Skrevet av Emne: Hypotherose  (Lest 5061 ganger)

Utlogget ingree

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Hypotherose
« : 11. mars 2011, 00:25 »
Hei!

Jeg har lavt stoffskifte (Hashimotos) og tar 125 mcg Levaxin hver dag. Det jeg lurer på er om det er en anbefalt type diett eller fremgangsmåte når det kommer til kosthold når man har hypotherose? Jeg har generellt lite peiling på dette og spiser "vanlig". Lurer på om det finnes noen med studier på dette, for eksempel om intermittent fasting er bedre enn tradisjonell måltidsfordeling når man har hypotherose, osv. Jeg tar imot informasjon om alt fra hvor mye man skal spise, hvor ofte, hva burde man holde seg unna, skal man kutte noe ut av kostholdet, ALT!

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Hypotherose
« #1 : 11. mars 2011, 00:46 »
Antar du har hatt noen timer hos ernæringsfysiolog allerede, men ville nok tatt kontakt med en igjen for å få svar på spørsmålene dine Smiley

Utlogget ingree

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sv: Hypotherose
« #2 : 11. mars 2011, 00:59 »
Jeg har aldri hatt time til ernæringsfysiolog. Hvis du har hatt det, så vil jeg gjerne høre hva du fikk beskjed om? Smiley

Jeg har spurt om å få se ernæringsfysiolog, men det er en veldig lang venteliste og jeg ble avvist fra sykehuset fordi min tilstand ikke var "alvorlig" nok.... Så da må man bare ty til selvhjelp Smiley

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Hypotherose
« #3 : 11. mars 2011, 01:19 »
En kvinne med nicket ingree som attpåtil spør om kosthold kan ha noen innvirkning på en autoimmun sykdom? Vi får håpe ingreen ser denne tråden, for dette må jo være en perfekt match!

På en annen side kan det jo være en konto laget av ingreen selv, der han løser den oppdiktede kvinnens problemer med sin inngående kjennskap til kosthold og ernæring som resulterer i at kvinnen ikke bare blir spontant helbredet, men får større pupper og jomfru-hinnen tilbake innen uken er omme!





Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Hypotherose
« #4 : 11. mars 2011, 01:43 »
Fra spøk til revolver. Det kan godt tenkes at kosthold kan bedre situasjonen din, og jeg er av den oppfatning at man kan gjøre mye med riktig kosthold. Men hva dette skulle være, og hvor mye det kunne hjulpet vet jeg ikke.

Hovedårsaken til lavt stoffskifte på verdensbasis er riktignok jodmangel, men det er svært sjeldent her til lands og jeg regner med at legen din ville oppdaget det hvis dette var tilfellet.

Her er det noen anekdotiske utsagn som hevder at lavkarbo kan hjelpe på å dempe symptomene, det står også nevnt at soya kan være lurt å unngå.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17633

Noen mener vel også at det er en link mellom østrogen og lavt stoffskifte: http://www.thyroid-info.com/articles/ray-peat.htm

Og denne artikkelen peker på at kumelk kan ha en uønsket effekt i den sammenheng

http://news.harvard.edu/gazette/2006/12.07/11-dairy.html

Utlogget ingree

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sv: Hypotherose
« #5 : 11. mars 2011, 02:52 »
Ja, det er lenge siden jeg laget denne brukeren. Men må desverre skuffe deg at jeg og "ingreen" er to forskjellige personer. Litt av en tilfeldighet! Har ingreen en autoimmun sykdom også?  Shocked

Hipp hurra for meg at østrogen og hypotherose ikke går overenns. Jeg er 1.60 høy med store pupper og brede hofter. Jeg er postergirl for jenter med masse naturlig østrogen.

Angående siste link: Jeg drikker ikke melk. Jeg hadde barneastma, og når jeg drikker ren melk i voksen alder så får jeg samme slimoppsamlingen som med astmaen. Yoghurt, iskrem og melk i matretter går bra, men ikke å drikke melk fra glass. Jeg bruker ikke melk i shakes, spiser lite yoghurt, og det meieriproduktet jeg spiser mest av må være ost. Jeg er veldig glad i ost  biggrin

De med hypotherose kan ha både lavt og ikke-eksisterende stoffskifte. De som har lavt anbefales å bruke salt med jod, ettersom jod kan hjelpe kroppen å skille T4 til T3 i kroppen. Men dette er ikke noe jeg har bevisst gått inn for å gjøre.

Jeg er vel egentlig mer forvirret over hva som er rett og galt når man har lavt stoffskifte, og jeg skulle ønske at jeg hadde en "proff" som kunne fortelle meg hva jeg skal spise og ikke. Men jeg må vel innse at det ikke finnes et fasitsvar....

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Hypotherose
« #6 : 11. mars 2011, 11:12 »
Jeg har aldri hatt time til ernæringsfysiolog. Hvis du har hatt det, så vil jeg gjerne høre hva du fikk beskjed om? Smiley

Jeg har spurt om å få se ernæringsfysiolog, men det er en veldig lang venteliste og jeg ble avvist fra sykehuset fordi min tilstand ikke var "alvorlig" nok.... Så da må man bare ty til selvhjelp Smiley
Aldri vært hos en nei, men utdanner meg til det. Du kan søke utenom sykehuset etter ernæringsfysiolog også, du bør foretrekke en med 5 årig utdannelse (klinisk ernæringsfysiolog) i din situasjon. De er også ansatt i private helseinstitusjoner, så det er bare å benytte google Smiley

Utlogget ingree

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sv: Hypotherose
« #7 : 11. mars 2011, 18:58 »
Aldri vært hos en nei, men utdanner meg til det. Du kan søke utenom sykehuset etter ernæringsfysiolog også, du bør foretrekke en med 5 årig utdannelse (klinisk ernæringsfysiolog) i din situasjon. De er også ansatt i private helseinstitusjoner, så det er bare å benytte google Smiley

Ok. Takk for tips Smiley

Utlogget ada

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Hypotherose
« #8 : 04. april 2011, 12:33 »
Jeg leste nettop om selen. Og da sto det at selen er viktig for skjoldbrusk-kjertelen. E vitamin er også viktig i sammenheng med selen. E vitamin finnes bl.a i avokado. Så å ihvertfall innta mat med selen ,det ville jeg gjort om jeg var deg. Ellers er vel variert og sunn mat den beste medisin mot alt? Kelp (tabletter) inneholder jod. Jeg bruker salt tilsatt jod sånn just in case jeg får i meg for lite.
Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Hypotherose
« #9 : 17. april 2011, 15:01 »
Prøv dette i en periode og se om det blir noe bedring:

- Lavkarbo-kosthold
- 2-3 ss (20-30 g) omega-3 per dag
- 200 µg selen per dag
- 400 mg magnesium per dag

Ellers kan du ta en matallergitest for å se om du har evt. flere matallergier og unngå å spise dette.

Edit: Btw, takk for honnør Smiley
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!