Skrevet av Emne: inntak av kcal daglig opp mot trening  (Lest 2477 ganger)

Utlogget U5

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

inntak av kcal daglig opp mot trening
« : 10. mars 2011, 16:25 »
Har prøvd å lese både her og der og jeg kommer ikke helt fram til noe fasit svar.

Jeg er 24år, 184 høy og ca 73kg. Relativt tynn men litt valpefett rundt magen som jeg ønsker vekk.

Flere steder har sine anbefalinger av hvor mye inntak av kcal til dagen en bør innta både ved å holde vekten, gå ned og gå opp. Men alle sidene har sitt "fasit" svar.

For og holde vekta sier de forskjellige siden alt fra 2300kcal til 3300kcal på min vekt og høyde osv.

Den sida som ga meg "best" svar var denne:
http://www.side2.no/helse/article2730937.ece

Disse sier at jeg bør innta rundt 2800-3100kcal daglig for og holde vekta mi om jeg trener 5-6 ganger i uka, med andre ord om jeg inntar mindre enn dette så vil jeg sakte ta av?

TN.no sier at jeg bør innta 2000kcal daglig for og gå ned i vekt ut ifra min vekt. Dette virker jo utroligt lite? samtidig sier de at jeg bør innta 2400kcal for og holde vekta mi?

Slik jeg trener i dag så kjører jeg RYP programmet man,ons,fre og så jogger jeg og forbrenner rundt 500kcal daglig de 3 andre dagene, siste dagen i uka er helt fri fra alt. med andre ord rundt 6 dager med trening.

Men 2000kcal daglig synes jeg er lite og føler meg ikke helt bekvemt med. men 2200-2300kcal daglig føler jeg for min del er behagelig, ikke for sulten ikke for mett.

Men hva sier dere? Har dere noe bedre forklaring på hvordan jeg skal regne meg frem til mitt inntak utifra treningsmengde?

Et siste spørsmål er det dumt eller smart å ta en morgentur, gå fort i 30min for så å trene ryp programmet på kvelden? eller blir det alt for mye?

Takker for alle svar Smiley

Utlogget Russern95

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 817
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 817

  • "Never settle"
Sv: inntak av kcal daglig opp mot trening
« #1 : 10. mars 2011, 17:12 »
Har prøvd å lese både her og der og jeg kommer ikke helt fram til noe fasit svar.

Jeg er 24år, 184 høy og ca 73kg. Relativt tynn men litt valpefett rundt magen som jeg ønsker vekk.

Flere steder har sine anbefalinger av hvor mye inntak av kcal til dagen en bør innta både ved å holde vekten, gå ned og gå opp. Men alle sidene har sitt "fasit" svar.

For og holde vekta sier de forskjellige siden alt fra 2300kcal til 3300kcal på min vekt og høyde osv.

Den sida som ga meg "best" svar var denne:
http://www.side2.no/helse/article2730937.ece

Disse sier at jeg bør innta rundt 2800-3100kcal daglig for og holde vekta mi om jeg trener 5-6 ganger i uka, med andre ord om jeg inntar mindre enn dette så vil jeg sakte ta av?

TN.no sier at jeg bør innta 2000kcal daglig for og gå ned i vekt ut ifra min vekt. Dette virker jo utroligt lite? samtidig sier de at jeg bør innta 2400kcal for og holde vekta mi?

Slik jeg trener i dag så kjører jeg RYP programmet man,ons,fre og så jogger jeg og forbrenner rundt 500kcal daglig de 3 andre dagene, siste dagen i uka er helt fri fra alt. med andre ord rundt 6 dager med trening.

Men 2000kcal daglig synes jeg er lite og føler meg ikke helt bekvemt med. men 2200-2300kcal daglig føler jeg for min del er behagelig, ikke for sulten ikke for mett.

Men hva sier dere? Har dere noe bedre forklaring på hvordan jeg skal regne meg frem til mitt inntak utifra treningsmengde?

Et siste spørsmål er det dumt eller smart å ta en morgentur, gå fort i 30min for så å trene ryp programmet på kvelden? eller blir det alt for mye?

Takker for alle svar Smiley
Å ta en morgen tur er bare sunt for kroppen selvom du skal trene etterpå! Smiley  jeg selv synes hvertfall det er godt med en tur på morningen, og så trene senere igjen.

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: inntak av kcal daglig opp mot trening
« #2 : 11. mars 2011, 10:20 »
Det er veldig vanskelig å få en eksakt utregning, og det er veldig lett å bli forvirret av alle råd rundt om på nettet. Det kan være en god idé å prøve seg litt frem, legg deg på et underskudd du føler deg komfortabel med, se an vektutviklingen for så å eventuelt justere deretter.

Det viktigste er hva du fyller kaloriene dine med. Sørg for å få en god fordeling av næringstoffene, ofte anbefales en fordeling på 40% proteiner, 40% karbohydrater og 20% fett.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget U5

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: inntak av kcal daglig opp mot trening
« #3 : 11. mars 2011, 11:57 »
Det er veldig vanskelig å få en eksakt utregning, og det er veldig lett å bli forvirret av alle råd rundt om på nettet. Det kan være en god idé å prøve seg litt frem, legg deg på et underskudd du føler deg komfortabel med, se an vektutviklingen for så å eventuelt justere deretter.

Det viktigste er hva du fyller kaloriene dine med. Sørg for å få en god fordeling av næringstoffene, ofte anbefales en fordeling på 40% proteiner, 40% karbohydrater og 20% fett.



Takk for det. Ja jeg prøver meg litt frem rundt 2000-2200kcal per dag nå. føler det hjelper. For jeg har holdt min vekt i snart 2 år og jeg har uten tvil inntatt mye mer enn jeg inntar nå. Tipper jeg før lå på en 2700-3100kcal per dag, men da uten aktivitet.

Tror kanskje det viktigste er å spise sunt som du sier. smått og ofte, og bare unngå å være for sulten eller for mett.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: inntak av kcal daglig opp mot trening
« #4 : 12. mars 2011, 16:10 »
Du kan bare glemme kaloriene en stund... Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker å holde vekta så lav? Du burde legge på deg 10 kg før du prøver å bli kvitt fettet. Såvidt jeg vet er poenget med ryp å gå opp i vekt samt å øke i styrke. Derfor må du spise mer mat, helst i form av kjøtt, fisk og fugl, samt å trene hardt nok til å bygge litt mer muskler.
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!