avstemning
Spørsmål: Burde det kreves at hendene er UTENFOR beina i Markløft slik at sumo blir ulovlig?
Ja
Nei

Skrevet av Emne: Vanlig mark Vs Sumo mark  (Lest 40588 ganger)

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #120 : 13. mars 2011, 03:27 »
Ja, men det er da ganske opplagt hvilke aktører(Eller skal vi si aktør)  i denne diskusjonen som kun er ute etter og provosere.  Det er vel ikke verre enn og bare ignorere disse innleggene slik at trollingen eller hva man skal kalle det ikke får motivasjon til og fortsette.

Og folk flest som diskuterer her skjønner at om man virkelig har ett brennende ønske om og endre noe her i verden, så sitter man da ikke på treningsforum og taster, interresen ligger vel heller i og diskutere tema man finner interresante.  

At temaet sumo vs klassisk mark faktisk kan diskuteres er vel bevist i form at at både seriøse og kompetente utøvere som Gilberg og Lars S.K gidder si ett par ord.  Hva nivået til bøybenkmark er vet jeg ikke, men syns uansett han kom med ett glimrende innlegg.  har også registrert bra innlegg fra andre parter.  Og li av seg at denne diskusjonen er ett foreløpig lavmål på tf er ikke stort bedre enn trolling.  Når man ser temaet på tråden, så skjønner man vel ganske nøyaktig hva det vil gå i, liker man ikke dette er det jo ikke værre enn og la være og trykke på den.

Ser man litt rundt på treningsrelaterte forum rundt om i verden så ser man at det er de samme tingene som blir diskutert sønder og sammen gang på gang på gang(da mest utstyr og doping i det uendelige).  Folk klager på at dette blir diskutert, men likevel har disse diskusjonene flere deltagere og lesere enn de fleste andre tema, dette da disse temaene rett og slett er interresante og forumbrukere liker og snakke om det.  At doping/utstyr/sumo diskusjonene ikke fører til noe annet enn diskusjon er nå en ting, men hvor mange forumdiskusjoner her i verden, uavhengig av hva slags forum,  er det nå egentlig som fører til endringer i noen som helst form?

Styrkeløft er en artig sport, men og mene at den er perfekt og at det ikke finnes tema innenfor sporten som kan diskuteres blir litt trangsynt og jeg har ganske klare indikasjoner på at hver gang noen ympter frampå om at det er noe de ikke liker i sporten så blir man møtt med argumenter som at "Slik er det, og derfor er du stokk dum som gidder diskutere dette". 

Hadde det stått i forumreglene at styrkeløft er perfekt og den som mener noe annet blir bannet med umiddelbar virkning hadde det vært en annen sak, men slik er det nå altså ikke, forumet er åpent for og diskutere det meste, og liker man ikke en tråd er det som sagt ikke verre enn og la være og lese i den.
Det som er værst er jo at det sitter folk på treningsforum som tror de kan endre ting ved å ytre meningen sin. Uten å lette på rumpa for å ta i et tak.

Jeg kan ikke si at jeg er uenig med noe du skriver i dette innlegget Wink !

Styrkeløft er på ingen måte en perfekt idrett, spesielt ikke perfekt for publikum.
Men når jeg ser tilbake på endeløse debatter som du nevner, så er det sjeldent det har kommet noe konstruktivt ut av det.

Jeg skriver at jeg hadde vært stokk dum om jeg ikke hadde løftet sumo. Man må gjøre det man kan iht regelverket for å komme best mulig ut av det resultatmessig.
Da v-stilen kom var den forhatt, men utøverne hoppet slik uansett, nettopp for å gjøre det best mulig.

Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #121 : 13. mars 2011, 09:05 »
Det er de værste argumentene i historien som er piss. At ett av hoved "problemene" er at henda er innenfor og ikke utenfor beina, at det er juks, at løfteveien blir nesten dobbelt så kort osv. Er bare å gå igjennom tråden om du vil ha flere.

Styrkeløft publikumsvennlig? Styrkeløft vil aldri bli publikumsvennlig eller mainstream. Folk som som heller vil se i veggen enn å se på styrkeløft vil fortsatt syntes dette, uansett hva som skjer. Jeg skjønner dem godt Det er helt legendarisk kjedelig å se folk du ikke har noe forhold til eller ikke er i toppsjiktet løfte, og da kan man bare tenke seg hvordan de som ikke trener finner det. Nå har vi ikke engang tatt høyde for at ett stevne tar flere timer eller at det er svært liten freak faktor i bildet, noe kroppsbygging og strongman nyter godt av.


Ja det finnes idoter på begge sider av diskusjonen Grin men gjør ikke diskusjonen til "piss"(forøvrig blandt det minst sakelige i diskusjonen) likevel.

Stykeløft kan bli mye mer publikumsvennlig.

-Første steg burde være å gjøre det mer oversiktelig ved å dele opp konkurransen så ikke alle klasser løfter samtidig, mer som vektløfting. Det mest grunnleggende for interesse uannsett idrett er at man forstår hva som skjer.

