Skrevet av Emne: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?  (Lest 24393 ganger)

Utlogget gutt177

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« : 07. mars 2011, 21:56 »
Hei. Har det siste året slitet veldig med svak selvtillit og alt annet. Startet etter ungdomskolen. Intill da har jeg alltid hatt mange venner og var liksom ledarn i gjengen da. Snakka hele tia og var ganske selvsikker. Etter vgs begynte skjedde det for store forandringer for meg. Etter halve året taklet jeg ikke mere og droppet ut. Skulle søke igjen men kom ikke inn dette året. De beste vennene mine har flyttet og alt er bare dritt. Av alt dette som sagt for store forandringer. Har gått hjemme det siste året nå bare og fått dårlig selvtillit. Nå føler jeg at jeg må hente meg inn litt igjen. Problemet er selvsikkerhet og selvtillit. Hvordan bygger jeg opp dette? Nå slitter jeg kjempe mye sosialt og blir helt klønete når jeg snakker med andre. Vil prøve og hente meg inn igjen og få litt stil. Jeg kommer aldri til å gå utkledd som en sossedott så det er sagt. Jeg tenker mere på personelighet. Største problemet nå er snakkingen. Jeg har problemer med å se mening med alt mulig osv. Jeg er lei av og bli sett ned på hele tiden. Hva plaier man å snakke om? og hvordan bli sett på med litt stil og kul? Hvordan gjør alle dette? Bare får å nevne et eksempel. Fetteren min er 11 år. Han synes bare jeg er kjempeteit og til og med han snakker dritt om meg. Så ser jeg at han ser opp til mange andre 16 åringer og synes dem er drit kule og jeg ser at de står å snakker sammen. Jeg skjønner ikke hvordan? Hva snakker de om og hva gjøre dem for at dem på en måte blir sett på som ikke en alminelig og kjedelig dritt slik jeg føler meg nå? Jeg vet at man ikke bør være seg selv og ikke prøve å være noen andre. Men problemet er at jeg har mistet meg selv og aner ikke hvem jeg er lengre.

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #1 : 07. mars 2011, 22:03 »
Dette er en vanskelig greie, men flott at du har innsett det selv!
Slike ting kan være vanskelig å rette opp i alene, men en start kunne kanskje vært å lest et par bøker. Ikke for at de skal gi deg fasiten, men det vil gi deg en forståelse for hvordan størsteparten av menneskene rundt oppfører seg. Les aviser, oppdater deg på nyheter og følg med i hva som skjer rundt i verden.

Ikke se dette som et problem, heller en mulighet til å bli kjent med mange fantastiske mennesker. Smiley

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #2 : 07. mars 2011, 22:11 »
Finn noe du har interesse av, noe du mestrer og kan øke selvtilliten din med ved. Et eksempel er trening, å mestre nye vekt-mengder og ha fremgang styrker selvtillit og selvfølelsen.
Følelsen av å mestre noe styrker selvtilliten, så finn deg noe.


Å konversere er ikke så vanskelig, om du har hatt det inn før har du det enda.
Er f.eks å holde opp samtalen med nøytrale temaer som alle parter kan snakke om og vise en viss interesse for. Holdninger er også viktig, ikke bare for å styrke selvtilliten men også for å vise andre at du er en oppegående kar. Det å ha buksa på leggene, hode på halv12 og gå som om man har dritti i buksa er for min del ingen indikator på dette, så få opp holdningene.

Øker selvsikkerheten din vil også det sosiale rundt deg øke da andre også oppfatter dette (ubevist), prøv også å ta kontakt med andre selv. Om ikke den "gamle" gjengen, så prøv å bli kjent med nytt folk. Dette kan være greit da man begynner fra "scratch" med de og de kan få en bra oppfatning av deg.

Ut i fra det du skriver her og som jeg oppfatter deg vil jeg si du virker som en kjernekar, og skal derfor ikke være skeptisk på deg selv. Så få haka opp!

