Skrevet av Emne: Trening på lavkarbokosthold  (Lest 48088 ganger)

Utlogget BL3NDER92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #15 : 03. mars 2011, 11:06 »
Med balansert mener jeg at alle tre makronæringsstoffene bør være til stede i noenlunde lik fordeling og ikke utelukke verken karbo eller fett over tid. Dog gjerne variere kraftig på karboinntaket fra dag til dag, f.eks. ved å spise lite karbo og mer fett på hviledager og mer karbo og mindre fett på treningsdager.
Hm, har tenkt litt på det her over natta. Tenker jeg faktisk skal prøve på dette istedenfor, har klart å sette opp en matplan i forhold til treningsdager og hviledager. Håper nå ikke kroppen min blir sur fordi jeg nok en gang endrer matvanene mine. På hviledager blir det omtrent som et lavkarbo kosthold, masse fett og proteiner med mindre enn 50g med karbohydrater. Treningdager vil inneholde nogenlunde lik forhold med karbohydrater og proteiner med mindre enn 30g fett. (Y)
19år, mann.
74kg, fordelt på 175cm.
Trener RYP - Ekstrem Muskelvekst m/myoreps kombinert med IF (Periodisk Faste) - Biorytme dietten er genial!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #16 : 03. mars 2011, 11:32 »
Jeg tror nøkkelen til fedmeproblemet ikke ligger i å få folk til å telle kalorier, men å spise på en slik måte at de blir mett fortere. De fleste klarer ikke å gå rundt å være sultene.

Nej, jeg tror heller ikke kaloritelling er løsningen.


Men hvorfor skjer det? Med en ad libitum diet er det veldig interessant å finne ut hva som gjør at folk naturlig spiser mer eller mindre. F eks som at et høyere proteininntak virker mettende og at i teorien vil da folk som spiser mer protein naturlig spise mindre kalorier og gå ned i vekt.

Ja, et høyere proteininntak er nok en av flere ting som kan føre til at folk går ned i vekt. Andre ting kan være at man velger bedre råvarer; mer "naturlig" og mindre uraffinert og behandlet mat, at man begynner å trene, at man kutter ut brus, at man begynner å spise oftere eller mer sjeldent, osv .. Vanskelig å velge en faktor som vil fungere for alle og enhver.

Jeg mener dog at "energi inn - energi ut" er det absolutt viktigste budskapet. Jeg forundres hele tiden over hvor mange som ikke skjønner det eller tror det ikke gjelder for dem, og som heller vil tro at flesket de har på kroppen har kommet dit på en eller annen magisk måte som er utenfor deres kontroll.


Jeg snakker ikke om at en lowcarb (eller egentlig høy protein) diet har noen særlig metabolsk fordel

Det var ikke rettet mot deg direkte, det var mer for å bare ha sagt det siden jeg av erfaring vet at diskusjonstråder om lavkarbo alltid pleier å bli hijackede av noen ivrige nyfrelste lavkarbotilhengere før eller senere.  Wink



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #17 : 03. mars 2011, 11:42 »
Hm, har tenkt litt på det her over natta. Tenker jeg faktisk skal prøve på dette istedenfor, har klart å sette opp en matplan i forhold til treningsdager og hviledager. Håper nå ikke kroppen min blir sur fordi jeg nok en gang endrer matvanene mine. På hviledager blir det omtrent som et lavkarbo kosthold, masse fett og proteiner med mindre enn 50g med karbohydrater. Treningdager vil inneholde nogenlunde lik forhold med karbohydrater og proteiner med mindre enn 30g fett. (Y)

Høres bra ut. Ikke var redd for å enda mer karbo noen dager. Lykke til!


Utlogget BL3NDER92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #18 : 03. mars 2011, 12:13 »
Høres bra ut. Ikke var redd for å enda mer karbo noen dager. Lykke til!
Takk for det. Smiley Regner også med at det vil bli mer eller mindre på forskjellige dager, og det vil jo ikke ha noe betydning i det lange løp.
19år, mann.
74kg, fordelt på 175cm.
Trener RYP - Ekstrem Muskelvekst m/myoreps kombinert med IF (Periodisk Faste) - Biorytme dietten er genial!

