil om at raske karbohydrater er viktig etter trening fordi du har lest det et sted, så kjøp karbohydratpulver. Gjerne noe med et kult engelsk navn og som koster mye. Jeg har lest at det skal være det beste. Minst 348% mer effektivt enn bananer i følge kreativ tolkning av urelevante studier på rotter.


Utlogget bjornmk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 184

Sv: karb kilde rett etter trening
« #20 : 18. februar 2011, 00:32 »
Og poenget med å bli spydig er?

Jeg stilte bare et helt legitimt spørsmål om noen hadde forslag til gode karbkilder etter trening, foruten banan... Beklager så meget om du syns det var et spørsmål som på noen måte gjorde meg "dum" i dine øyne..

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: karb kilde rett etter trening
« #21 : 18. februar 2011, 00:53 »
Jeg stilte bare et helt legitimt spørsmål om noen hadde forslag til gode karbkilder etter trening, foruten banan... Beklager så meget om du syns det var et spørsmål som på noen måte gjorde meg "dum" i dine øyne..

Igjen, du har fått svar det du spurte om. Hvilken som helst karbokilde er en god karbokilde etter trening; rosiner, pølsebrød, skittles, eple, riskaker, havregryn, spagetti, bamsemums, pannekake, potet, osv, osv.


Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: karb kilde rett etter trening
« #22 : 18. februar 2011, 01:03 »
Det blir rødt kjøtt og bamsemums på meg etter trening i morgen. Grin

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

Sv: karb kilde rett etter trening
« #23 : 18. februar 2011, 01:10 »
Det blir rødt kjøtt og bamsemums på meg etter trening i morgen. Grin

Hvorfor ikke en pils i samma slengen? KARBS KARBS

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: karb kilde rett etter trening
« #24 : 18. februar 2011, 18:51 »
Ble mye karbs. : P
Oppkarbing, bah.

LIKER IKKJE PILS.

Utlogget Krabbatten

Sv: karb kilde rett etter trening
« #25 : 18. februar 2011, 19:36 »
Ble mye karbs. : P
Oppkarbing, bah.

LIKER IKKJE PILS.
Avholdsmann?.. ikke bra :-/

Var vel en artikkel for en stund tilbake(kanskje år) om at en øl etter trening kunne være bra Tongue
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: karb kilde rett etter trening
« #26 : 18. februar 2011, 19:46 »
Arnold blandet jo visst nok shaken sin i whiskey,og han så jo noenlunde bra ut. Grin

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: karb kilde rett etter trening
« #27 : 19. februar 2011, 23:47 »
En liten Sjokomelk!
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!