avstemning
Spørsmål: Burde det kreves at hendene er UTENFOR beina i Markløft slik at sumo blir ulovlig?
Ja
Nei

Skrevet av Emne: Vanlig mark Vs Sumo mark  (Lest 40591 ganger)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #15 : 09. mars 2011, 20:35 »
Vel, det finnes faktisk mange seriøse aktører som faktisk syns sumo er tull.

Det var Lars SK som kom med orginal utsagnet som startet denne debatten.

Mener og huske at han er aktiv utøver og at han har dratt 350 eller mer, så og si at kun amatører foretrekker vanlig mark blir feil.



Hvor mye man løfter har ikke en piss i havet med hvor godt begrunnet et utsagn er, vedrørende den evinnelige sumomark vs smalmark-debatteringen. Kan noen gi et velbegrunnet argument så kan man faktisk diskutere, å bare slenge ut en påstand uten noen intelligente begrunnelser for er bare bortkastet tid.
Non Plus Ultra

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #16 : 09. mars 2011, 20:36 »
Det betyr at jeg med en maks åpå 317,5kg med drakt og sumo kanskje løfter 240kg i raw konvensjonell? hehe, nei du..

Dere bommer nok grovt, mye pga at dere ikke har innsikten som  skal til. Virker jo faktisk som dere tror man løfter 20-30 prosent mer ved å ta på en drakt og stå bredt i markløft, prøv det selv, vil gjerne høre hva dere har å si etterpå.
Noen har bedre teknikk i sumo enn andre. Ian Bells løftebane i sumo er vel ikke mere enn 30-40cm. Blir nok minst 50cm i vanlig posisjon.

Hvor skal man da sette grensen mellom sumo og vanlig? Burde man hatt slike regler på knebøy og benkpress også?
Det må jo være en grense for avstand mellom føtter. Må også stemme med forholdet til lengden på beina.

Knebøy har samme lengde på løftebanen uansett fordi hoftene skal dypere enn knærne.

Dere skal huske på at jeg faktisk vet hva jeg snakker om, noe dere ikke gjør.

Lengden blir ikke halvvert i sumo, prøv å stå inntil en vegg med strake ben, sett et merke rett over skulderen din. Gå deretter ut i sumo stand, 4 cm høydeforskjell hos meg ca. Og armene mine ble visst ikke lenger heller? Gjerne utdyp at løfteveien blir halvvert/doblet
I din sumoposisjon blir det kanskje ikke mere enn 5cm, men for Ian Bell som er halveis til spagat så blr det noe helt annet.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #17 : 09. mars 2011, 20:36 »
Vel, det finnes faktisk mange seriøse aktører som faktisk syns sumo er tull.

Det var Lars SK som kom med orginal utsagnet som startet denne debatten.

Mener og huske at han er aktiv utøver og at han har dratt 350 eller mer, så og si at kun amatører foretrekker vanlig mark blir feil.


Ingen har vel påstått at kun amatører foretrekker konvensjonell? Det er vel heller omvendt, dere stempler de som løfter sumo som juksemakere.

Lars SK er svinesterk i markløft, men om han hadde vært 10kg sterkere i sumomarkløft hadde han selvfølgelig brukt den stilen. Men han er veldig bra bygd for nettopp konvensjonell, skal vi nekte han å løfte slik da?
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #18 : 09. mars 2011, 20:37 »
Er det lov å holde smalere?
Kan holde smalere hvis man vil. men hvis man holder altfor smalt blir det jo mye tyngre enn nødvendig da Smiley

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #19 : 09. mars 2011, 20:38 »


Knebøy har samme lengde på løftebanen uansett fordi hoftene skal dypere enn knærne.


Helt feil.  Står man bredt i bøy og holder knærne med minimal vandring vil man korte ned dybden betraktelig kontra å stå hoftebredt og derav får en ekstrem knevandring fremover som fører til at hoften må ende dypere.  Dette er temmelig elementært.
Non Plus Ultra

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #20 : 09. mars 2011, 20:38 »
Knebøy har samme lengde på løftebanen uansett

Nei.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #21 : 09. mars 2011, 20:39 »
Noen har bedre teknikk i sumo enn andre. Ian Bells løftebane i sumo er vel ikke mere enn 30-40cm. Blir nok minst 50cm i vanlig posisjon.
Det må jo være en grense for avstand mellom føtter. Må også stemme med forholdet til lengden på beina.