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #19 : 03. mars 2011, 12:19 »
"Jeg mener dog at "energi inn - energi ut" er det absolutt viktigste budskapet. Jeg forundres hele tiden over hvor mange som ikke skjønner det eller tror det ikke gjelder for dem, og som heller vil tro at flesket de har på kroppen har kommet dit på en eller annen magisk måte som er utenfor deres kontroll."
- definitivt det viktigste. Spørsmålet jeg liker å stille er hva er den beste måten å få til et kaloriunderskudd på. Det vil jo være individuelt, men tror lavkarbo kan funke for mange siden man slipper å gå rundt å være sulten. Men for noen blir jo karbosuget alt for stort.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #20 : 03. mars 2011, 13:20 »
- definitivt det viktigste. Spørsmålet jeg liker å stille er hva er den beste måten å få til et kaloriunderskudd på. Det vil jo være individuelt, men tror lavkarbo kan funke for mange siden man slipper å gå rundt å være sulten. Men for noen blir jo karbosuget alt for stort.

Trenger dog ikke nødvendigvis en lavkarbodiett for å få søtsug og sultfølelser under bedre kontroll. Det kan rekke med å bare gjøre litt bedre valg av karbohydratkilder og unngå de som er basert på hvitt mel og sukker.


Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #21 : 03. mars 2011, 13:47 »
Trenger dog ikke nødvendigvis en lavkarbodiett for å få søtsug og sultfølelser under bedre kontroll. Det kan rekke med å bare gjøre litt bedre valg av karbohydratkilder og unngå de som er basert på hvitt mel og sukker.

absolutt, personlig har jeg mer tro på en diett med mye protein for å få kontroll på sulten. I tilegg til mye grønnsaker som magefyll.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #22 : 03. mars 2011, 13:58 »
absolutt, personlig har jeg mer tro på en diett med mye protein for å få kontroll på sulten. I tilegg til mye grønnsaker som magefyll.

Ja, jeg sier ikke imot det.


ultralars

  • Gjest
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #23 : 03. mars 2011, 15:36 »
sterk sultfølelse kan unngås med riktig diet, gjelder bare å leptinet sitt under kontrol.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #24 : 06. mars 2011, 15:12 »
Nok en gang er Robert Eilertsen ute og stikker kjepper i lavkarbo-hjulet. Hvorfor? Det virker som folk ikke ønsker å akseptere lavkarbo som den naturlige og beste måten å gå ned i vekt på. Har dette sammenheng med folks egen elsk til alle bombene med karbohydrater, og dermed motvilje til å prøve noe annet? Det finnes faktisk et kosthold mennesker er best tilpasset, på samme måte som kyr er tilpasset gress og katter rått kjøtt. Synd at dette blir tåkelagt hele tiden. Menneskets ernæringsmessige behov er velkjent, og har vært det hele tiden, også lenge før vitenskapen kunne forklare hvorfor.

Det nevnes også her (og andre plasser) at årsaken til "lavkarbo-effekten" har med høyt proteininntak å gjøre. Fordi proteiner metter bedre spiser man mindre, ergo havner man automatisk i såkalt kaloriunderskudd. Dette er feil. Et seriøst lavkarbokosthold inneholder ikke mye protein - faktisk mindre enn konvensjonelle dietter, da behovet for protein reduseres. Den essensielle forandringen er reduksjon av karbohydrater til fordel for animalsk fett. Denne effekten er så godt dokumentert i klinisk praksis, at det spiller liten rolle hva nye studier, Robert Eilertsen eller helsedirektoratet måtte mene. Det er ingen vits å sette spørsmålstegn ved kjente sammenhenger, slik det blir gjort her.

Lavkarbo (høyfett) -kosthold er ingen motediett, men er nevnt som strategi mot overvekt langt tilbake i tid, f.eks i La physiologie du goût3 fra 1825. Alt tyder på at lavkarbo-/høyfettkosthold har hatt tilhengere så lenge det har vært folk på planeten.
Et prosentvis høyt proteininntak i kombinasjon med lite karbohydrater (og/eller fett) vil effektivt kunne medføre vektnedgang, men dette er skadelig. Fenomenet kalles "rabbit starvation" (kaninsult) og er et velkjent begrep blant de aller fleste primitive folkeslag som visste å verdsette fettet på dyrene. I magre tider opplevde man "proteinforgiftning" med symptomer som kvalme og diaré. Dette er mao. et spisemønster ingen kan leve med i lengda, og er ingen god startegi for å holde vekta over tid. Et korrekt lavkarbokosthold fordrer et høyt inntak av animalsk fett, måtte folk i alle fall forstå det.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #25 : 06. mars 2011, 16:39 »
Der var du ja. Begynte nesten å lure på hvor du var ingreen/MB7, bekjempere av de onde karbohydratene.


