Skrevet av Emne: Trend: BOSU-ballen  (Lest 11039 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Trend: BOSU-ballen
« : 18. februar 2011, 11:01 »
Med stadig økende interesse for trening og økte prestasjoner vokser det frem produkter folk ønsker å tjene penger på. Vi har sett en trend av diverse verktøy som skal være fantastisk for diverse formål. En av disse trendene er BOSU-ballen.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget andersgronn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 255

  • GISP!!!!
Sv: Trend: BOSU-ballen
« #1 : 18. februar 2011, 21:37 »
hvor er det sagt at Bosuballer eller andre ustabile underlag som slynger skal brukes for å aktivisere core muskulaturen?

ustabile underlag er etter min oppfatnig mer til hjelp (ved beinøvelser) for å aktiviser muskulaturen fra hoftene og ned samt, ankelstabilitet og knestabilitet..

jeg synes ikke denne studien er relavant med tanke på om bosuball er et godt verktøy i treningg av bein,
men heller som en enkeltstående studie der man konkluderer med at markløft på bosuball ikke er like bra for coremuskulaturen.

dessuten mener jeg det i en slik sammenheng er like relevant hvor høy " muskelrekrutteringen " er i quads, glutes og hams da det er der den største kraftutviklingen i et markløft kommer fra
( ryggen jobber jo bare statisk ) det hadde vært interessant om ble nevnt i studien

kan det være at studien bare beviser at: siden vekten blir så begrenset ved å stå på et utstabilt underlag at det ikke trengs så høy muskelaktiverig i coremuskulatur for å holde vekten oppe ( det kreves "laver muskeaktivering av an vanlig planke enn av en planke med 100 kg vekt på ræva)

eller: deltagerene var såpass uarefarne med markløft av de ved et ustabil underlag rett og slett fikk nok problemer med balansen og ikke fikk fokusert på "stramming" av coremuskulatur.



Det at folk tryner på bosuballen når den ligge opp ned ved div øvelser har jo null relevans med at det er et godt treningsredskap, om noen minster en vekt på tåa, kan man da konkludere med at vekter er skadefremmende ;-)


og til sist, de øvelsene du viser til som alternativ core øvelser er jo ikke voldsomt krevende for coremuskulaturen,

utfall med en hantel holdt over hodet, eventuelt stang er en hard coreøvelse, vanlig bulgarsk utfall selv med extra rom er uhyre lite krevende for kjærnemuskulaturen...
When you deadlift more than you frenchpress, its time to start doing som kickbacks!!!!!!

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Trend: BOSU-ballen
« #2 : 19. februar 2011, 15:52 »
hvor er det sagt at Bosuballer eller andre ustabile underlag som slynger skal brukes for å aktivisere core muskulaturen?

Det er en ganske vanlig oppfatning at ustabile underlag gjør at kjernemuskulaturen må jobbe bedre.
Trening på BOSU-ball markedsføres også som trening som fremmer balanse, styrke og trening av kjernemuskulatur av f.eks treningskjeden ELIXIA.

Ustabile underlag er etter min oppfatnig mer til hjelp (ved beinøvelser) for å aktiviser muskulaturen fra hoftene og ned samt, ankelstabilitet og knestabilitet..

Det finnes måter å aktivere hoftemusklene og underaktive muskler i hoftepartiet som er langt mer effektive enn å trene på BOSU - f.eks øvelser med mini-bands som f.eks kan benyttes for høyere aktivering av gluteus medius.

Eller benytte seg av andre dynamiske øvelser, feks slik det vises i videoen i følgende artikkel: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1889

Eller benytte seg av mere spesifikke hoftemobilitetsøvelser, slik som joe defranco illustrerer her:
http://www.youtube.com/watch?v=f-GRxDrMC4Y


jeg synes ikke denne studien er relavant med tanke på om bosuball er et godt verktøy i treningg av bein,
men heller som en enkeltstående studie der man konkluderer med at markløft på bosuball ikke er like bra for coremuskulaturen.

dessuten mener jeg det i en slik sammenheng er like relevant hvor høy " muskelrekrutteringen " er i quads, glutes og hams da det er der den største kraftutviklingen i et markløft kommer fra
( ryggen jobber jo bare statisk ) det hadde vært interessant om ble nevnt i studien

Artikkelen dreier seg heller ikke om BOSU-ball er et godt verktøy for trening av ben, men snarere at BOSU-ball er et dårlig verktøy for det det markedsføres for; styrke, trening av kjernemuskulatur og forbedre kroppsholdning blant annet.