Mvh C.M

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #3 : 07. mars 2011, 22:23 »
Prøv å finn deg noen positive venner som backer deg opp.
Bli med i en klubb eller forening der du møter nye folk. Å gå hjemme uten mye kontakt med folk er ikke bra i lengden.

Skriv ned på at ark alle verdiene dine: Det du anser som viktig her i livet. interessene dine, hva slags egenskaper du versetter mest ved andre og deg selv etc..
Dette gir deg en identitet om hvem du er.

Skriv ned på et ark alle positive egenskapene du har. Lest dette for deg selv ofte.
Ellers kan du sjekke ut NLP.

Men tror beste er å finne nye folk på en eller annen måte.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget CG

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #4 : 07. mars 2011, 22:23 »
Det høres ut som du er i en skikkelig depressiv situasjon. På tide å slutte med å grave seg ned.

Bøker ble nevnt over, og det er faktisk et fantastisk hjelpemiddel. Ikke fordi bøkene lærer deg hva du bør, skal og må gjøre, men fordi bøker hjelper deg selv til å tenke.

Selvtillitt kommer av seg selv - dersom forholdene legges tilrette. Med andre ord: du må tenke positivt og bygge deg selv opp. Bryter andre deg ned - lær av det. Jeg ville derimot ikke gått for å prøve å være kul, prøve å være alfa eller prøve å være populær. Da kommer du garantert til å feile. Vær deg selv, med fokus på å ønske å forbedre deg selv. Ikke gå inn i en annen rolle, men fokuser på å utvikle deg selv.

'Folk' snakker om alt mulig 'dritt'. Selv nå, på mastergrad, preiker vi dritt i kantinen. Kanskje et litt annet tema enn når vi var 16, men fremdeles - kun dritt. De aller, aller færreste samtaler i livet er seriøse. Ærlige, men ikke seriøse.

Men er du negativt innstilt, så blir vanlig chitchat kun mæl. Det er her du bør endre holdningen din dersom du skal komme på riktig sti. Tenk positivt, mann deg opp og snakk med folk. Ikke snakk bare for å snakke, men interesser deg. Ikke vær overfladisk, men fatt genuin interesse i andre mennesker. Finner du ikke på noe å snakke om, gå i lytterrollen. Still spørsmål. Ikke random spørsmål, det blir som et intervju. Bygg heller videre på samtalen. Interesser deg for hva andre snakker om.

Bøker du kan vurdere å lese er "How to win friends and influence people" eller "7 habits of highly effective people" (kanskje litt vel modne bøker for en 16åring, men uansett...). NB! Den første tittelen er ikke ironisk ment. Dette er to av verdens fremste bøker innen selvhjelp. Forøvrig - den førstnevnte er noe mer overfladisk enn den sistnevnte.


Edit: Ser jeg skrev 16åring. Etter å ha lest innlegget ditt endrer jeg det til tenåring. Ok? Wink

Utlogget Tricker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #5 : 07. mars 2011, 22:34 »
Når du snakker med folk, så se dem i øynene. konstant. Da viser du ovenfor den andre personen at du har selvtillit. Men et smil om munnen selvsagt, ikke se på dem som om du skal drepe vedkommende:)
Finn deg noe å drive på med som du mestrer, eller synes det er gøy å utvikle seg i. Da tenker jeg ikke på gaming : )

jeg tror nok at hvis man ikke helt er det som anses som dagens glansbilde med dyre klær ,six-pack og tøff frisyre så er det ikke altid like lett å bli godt likt.. ungdom bryr seg uheldigvis ikke så mye om personlighet. Men det blir bedre i vår alder og utover. Stå på!

