Skrevet av Emne: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?  (Lest 2325 ganger)

Utlogget halloyo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« : 22. februar 2011, 14:54 »
Hei!

Er en figur på 20 år, som for tiden er i forsvaret, og har derfor god tid og gode ressurser til å bli i bedre form ila året.

Jeg er ca 185cm høy og 73kg tung.

Jeg har nylig startet på Stronglifts' 5x5 for nybegynnere.

Det jeg gjør per i dag er:

Workout A
Knebøy 5x5
Benkpress 5x5
Barbell Rows 5x5 (tror jeg sliter litt med teknikken på denne)


Workout B
Knebøy 5x5
Overhead Press 5x5 (her sliter jeg med å øke)
Markløft 1x5

I tillegg kjørte jeg for første gang i går 2x12 Pushups og 3x15 situps ved slutten av treninga.
Kjører også en mororunde med hangups/pullups på slutten.

Jeg øker med 2,5kg per trening på alle øvelser unntatt markløft, her øker jeg med 5kg. Jeg begynte med 25kg på alle øvelser (markløft 30kg), så jeg lurer egentlig på hvor lenge jeg kan forvente å øke så mye per økt? Virker litt søkt i mine øyne. Jeg har akkurat runda 37,5kg i benk og barbell rows, 45kg knebøy og 50kg Markløft. Jeg klarer fortsatt ikke mer enn 1-2 sets med 32,5kg Overhead press, og må derfor gå ned til hhv 30 og 27,5kg hver trening.

Lurer også på om jeg egentlig får trent biceps noe særlig her? Kan jeg legge til bicep curls eller noe annet i den duren? Isåfall, hvilken dag? Hva med chins? Andre øvelser jeg kan legge til?

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

På forhånd takk.

Utlogget halloyo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #1 : 22. februar 2011, 21:44 »
Bump!

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #2 : 22. februar 2011, 21:50 »
Har du lest skikkelig på stronglifts siden? Mener å huske at det skal stå at du kan legget til støtteøvelser som blant annet chins.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #3 : 22. februar 2011, 21:50 »
Hvor lenge du kommer til å øke avhenger av treningsbakgrunn og hvor mange kg du startet med. Jeg er i uke 8 og har kun deloadet på oh-press. Jeg begynte ganske lavt i forhold til tidligre treningsvekter, så jeg tok stort sett igjen de gamle treningsvektene i uke 6.

Oh-press er det ikke så rart at du stagnerer tidlig på, ihvertfall ikke hvis du begynte med 25kg.. Er den øvelsen det er forventet at du skal stagnere og deloade først Smiley Men ikke gå ned til lavere vekter samme dag, men forsett på samme vekt hele økta. Klarer du ikke nok rep prøver du igjen neste gang, og gangen etter der. Bommer du 3 økter på rad kjører du deload. Da reduserer du vekta en del, og starter på nytt med +2,5kg i uka videre Smiley

Ja, du kan legge til ekstra øvelser. Tidligre var det satt opp ekstraøvelser man kunne ta, disse har mehdi fjernet i den nye versjonen. Fritt etter hukommelsen kan du på økt A legge til pushups/dips, økt B chins/pullups. Mage kan du trene begge økter, reversed crunches og planken annenhver gang Smiley Du kan selvfølgelig legge til enda flere øvelser, men anbefaler deg å holde det enkelt. Det blir fort tungt nok.. Tongue

Utlogget halloyo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #4 : 23. februar 2011, 01:52 »
Takk for svar! Smiley

Hvilken øvelse vil passe best inn her om jeg vil trene biceps i tillegg?

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #5 : 23. februar 2011, 08:41 »
Hvis du vil og har overskudd til det kan du legge til et sett eller to med bicepscurl på workout B, og forsåvidt også et par sett med franskpress el. på workout A. Men dette er de første øvelsene du bør kutte når øktene blir lange og tunge Smiley

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #6 : 23. februar 2011, 10:22 »
Hvis du vil og har overskudd til det kan du legge til et sett eller to med bicepscurl på workout B, og forsåvidt også et par sett med franskpress el. på workout A. Men dette er de første øvelsene du bør kutte når øktene blir lange og tunge Smiley

Dette er også de siste øvelsene du skal ta. Alltid baseøvelsene først Smiley
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget halloyo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #7 : 23. februar 2011, 16:00 »
Hvis jeg skal velge mellom et par sett med bicep curls, eller 5xFailure Chins, hva vil gjøre mest nytte for øyeblikket?

Takker så meget for alle svar!

Utlogget Marius150

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • ‎"Every minute you're not training, some1 does it"
Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #8 : 23. februar 2011, 16:12 »
chins er klart mye bedre enn biceps! Smiley når du tar chins får du jo med biceps også

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #9 : 23. februar 2011, 16:13 »
Biceps (en valgfri øvelse) og kanskje legghev.

Du øker så lenge du kan. Når du begynner å faile, så deloader du og prøver igjen. Evt. justerer litt på søvn (mer), kosthold (bedre) og treningsfrekvens (ned) etter hvert.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #10 : 23. februar 2011, 17:47 »
Bør vell heller redusere volumet fremfor frekvensen. Kostholdet ditt og hvile(søvn) er to ting som i stor grad vil påvirke hvor lenge du øker. Mange spiser veldig mye mens de er på 5x5 og drikker gjerne opptill 2-3l melk til dagen for å kunne opperettholde progresjon lenger. Hvis du vil, kan du legge til chin-ups/pull-ups på økt B og dips på økt A. Ett par sett med curls på slutten av en av øktene går fint.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: SL 5x5, hvilke øvelser kan jeg legge til?
« #11 : 23. februar 2011, 23:42 »
Bør vell heller redusere volumet fremfor frekvensen. Kostholdet ditt og hvile(søvn) er to ting som i stor grad vil påvirke hvor lenge du øker. Mange spiser veldig mye mens de er på 5x5 og drikker gjerne opptill 2-3l melk til dagen for å kunne opperettholde progresjon lenger. Hvis du vil, kan du legge til chin-ups/pull-ups på økt B og dips på økt A. Ett par sett med curls på slutten av en av øktene går fint.

Ja, først fra 5x5 til 3x5. Jeg tenkte Rippetoe, jeg nå, som alltid har 3x5, ikke 5x5, som Stronglifts har. Glipp fra min side her =)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!