Det er dessutten ikke snakk om en enkelt-studie. Jeg har referert til to studier i denne artikkelen. I nummer to sies det:
Sitat
Free weight exercises performed in this manner are specific to the core stability requirements of sports-related skills due to moderate levels of instability and high levels of force production

Her er forresten AFPT- Akademiet for Personlig Trening sitt syn på BOSU-trening: http://www.afpt.no/?page=129&article=322

Sitat
Trening på BOSU ball
Trening på BOSU ball gir IKKE bedre resultater.


Willardson et al ved Eastern Illinois University sammenlignet trening på BOSU ball med trening på flatt underlag. Ikke bare var muskelaktiviteten ved trening på BOSU laver i core musklene, men reduserte også den totale belastningen som kunne benyttes i øvelser som knebøy, press og curl.
Trening på BOSU ball er derfor bare enda en "mote" som ikke består vitenskaplige sammenligninger.
KAst BOSU ballene og gå tilbake til å trene på fast underlag.

kan det være at studien bare beviser at: siden vekten blir så begrenset ved å stå på et utstabilt underlag at det ikke trengs så høy muskelaktiverig i coremuskulatur for å holde vekten oppe ( det kreves "laver muskeaktivering av an vanlig planke enn av en planke med 100 kg vekt på ræva)

eller: deltagerene var såpass uarefarne med markløft av de ved et ustabil underlag rett og slett fikk nok problemer med balansen og ikke fikk fokusert på "stramming" av coremuskulatur.

Vel - Det at vekten blir så begrenset ved å stå på et ustabilt underlag er i seg selv et problem når målet er økt styrke, muskelvekst og aktivitet i kjernemuskulaturen.

Det du sier stemmer heller ikke i forhold til det studien har konkludert med. Coremusklene jobber ikke mindre fordi ustabilt underlag medfører lettere vekter. Forsøkspersonene gjennomførte serier med markløft med samme belastning både på ustabilt og stabilt underlag og resultatet viste at aktiviteten av i kjernemuskulaturen var høyere på stabilt underlag.

Å spekulere i hvorvidt deltakerene var erfarne styrkeløftere eller ikke blir håpløst etter min mening.

Det at folk tryner på bosuballen når den ligge opp ned ved div øvelser har jo null relevans med at det er et godt treningsredskap, om noen minster en vekt på tåa, kan man da konkludere med at vekter er skadefremmende ;-)

Temaet der jeg snakket om fall var heller ikke om treningsredskapet i seg selv, men skaderisiko. Det er ikke til å komme bort ifra at om det er sannsynlig at en faller av ballen(spesielt for uerfarne utøvere), medfører dette en høyere skaderisiko. Personlig har jeg sett 5(!) personer falle av bosu-ball iløpet av 4 måneder på et treningssenter. 2 av de skadet hodet temmelig hardt da de falt i veggen. Iløpet av samme tid har jeg ikke sett en person miste vekt på tærne. Det er uansett et dårlig eksempel fordi misting av vekter er noe helt annet enn å skade seg direkte som følge av et spesielt utstyr eller en spesiel øvelse.

og til sist, de øvelsene du viser til som alternativ core øvelser er jo ikke voldsomt krevende for coremuskulaturen,

utfall med en hantel holdt over hodet, eventuelt stang er en hard coreøvelse, vanlig bulgarsk utfall selv med extra rom er uhyre lite krevende for kjærnemuskulaturen...

Helt uenig. Jeg tror du sier det på bakgrunn av videoene jeg viser i artikkelen. Jeg skrev
Sitat
Når du utfører krevende styrkeøvelser som knebøy, markløft, utfall bakover, bulgarsk utfall m.fl, vil kjernemuskulaturen jobbe på spreng for å holde deg i korrekt posisjon.
Jeg referer med andre ord til baseøvelsene knebøy og markløft også. Å påstå at disse øvelsene ikke involverer høy aktivitet i kjernemuskulaturen er lite gjennomtenkt. Du kan banne på at 200 kg i markløft eller knebøy belaster kjernemuskulaturen i større grad enn 20 reps med 4kg hantler i knebøy på BOSU-ball.