Det virker som folk ikke ønsker å akseptere lavkarbo som den naturlige og beste måten å gå ned i vekt på.

Det virker som om du ikke ønsker å akseptere at lavkarbo ikke er den mest "naturlige" og "beste" måten for alle og enhver å gå ned i vekt på.


Det finnes faktisk et kosthold mennesker er best tilpasset, på samme måte som kyr er tilpasset gress og katter rått kjøtt. Synd at dette blir tåkelagt hele tiden. Menneskets ernæringsmessige behov er velkjent, og har vært det hele tiden, også lenge før vitenskapen kunne forklare hvorfor.

Akkurat når i løpet av vår evolusjon ble vi tilpasset dette kostholdet du snakker om? 5 millioner å siden? 500 000 år siden? 50 000? 5 000? Og hvor?


Denne effekten er så godt dokumentert i klinisk praksis, at det spiller liten rolle hva nye studier, Robert Eilertsen eller helsedirektoratet måtte mene.

Akkurat hva der det du mener er godt dokumentert, og hvor er det dokumentert?


Et prosentvis høyt proteininntak i kombinasjon med lite karbohydrater (og/eller fett) vil effektivt kunne medføre vektnedgang, men dette er skadelig. Fenomenet kalles "rabbit starvation" (kaninsult) og er et velkjent begrep blant de aller fleste primitive folkeslag som visste å verdsette fettet på dyrene. I magre tider opplevde man "proteinforgiftning" med symptomer som kvalme og diaré. Dette er mao. et spisemønster ingen kan leve med i lengda, og er ingen god startegi for å holde vekta over tid. Et korrekt lavkarbokosthold fordrer et høyt inntak av animalsk fett, måtte folk i alle fall forstå det.

Hvordan er et ekstremkosthold bestående av kun protein relevant? Mener du at det er mange som spiser 8 gram protein pr kg og ikke noe annet, og som er i risiko for "rabbit starvation" i dagens moderne samfunn..?
 


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #26 : 06. mars 2011, 18:08 »
Der var du ja. Begynte nesten å lure på hvor du var ingreen/MB7, bekjempere av de onde karbohydratene.
Kunne ikke dy meg Smiley
Sitat
Det virker som om du ikke ønsker å akseptere at lavkarbo ikke er den mest "naturlige" og "beste" måten for alle og enhver å gå ned i vekt på.
Så det er bra for noen, men ikke andre? Jeg finner ingen rød tråd i dine utsagn, søta bror. For i dine øyne virker det som lavkarbo er greit, høykarbo like bra, kaloribalanse er nøkkelen, men man trenger ikke telle dem. Det gjelder bare å ha et "vettugt" kosthold, sier du. Hva er vettugt?

Jeg aksepterer bare at menneskeheten forlengst gjennom sin erfaring og matkultur har ervervet seg mer enn nok kunnskap om hva som er sunn og riktig kost. Og det er et animalsk dominert kosthold med en begrenset tilgang på sukkerrik planteføde. Naturen bidrar selv til en slik regulering gjennom årstidene, der frukt, bær osv bare er tilgjengelig en viss tid av året. Ser du på forskningen til Weston A. Price vil du se hvilke grunnleggende forhold han kom fram til. Mennesket har alltid foretrukket animalsk med unntak av inntil det siste, hvor enkelte har fått oss til å tro at feit mat er farlig, og at masse unyttig sukker og fiber bør danne basisen i kostholdet.

Sitat
Akkurat når i løpet av vår evolusjon ble vi tilpasset dette kostholdet du snakker om? 500 000 år siden? 50 000? 5 000? Og hvor?
Jeg brukte kanskje ordet "tilpasset", men dette var ikke tiltenkt evolusjon. Drøvtyggere spiser grass, rovdyr spiser kjøtt. Mennesket er avhengig av animalsk mat for å overleve (aminosyrer, vit A, B12, D3 osv), men greier seg fint uten plantekost og karbohydrater. Dette sier ganske mye om det er drøvtyggeren eller rovdyret vi står nærmest.
Sitat
Akkurat hva der det du mener er godt dokumentert, og hvor er det dokumentert?
Det er en rekke leger som har drevet med lavkarbo-/høyfettkosthold terapeutisk, og gjør det fortsatt. Resultatene taler for seg. Ta f. eks. Blake F. Donaldsens "Strong medicine" eller "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Her dokumenterer leger sin erfaring med tusenvis av pasienter, og disse to er bare eksempler av mange opp igjennom historien. Man kan ikke ignorere disse som har en mannsalder av erfaring på området, og de konklusjonene man da kommer fram til. Ingen studier kan feie solid erfaring av banen. Av norske leger i dag har vi Sofie Hexeberg, Stig Bruset og Geir Flatabø m.fl. som kan vite om akkurat det samme. Intet nytt under solen for den som gidder å høre.