-Neste steg må bli en slags serie/verdenscup for de beste. Ett utvalg stevner som teller og legges sammen for å kåre en vinner når sesongen er slutt.

-Hva med å lage noen show der de beste i verden kan sette verdensrekorder i enkelt øvelser. Annonsering av verdensrekord forsøk burde jo trekke folk. Samler man de beste markløfterne i IPF så skulle vel de ikke være langt fra de +/- 400kg som ble dratt på VPC i tradisjonell mark, blir bra "freak" faktor det. Kan da også påpeke at dette blir gjort av testede utøvere og utnytte muligheten til å rakke ned på strongman :Smiley Noe som virker populært Grin

-TV dekning. Når man først har gjort noen grep øker mulighetene for at noen er villig til å sende det på tv. Til å starte med trenger man ikke kreve betalt for tv-rettighetene, noe som burde gjøre det interessant å sende. Discovery sender jo program som handler om så enkle ting som å sage ned trer og kjøre de fra A til B. Når det først går på tv øker muligheten for å få folk interessert.


Mulighetene er mange, men virker dessverre som en fastgrodd idrett slik det er nå. Viktigere å lage regler enn å promotere sporten.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #122 : 13. mars 2011, 09:35 »

Stykeløft kan bli mye mer publikumsvennlig.

Syntes flere av punktene du nevner er gode og selv vet jeg at det ikke krever enorme pengesummer for å kunne promotere en idrett. Det positive er at styrkeløft er i full blomstring og det blir morsomt å se hvor mange deltagere og interesse det er om 3-4 år på større stevner. Håper de som er ansvarlige for promotering av idretten innenfor NSF gjør jobben sin og setter seg ned og bruker litt ressurser på denne delen. Enkelt og effektiv markedsføring og strategi.

Det finnes jo de personene som sier at styrkeløft aldri blir en publikumsidrett. Det er nok sant at det aldri vil være i nærheten av ballsport-interesse generelt som fotball/basketball/håndball, men syntes absolutt det er potensiale til å få idretten til å blomstre og få et høyere interessenivå.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #123 : 13. mars 2011, 12:48 »
-Første steg burde være å gjøre det mer oversiktelig ved å dele opp konkurransen så ikke alle klasser løfter samtidig, mer som vektløfting. Det mest grunnleggende for interesse uannsett idrett er at man forstår hva som skjer.
Slik er det vel på store stevner? Eller tenker du på at du ville gått tilbake til rising bar? F.eks. at utøver A som løfter 150,155 og 160 løfter alle sine løft før utøver B som skal løfte 170,180 og 190?

Sitat
-Neste steg må bli en slags serie/verdenscup for de beste. Ett utvalg stevner som teller og legges sammen for å kåre en vinner når sesongen er slutt.
Dette tror jeg blir litt kjedelig i styrkeløft? Resultatene endrer seg lite fra stevne til stevne på utøver som har trent en stund. Sannsynligheten er stor for at vi får samme rekkefølge på hvert serie-/verdenscup stevne og at sammenlagtresultatet nødvendigvis blir med samme rekkefølge som både første og siste stevne.

Sitat
-Hva med å lage noen show der de beste i verden kan sette verdensrekorder i enkelt øvelser. Annonsering av verdensrekord forsøk burde jo trekke folk. Samler man de beste markløfterne i IPF så skulle vel de ikke være langt fra de +/- 400kg som ble dratt på VPC i tradisjonell mark, blir bra "freak" faktor det. Kan da også påpeke at dette blir gjort av testede utøvere og utnytte muligheten til å rakke ned på strongman :Smiley Noe som virker populært Grin
Dette er en god idé.

Sitat
-TV dekning. Når man først har gjort noen grep øker mulighetene for at noen er villig til å sende det på tv. Til å starte med trenger man ikke kreve betalt for tv-rettighetene, noe som burde gjøre det interessant å sende. Discovery sender jo program som handler om så enkle ting som å sage ned trer og kjøre de fra A til B. Når det først går på tv øker muligheten for å få folk interessert.
Vet ikke helt hvordan det er med strongman, betaler de noe for å komme på TV (?), men NSF var i kontakt med NRK for å sjekke om mulighetene for tv-reportasjer da det var VM i Stavanger 2006. Det kostet flere hundre tusen kroner. Nå er ikke NRK det samme som Discovery, men, og det burde kunne finnes en vinkling som hadde gjort det interessant for tv-selskaper å sende. Kanskje en såpeserie som heter "Gille har alltid rett" (j.f. (Hulk) Hogan knows best på MTV). Jeg hadde stilt opp Smiley

Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #124 : 13. mars 2011, 12:53 »
Strongman FÅR betalt for å være på TV...
Ikke nok til å dekke kostnadene ved produksjonen, men man slipper ihvertfall å betale for sendetid.