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #6 : 07. mars 2011, 22:41 »
  good luck!
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget MSI91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #7 : 07. mars 2011, 22:46 »
 Lips Sealed Lips Sealed Lips Sealed

Utlogget gutt177

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #8 : 07. mars 2011, 23:01 »
Tusen takk for mange fine svar. Jeg har lidenskaper og interesert som styrker selvtilliten min på det området, men det hjelper ikke mye for meg sosialt. Det siste året har jeg hatt så mye derpimisjons perioder at dere trur det ikke. Men jeg gidder ikke drasse opp med alt det nå og jeg skal prøve å legge det bak meg. Jeg gir egentlig ganske faen, men ikke på en negativ måte. Atså jeg bryr meg om andre etc. At andre har det godt. Jeg er kanskje også litt mere av den andre typen ungdom. Ikke dagens sosse klyser. De jeg var venner med før var akuratt min type venner og vi hadde samme intersert og var liksom en gjeng da selvom vi kranlga og fant på masse faen hele tiden. Savner den tiden så utrolig mye hvor det ikke fantes beskymringer. Nå har de flyttet og jeg er kommet i en alder hvor ting må begynne å skje da. Her rundt er det bare nesten sosse typer noe som ikke er min stil i det hele tatt. Det virker også som alt jeg sier er ubetydelig. Det veier ingentng. Om jeg sier det samme som en annen kunne ha sagt så hadde det vært sykt morsomt om han hadde sagt det. men hadde jeg sagt det så hadde ingen brydd seg. sånn er det hele tiden. Nå prøver jeg å komme videre men da må jeg jobbe med sosiale noe jeg sliter sinnsykt med. Som sagt mest prating fordi jeg er blitt vrak av den siste perioden min. Jeg har aldri heller fult strømmen. Tvert i mot. Når jeg først begynner å få god selvtillit av å være alene, å med en gang jeg går på facebook å ser alle andre skriver så blir jeg brutt ned med engang. Alle andre har masse venner og er sosiale har humor og er selvsikre. Mens jeg føler meg som ingenting. Dritt lei av å ha det sånn nå. Skal også innrømme at det er flaut å være alene hele tiden og men jeg føler ikke at jeg har noe til felles med noen her. Å jeg vil ikke endre intereser og ting som ikke er meg får å bli venner med noen. Savner som sagt fortiden utrolig mye. Hvor det bare var vi 3-4. Blir ofte veldig deppa av å se andre barn som går ute og kødder osv å tenker på at engang var jeg der selv, men nå sitter jeg er uten noenting.

Utlogget gutt177

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #9 : 07. mars 2011, 23:05 »
Også et annet stort problem er at jeg sliter med øyenkontat og empati, og sliter med å forstå følelser og hva andre føler. så jeg kan bli fort sett på som frekk etc og fort bli mislikt. Samt jeg sikkert virker som en kjedelig dust. Forstår egentlig ingenting lengre alt er bare surr. kan plutselig bli helt svimmel og plutselig aner jeg ikke hvor jeg er eller hva som skjer.

Utlogget MSI91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #10 : 08. mars 2011, 00:38 »
Drikk julebrus

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #12 : 08. mars 2011, 00:56 »


Sitat
Også et annet stort problem er at jeg sliter med øyenkontat og empati, og sliter med å forstå følelser og hva andre føler. så jeg kan bli fort sett på som frekk etc og fort bli mislikt. Samt jeg sikkert virker som en kjedelig dust. Forstår egentlig ingenting lengre alt er bare surr. kan plutselig bli helt svimmel og plutselig aner jeg ikke hvor jeg er eller hva som skjer.

Det kan nesten høre ut som du har fått litt angst. Uten at jeg skal si dette med sikkerhet. Men det kan komme etter en periode med depresjon. Uansett ville jeg snakket med noen så snart som mulig om hvordan du har det. Foreldre, psykolog f.eks. Bedre å ta det tidlig enn å gå med det lenge. Du bør prøve å drite i hva hvordan andre oppfatter deg. Ikke bekymre deg over det. noen vil like deg og noen vil mislike deg. Sånn vil det alltid være.