Knebøy har samme lengde på løftebanen uansett fordi hoftene skal dypere enn knærne.
I din sumoposisjon blir det kanskje ikke mere enn 5cm, men for Ian Bell som er halveis til spagat så blr det noe helt annet.

Jeg og han står like bredt, altså maks bredde. Som jeg sa, 4 cm... Forklar meg hvordan jeg fordobler løfteveien når jeg da står konvensjonell?

Det skinner veldig igjennom at du kanskje ikke har helt innsikt i hva du snakker om her
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Frederico

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #22 : 09. mars 2011, 20:40 »
Så hvis jeg har forstått det riktig, så hevdes det av enkelte her at sumo er lettere en tradisjonell beinstilling i mark?

Ikke får man nevneverdig kortere løftebane ved sumostil og er ikke automatisk lettere. Har selv testet dette ut og funnet ut at jeg drar ca 30 kg mindre i sumomark kontra tradisjonell stil.
Etter det mange sier, så burde jeg vel heller løftet 30 kg mer med sumostil, istedenfor 30 kg mindre? Merkelig... Wink

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #23 : 09. mars 2011, 20:41 »

Knebøy har samme lengde på løftebanen uansett fordi hoftene skal dypere enn knærne.

Noen har jo lengre lårbein enn andre. dermed blir det lengre løfte bane. Skal det bli forbudt for folk med kortere lår å ta knebøy da. eller skal de stille i en annen klasse sammen?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #24 : 09. mars 2011, 20:41 »
Jeg og han står like bredt, altså maks bredde. Som jeg sa, 4 cm... Forklar meg hvordan jeg fordobler løfteveien når jeg da står konvensjonell?

Det skinner veldig igjennom at du kanskje ikke har helt innsikt i hva du snakker om her

Ikke lat som du veit no om markløft a'.. Truru du er Bo Bergan eller?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #25 : 09. mars 2011, 20:41 »
Er selv litt mot sumomark, men klarer fint å definere hva et sterkt løft uansett, Ian Bell sitt løft er intet mindre enn rått. Dessuten synest jeg de som er for sumoløft ganske klart viser å ha mest peiling og innsikt i denne debatten.
For det første er det ganske usannsynlig å tro at ett talent som Ian Bell løfter bare noe i nærheten av 250 kg.
For det andre blir vel ikke banen halvert, dessuten bruker en vel ben mer i sumomark?
Uansett er det jeg misliker med sumomark at jeg har en teori om at en henter mer på drakta ved å løfte på denne måten, fint om de med peiling kunne ha bekreftet/avkreftet denne teorien?
Uansett er dette styrkeløft å da gjør en vel det som må til for å vinne/løfte mest. Sjelden en ser at noen kritiserer andre idretter som tar i bruk de teknikkene som er lov for å vinne.
PS dette kommer fra en som er "kritisk" til sumomark :p

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #26 : 09. mars 2011, 20:42 »
Ett forslag til lovendring hadde vært og kreve at hendene er UTENFOR beina.

mener og ha lest at andre også har foreslått dette tidligere.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Toffern

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 683
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 683

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #27 : 09. mars 2011, 20:43 »
RAW og men vanlig beinposisjon. Husk på at lengden på løftebanen blir nesten doblet og det krever mye mer styrke i bein.

Har blitt anbefalt å løfte sumo siden jeg er sterkere i bein en i rygg av en som vet hva han driver med, men du skriver at smalt krever mer bein styrke, eller misforstår jeg? Hva er rett? Spør av nysgjerrighet og av egen interesse.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #28 : 09. mars 2011, 20:44 »

Uansett er det jeg misliker med sumomark at jeg har en teori om at en henter mer på drakta ved å løfte på denne måten, fint om de med peiling kunne ha bekreftet/avkreftet denne teorien?


ja det hadde vært interresant og få noen innspill på.

Man står jo mye bredere med beina ved sumo løft, og en skulle tro at det var mye mer og hente på drakten på denne måten.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #29 : 09. mars 2011, 20:44 »
Uansett er det jeg misliker med sumomark at jeg har en teori om at en henter mer på drakta ved å løfte på denne måten

Stemmer nok det. Kommer vel litt an på personen som løfter, samt hva slags drakt man har.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!