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #125 : 13. mars 2011, 13:29 »
Dette er en god idé.
Vet ikke helt hvordan det er med strongman, betaler de noe for å komme på TV (?), men NSF var i kontakt med NRK for å sjekke om mulighetene for tv-reportasjer da det var VM i Stavanger 2006. Det kostet flere hundre tusen kroner. Nå er ikke NRK det samme som Discovery, men, og det burde kunne finnes en vinkling som hadde gjort det interessant for tv-selskaper å sende.

Antidoping Norge har nå fått en tredoblet støtte fra helsemyndighetene for året 2011 Smiley

Dette tyder på at det ønskes å rette fokus mot ungdomsmiljøer og selvsagt ren idrett. Da burde det være interessant både som publikum og tv-selskaper og sende relaterte tv-reportasjer om temaet. Og hva passer vel ikke bedre enn å introdusere de med styrkeløft som idrett og våre verdier og slagordet "sterk, blid og dopingfri". Mulighetene burde helt klart være til stede for å komme på tv.

Til selve konkurransedelen vil man også kunne klare å få innpass i oppsummeringen i sportsrevyen slik som golf, boksing osv. Vi får håpe at de norske profilene vinner et EM/VM for da burde vg,tv2,nrk osv. være interessert i å ha med materiale fra dette. Minuset er at det kommer aldri til å bli sendt et kamera team for å dekke en sak om mesterskap i utlandet i 2011 slik idrettens interesse for allmennheten er per dags dato. Men så fort man har kommet inn med noen tv-reportasjer og folk ser det på tv er veien videre utrolig mye lettere.

Som jeg nevnte tidligere så bør NSF og den/de som har ansvaret for markedsføringen av idretten se på mulighetene som dette og andre (som nødvendigvis ikke må koste skjorta).

En annen ting er sponsoranskaffelser til stevner som kan gi økt interesse og omtale
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #126 : 13. mars 2011, 13:40 »
Slik er det vel på store stevner? Eller tenker du på at du ville gått tilbake til rising bar? F.eks. at utøver A som løfter 150,155 og 160 løfter alle sine løft før utøver B som skal løfte 170,180 og 190?


En og en vektklasse og rising bar.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #127 : 13. mars 2011, 13:59 »
Rising bar er etter mitt syn gørrkjedelig å se på hvis ikke løfterne er veldig jevne. Da ser du smme løfter komme inn 3 ganger på rad, med ekstra tidstillegg av den grunn. Dermed tar stevnene uendelig lang tid. Bare se på vektløfting. Løftene er artige å se på, men de 3 minutters pausene der du ikke har annet enn en stang på gulvet å se på.... Hvor spennende er det?  what Og hvor spennende er det å se de første løfterne som kommer når du vet at de beste løfterne bare såvidt har begynt å varme opp? En annen ting er at hvis tunge, sterke løftere skal løfte sine 3 tunge knebøy rett etter hverandre er det grunn til å anta at bare det første blir et skikkelig godt løft.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #128 : 13. mars 2011, 14:49 »
Rising bar er etter mitt syn gørrkjedelig å se på hvis ikke løfterne er veldig jevne. Da ser du smme løfter komme inn 3 ganger på rad, med ekstra tidstillegg av den grunn. Dermed tar stevnene uendelig lang tid. Bare se på vektløfting. Løftene er artige å se på, men de 3 minutters pausene der du ikke har annet enn en stang på gulvet å se på.... Hvor spennende er det?  what Og hvor spennende er det å se de første løfterne som kommer når du vet at de beste løfterne bare såvidt har begynt å varme opp? En annen ting er at hvis tunge, sterke løftere skal løfte sine 3 tunge knebøy rett etter hverandre er det grunn til å anta at bare det første blir et skikkelig godt løft.

Tja, hver sin smak. Men vektløfting blir nå vist på tv, om ikke noe gjøres blir ikke styrkeløft det.

Min mening er nå at det er bedre at de dårlige gjør seg ferdig først så tar man desserten til slutt Wink
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #129 : 13. mars 2011, 15:21 »
En annen ting er at hvis tunge, sterke løftere skal løfte sine 3 tunge knebøy rett etter hverandre er det grunn til å anta at bare det første blir et skikkelig godt løft.
For min del blir det nok bare ett løft totalt i knebøy i alle fall Smiley. Nei, rising bar eller ikke er nok ikke grunnen til at vektløfting er å se på Eurosport og ikke styrkeløft. Hvis det er artig å ha desserten til slutt så er den eliteklasse-greia som ble prøvd på et NM engang bedre, da blir det bare gode løfter på rekke og rad. Dette kan dog være litt kjedelig igjen fordi man ikke får oppbyggingen i form av god, bedre, best. Hvis alle er like gode er det ikke like lett å se hvor god den beste egentlig er. Kanskje? Det var vel flere argumenter som gjorde at elite-klassen ble tatt bort, én av dem samhørigheten mellom løfterne.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!