Sitat
Tusen takk for mange fine svar. Jeg har lidenskaper og interesert som styrker selvtilliten min på det området, men det hjelper ikke mye for meg sosialt. Det siste året har jeg hatt så mye derpimisjons perioder at dere trur det ikke. Men jeg gidder ikke drasse opp med alt det nå og jeg skal prøve å legge det bak meg. Jeg gir egentlig ganske faen, men ikke på en negativ måte. Atså jeg bryr meg om andre etc. At andre har det godt. Jeg er kanskje også litt mere av den andre typen ungdom. Ikke dagens sosse klyser. De jeg var venner med før var akuratt min type venner og vi hadde samme intersert og var liksom en gjeng da selvom vi kranlga og fant på masse faen hele tiden. Savner den tiden så utrolig mye hvor det ikke fantes beskymringer. Nå har de flyttet og jeg er kommet i en alder hvor ting må begynne å skje da. Her rundt er det bare nesten sosse typer noe som ikke er min stil i det hele tatt. Det virker også som alt jeg sier er ubetydelig. Det veier ingentng. Om jeg sier det samme som en annen kunne ha sagt så hadde det vært sykt morsomt om han hadde sagt det. men hadde jeg sagt det så hadde ingen brydd seg. sånn er det hele tiden. Nå prøver jeg å komme videre men da må jeg jobbe med sosiale noe jeg sliter sinnsykt med. Som sagt mest prating fordi jeg er blitt vrak av den siste perioden min. Jeg har aldri heller fult strømmen. Tvert i mot. Når jeg først begynner å få god selvtillit av å være alene, å med en gang jeg går på facebook å ser alle andre skriver så blir jeg brutt ned med engang. Alle andre har masse venner og er sosiale har humor og er selvsikre. Mens jeg føler meg som ingenting. Dritt lei av å ha det sånn nå. Skal også innrømme at det er flaut å være alene hele tiden og men jeg føler ikke at jeg har noe til felles med noen her. Å jeg vil ikke endre intereser og ting som ikke er meg får å bli venner med noen. Savner som sagt fortiden utrolig mye. Hvor det bare var vi 3-4. Blir ofte veldig deppa av å se andre barn som går ute og kødder osv å tenker på at engang var jeg der selv, men nå sitter jeg er uten noenting.

Ok mye nostalgi og melankoli her Wink Det er ikke bra å tenke slik. Da er det lett å bli deppa. Og ikke bry deg om at det ser ut som andre har mange venner og slikt på facebook. Det er bare noe tull uansett. Virker som du setter for mye press på deg selv til å lykkes sosial, å bli godtatt  etc.  Du må tenke fremover, eller egentlig bør du tenke i nået. Akkurat hvordan du har det i dette øyeblikk. Og det er vel ikke så ille? Du må prøve å endre måten du tenker på. Nå tenker du på ting som er negative tror jeg. Og da har man en tendens til å oppleve eller oppfatte ting i verden som negative. Du må prøve å snu tankene dine over til noe annet.

