Skrevet av Emne: Tunfisk spisere please svar  (Lest 6648 ganger)

Utlogget quintriceps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

Tunfisk spisere please svar
« : 04. mars 2011, 07:49 »
Hei.

Jeg liker tunfisk godt. Det er også sinnsykt billig, en gave fra oven at det finnes en såå billig animalsk høyprotein kilde som smaker greit. Men er litt bekymret over noe.

Da jeg startet å trene spiste jeg mye tunfisk, ca 3 bokser hver dag, for å få i meg mye protein. Men så etter kort tid, leste jeg noe om at tunfisk egentlig var kjempefarlig å spise. Pga kvikksølvinnholdet. Gjorde litt grundigere research og skjønte da etter hvert at tunfisk var bare noe du kunne spise veldig sjeldent, ettersom kvikksølvnivået er utrolig høyt. Leste masse om advarsler osv og fant ut at helsemyndighetene anbefaller MAXIMUM 100 gram per 60 dager eller noe sånn greier. Som da var _MYE_ mindre en det jeg fikk i meg for å si det sånn. Jeg sluttet å spise tunfisk momentant.

Nå, har jeg blitt fristet til å spise noe tunfisk igjen. Ettersom jeg har funnet ut at det er jo søren meg noe giftig og dødelig i nesten all mat  Grin og har rett og slett funnet ut at jeg gidder ikke eksludere alt fra kosten min bare fordi jeg kommer over artikler om at det er ditten og datten og dritfarlig etc.

Jeg tenkte jeg skulle begynne å spise ca 1-2 bokser (1 boks =  130g fisk) daglig igjen. Ivertfall 1.. og det jeg lurte på egentlig var;

Hvis noen av dere spiser 2 eller fler tunfiskbokser hver dag, eller har gjort det før.. Har dere noen gang blitt kvikksølvforgiftet?? Eller om noen noen gang har blitt det, hvor mye tunfisk spiste dere? Eller er det noen som spiser 2 eller mer tunfiskbokser daglig som har gjort det leeeeeeeeeenge, men aldri har hatt noe problemer???

Setter pris på ALLE svar, om du bare har noen inspill, kom med det please Tongue

Utlogget ColossusMaximus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 337

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #1 : 04. mars 2011, 08:20 »
Spiser ikke tunfisk selv, men her står noe som kanskje vil interessere dem. Du spiste tunfisk fra boks slik jeg forstod det.

-Vi råder gravide og ammede mot å spise sushi laget av fersk tunfisk. Dette er fordi tunfisk kan inneholde mye kvikksølv. Tunfisken blir stor og gammel og kvikksølvmengden vil dermed akkumulere seg. Da kan grenseverdien for kvikksølv overstiges. Dette gjelder kun tunfiskfilet og ikke tunfisk på boks, sier rådgiver Cécile Blom ved Mattilsynet til Mozon.

http://www.dinside.no/350946/sushi-lik-russisk-rulett


Utlogget Luke Skywalker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #2 : 04. mars 2011, 08:31 »
Hei
Jeg spiser stort sett en tunfisk boks med rett i koppen suppe til frokost og en i lunsjtider..det har jeg gjort mandag til fredag (jobbe dagene) med avbrekk i ferier og tjenestereise dager (så 90% av tiden) siden 2007
Jeg har ikke merket noe annet at jeg har pakket på meg en del muskelmasse  Smiley

Nå vet jeg ikke i hvilken grad det testes for kvikksølv mengde i kroppen gjennom feks. blodprøver, men jeg har vært til bedriftshelselege og tatt årlige tester siden 2009. Og jeg har vært innlagt på sykehus (av andre grunner) med blodprøver. Jeg har ikke hatt noen symptomer på noe , eller hørt noe negativt ut i fra tidligere nevnte tester, så jeg fortsetter bare med tunfisk tjenesten.

Utlogget quintriceps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #3 : 04. mars 2011, 09:09 »
wow, dette taler i fordel for meg  Grin Tusen takk for at dere skriver! det setter jeg pris på !!!!

setter VELDIG pris på flere svar!! jeg trenger erfaringer :[ artikkler kan skrive mye men det viktigste er hva andre har opplevd/ikke opplevd!!!!!