Det er nok av "broilere" der ute. De som leser studier og sitter inne med mange teorier, men som ikke har erfaringen med mennesker i praksis. Enkelte dømmer lavkarbo nord og ned, men vet dessverre ikke hva det er snakk om da man aldri gjorde det nødvendige å samtidig øke fettinntaket. Jeg oppfordrer deg til å prøve dette selv, for det virker som du ikke har testet en slik måte å spise på. Lavkarbo kanskje, men ikke animalsk fett som hovedkilde. Rett meg hvis jeg tar feil, men det viser seg ofte at de som får en ordentlig erfaring med dette blir der - livet ut.
Sitat
Hvordan er et kosthold bestående av kun protein relevant? Mener du at det er mange som spiser 8 gram protein pr kg og ikke noe annet, og som er i risiko for "rabbit starvation" i dagens moderne samfunn..? Og mener du at et kosthold bestående av kun fett ville vært bedre?
 
Et kosthold bestående av nesten bare protein er svært relevant blant alle de som misforstår lavkarbo. Man fjerner karbohydratene, men tør ikke spise særlig med fett. Da blir man sittende igjen med protein. En diett som hverken er sunn - snarere skadelig - og som ingen greier å følge i lengda.
8 g protein per kg kroppsvekt er et irrelevant tall i denne sammenhengen, man skal faktisk ikke noe særlig over 300 gram protein daglig før det kan belaste kroppen. Holder man seg til den beste proteinkilden, kjøtt, snakker vi da over 1,5 kilo renskåret kjøtt daglig, hvilket uansett er uoverkommelig for de aller fleste.
Selvsagt er heller ikke fett alene tilstrekkelig, men fett sammen med protein, kombinert med små doser karbohydrater/planteføde. Snur man Kaare Norums matpyramide på hodet er man jo ganske langt på veg.

ultralars

  • Gjest
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #27 : 06. mars 2011, 18:50 »
Meneske har altid spist bær, Altid.

Fjerner du karbohydratene får du seriøse helse problemer, mange livsviktige funksjoner vil bare ikke funke

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #28 : 06. mars 2011, 19:35 »
Så det er bra for noen, men ikke andre?

Ja.


Jeg finner ingen rød tråd i dine utsagn,

Må det finnes en rød tråd i dem?

Jeg har ikke noe behov for å finne "den eneste riktige veien", men prøver å holde et åpent sinn. Dog er vel en forskjell mellom deg og meg at jeg ikke tror på slikt jeg mener er irrasjonelt (guder osv), mens du er kristen og dermed kanskje litt mer tilbøyelig til å tro at det finnes en "riktig" og en "gal" vei å gjøre ting på.


For i dine øyne virker det som lavkarbo er greit, høykarbo like bra, kaloribalanse er nøkkelen,

Den grove forenklingen får stå for deg, men stort sett: ja.


men man trenger ikke telle dem.

Har jeg sagt at man ikke trenger det?

Jeg har vel så vidt jeg vet bare sagt at jeg ikke gjør det eller føler noe behov for det. Hva du tolker utifra det får også stå for deg.


Det gjelder bare å ha et "vettugt" kosthold, sier du. Hva er vettugt?

Vettuge råvarer. Hvitt mel og raffinert sukker er ikke vettuge råvarer. Fullkorn, potet, ris, grønnsaker, frukt er det.


Mennesket har alltid foretrukket animalsk

Når, og hvilken del av verden? 5 millioner år siden, 500 000 år siden, 50 000 år siden, 5 000 år siden? Afrika, Europa, ved kysten, på savannen, i fjelden?

At noen av de som vi har våre gener i fra i løpet av visse tidsperioder i visse områden spiste mye kjøtt er ikke det samme som at "mennesket alltid har foretrukket å spise animalsk".

http://pcwww.liv.ac.uk/~gowlett/GowlettCJNE_13_03_02.pdf


hvor enkelte har fått oss til å tro at feit mat er farlig, og at masse unyttig sukker og fiber bør danne basisen i kostholdet.