Kjenner meg selv igjen i mye av det du skriver. Det er ikke lett å endre hvordan man tenker, men det vil jeg tro er løsningen.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #13 : 08. mars 2011, 01:35 »
Noen punkter:
- Det der med empati er egentlig en stor greie for å oppnå god kontakt med folk. Det kan læres, men jeg har ingenting jeg kan anbefale på emnet.
- Folk driter i hva du sier, fordi de liker deg ikke. Jeg sier det bare som det er. Derfor bør du forandre deg selv. Innta en ny rolle. Dette er vanskelig, ihvertfall i et gammelt miljø hvor du allerede har en satt rolle.
- Finn ut hvordan du har lyst til å bli. Sett opp en liste over trekk du har lyst å ha, egenskaper du vil mestre, ting du vil kunne osv. Deretter finner du ut hvordan du kan oppnå disse målene. Det er ingenting feil i å redefinere seg selv.
- Slutt å tenk hele tiden. Slutt å tenk hva andre tenker om deg. Og jeg mener ikke at du skal bli en emo "hater-alle"-type. Bare drit i at hun eller han ikke liker deg. En kan ikke bli likt av alle, og om en er det, så har man en svak personlighet. Det er ihvertfall min mening.
- Jeg vet ikke hvor du bor i verden, men om du bor i en større by har du muligheten til å danne nye sosiale grupper eller ihvertfall ta del i en ny gruppe. Dette kan f.eks. gjøres ved å starte med en ny fritidsaktivitet hvor du vet du møter nye folk.
- Og for all del!!! Når du møter nye mennesker, IKKE VÆR DESPERAT! Dette er kanskje det vanskeligste punktet, fordi det er jo til en viss grad akkurat dette du er. Hvordan kan du være "ikke desperat"? Vel, du overreagerer ikke på ting som blir sagt, du er ikke overanimert, du er positiv, du snakker lite om deg selv om du ikke blir spurt, men heller finner ut om den andre personen (ikke for mange spørsmål, for da virker du desp), om samtalen dør ut så start den igjen ikke mer enn 1 gang, ellers kan det virke desp, om du har humor så bruk den (men du drar ikke en neger-vits eller mannsjåvinistisk kommentar iløpet av første praten), og sist men ikke minst HVIS du har muligheten eller det føles naturlig, skal du ikke være redd for å kødde litt med den andre personen eller deg selv. Ikke noe frekt så klart, men en liten greie for å få igang latteren litt.
- Les bøker på emnet. "How to make friends and influence people" ble nevnt, og den har jeg hørt mye bra om.
Noen småtips ang å holde en samtale igang:
- Lytt etter "knagger" i hva personen sier. Dvs ting som kan ha en historie bak seg, eller som det går an å grave i. Disse kan gi deg ting å spørre om, eller tulle litt med. F.eks. "Nei, jeg var ikke ute i helga, fordi jeg var i Sverige med familien."
Her kan en si: "Høres ok ut det. Deilig å ta det rolig ei helg også." For deretter å følge opp med et "knaggspørsmål": "Hva gjorde du i Sveige?", "Har du søsken?", "Kjenner dere noen i Sverige?", "Reiser du mye med familien?" (Ok, ikke verdens beste eksempel, men du tar poenget.
- Tror jeg har dette fra en film, men du om du ikke helt hører hva noen sier eller du ikke har noen særlig kommentar til det, så kan du bare gjenta det siste de sa med et spørsmålstegn på slutten. Eks. Han/hun: "Jeg var i Sverige i helgen med familien" Du: "Med familien?" Han/hun: "Ja, broren min og foreldra mine. Vi leide en hytte og sto på ski." Du: "På ski?" Han/hun: "Ja, jeg står på snowboard da, men mamma og pappa er mer langrennsfolk...." osv.
Denne holder jo ikke lenge, men kan brukes et par ganger etter hverandre.

Det var noen tips from the top of the old head. Vær rolig og sindig, og ikke desperat når du møter folk. Det er lite tiltrekkende for de fleste.
Det hele bunner ut i at DET IKKE MÅ SE UT SOM OM DU PRØVER FOR HARDT. Du kan jobbe hele dagen med deg selv, målene dine, kroppsspråk, hvordan du skal snakke osv, MEN når du faktisk er i en samtale med noen skal det ikke virke som om du prøver for hardt.

Håper dette hjelper. Husk, du kan være akkurat hvem du vil! Hvem som helst kan du være, det eneste som står mellom deg selv og den personen du vil bli er deg selv.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: Hvordan bli mere selvsikker å få stil?
« #14 : 08. mars 2011, 23:34 »
Kan anbefale deg å lese dating boken "double your dating" med david deangelo. Har hjulpet meg mye på selvtilitten og damer :Smiley. Den ligger gratis på piratebay biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!