Selvsagt kunne jeg vist overhead-squat, snatch og andre ENDA mer krevende øvelser, men poenget er at den vanlige mann i gata skal ha sjangs til å kunne gjennomføre øvelsene jeg viser.
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Trend: BOSU-ballen
« #3 : 27. februar 2011, 21:03 »
Som nyfrelst BOSU-deltaker, måtte jeg lese denne artikkelen Smiley Interessant lesing var det, men det er et par momenter jeg savner:

1. Hvem er det primært som trener BOSU (nå tenker jeg på saltimer, ikke på egen hånd)? Kundegruppen er stort sett den samme som trener andre saltimer. Denne gruppa vil, uansett hvor mye vi prøver å lokke dem til det, sjelden og aldri bevege seg i nærheten av frivektene. Alternativet for dem, vil enten være en økt i apparatene (så lenge de gidder å holde på med det samme, kjedelige programmet), en annen saltime, eller ingen trening i det hele tatt. Det at man har en fartsfylt time med en motiverende instruktør, betyr veldig mye for at mange skal gidde å gå på trening. Og motivasjon er viktig, det er vel ingen i tvil om?

2. Prinsippet om spesifitet, å trene på det man skal bli god i, er det vel ingen som trekker i tvil. Men variasjon i treningen er da også viktig for fremgang?

Spesielt det første punktet mitt syns jeg er viktig å få med. Heldigvis finnes det hederlige unntak i frivektsrommet, men det er stort sett gutter og menn med relativt kraftig fysikk som befinner seg der. Om det er deres nærvær som "skremmer saldamene" fra å bruke rommet, kan godt være. I så fall er jo dette noe senterledelsen kanskje kan gjøre noe med. F.eks. ved å i stedet for å ha et eget rom for frivekter, "blande" frivekter og apparater i større grad. Jeg syns det er synd at ikke flere kvinner trener frivekter, og vi som jobber på senteret gjør som sagt det vi kan for å prøve å motivere dem til det og å følge dem opp. Men "bottom line" er og blir tydeligvis at "saldamer" IKKE trener frivekter. Da må vel BOSU være mye bedre enn ingenting?

Til slutt kan jeg ta med mine egne erfaringer med BOSU så langt (4 økter): Som det står i artikkelen, er balansen min blitt bedre. Men ikke bare på BOSU'en. Jeg går mye i terrenget, men har alltid hatt relativt dårlig balanse der. De siste gangene jeg har beveget meg i terreng, har jeg fått bedre kontroll, spesielt nedover i terrenget, der balansen er viktig. Dette er selvsagt vanskelig å dokumentere, men jeg ser jo at det går litt fortere enn før på nedoverturene Smiley Det å variere treningen, syns jeg har gitt fin fremgang for meg (merker det på "trøkket i beina" under sykling. Dette er bedre nå enn da jeg bare trente frivekter og spinning). Etter mye frivekter gjennom vinteren, har jeg nå byttet ut en økt med BOSU, og beholdt den andre som før. Dette har i alle fall gitt meg en skikkelig "boost" på motivasjonen til å ikke bare trene sykkel/spinning, som er "min" greie. Vel ryker nok BOSU-timene senere på våren, til fordel for sykkel når sesongen nærmer seg, men foreløpig kommer jeg til å ta noen økter til. Kondisjonsmessig er det heller ikke til å kimse av. Jeg har målt pulsen noen ganger nå, og det er jaggu ikke langt fra spinning vi snakker om her.  Smiley


Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Trend: BOSU-ballen
« #4 : 28. februar 2011, 23:30 »
Som nyfrelst BOSU-deltaker, måtte jeg lese denne artikkelen Smiley Interessant lesing var det, men det er et par momenter jeg savner:

1. Hvem er det primært som trener BOSU (nå tenker jeg på saltimer, ikke på egen hånd)? Kundegruppen er stort sett den samme som trener andre saltimer. Denne gruppa vil, uansett hvor mye vi prøver å lokke dem til det, sjelden og aldri bevege seg i nærheten av frivektene. Alternativet for dem, vil enten være en økt i apparatene (så lenge de gidder å holde på med det samme, kjedelige programmet), en annen saltime, eller ingen trening i det hele tatt. Det at man har en fartsfylt time med en motiverende instruktør, betyr veldig mye for at mange skal gidde å gå på trening. Og motivasjon er viktig, det er vel ingen i tvil om?