Hvordan er sukker og fiber unyttig?

Jeg har da forresten aldri hørt noen si at man skal spise masse sukker. Hvem er det som har fortalt deg at du skal gjøre det? Er det "Stoltenberg-familien, Folkehelseinstituttet og Rockefeller-imperiet" nå igjen?


Jeg brukte kanskje ordet "tilpasset", men dette var ikke tiltenkt evolusjon. Drøvtyggere spiser grass, rovdyr spiser kjøtt. Mennesket er avhengig av animalsk mat for å overleve (aminosyrer, vit A, B12, D3 osv), men greier seg fint uten plantekost og karbohydrater. Dette sier ganske mye om det er drøvtyggeren eller rovdyret vi står nærmest.

Pussig at du nevner de vi står nærmest siden det er sjimpanser og gorillaer, som begge baserer sitt kosthold på planteføde. Gjør de feil?


Det er en rekke leger som har drevet med lavkarbo-/høyfettkosthold terapeutisk, og gjør det fortsatt. Resultatene taler for seg. Ta f. eks. Blake F. Donaldsens "Strong medicine" eller "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Her dokumenterer leger sin erfaring med tusenvis av pasienter, og disse to er bare eksempler av mange opp igjennom historien. Man kan ikke ignorere disse som har en mannsalder av erfaring på området, og de konklusjonene man da kommer fram til. Ingen studier kan feie solid erfaring av banen. Av norske leger i dag har vi Sofie Hexeberg, Stig Bruset og Geir Flatabø m.fl. som kan vite om akkurat det samme. Intet nytt under solen for den som gidder å høre.

At noen kan ha godt av et kosthold gjør det ikke til den "naturlige og beste måten" for alle og enhver å spise på.

Man heller ikke ignorere de (flertallet) leger og forskerne som ikke har konkludert med det samme som de du nevner, slik du, "VOF" og "Mat og Helse" gjør.


Det er nok av "broilere" der ute. De som leser studier og sitter inne med mange teorier, men som ikke har erfaringen med mennesker i praksis.

Så disse "broilerene" har bare teorier mens du sitter inne med sannheten?


Enkelte dømmer lavkarbo nord og ned, men vet dessverre ikke hva det er snakk om da man aldri gjorde det nødvendige å samtidig øke fettinntaket. Jeg oppfordrer deg til å prøve dette selv, for det virker som du ikke har testet en slik måte å spise på. Lavkarbo kanskje, men ikke animalsk fett som hovedkilde.

Jeg fulgte en ketogen diett hvor jeg fikk i med hovedparten av kaloriene fra fett i et halvårs tid for noen år siden. Det "funket", men jeg verken likte det eller følte at det ga meg noe mer enn en diett med forholdsvis lite fett og mer karbo.

Hvorfor skulle jeg eller noen annen egentlig følge denne dietten hvis det ikke er det man foretrekker forresten? Lever man lengre av å gjøre det? Blir man sterkere? Får man finere hår? Glattere hud?

Levealder må vel sies å være en god pekepinn for om et kosthold "funker" eller ikke synes jeg. Har min nå 99 år gamle og fullt friske mormor som har levd på et blandet kosthold med mye potet og brød gjennom hele livet gjort feil? Gjør alle de gamle menneskene på Okinawa feil når de baserer sitt kosthold på ris?


Rett meg hvis jeg tar feil, men det viser seg ofte at de som får en ordentlig erfaring med dette blir der - livet ut.

Rett meg hvis jeg tar feil, men er det ikke i hovedsak overvektige mennesker som gjennom et ikke "vettugt" kosthold og inaktivitet utviklet eller er på vei å utvikle diabetes som bytter til denne form for kosthold og blir "frelste"?

For å nevne enda et eksempel fra min familie; min overvektige far, som alltid har spist for mye og beveget seg for lite har utviklet diabetes 2. Han begynte å spise etter "lavkarboprinsippet" og gikk raskt ned i vekt og ble mye bedre (i hvert fall i begynnelsen, så gikk han opp igjen). Min mor som ikke er diabetiker eller overvektig begynte å spise likedant samtidig, og hos henne gikk alt i den andre retningen. Hun gikk opp i vekt, og fikk generelt dårligere helse målt i blodtrykk blodverdier osv.


8 g protein per kg kroppsvekt er et irrelevant tall i denne sammenhengen

Nei, det er ikke det. Det er det den mengden man må opp i for oppnå kaloribalanse med kun protein, og er det tallet som nevnes når begrepet "rabbit starvation" nevnes.