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #4 : 04. mars 2011, 09:26 »
Tunfisken som benyttes til boksemat er mindre i størrelse enn tunfisk i fiskedisken og til sushi.
Jo større fisken er desto mer kvikksølv vil man finne siden den fisken spiser fisk som også har spist mindre fisk som igjen har spist enda mindre fisk.  Hai er jo verstingen siden den er øverst i næringskjeden. Tunfisk på boks er foreløpig trygt siden fisken som benyttes er småfisk sammenlignet med ordinær tunfisk.

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Tunfisk spisere please svar
« #5 : 04. mars 2011, 09:35 »
har over 1,5 år spist snart 1-2 bokser daglig med tunfisk, og har aldri blitt syk på noen måte som kan relateres til dette(faktisk aldri vært syk i denne tidsperioden). Vil tro at dette nok en gang er skremsel fra "norske forskere" som er blusset opp via media.

Tungmetallinnholdet i en tunfisk er proposjonal med alderen og størrelsen, fordi over lang lang tid ligger på havbunnen og akkummulerer tungmetaller. Spiser fisk som har spist fisk, der mengden kvikksølv bygger seg opp i kjeden, der tunfisken er langt opp i kjeden.
Som jeg har forstått det er boks-fisk lagd av mindre fisk.

Så kan jeg huske å ha lest at dette temaet dukket først opp når en stikkprøve på Amerikansk tunfisk ble gjort, og det ble vist en god del kvikksølv i denne fisken da de bruker stor fisk. Kan også huske å ha lest at Norge ikke bruker fisk av samme opphav som dette, og at Norge også bruker mindre fisk.. men akkurat det skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noe faglig kunnskap til det.
Kom over en post på forumet om dette tidligere en gang,som slo fast at i hvert fall 35 bokser i uka ikke var farlig. Dette var også sjekket med matvaretilsynet om jeg ikke tar totalt feil.
Men denne var  skrevet i 2005 (6 år gammel) å tørr derfor ikke kalle dette gjeldende for 2011 (?)

Utlogget -Reken-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 145
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 145

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #6 : 04. mars 2011, 09:46 »
Har sett en del spørre om dette tidligere. Og var en del som svarte at tunfisken som er på boks (i norge) er en del mindre enn det som brukes i andre land. Dermed ikke farlig å spise i litt større mengder.

Men hadde jo vært fint om noen kunne finne fram til noe som bekreftet at det faktisk stemte.

Edit: leste nå at ihvertfal mattilsynet sier at kvikksølv innholdet er lavere i tunfisk på boks pga bruk av mindre tunfisk. Så da går jeg utifra at det stemmer.
Sitat
jeg får vondt i sjela når jeg leser kostholdet ditt Shocked 
Min trening og kostholds logg:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104845.0

Utlogget Ncz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #7 : 04. mars 2011, 09:47 »
Jeg spiser 4-5 tunfiskbokser per dag, og har aldri følt noe ubehag pga det Smiley
I don't eat for taste, I eat for function!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #8 : 04. mars 2011, 10:08 »
Det testes vel sjelden for tungmetaller på standard prøver. Kvikksølv bioakumuleres jo, så selv lav-moderat innhold i maten kan gi relativt sett høye mengder i kroppen over tid.

Kostholdsrådene mht blåfinnet makrellstørje, stor gjedde, stor abbor og stor ørret er vel forsåvidt også i første rekke rettet mot gravide og barn i utvikling, men det er klart at om totalmengden blir stor så er det faktisk en reell mulighet for at andre kan få reelle forgiftninger over tid også.

Tunfisk og annen rovfisk har gjerne mye kvikksølv, men når det gjelder den tunfisken som stort sett finnes på boks, så er det relativt små arter med relativt sett lavt kvikksølvinnhold sammenlignet med den blåfinnede som gjerne brukes til sushi.
Nå er dessverre ikke de storfinnede så store som de burde vært heller.....nettopp fordi folk verden over ivrer så jævlig etter å spise dem, og fordi det da er store penger i særlig de største... Sad ...men det er et sidespor fra en som gjerne skulle sett mer av makrellstørjas spektakulære herjinger i byttefiskstimene langs norskekysten igjen Smiley
Spis derfor dine bokser med noenlunde grei samvitighet, men prøv desperat å få i deg proteiner fra annet enn makrellfisk aleine!