2. Prinsippet om spesifitet, å trene på det man skal bli god i, er det vel ingen som trekker i tvil. Men variasjon i treningen er da også viktig for fremgang?

Spesielt det første punktet mitt syns jeg er viktig å få med. Heldigvis finnes det hederlige unntak i frivektsrommet, men det er stort sett gutter og menn med relativt kraftig fysikk som befinner seg der. Om det er deres nærvær som "skremmer saldamene" fra å bruke rommet, kan godt være. I så fall er jo dette noe senterledelsen kanskje kan gjøre noe med. F.eks. ved å i stedet for å ha et eget rom for frivekter, "blande" frivekter og apparater i større grad. Jeg syns det er synd at ikke flere kvinner trener frivekter, og vi som jobber på senteret gjør som sagt det vi kan for å prøve å motivere dem til det og å følge dem opp. Men "bottom line" er og blir tydeligvis at "saldamer" IKKE trener frivekter. Da må vel BOSU være mye bedre enn ingenting?

Til slutt kan jeg ta med mine egne erfaringer med BOSU så langt (4 økter): Som det står i artikkelen, er balansen min blitt bedre. Men ikke bare på BOSU'en. Jeg går mye i terrenget, men har alltid hatt relativt dårlig balanse der. De siste gangene jeg har beveget meg i terreng, har jeg fått bedre kontroll, spesielt nedover i terrenget, der balansen er viktig. Dette er selvsagt vanskelig å dokumentere, men jeg ser jo at det går litt fortere enn før på nedoverturene Smiley Det å variere treningen, syns jeg har gitt fin fremgang for meg (merker det på "trøkket i beina" under sykling. Dette er bedre nå enn da jeg bare trente frivekter og spinning). Etter mye frivekter gjennom vinteren, har jeg nå byttet ut en økt med BOSU, og beholdt den andre som før. Dette har i alle fall gitt meg en skikkelig "boost" på motivasjonen til å ikke bare trene sykkel/spinning, som er "min" greie. Vel ryker nok BOSU-timene senere på våren, til fordel for sykkel når sesongen nærmer seg, men foreløpig kommer jeg til å ta noen økter til. Kondisjonsmessig er det heller ikke til å kimse av. Jeg har målt pulsen noen ganger nå, og det er jaggu ikke langt fra spinning vi snakker om her.  Smiley



Hei og takk for et gjennomtenkt innlegg!

Jeg er absolutt enig med deg - bosu-trening er bedre enn ingen trening. Og i likhet med deg registerer jeg utfordringen med å få "gruppe-damene" over på andre ting. På senteret jeg jobber på er imidlertid det en trend som går mot stadig med frivekts-trening på selv denne gruppen.

Det at det stort sett er menn med kraftig fysikk som trener i styrkerommet må jeg imidlertid si meg uenig i. Jeg ser færre av de enn jeg ser overvektige "kari" eller Heidi på 40 år. Jeg synes faktisk det er et brukbart mangfold, men det betyr ikke at det er slik der du hører til. Det kommer sikkert litt ann på hva slags gym man holder til på.

Synes uansett du skriver smarte ting her, og hvis bosu-trening funker for deg så er det bare å kjøre på:

Poenget med hele artikkelen er at man skal stille et kritisk syn til verktøyet, basert på ny forskning.
 Smiley
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Trend: BOSU-ballen
« #5 : 01. mars 2011, 09:24 »
Ja, det er nok en viss overvekt av menn med kraftig fysikk på frivektsavdelingen hos oss, uten at vi er kjent for å ha et "bolegym" av den grunn. Skulle gjerne hatt "nøkkelen" til å få fru Hansen til å trene med frie vekter, ja Smiley

Poenget med hele artikkelen er at man skal stille et kritisk syn til verktøyet, basert på ny forskning.
 Smiley


Helt enig, og dette gjelder innenfor de aller fleste, om ikke alle, områder etter min mening Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!