Å bruke det begrepet når man snakker om kosthold hvor 30-50% av kaloribehovet er å bruke det ut av sitt sammenheng. Noe jeg synes du gjør hele tiden for øvrig.


man skal faktisk ikke noe særlig over 300 gram protein daglig før det kan belaste kroppen.

Fordi det "kan" belaste kroppen? Og?


Selvsagt er heller ikke fett alene tilstrekkelig, men fett sammen med protein, kombinert med små doser karbohydrater/planteføde. Snur man Kaare Norums matpyramide på hodet er man jo ganske langt på veg.

Jeg forsvarer ikke matpyramiden, men jeg sier heller ikke at min måte å spise på er "den naturlige og beste måten" å spise på.


taraquin

  • Gjest
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #29 : 06. mars 2011, 20:10 »
Umiddelbart når noen sier at noe er det beste for alle setter jeg piggene ut. Det blir det samme som å si at utholdenhetstrening er best for alle uavhengig av genetikk, interesser osv. Vi er født ulike og det beste kostholdet for deg trenger ikke være det beste for naboen. Noen trives knallbra på ketogen diett, andre trives godt på høykarbo for å ta ytterpunktene, om helsa er god, vekta er der man ønsker og man ikke opplever noen problemer samtidig som man koser seg med maten, hvordan kan noe da si at de tar feil og at de bør snu dietten sin på hodet? Nå er jeg ikke verken fan av Polezinsky eller Drevon da jeg mener disse opptrer arrogant og later til å ha funnet fasiten for alle uansett. Den gyldne middelvei ser ut til å bli glemt til stadighet. Jeg har personlig prøvd ut flere typer kosthold, ekstrem høykarbo\fettfattig, dårlig kosthold med masse junkfood, lavkarbo (min definisjon på det) og fant etterhvert ut at min kropp trives best på lavkarbo i sjiktet 20-40% karbo, 20-30% protein og 40-60% fett. Min mor har testet ut flere dietter og endte opp med GI\fedon\karboredusert som hun trives godt i, søstra mi trives best på lavkarbo, min far spiser høykarbo ala myndighetenes anbefalinger, svigermor kjører ketose osv. Felles for oss alle er at vi har prøvd flere forskjellige dietter\livsstiler og funnet noe vi trives godt med slik vi spiser pr idag som både bidrar positivt til helsa, gir overskudd og gjør at vekta havner der vi ønsker Smiley Jeg gir daglig råd til mine pasienter ang kosthold og f.eks ved metabolsk syndrom\diabetes 2 og inaktivitet anbefaler jeg ofte å kutte karbo, spesielt de raske, mens jeg generelt anbefaler mange å kutte kraftig ned på sukker\godter\brus.

Ang lavkarbo synes jeg Mats Reimer hadde et godt innlegg her, scroll litt nedover og les: "Var Hedenhös kärnfrisk på LCHF-kost?". http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/index.xml Rotfrukter\grønnsaker har vært en stor del av kostholdet hos mange av verdens befolkninger oppigjennom årene og på tross av relativit høye karbomengder har de vært friske og slanke.

Folk er forskjellige og det finnes ikke noen fasiter som gjelder alle, mennesket er fantastisk tilpasningsdyktig og kan overleve på nær sagt alle dietter. De fleste er vell dog enige om at mange spiser for mye sukker, raske karbs i form av polert ris, pasta og fint brød og mat fritert i billige omega6-oljer og at disse faktorene tilsammen gir mange helseplager.

Når det gjelder forskning på lavkarbo har jeg begynt å ha lest mange studier og en fellesnevner er at lavkarbogruppene inntar litt mer protein, noe som bidrar til metthetsfølelsen. I prinsippet skal lavkarbo bytte karbo mot fett, men sålenge man spiser mye animalsk føde skal det godt gjøres å ikke øke proteininntaket. Når en dagsmeny består av egg og bacon, til frokost, smør og osterulle med litt grønt til lunsj og laks med hollandaise og brokkoli til middag skal det godt gjøres at ikke proteininntaket øker sammenlignet med proteinfattig brødmat og grønt som mange andre spiser istedet. Noe annet interessant ift lavkarbostudier er at ketose i seg selv fører til økt metthetsfølelse hos mange, men ikke alle, samt at selvrapporteringsstudier generelt er upålitelige jmf double labelled water.
http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=285
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20010905

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!