Hmmm - ja, nok et sidespor... Smile Det kan i samme slengen nevnes at makrellfisk er den vanligste årsaken til histaminforgiftning som følge av fiskekonsum (nevnt tidligere på disse sidene). Histamininnholdet øker gjerne raskere i disse artene enn mange andre dersom fisken oppbevares dårlig før konsum eller frysing/konservering.
Siden mye av tunfisken brukt i boks-tunfisk er fanget i varme strøk, og definitivt ikke alltid av trålere med lynkjapp nedkjøling/nedfrysing eller annen konservering etter fangst, så jeg vil tro det i det minste er en sansynlighet for at histamininnholdet i tunfisk på boks muligens er noe høyere enn for sushi-tunfisk (der det ofte er stor fokus på kjøttkvalitet...i hvertfall på seriøse steder). Har forøvrig ikke sett så mange oppslag på "makrell-forgiftning" i media at det er sannsynlig at det er noe en bør bekymre seg stort for...men det kan jo være kjekkt å ha et brett zyrtec el.l. liggende om ikke annet  Wink

Øyvind


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #9 : 04. mars 2011, 10:33 »
...tok litt lang tid før jeg fikk postet det forrige innlegget mitt (ut og inn av kontoret her hehe), så det meste var visst sagt det før jeg unødig tilsynelatende gjentok det...sånn går det med treige folk bak tastaturet Smiley

Som "cleanmachine" sier, så tror jeg det meste av den tunfisken som selges på boks i Norge er fra type Thailand-områder og sikkert noe fra middelhavslandene hvor de fortsatt bedriver et nokså hardt fiske på de små tunfiskartene. Det amerikanske markedet får nok mest fra sine egne stillehavsbestander. Nå er det slett ikke sikkert kvikksølvinnholdet er hverken bedre eller verre av den grunn, men det er nå så Smiley

Hovedårsaken til at en stort sett bruker småartene er vel tilgjengeligheten. Det er fortsatt enkelte bestander som er såpass store at det er lønnsomt å fiske på dem..selv om de ofte er overbeskattet. Siden det er stimfisk, kan en få relativt store fangster så å si inntil det så å si er svart hav... De store artene derimot er enda sterkere overbestkattet, og siden de i tillegg er sterkt ettertraktet, så er råfiskprisene ublu høye... I hvertfall så høye at tunfisk på boks av de artene definitivt ikke hadde vært noen billig hyllevare Smile


Rekordprisen for en enkelt tunfisk er vel på over 1,3 millioner kroner tror jeg.....en kilopris på type 5000 kroner lissom.... Vil tro en ikke kom inn på den sushireaturanten de neste dagene uten slips og lakksko....Og har du råd til det der, så er du vel kommet så langt i livet at litt kvikksølv fra eller til er en bagatell  Grin
Det skal vel sies at normalprisen på mer standardindivider er på type 300 kr/kg direkte fra fiskemarkedet, men det er fortsatt ikke noe du hiver i en boks om du ikke absolutt må! Wink

Mitt håp er forøvrig at en etterhvert får regulert fisket av alle tunfiskartene langt strengere slik at en i det minste kan få opp igjen de reellt overbeskattede bestandene til mer normale størrelser. Så får en heller derfra bedrive et noe redusert men bærekraftig fiske...som seff vil øke råvareprisen, og irritere kroppsbyggere verden over.... Den prisen er jeg villig til å betale Smile


jepp - ut av tema som vanlig.. Vi naturelskere må, som jehovas vitner og andre gærninger, benytte de mulighetene som byr seg mht å fremme vår sak! Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Tunfisk spisere please svar
« #10 : 04. mars 2011, 10:44 »
Makrellstørje er en flott fisk ja.

Når det gjelder kvikksølveksponering ville jeg vært langt mer bekymret for å knuse ett lystoffrør eller en sparepære. Mengden kvikksølv man puster inn via kvikksølvdamp kan bli ganske høy. Ikke mange som vet dette. Mange tullinger som kaster sparepærene rett i søpla også. Er ikke rart det er mye kvikksølv i vannet når det finnes såpass mange uvitende mennesker.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!